نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران.

2 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

3 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی، مدیریت و آموزش محیط‌زیست دانشگاه تهران.

چکیده

پایداری در آموزش عالی رویکردی نسبتاً جدید است که به دنبال استقرار و کاربست اصول و مفاهیم توسعه پایدار در دانشگاه‏ها و موسسات آموزش عالی است. ارزیابی پایداری در پی سنجش میزان همسویی استراتژی‏ها و برنامه‏های آموزشی، پژوهشی، خدمات تخصصی و فعالیت‏های پشتیبانی دانشگاه‏ها با اصول و مفاهیم توسعه پایدار است. لذا هدف تحقیق حاضر، شناسایی عوامل و ملاک‏های پایداری موسسات آموزش عالی و ارزیابی وضعیت پایداری دانشگاه تهران است. برای انجام این تحقیق، از روش آمیخته اکتشافی استفاده شده است که در بخش کیفی روش تحقیق گروه‏ کانونی و مصاحبه انفرادی و در بخش کمی روش تحقیق توصیفی- تحلیلی به کار گرفته شده است. برای انتخاب نمونه، در بخش کیفی از روش نمونه‏گیری غیراحتمالی هدفمند و در بخش کمی از روش نمونه‏گیری طبقه‏ای متناسب استفاده گردید. نتایج تحقیق در بخش کیفی نشان می‏دهد که عوامل اصلی ارزیابی پایداری دانشگاه شامل: آموزش، پژوهش، ارائه خدمات تخصصی، سیستم حکمرانی دانشگاه، سیستم مدیریت زیست‏محیطی، سیستم تامین مالی دانشگاه هستند. به منظور ارزیابی وضعیت پایداری دانشگاه در عوامل فوق، در مجموع 34 ملاک و 81 نشانگر شناسایی گردید. نتایج تحقیق در بخش کمی نشان می‏دهد که از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، وضعیت دانشگاه تهران در عوامل و ملاک‏های پایداری به صورت معنی‏دار پائین‏تر از وضعیت مطلوب قرار دارد. ضمناً نتایج تحلیل داده‏های تحقیق نشان می‏دهد که بین دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خصوص وضعیت پایداری دانشگاه تهران تفاوت معنی‏داری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presenting an Operational Model for Sustainability Evaluation of Higher Education Institutions: University of Tehran as a Case of Study

نویسندگان [English]

  • Emad Malekinia 1
  • Abbas Bazargan 2
  • Sedighe Feizi 3

1 Deputy of Training, Research and Technology Office/ Ministry of Energy

2 Full Professor/ University of Tehran

3 Expert/ MAAB Engineering Consultant Company

چکیده [English]

