نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار و مدیر گروه مدیریت آموزش عالی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

2 استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

چکیده

هدف این پژوهش بررسی رابطه سبک رهبری تحول آفرین با خودکارآمدی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعة آماری ، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی به تعداد 304 نفر بودکه نمونة آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 170نفر و با روش نمونه گیری تصادفی محاسبه و انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد که روایی آن براساس نظر اعضای هیات علمی تایید شد و جهت بررسی پایایی ابزار، از آلفای کرونباخ استفاده گردید که نتایج حاکی از مناسب ابزار پژوهش بود. داده ها با استفاده از نرم افزار اس.پی.اس.اس و از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد . یافته ها نشان داد که بین مؤلفه های سبک رهبری تحول آفرین (نفوذ آرمانی ، انگیزش الهام بخش ،تحریک ذهنی و ملاحظات فردی) با خودکارآمدی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد . همچنین ، تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین ، نفوذ آرمانی بیشترین نقش را در پیش بینی خودکارآمدی اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between transformative leadership and self efficacy of faculty members K.N.T.U

نویسندگان [English]

  • asghar zamani 1
  • mahtab pouratashi 2

1 Head of Department of Higher Education Management Studies, Institute for Research and planning in Higher Education.

2 Assistant Professor, Institute for Research and Planning in Higher Education.

چکیده [English]

The relationship between transformative leadership and self efficacy of faculty members K.N.T.U.


Abstract:
The aim of this study was to investigate the relationship between transformational leadership style and self-efficacy of K.N.T. University faculty members. the research method was correlation .the statistical population included all faculty members of K.N.T University (N= 304). 170 faculty members were selected, using Kerjesi and Morgan Table. For sampling, random sampling method was used. A questionnaire was used for data collection of faculty members. Its validity confirmed by views of faculty members and its reliability confirmed by conduction Cronbach's alpha. Data were analyzed using SPSS and test such as Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were conducted. Results showed that there were significant correlations between components of transformational leadership style (idealized influence, inspirational motivation, intellectual stimulation and individualized consideration) with self-efficacy of faculty members. regression analysis showed that among predictive variables, idealized influence had the most role in predicting self-efficacy of faculty members.
Keywords: Transformational Leadership, self efficacy, idealized influence, intellectual stimulation, inspirational motivation, personal considerations

کلیدواژه‌ها [English]

