نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تهران

2 دانشگاه خوارزمی ،دانشجو

3 دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل معادلات ساختاری سازمان یادگیرنده و بررسی میزان کاربست آن در دانشگاه تهران انجام شده‌‌است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و روش تحلیل از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بودهاست. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه تهران به تعداد 2730 نفر بوده‌است. حجم نمونه با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 243 نفر انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌ محقق ساخته مبتنی بر مدل پیتر سنگه(1990) با پایایی(94/0=α) استفاده شد. روایی محتوا و سازه این پرسش‌نامه نیز بررسی و تأیید گردید. به‌منظور تحلیل داده‌ها، از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری، آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و تی تک‌نمونه‌ای استفاده شده-است. نتایج نشان داد، مدل سازمان یادگیرنده از برازش نسبتاً خوبی با داده‌ها برخوردار بودهاست. بر این اساس، قابلیت‌های فردی بر الگوی ذهنی(24/0=γ) و نگرش سیستماتیک(52/0=γ) تأثیرگذار بودهاست. نگرش سیستماتیک نیز بر آرمان مشترک(51/0=β) و یادگیری جمعی(44/0=β) تأثیرگذار بوده و آرمان مشترک نیز بر یادگیری جمعی(17/0=β) تأثیر داشته است. نهایتاً این‌که، الگوهای ذهنی بر آرمان مشترک و یادگیری جمعی و هم‌چنین قابلیت‌های فردی بر آرمان مشترک تاثیر نداشتهاست. نتایج بررسی میزان کاربست ابعاد سازمان یادگیرنده نیز نشان داد، کاربست سازمان یادگیرنده و ابعاد آن در جامعه هدف، پایین‌تر از حد متوسط بوده و فقط الگوهای ذهنی در حد متوسط بودهاست.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A model of Learning Organization and its application in higher education centers

نویسندگان [English]

  • Khodayar Abili 1
  • Fatemeh Narenji Thani 1
  • Ebrahim Mazari 3

1 UT

2

3 UT

چکیده [English]

