نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

2 گروه علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی

3 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی،

4 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل علی اهمال کاری معلمان بر اساس سکوت سازمانی با میانجی گری بی تفاوتی سازمانی انجام گرفت. این پژوهش از نظر راهبرد اصلی، کمی، از نظر راهکار اجرایی، میدانی و از نظر تکنیک تحلیلی، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را معلمان اداره آموزش و پرورش شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 1396-1397 با حجم 459 نفر تشکیل می‌داد. روش نمونه‌گیری از نوع اتفاقی (در دسترس) بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسی- مورگان و با در نظر گرفتن خطای 05/0 =α، 207 نفر در نظر گرفته شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی اهمال کاری سازمانی (SOP) (با پایایی 87/0 = α)، سکوت سازمانی (OSQ) (با پایایی 84/0 = α) و پرسشنامه‌ی بی تفاوتی سازمانی (OIQ) (با پایایی 78/0 = α) استفاده شد. روایی ابزارها با نظر اساتید علوم تربیتی و روانشناسی تأیید گردید. داده‌ها با استفاده از دو نرم ‌افزار Spss.v. 22 و Lisrel. 8.50و با روش مدل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است (99/٢= ،x2/df، 92/0= GFI، 92/0= AGFI، 91/0= CFI، 93/0= NFI، 064/0= RMSEA) و مؤلفه سکوت سازمانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق مؤلفه بی تفاوتی سازمانی بر اهمال کاری سازمانی تاثیر معنی‌دار دارد (05/0>p). جهت پاسخ‌گویی هرچه بیشتر سازمان آموزش و پرورش به نیازهای معلمان و رفع چالش‌های توسعه سازمان، پیشنهاد می‌شود تلاش در جهت بهبود توانمندی‌های معلمان و چاره‌جویی رفع سکوت و بی‌تفاوتی سازمانی آنان، به عنوان یک الویت جدی در دستور کار قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the causal model of teachers' negligence based on organizational silence by organizational indifference mediation

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Aryani ghizghapan 1
  • adel zahed bablan 2
  • reyhaneh abbaspoor 3
  • behzad moradi 4

1 university of mohaghegh ardebili

2 uma university

3 uma

4 uma university

چکیده [English]

The purpose of this study was examining the causal model of teachers' negligence based on organizational silence by organizational indifference mediation. Methodology of the research in terms of the main strategy, was quantitative, in terms of the strategy, was field, and in terms of analytical, was descriptive-correlation.The statistical population consisted of teachers of the Mahabad town in the academic year 2017-2018 with a capacity of 459 person. The sampling method was random. The sample size according to the Kregci-Morgan model and with error α = 0/05, was considered 207 persons. To collect data, organizational negligence questionnaire (SOP) (with reliability α = 0/87), Organizational silence (OSQ) (with reliability α = 0/84) and organizational indifference questionnaire (OIQ) (with reliability α = 0/78), were used. Validity of the tools was confirmed by the professors of education and psychology. Data were analyzed using two software’s Spss vs. 22 and lisrel. 8/50 and analyzed by structural equation modeling. The results showed that the proposed model had suitable fit (x2/df=2/99, GFI=0/92, AGFI=0/92, CFI=0/91, NFI=0/93, RMSEA=0/064) and the component of organizational silence has a direct and indirect effect through the component of organizational indifference on organizational oversight (P<0/05). In order to answer the education organization as much as possible to the needs of teachers and to meet the challenges of organizational development, it is suggested that efforts to improve teachers' abilities and the removal of their silence and organizational indifference be proposed as a serious priority on the agenda, to reduce the amount of employee negligence

