نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه علامه

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

نوع‌دوستی یا دیگر خواهی از نیروهای توسعه اخلاقی و بقا و رفاه انسان است که در دهه‌های اخیر محل توجه روان شناسان اجتماعی و جامعه شناسان قرارگرفته است. این پژوهش باهدف بررسی پیشایندهای قابلیت یادگیری سازمانی همانند نوع‌دوستی و تعارض در رابطه انجام‌شده است. در این راستا، از روش پژوهش پیمایشی- تحلیلی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ستادی دانشگاه علامه طباطبائی واقع در پردیس مرکزی، تشکیل داد که از میان آنها 167 نفر بر اساس جدول مورگان به‌عنوان نمونه آماری به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد. گردآوری داده‌های پژوهش حاضر از طریق پرسشنامه نوع‌دوستی ارگان (1988) و پرسشنامه تعارض در رابطه کوکس (1998) و پرسشنامه قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007) انجام شد. روایی و پایایی پرسشنامه‌های یادشده، به ترتیب با استفاده از روایی صوری، روایی سازه و همچنین محاسبه آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت. به‌علاوه، برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل‌سازی معادلات ساختاری و آزمون فریدمن با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای Amos و Spss استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد نوع‌دوستی بر قابلیت یادگیری سازمانی تأثیر مثبت معنادار دارد و نوع‌دوستی بر تعارض در رابطه تأثیر منفی معنادار دارد. به‌علاوه تعارض در رابطه نیز بر قابلیت یادگیری سازمانی تأثیر منفی معنادار دارد. همچنین تعارض در رابطه، رابطه میان نوع‌دوستی و قابلیت یادگیری سازمانی را میانجی‌گری می‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the effect of altruism and relationship conflict on organizational learning capacity in Allameh Tabataba'i University Staff

نویسنده [English]

  • hosein rahmanseresht 1

1 ...

2

چکیده [English]