  • Transformational Leadership
  • self efficacy
  • idealized influence
  • intellectual stimulation
  • inspirational motivation
اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ زندی، خلیل (1394). نقش واسطه‌ای مشارکت کارکنان در ارتباط بین رهبری تحول‌آفرین و آمادگی برای تغییر سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(77)، 99- 123.
امیرکبیری، علیرضا، خدایاری، ابـراهیم، نظـری، فـرزاد و مـرادی، محمـد. (1385). بررسـی رابطه بین سبک‌های رهبری تحول‌آفرین و تبادلی با تعهد سازمانی کارکنان، فـصلنامه فرهنگ مدیریت، 14، 117-142.
انصاری، محمد اسماعیل؛ تیموری، هادی (1386) مدیر در نقش رهبر تحول‌گرا. مجله تدبیر. 189، 19- 23.
تاجی، زهرا، بردبار غلامرضا (1394). بررسی رابطه‌ی رهبری تحول‌آفرین و چابکی منابع انسانی. فصلنامه‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع). 7 (2)، 153-177.
حسینی طبقدهی، سیده لیلا؛ خلعتبری، جواد. (1391). رابطه سبک رهبری تحول‌آفرین و خودکارآمدی کارکنان. فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، 3(2).
رحیمیان، حمید؛ طاهری، مرتضی؛ ویسی، روناک (1394). نقش رهبری تحولی در آمادگی کارکنان برای تغییر در مدارس ابتدایی. فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی. 2(6)، 95-83.
زین‌آبادی، حسن رضا (1390). رهبری تحولی و رفتار شهروندی سازمانی در مدرسه: باز آزمون و تغییر یک الگوی آزمون شده در صنعت. مدیریت دولتی. 3(7)، 63-80.
شاوران، سید حمیدرضا؛ رجایی پور، سعید؛ کاظمی، ایرج؛ زمانی، بی‌بی عشرت. (1391). تعیین روابط چندگانه میان اعتماد، خودکارآمدی فردی و جمعی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 64.
قهرمانی، محمد. رشید حاجی خواجه لو، صالح؛ ابوچناری، عقیل. (1390). نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین) مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامه توسعه کارآفرینی، 4(14).
مرادی چالشتری، محمدرضا؛ حمیدی، مهرزاد؛ سجادی، سید نصرا...، کاظم نژاد، انوشیروان؛ جعفری، اکرم (1388) رابطة سبک‌های رهبری تحول‌آفرین _ تبادلی با عدالت سازمانی و ارائه مدل در سازمان تربیت‌بدنی جمهوری اسلامی ایران. مدیریت ورزشی، 2، 73-96
مرتضوی، سعید؛ نیک کار، امیر (1393). نقش میانجی‌گری عدالت سازمانی در رابطه میان سبک رهبری تحول‌آفرین و کیفیت زندگی کاری کارکنان موردمطالعه: شرکت آب و فاضلاب مشهد. پژوهشنامه‌ی مدیریت اجرایی، 6(11)، 103 -122.
منتی، پرستو؛ رحیمی، سکینه؛ منصوری، فائزه؛ صفری، فاطمه (1396). بررسی رابطه سبک رهبری تحول‌آفرین و نوآوری در آموزش‌وپرورش شهرستان ایلام. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 1، 79-94.
موغلی، علیرضا. (1383). رهبری تحول‌آفرین و ابزار سنجش آن (MLQ). فصل‌نامه مطالعات مدیریت، 43 و 44، 95-112.
میرکمالی، سید محمد؛ شاطری، کریم؛ یوزباشی، علیرضا (1392). تبیین نقش رهبری تحول‌آفرین در گرایش به خلاقیت سازمانی. دو فصلنامه نوآوری و ارزش‌آفرینی. 1(3)، 21 -31
نورشاهی، نسرین و محمد یمنی دوزی سرخابی. (1385). بررسـی رابطـه سبک‌شناختی و سبک رهبری در میان رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، فـصلنامه پـژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 41.
نورشاهی، نسرین. (1388). بررسی رابطه پیامدهای رهبری و ابعاد سبک رهبری تحول‌گرا در میان رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عـالی شـهر تهـران، فـصلنامه مطالعـات تربیتی و روانشناسی، 3.
Alzawahreh, A. A. (2012). Transformational Leadership of Superiors and Creativity Level among Faculty Members in Jordanian Universities. http://www. seaairweb. info, 9(1), 125.
Bandura, A. (1977a). Social Learning Theory; Englewood Cliffs. NJ:Prentice-Hall, Inc.
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: toward a unifying theory of behavioral. psychological review, 84(2), 191-215.
Bandura, A. (1997). Self – efficacy: The Exercise of Control; NewYork: W. H. Freeman.
Bandura, A. (2000). Cultivate Self-efficacy for Personal and Organization Effectiveness Handbook of Principles of Organization Behavior; Oxford, uk: Blackwell, pp.120-139.
Barker, A. M. (1992). Transformational nursing leadership: A vision for the future. New York: National League for Nursing Press.
Bass B. M (1985). Leadership and performance beyond expectations.New York: The Free Press.
Bass, B.M. (1990). From transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Organizational Dynamics, 18 (3), 19-31.
Boenke. K., Bontis. Distefano. J. J, & Distefano. A. C. (2003). Transformational leadership. Leadership and Organization Journal, 1(24), 5-6.
Bong, M. & Skaalvik, M. E. (2003). Academic Self-concept and Selfefficacy: How Different are they Really?; Educational Psychology Review, New York, 15(1), 1.
Caprara, Gian Vittorio, Barbaranelli, Claudio, Steca, Patrizia and Malone, Patrick (2003); “Teachers', School Staff's and Parents' Efficacy Beliefs as Determinants of Attitude toward School”; European Journal of Psychology of Education, 18, 15-31.
Chen, W. (2007);” The Structure of Secondary School Teacher Job Satisfaction and its Relationship With Attrition and Work Enthusiasm”;Chinese Education and Society, 40(5), 17-31.
Chucon, C. T. (2005); “Teachers' Perceived Efficacy among English as a Foreign Language Teacher in Middle Schools in Venezuela”;Teaching and Teacher Education, 21, 257-272.
Dellinger, A. B., Bobbett, J. J., Olivier, D. F. and Ellett, C. D. (2008); Measuring Teachers‘ Self Efficacy Beliefs: Development and Use of the TEBS-self; Teaching and Teacher Education, 24, 751-766.
Givens, Roger J. (2008).Transformational Leadership: The Impact on Organizational and Personal Outcomes”. Emerging Leadership Journeys, 1(1), 4-24.
Johnson Aid, J., & Johnson Bjorn,H.,&Barton, P.T.,& Odd Arne,N. (2008).Growing transformational leaders: exploring the role of personality hardiness. Leadership & Organization Development Journal, 29(1), 4-23.
Kark, R. (2004), “The Transformational leader. Who is (s)he? A feminist Perspective”. Journal of Organizational Change Management, 17(2), 160-176.
Krishnan, Venkat R. (2004). Impact of transformational leadership on followers’ influence strategies. The Leadership & Organization Development Journal, 25(1), 58-72.
Modassir, Atika & Singh, Tripti. (2008).Relationship of Emotional Intelligence with Transformational Leadership and Organizational Citizenship Behavior. International Journal of Leadership Studies, 4(1), pp. 3-21.
Ross, J. A., Hogaboom-Gray, A. and Hannay, L. (2001); Effects of Teacher Efficacy on Computer Skills and Computer Cognitions of Canadian Students in Grades K-3. The Elementary School Journal, 102, 141-156.
Snyder, CR, Lopez, SH. (2002). Handbook of positive psychology. Oxford University Press.
Woolfolk-Hoy, A. (2004); Self-efficacy in College Teaching; Essays on Teaching Excellence: Toward the best in the Academy, 15(7).