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational silence
  • organizational indifference
  • organizational negligence
  • teachers
  • Mahabad city
آقاتهرانی، مرتضی (1392). اهمالکاری (بررسی علل و راهکارهای درمان). قم: مرکز انتشارات مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
بابایی، کریم؛ فوالدی، اصغر؛ پزشکی، هانا؛ دینلو، نادین (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر اهمالکاری و مدیریت زمان تحصیلی. فصلنامۀ شخصیت و تفاوتهای فردی، سال پنجم، شماره 11، صص 57-70.
برونی، فرانک (1384). مشکلات روانشناختی (ترجمۀ فاطمۀ گلشتی و نیرۀ داللی). تهران: انتشارات تخت.
جهانبخش، میثم (1389). بی تفاوتی سازمانی: بررسی نشانهها، علل و پیامدها. هشتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت؛ تهران، 27-29 آذرماه.
داناییفرد، حسن؛ پناهی، بالل (1389). تحلیل نگرشهای شغلی کارکنان سازمانهای دولتی، تبیین جوّ سکوت سازمانی و رفتار سکوت. روشننامۀ مدیریت سازمانی، سال دوم، شماره 3، صص 19-2.
دوستار، محمود؛ اسماعیلزاده، محسن؛ حسینی، هانیه (1393). تبیین روابط بین سکوت سازمانی، عدالت سازمانی و تعهد عاطفی در سازمان. نشریۀ علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال سیزدهم، شماره 40، صص 19-36.
رفیعی، نفیسه؛ گودرزی، زهره؛ عزیزی، سندس محسن (1394). بررسی رابطۀ جوّ سازمانی و معایبت شغل با انگیزش شغلی کارکنان بیمارستانهای شهر اصفهان. فصلنامۀ بیمارستان، سال چهاردهم، شماره 2، صص 111-118.
رضائیان، علی (1395). اصول مدیریت. تهران: انتشارات آگه.
زارعی متین، حسن (1396). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته. تهران: نشر آگه.
زارعی متین، حسن؛ طاهری، فاطمه؛ ستاره، ابوالقاسم (1390). سکوت سازمانی: مفاهیم، علل و پیامدها. علوم مدیریت ایران، سال بیست و یکم، شماره 6، صص 77-144.
زائریان، سکینه (1386). اثربخشی آموزش مهارتهای مدیریت زمان بر سهلانگاری کارمندان. دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز اطلاعات مدارک علمی.
ذاکری، زینالعابدین؛ ذینآبادی، حسن (1396). بررسی تأثیر بدبینی بر اهمالکاری. فصلنامۀ مطالعات مدیریت و کارآفرینی، دوره 3، شماره 1/2، صص 135-152.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1396). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.
سیّد نقوی، میرعلی؛ کشاورز حقیقی، مهدی (1390). مدیریت بی تفاوتی سازمانی کارکنان. فصلنامة منابع انسانی ناجا، سال ششم، شمارة 26، صص 1-15.
شاکر، سیمین (1394). بررسی رابطۀ بین خودکارآمدی و اهمالکاری و فرسودگی شغلی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 93-94. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه.
شعبانی بهار، غلامرضا؛ شریفی اسکندری، اعظم (1395). تبیین رابطۀ بین سکوت سازمانی و تحلیل رفتگی شغلی کارکنان ادارات ورزشی و جوانان استان همدان. پژوهشهای مدیریت ورزشی، شمارة 6، صص 51-61.
شکاری، ریحانه؛ طباع، لیلا؛ خیرخواه، ملوحه؛ علیایی، غالم (1395). عوامل مؤثر بر بی تفاوتی سازمانی (شرکت برق خراسان). فصلنامة رسالت مدیریت دولتی، شمارة 22، صص 71-81.
صالح اردستانی، عباس؛ سیّد نقوی، میرعلی (1395). تبیین رابطۀ فالتزدگی شغلی با بی تفاوتی سازمانی و تمایل خروج از خدمت کارکنان. فصلنامة پژوهشهای مدیریت عمومی، سال نهم، شمارة 31، صص 145-161.
صفّاری نیا، مجید؛ امیرخانی رازلیقی، زهرا (1390). تحلیل مسیر ارتباط اهمالکاری سازمانی با پرانگیختگی شناختی و فرسودگی شغلی کارکنان ادارات دولتی استان تهران. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، شمارة 8، صص 111-131.
قربانی، محمود؛ پرتونیاء، سهیلا (1393). رابطۀ بین سکوت سازمانی و اعتماد کارکنان در سازمان آموزش وپرورش خراسان شمالی. فصلنامة نوآوریهای مدیریت آموزشی، شمارة 2(9)، صص 59-68.
Abdollahi,B., Anaraki Ardakani,D., Taghavi,A., (2014). Factors Affecting Organizational Indifference of Employees (A Case Study of Two Governmental and non-governmental Organizations), Applied mathematics in Engineering, Management and Technology, Journal Management, p.1352-1361.
Avery, D. R., & Quinones, M. A. (2002). Disentangling the effects of voice:
the incremental roles of opportunity, behavior, and instrumentality in predicting procedural fairness. Journal of Applied Psychology, 11(7), 1123-1138.
Bowen, F., & Blackmon, K. (2010). Spirals of silence: The dynamic effects of diversity on organizational voice. Journal of Management Studies, 40(6), 1393-1417.
Cinar, O., Karcioglu, F., Aliogullari, Z.D. (2013). "The Relationship Between Organizational Silence and Organizational Citizenship Behavior: A Survey study in the province of ErzurumTurkey". Procedia - Social and Behavioral Sciences 99: pp. 314 – 321.
Danaee fard., Hassan & Eslami, Azar (2010). Discovering The Organizational Indifference: A Grounded Theory Strategy ،European Journal of Scientific. 40(3), 450-460.
Davison, H. K., Bing, M. N. (2008). "The Multidimensionality of the Equity Sensitivity Construct Integrating Separate Benevolence and Entitlement Dimensions for Enhanced Construct Measurement". Journal of Managerial, 20,131-50.
Dewitte, S., Schouwenburg, H.C. (2002). Procrastination, and Incentives: The struggle between the Present and the future in procrastinators and the punctual. British Journal of Social Psychology,43(2), pp. 269 – 286.
Dimitris, Bouradas.,Vakola, M. (2007). Organizational Silence: A New Challenge for Human Resource Management. Athens. University of Economics and Business.
