نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ستاد دانشگاه علامه طاطبائی- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی

2 استادیار گروه برنامه ریزی علوم اداری و مدیریت، داننشکده علوم انسانی واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران

3 استاد دانشگاه علامه طباطبائی- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی

4 دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر در الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران است. در این تحقیق روش تحقیق کیفی از طریق نظریه زمینه ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش خبرگان آموزش عالی بودند، که 36 نفر به صورت نمونه گیری هدف مند جهت مصاحبه نیمه ساختارمند انتخاب شدند. در کنار مصاحبه، از سه منبع دیگر نیز برای گردآوری داده های پژوهش استفاده شد، که عبارت اند از، مشاهده، یادداشت برداری و اسناد. به همین منظور، داده های حاصل از مصاحبه ها، مشاهدات، یادداشت ها و اسناد به داده های متنی تبدیل شد. پس از آن، ابتدا به کدگذاری باز، سپس، به کدگذاری محوری و انتخابی اقدام شد. در مرحله کدگذاری محوری، 25 مقوله هسته ای تعیین شدند. در مرحله ی کدگذاری انتخابی، تمام مقوله های عمده و مقوله های هسته ای برحسب ویژگی های شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقه بندی شدند. در پایان، مقوله ی گفتمان کیفیت، بیم و امید، به عنوان اصلی ترین و نهایی ترین مقوله ی هسته ای انتخاب شد و برحسب ویژگی هایش بسط داده شد. سپس، مقولات دیگر در قالب الگوی پارادایمی با این مقوله مرتبط شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Theorizing about accreditation optimal model of higher education system in Iran based on of grounded theory

نویسنده [English]

  • mohammad mojtabazadeh 2

1

2 ssistant Professor of Management and Administration Science, Faculty of Humanities, Khodabandeh Branch, Islamic Azad University, Khodabandeh, Iran

3

4

چکیده [English]

This study aimed to identify factors affecting the model of accreditation and quality assurance of higher education in Iran. the study was conducted using qualitative research through grounded theory. the study population had higher education experts, which 36 persons by purposive sampling for semi-structured interview were selected. in addition to interview, 3 other sources were used to collect data, which are, observing, taking notes and documents. for this purpose, data obtained from interviews, observations, notes and documents were converted into text data. after that, we act the first to open coding, then, to have axial and selective action. in axial coding stage, 25 core categories were determined. in selective coding stage, all major categories and core categories in terms of condition, interactive / process and outcome characteristics was classified. in the end, category of quality discourse, fear and hope, as the most original and the most ultimate core category select and according to its features were developed. then, related made other categories in the form of a paradigm model with the this category.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Accreditation
  • quality assurance
  • university
  • Higher education
  • Grounded Theory
ابیلی، خدایار (1376). ارزیابی ماهیت نظارت و ارزیابی جاری در آموزش عالی کشور. محسن خلیجی و محمدمهدی فرقانی (ویراستاران). مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش ‌عالی در ایران. جلد دوم. تهران: انتشارات دانشگاه علامه‌ طباطبائی: 331-345.
بازرگان، عباس‌ (1374). ارزیابی‌ درونی‌ دانشگاهی‌ و کاربرد آن‌ در بهبود مستمر کیفیت‌ آموزش‌ عالی. فصل­نامه­ی‌ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌ در آموزش‌ عالی، 3(3 و 4)، 49ـ70.
فراست­خواه، مقصود (1395). دانشگاه ایرانی و مسئله کیفیت. تهران: آگاه.
فراست­خواه، مقصود (1389). دانشگاه و آموزش عالی. تهران: نی.
کافمن، راجر، هرمن، جری (1396). برنامه­ریزی استراتژیک در نظام آموزشی. ترجمه­ی عباس بازرگان و فریده مشایخ. تهران: مدرسه.
مجتبی­زاده، محمد، عباس­پور، عباس، ملکی، حسن، فراست­خواه، مقصود (1393). تحولات اعتبارسنجی در آموزش عالی ایران و جهان، آموزه­ای برای نظام آموزش عالی ایران. تهران: اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظام­های دانشگاهی، اردیبهشت 1393، دانشگاه صنعتی شریف.
محمدپور، احمد. (1390). فرا روش. تهران: جامعه­شناسان.
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی، ضد روش. تهران: جامعه­شناسان.
محمدپور، احمد، رضایی، مهدی. (1387). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقه­ی اورامان کردستان ایران به شیوه­ی پژوهش زمینه­ای. مجله جامعه­شناسی ایران، 9 (1 و 2)، 3-33.
ملکی، حسن. (1389). تعلیم و تربیت اسلامی، رویکرد کلان­نگر. تهران: انتشارات عابد.
مورن، ادگار و همکاران. (1387). اندیشه­ی پیچیده و روش یادگیری در عصر سیاره­ای. ترجمه‌ی محمد یمنی دوزی سرخابی. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
هومن، حیدر علی. (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت.
Berg, B. L (2004). Qualitative research methods for the social sciences (5th ed.).Boston, MA: Pearson.
Council for Higher Education Accreditation (2016). An Overview of U.S. Accreditation, Retrieved February 3, 2016, from
http://www.chea.org/pdf/Overview%20of%20US%20Accreditation%202015.pdf
Dillman, D. A (2000). Mail and internet surveys: The tailored design method (2nd ed)New York: John Wiley & Sons.
Materu, Peter (2007). Higher Education Quality Assurance in Sub-Saharan Africa Status, Challenges, Opportunities, and Promising Practices, The International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank. Washington, D.C. Retrieved February 4, 2016 from http://www.eua.be/Libraries/qa-connect/wp124_qa_higher_edu_africa.pdf?sfvrsn=0.
UNESCO‐CEPES (2007). Quality Assurance and Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions. compiled by Lazăr VLĂSCEANU, Laura GRÜNBERG and Dan PÂRLEA, Bucharest. Editors: Melanie Seto, Peter J. Wells Editing Assistant: Viorica Popa. Revised and updated edition.
Volkwein. J.Fredericks (2008). The Foundations and Evolution of Institutional Research, New Directions for Higher Education, n141, p5-20.