Altruism is from moral development forces and survival and well-being of human that in recent decades the attention of social psychologists and sociologists is located. This study with the aim of examined the antecedents of organizational learning capability as altruism and relationship conflict is done. In this regard, the survey method was employed. The Statistics population consists of all the staff of allameh Tabataba'i University Formed, of which 167 were based on Morgan table as the sample to be selected by simple random sampling. Data were collected through organ altruism questionnaires (1988) and Cox relationship conflict questionnaire (1998) and Chiva et al organizational learning capability questionnaire (2007). Validity and Reliability of aforementioned questionnaires were confirmed on the basis of content validity, construct validity as well as calculated acceptable Cronbach's alpha coefficient. In addition, for data analyzing and research hypothesis test, Structural Equation Modeling and Friedman test were used, by means of Amos and Spss software. Research findings indicated that altruism is significant positive impact on organizational learning capacity and altruism in a significant negative influence on the relationship conflict. Furthermore The relationship conflict also has a significant negative impact on organizational learning capability and relationship conflict is mediated between altruism and organizational learning capacity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Altruism
  • Relationship conflict
  • Organizational learning capacity
  • organizational learning
  • Learning organization
اسماعیلی، محمود رضا (1394). بررسی تأثیر هوش سازمانی بر قابلیت یادگیری سازمانی (موردمطالعه: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)، نشریه مدیریت فردا، 44، 117-128
سروش، مریم (1391). احساس مسئولیت فردی و اجتماعی، دیگرخواهی و اعتماد اجتماعی مطالعه نوجوانان شیراز، جامعه‌شناسی کاربردی، 46(2)، 193-211
شجاعی، محمدحسین (1395). نقش رهبری تحول‌آفرین در تعدیل رفتارهای کاری مخرب، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی
موسویان، امیر؛ پاکزاد، آوا و میرزاده، اکبر (1388). تأثیر تعارض بر اعتماد در محیط کاری، توسعه انسانی پلیس، 6(26)، 73-87
Amason, A., Thompson, J., Hochwarter, W., & Harrison, A. (1995). Conflict: an important dimension in successful management teams. organizational dynamics, 24(2), 20-35.
Camps, J., & Rodriguez, H. (40 (4), 423-442). Transformational leadership, learning, and employability: effects on performance among faculty members. Personal Review.
Camps, J., Alegre, J., & Torres, F. (2011). Towards a methodology to assess organizational learning capability: a study among faculty members. International Journal of Manpower, 32(5/6), 687-703.
Chang, C., Tsai, M., & Tsia, M. (2011). The organizational citizenship behaviors and organizational commitments of organizational members influences the effects of organizational learning. international journal of trade, economics and finance, 2(1), 61-66.
Chiva, R., & Alegre, J. (2009). Organizational learning capability and job satisfaction: an empirical assessment in the ceramic tile industry. British Journal of Management, 20(3), 323-340.
Chiva, R., Alegre, J., & Lapiedra, R. (2007). Measuring organizational learning capability among the workforce. International Journal of Manpower, 28(3/4), 224-242.
Chuang, Y., Church, R., & Zikic, J. (2004). organizational culture, group diversity and intra-group conflict. Team performance management, 10(1/2), 36-34.
Eddleston, K., & Kellermanns, F. (2007). Destructive and productive family relationships: a stewardship theory perspective. Journal of business venturing, 22(4), 545-565.
Feigin, S., Owens, G., & Goodyear-smith, G. (2014). Theories of human altruism: a systematic review. Annals of Neuroscience and Psychology, 1, 1-10.
Garcia-Morales, V., Jimenez-Barrionuevo, M., & Gutierrez-Gutierrez, L. (2010). Transformational leadership influence on organizational performance through organizational learning and innovation. Journal of Business Research, 65(7), 1040-1050.
Greer, L., Jehn, K., & Mannix, E. (2008). Conflict transformation a longitudinal investigation of the relationships between different types of intragroup conflict and the moderating role of conflict resolution. Small group Research, 39(3), 278-302.
Griffith, T., Mannix, E., & Neale, M. (2003). Conflict and virtual teams. In C. Gibson, & S. Cohen, Virtual teams that work: creating conditions for virtual team effectiveness (pp. 335-352). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Guinot, J., Chiva, R., & Mallen, F. (2015). The effects of altruism and relationship conflict on organizational learning. International Journal of Conflict management, 26(1), 85-112.
Healy, K. (2004). Altruism as an organizational problem: the case of organ procurement. American sociological review, 69(3), 387-404.
Hsu, Y.-H., & Fang, W. (2009). Intellectual capital and new product development performance: the mediating role of organizational learning capability. Technological Forecasting & Social Change, 76, 664-677.
Jehn, K., & Bendersky, C. (2003). Intragroup conflict in organizations: a contingency perspective on the conflict-outcome relationship. Research in organizational Behavior, 25, 187-242.
kanungo, R., & conger, J. (1993). Promoting altruism as a corporate goal. the acadamy of management executive, 7(3), 37-48.
Kaplan, S. (2000). New way to promote proenvironmental behavior: human nature and environmentally responsible behavior. Journal of social issues, 56(3), 491-508.
Kellermanns, F., & Eddleston, K. (2004). Feuding families: when conflict does a family firm good. Entrepreneurship theory and practice, 28(3), 209-228.
Lahdesmaki, M., & Takala, T. (2012). Altruism in business – an empirical study of philanthropy in the small business context. Social Responsibility Journal, 8(3), 373-388.
Monroe, K. (1996). the Heart of Altruism; perceptions of a common Humanity. Princeton: Princeton university Press, NJ.
Organ, D., Podsakoff, P., & Mackenzie, S. (2006). Organizational citizenship behavior: Its nature, antecedents,and consequences. Thousand Oaks: Sage.
Panteli, N., & Sockalingam, S. (2005). Trust and conflict within virtual inter-organizational alliances: a framework for facilititing knowledge sharing. Decision support systems, 39(4), 599-617.
Piliavin, J., & Charng, H. (1990). Altruism: A Rreview of Recent Theory and Research. Annual Review of sociology, 16, 25-65.
Puffer, S., & Meindl, J. (1995). Volunteers from corporations: work cultures reflect values similar to the voluntary organizations. Nonprofit management and leadership, 5(4), 359-375.
Robbins, S. P., & Judge, T. (2013). Organizational behavior, 14/E. Pearson Education India. London: Pearson Education.
Simmons, R. (1991). Altruism and sociology. Socoological Quarterly, 32(1), 1-22.
Singh, N., & Krishnan, V. (2008). Self-sacrifice and transformational leadership: mediating role of altruism. Leadership & Organization Development Journal, 29(3), 261-274.
Somech, A., & Drach-Zahavy, A. (2004). Exploring organizational citizenship behaviour from an organizationa perspective: the relationship between organizational learning and organizational citizenship behavior. Journal of occupational and organizational psychology, 77(3), 281-298.