The main goals of sustainability evaluation is measuring the educational, research, outreach and other university programmes based on sustainable development’s principles and concepts. The main purpose of this study is indentification of sustainability factors and criterias, and then evaluation of Tehran University sustainability based on them. Exploratory mixed method research used to accomplish this goal. In the qualitative part, the focus groups research method and individual interview was used and in the quantitative part analytical-descriptive research method was employed at the University of Tehran area. In the qualitative part, purposive non-probability sampling method and in the quantitative part, stratified sampling method was used for selection of students and faculty.
The results of the study show that the main factors of sustainability evaluation include: education, research, governance system, environmental management system, sustainable financing system, and outreach. These factors can be assessed using 34 criteria and 81 indicators. The results of the sustainability assessment at UT show that significant difference between present situations with ideal level. Also, Analysis of data using inferential statistics indicates that there is a significant difference between the views of faculty members and students regarding the sustainability condition of UT. Identified model in this research is a pioneer initiative in sustainability evaluation of Iran’s higher education institutions. This model can be used by senior managers of higher education system and university leaders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Development
  • Sustainability in Higher Education Institutions
  • University’s Sustainability Evaluation
بازرگان، عباس (1387). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار. چاپ اول.
دانشگاه تهران (1391). آمار دانشجویان، کارکنان هیأت علمی و غیر هیأت علمی: سال تحصیلی 92-1391. معاونت برنامه‎ریزی و فناوری اطلاعات دانشگاه تهران.
سرائی، حسن (1382). مقدمه‌ای بر نمونهگیری در تحقیق. تهران: سمت.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1384). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
کمیسیون ملی یونسکو (1389). جمع‌بندی مباحث و توصیه‌های «کارگاه ملی پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش برای توسعه پایدار و رویکرد کشوری تا پایان 2013». تهران: کمیسیون ملی یونسکو.
ملکی‎نیا، عماد (1393). طراحی الگوی ارزیابی دانشگاه پایدار: موردمطالعه دانشگاه تهران. رساله دکتری دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
موثقی، سید احمد (1383). توسعه؛ سیر مفهومی و نظری. فصلنامه دانشکده‏ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. شماره 63. صص 252-223.
AASHE (2017), STARS Technical Manual v2.1.3, Denver: AASHE. Available at: https://stars.aashe.org/
AASHE (2010), STARS- Version 1.0 Technical Manual, Denver: AASHE, 283 pp. Available at: http://www.aashe.org/
Beringer, A., Wright, T. and Malone, L. (2008), Sustainability in higher education in Atlantic Canada, International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 9 No. 1, pp. 48-67.
Beringer, A. (2006), Campus sustainability audit research in Atlantic Canada: pioneering the campus sustainability assessment framework, International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 7 No. 4, pp. 437-455.
Calder, W. & Dautremont-Smith, J. (2009), Higher education: more and more laboratories for inventing a sustainable future, in J. C. Dernbach (ed) Agenda for a Sustainable America, Washington, DC, Environmental Law Institute, pp 93-107.
Clugston, Richard. M & Calder, Wynn (1999). Sustainability and University Life, Walter Leal Filho ed. Frankfurt: Peter Lang.
Cole, Lindsay (2003), Assessing Sustainability on Canadian University Campuses: Development of a Campus Sustainability Assessment Framework, Royal Roads University, British Columbia.
Faghihimani, Maryam (2012). A Systemic Approach for Measuring Environmental Sustainability at Higher Education Institutions: A Case Study of the University of Oslo. University of Oslo.
GRC (2010). The College of Sustainability Report Card. Green Report Card. available at: http:// greenreportcard.org/ (accessed June 13, 2011).
Kamal. Abu Sayed and Asmuss. Margret (2013), Benchmarking tools for assessing and tracking sustainability in higher educational institutions: Identifying an effective tool for the University of Saskatchewan, International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 14 No. 4, pp. 449-465.
Kildahl, Ann. (2009), Advancing higher education for sustainability in Asia in a period of rapid growth—challenges and opportunities, Symposium Paper, Available at: www.hku.hk
Legacy, Crystal (2004). Campus Sustainability: Sustainability Assessment Framework at the University of Waterloo. Capstone Project. Available at:http://info.uwaterloo.ca/infowast/watgreen/projects/library/w04sustframework.pdf
Lindroos, P. & Cantell, M., 2007. Education for Sustainable Development in a Global Perspective. In: Kaivola, T. & Melen-Paaso, M. (eds.), Education for Global Responsibility – Finnish Perspectives, 85-96. Publications of the Ministry of Education 2007: 31. Helsinki University Press, Helsinki.
McIntosh, M., K. Cacciola, S. Clermont and J. Keniry. (2002). State of the Campus Environment: A national report on environmental performance and sustainability in higher education. National Wildlife Federation. Available at: http://www.nwf.org/campus-ecology/resources/reports/state-of-the-campus-environment-report/read-the-state-of-the-campus-environment-report.aspx
Onwuegbuzie, Anthony J & Leech, Nancy L. (2006), Linking research questions to mixed methods data analysis procedures, The Qualitative Report Journal, Vol 11. No 3. pp 474-498.
Relatore and Laureando (2012). Sustainability Reporting: A procedure for University. Università Ca' Foscari Ven: Sustainability Annual Report. Available at:http://dspace.unive.it/bitstream/handle/10579/1720/827931-1150054.pdf?sequence=2.
Roorda, N (2001), Auditing instrument for sustainability in higher education, Dutch Committee on Sustainable Higher Education (DHO), Avaiable at: www.dho21.nl/documents/AISHE-FolderA3English.pdf
Shriberg, Michael (2002), Institutional assessment tools for sustainability in higher education: strengths, weaknesses, and implications for practice and theory, International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 3 No. 3, pp. 254-270.
The World Commission on Environment and Development (1987). Our Common Future. Oxford University Press: New York.
United Nations Conference on Environment & Development (1992). Agenda 21. Rio de Janerio. Available at:
http://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf
United Nations (2004), Agenda 21 chapter 36: promoting education, public awareness, and training. Available at:
University Leaders for a Sustainable Future (2011). What is the Talloires Declaration?. availabale at: http://www.ulsf.org/talloires_declaration.html
University Leaders for a Sustainable Future (2010). Association for the University Leaders for Sustainable Futures. University Leaders for Sustainable Future, available at: www.ulsf.org
Wright, T. S. (2002), Definitions and frameworks for environmental sustainability in higher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, No 3 (3), pp 203-220.
Yarime, Masaru and Tanaka, Yuko (2012). The Issues and Methodologies in Sustainability Assessment Tools for Higher Education Institutions: A Review of Recent Trends and Future Challenges. Journal of Education for Sustainable Development. No 6:1. pp 63–77.