This study aims to provide a learning organization SEM and the application of done at Tehran University. The research method is descriptive-correlational and analytical method was SEM. The population was University of Tehran staffs on the number of 2730 people. Sample size by using Cochran sampling formula and simple random sampling, were selected 243 people. To collect data, a questionnaire based on the model of Peter Senge (1990) designed by reliability (94/0 = α). Also evaluated and approved content and construct validity. For data analysis, Kolmogorov-Smirnov structural equation modeling, and one-sample t-test, was used. The results showed that the learning organization model has been fitted to the data. Accordingly, the individual features of the paradigm (γ =0/24) and systematic approach (γ =0/52) been effective. Systematic approach to the common cause (β=0/51) and collective learning (β=0/44) and shared vision have also had an impact on collective learning (β=0/17) has had impact. Finally, mental models based on shared vision and collective learning as well as individual features common cause whatsoever. The results showed that the application of learning organization and all aspects of its application in the target population, below the average and only mental patterns was middle.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Learning organization
  • higher education centers
  • Tehran University
  • structural equation model
ابزری، مهدی و عباسی، عباس (1384). تحلیلی بر سازمانهای نوین هزارۀ سوم: سازمانهای یادگیرنده و یاددهنده .سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران، ایران.
اخوان، پیمان و جعفری، مصطفی (1388). سازمانهای یادگیرنده ضرورت عصر دانایی. ماهنامه تدبیر، 17(169)، 16-21.
تقیزاده، هوشنگ و سلطانی، غلامرضا (1389). ارزیابی میزان یادگیرنده بودن سازمان با استفاده از سیستم خبرۀ فازی. نشریۀ علمی پژوهشی مدیریت فردا، 9(25)، 3-22.
خواجهای، سعید؛ درودی، هما؛ مرادی، شهلا؛ حسنی، داود (1393). بررسی ویژگیهای سازمان یادگیرنده در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجلّۀ توسعۀ آموزش در علوم پزشکی، 7(15)، 30-38.
ساعتچی، محمود (1384). روانشناسی بهرهور . ی تهران: مؤسسۀ نشر ویرایش.
سلاجقه، سنجر و ناظری، مژگان (1389). سازمانهاى یادگیرنده تفکّرى نو در عصر مدیریت. مجلّۀ عصر مدیریت، 4(14).
سنگه، پیتر (1375). پنجمین فرمان خلق سازمان یادگیرنده. ترجمۀ حافظ کمال هدایت و محمد روش . ن تهران: نشر سازمان مدیریت صنعتی.
شفی، کوروش و شفی، آرزو (1385). مدیریت منابع انسانی در سازمانهای یادگیرنده. ماهنامه تدبیر، 17(176)، 30-34.
صفامنش، پریسا؛ حسینی، سیّد رسول؛ اولادیان، معصومه (1394)، اثر مؤلفههای سازمان یادگیرنده بر عملکرد کارآفرینانه کارکنان در یک شرکت بیمهای. پژوهشنامۀ بیمه، 117، 59-124.
صفری، رضا و پذیرفته، زیبا (1395). بررسی تأثیر مدیریت استعداد بر ایجاد سازمان یادگیرنده با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی (مطالعۀ موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس). پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 2(4)، 129-146.
عطافر، علی و بهرامی سامانی، مژگان (1388). میزان استفاده از مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی شهرکرد. آموزش عالی ایران، 2(1)، 161-179.
لگزیان، محمد و ملک زاده، غلامرضا (1389). بررسی رابطۀ میان آمادگی برای تغییر اَبعاد سازمان یادگیرنده. مجلّۀ چشمانداز مدیریت دولتی، 4، 101-118.
مصباح بابامیری، زهره و کهندل، مهدی (1394). ارتباط سازمان یادگیرنده و اثربخشی در کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزشوپرورش تهران. مطالعات مدیریت ورزشی، .226-269 :22
ودادی، احمد؛ خاخیان، یوکابد بیک؛ مرید شوشتری، میثم (1388). اندازهگیری و تحلیل سطح یادگیری سازمانی در صنعت پتروشیمی. فصلنامۀ مدیریت کسبوکار، (4)، 1-22.
یزدانی، زهرا؛ ریاضی، زهره؛ صیادی، مژگان (1392). بررسی مؤلفهها و عوامل تأثیرگذار بر مدل سازمان یادگیرنده در دانشگاه شیراز سال 1391 . مجلّۀ دانشگاه علوم پزشکی، 4(4)، 1-8.
Argeris, C. & Schon, D. A. (1978). Organizational Learning: A theory of action perspective,Reading. MA:Addison-Wesley.
Argeris, C., et al. (1994). The Future of Workplace Learning and Perfomance, Training and Development. Special Issue.
Argyris. C. & Schon. D.A. (1996).Organizational Learning II Reading. Mass, Addison Wesley.
Berrio, A. (2006). Assessing the learning organization profile of Ohio State University. Extension using the systems-linked organizational model,3(1)30-46.
Cors, R. (2003). What is a learning organization reflections on the literature and practitioner Perspectives. Engieneering Professional Development, University of Wisconsin-Madison.
Foil, c & et al (1985). Organizational Learning. Academy of Management Review, 10, (4).
Gage, N.L., and Berliner, D. (1979). Educational psychology.2nd ed. Boston: Houghton Miftlin Co.
Garvin, D. (1993). Building a learning organization. Harvard Business Review, July-August, 78-91.
Guns, B. (1996). The Faster Learning Organization: Gain and Sustain the Competitive Advantage. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Hasebrook, J. (2010). Learning in the learning organization. Journal of Universal Computer Science,7(6): 472-87.
Huber, G.P. (1991). Organizational Learning: The contributing processes and the literatures. Organization Science.
Kippenberger, T. (2002). Leadership Styles. London: Capstone Publishing.
Kreitner, R & Kinichi, A. (2000). Organizational Behavior. 5th edition Mc Graw Hill.
Landoli, C. L., Guiseppe, D., & Zollo, S. (2007). Organizational cognition and building systems for the learning organization. DUMI ProQuest Digital Dissertation full citation & Abstract.
Malik, M. E., Danish, R. Q., Munir, Y. (2012). Determinants of Learning Organization in Higher Education Institutes of Pakistan: A Correlational Study. International Journal of Innovation, Management and Technology, 3(2): 117-120.
Marquaradt, M. & Reynolds, A. (1994). The Global Learning Organization: Gaining Competitive Adventage Through Continiuous Learning. Burr Ridge, IL: Irwin.
Nyhan.B., Gessey, P., Keleher,T.M., & Rob, P. (2004). European Perspectives on the Learning Organization. Journal of European Industrial Training. 28(1): 67-92.
Ortenblad. A. (2004). The Learning Organization: Towards an Integrated model. The Learning Organization,11(2):129-144.
Pedler, M., Boydell, T., and Burgoyne, J. (1989). Towards the learning company. Management Education and Development,20(1):1-8.
Power. J., Waddell.D. (2004). The link between self-managed work teams and learning organizations using performance indicators. The Learning Organization, 11(3): 244-259.
Senge, M. P. (1996). How organizations learn: The Leader’s New work. Boston: International Thomson Business Perss.
Skyrme. D., Farago, C, J. (2003). The learning organization. Management InsightsC3.
Smith, M. K .(2008). The learning organization. The encyclopedia of informal education. http://www.infed.org/biblio/learning-organization htm. last update: October.1.
Smith, M. K. (2004). The Learning Organization. the encyclopedia of informaleducation. http://www.infed.org/biblio/learning-organization htm. last update: March 11.
Sun.y.t.P., &Scott, L. J. (2003). Exploring the Divide Organizational Learning and Learning
Weldy, T. G. (2009). Learning organization and transfer: strategies for improving performance. The Learning Organization, 16(1): 58-68.
Whittington.D., Dewar.T. (2004). A Strategic Approach to Organizational Learning. Industrial and Commercial learning, 36(7): 265-268.