Esfahani, A. N., Ghorbani, O., Amiri, Z., Farokhi, M. (2013). Identifying and Ranking the Effective Factors on the Organizational Indifference through Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP). International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3(6), pp. 64-77.
Eslami, A. (2008) The concept of organizational indifference by Grand Theory. [Dissertation] Tehran: Allameh Tabatabaei University.
Fedai, M., Demir, Y. (2010). The Impacts of Structural and Psychological empowerment on Burnout: a research on staff nurses in Turkish State Hospitals. Canadian social science, 6(4), pp. 63-72.
Ferrari, J. R. (2001). Procrastination as self-regulation failure of performance: Effects of cognitive load, self awareness, and time limits on “working best under pressure” European Journal of Personality, 15, 391-406.
Henrikson, K., Dayton, E. (2006). Organizational silence and hidden threats to patient safty. Journal of Health Service Research, 41(4), 1539-1554.
Hesari, M.)2013). Leaders of the differences in behavior modification staff, using game theory approach. Journal of Operational Research and its Applications, 10(2): 51-9.
Jahanbakhshian, P., Assadi, R., Nejad, F. P. (2015). Providing a Conceptual Model on Organizational Silence Behavior based on Organizational Culture, Organizational Climate and Organizational Commitment Components in Service Firms. Management and Administrative Sciences Review, 4(2):438-48
Karaca, H. (2013). ”an exploratory study on the impact of organizational silence in hierarchical organization: Turkish National Police Case”. European Scientific Journal, 9923), pp. 38-50.
Kline, R. B. (2005). Principles and practices of structural equationg modeling (2nd ed). New York: Guilford.
Kumcagiz, H., Ersanli, E., & Alakus, K. (2014). Hopelessness, procrastination and burnout in predicting job satisfaction: a reality among public school teachers. International Journal of Academic Research, 6 (1).
Leander, P.N. (2009). Losing the will: Automatic reactions to the indifference perceived in others. Unpublished Master’s Thesis, Duke University.
Liu, D., Wu, J., & Ma, J. C. (2009). Organizational silence: A survey on employees working in a telecommunication company. In Computers & Industrial Engineering: International Conference, 1647-1651.
Meyers, L. S., Gamest. G., Goarin. A. J. (2006). Applied multivariate research, design and interpretation. Thousand Oaks. London: Sage Pablication.
Morrison, E. W., See, K. E. & Pan, C. (2014). An approach-inhibition model of employee silence: the effects of personal power and target openness. Personnel Psychology, 70, 1–34.
Morrison, E. & Milliken, F. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a Pluralistic world. The Academy of Management Review, 25(4), 706-725
Neenan, M. (2008). Tackling Procrastination: An REBT Perspective for Coaches. JRat-Emo Cognitive- Behavior, 26, 53-62.
Öksüz, Y., & Güven, E. (2014). The relationship between psychological resilience and procrastination levels of teacher candidates. Social and Behavioral Sciences, 11 (6), 3189–3193.
Pinder, C. C., & Harlos, K. P. (2001), Employee silence: quiescence and acquiescence as responses to perceived in justice. Research in Personnel and Human Resources Management, 20, 331-369.
Potts, T. J. (2006). Predicting procrastination on academic tasks with customer loyalty”. International Journal of Information Management, 5 (4), pp. 71–79.
Ram, A. (2005). The relationship of positive and negative perfectionism to academic achievement, achievement motivation, well- being in tertiary students [MSc Thesis]. Christchurch: The University of Canterbury.
Schouwenburg, H. C., Lay, H. C., Pychyl, T. A., & Ferrari, J. R. (2009).
Procrastination in academic settings: General introduction. Washington: American Psychological Association.
Sla de, M. R. (2008). The adaptive nature of organizational silence: A cybernetic exploration silence: the mediating role of trust in supervisor. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 1221 – 1123.
Steel, P. (2010). The Nature of Procrastination: A Meta-Analytic and Theoretical Review of Self-Regulatory Failure. University of Calgary.
Stevenson,A. (2013). Oxford dictionary of English. Social and Behavioral Sciences, 5, 567 – 571.
Sutton, J. (2013). Avoid procrastination. Urges action now, not later. Cross-level examination. The Leadership Quarterly, 26(2), 172-189
Torkzadeh, J., Salimi, G. & Sangi, F. (2016). Investigation and explanation of organizational indifference phenomena: some recommendations for policymaking in agricultural training`s management. Journal of Agricultural Education Administration Research. 36(1):119-30.
Weston, R. & Gore. P. A. (2006). A brief guide to structural equations modelling. The counseling psychologist. 34 (5): 719-751.
Yazca, H. & Bulutb, R. (2015). Investigation into the academic procrastination of teacher candidates’ social studies with regard to their personality traits. Social and Behavioral Sciences, Issue 174.
Yldz, E. (2013). Enigma of Silence in Organizations: What Happens To Whom and Why?. Beykent University Journal of Social Sciences, 6(2), pp.30-44.