نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

2 دانشگاه ازاد اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر باهدف رابطه بین ادراک از رهبری معنوی وقراردادهای روانشناختی با سلامت سازمانی معلمان مقطع ابتدایی شاهین شهر درسال تحصیلی 94-93به روش توصیفی ازنوع همبستگی انجام شد.جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شاهین شهر به تعداد 440نفرتشکیل دادکه از این تعدادبا استفاده از فرمول کوکران وبه روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب باحجم 204نفربرای شرکت درپژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات ، سه پرسشنامه رهبری معنوی فرای وهمکاران (2005)،پرسشنامه قراردادهای روانشناختی راسئو (1995)وپرسشنامه سلامت سازمانی هوی وهمکاران (1998) براساس طیف پنج درجه ای لیکرت بود که روایی صوری آن به تأیید استادراهنما وچندنفراز نمونه آماری رسید. به منظور پایایی ابزار اندازه گیری ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. این ضریب برای پرسشنامه رهبری معنوی 90/0 ، پرسشنامه قراردادهای روانشناختی 80/0 وپرسشنامه سلامت سازمانی 85/0 محاسبه گردید.تجزیه وتحلیل یافته های پژوهش دردوسطح آمارتوصیفی(شامل فراوانی ،درصد،میانگین وانحراف معیار )وآماراستنباطی (شامل ضریب همبستگی پیرسون ،آزمون تحلیل واریانس ورگرسیون چندگانه )انجام گردید. یافته های بدست آمده نشان داد که بین ابعاد چشم انداز سازمانی (01 /0>p و641/0=r )، ایمان به کار (01 /0>p و543/0= r ) ،عشق به نوع دوستی (01 /0>p و 731/0 = r)، احساس معناداری (01 /0>p و 349/0= r) ، عضویت سازمانی (01 /0>p و 746/0= r)،تعهد سازمانی (01 /0>p و 568/0 =r) وبهره وری با سلامت سازمانی (01 /0>p و635/0=r) رابطه معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

relashtionship between moral leadership and psychological agreement teachers organizational health

نویسنده [English]

  • Farahnaz Khedri 1

1 دانش آموخته رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

2

چکیده [English]

This research was accomplished with purpose of relashtionship between moral leadership and psychological agreement teachers organizational health with understanding in shahinshars elementary school in academic year 93-94 by wang of descriptive and solidarity type statistics community, This research which induded all of shahinshar elementay school teachers that, they are 440 persons(teacher) and were selected 204teacher among formul them by kokran sampling and layered accidental according to Likrts 5 level speactrum, material for guthering information was three questionnaire of Fry and colleagues(2005) psychological agreement questionnaire of Raseo(1995) and organizational health questionnaire of hoovy and colleaues(1998) beside of its formal, accdamic adviser and sme of statistic sample approved it. In order to, equedity of measuring material, it was used Kronbakh Alfa coefficient.Analysis of reacherchs found. This coefficient was culated for moral leadership questionnaire %80and organizational helth questionnaire %85. Analysis of researchers fand was done by way of descriptive statistics(include of excess, percentage, average and criterion deviation) presumptive statistics include of(piersoon solidarity coefficient Vareyans analysis test). The result of fonnd indicated that theres a meaniful relationship between organizational perspective p<0/1, r= 0/34. Faith in job (r=0/543, p=0<01).Love of altruism(r=0/731,p<0/01). Meaninfal feel(r=0/349,p=0<0/01) organizational membership(r=0/746, p<0/01). Organizational commitrment(r=0/568,p<0/01). Getting profit by understanding organizational heath.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : perception
  • moral leadership
  • psychological agreement
  • Organizational health
اسکات، ر. (2003). سازمان‌ها: سیستم‌های عقلانی٬ طبیعی و باز. ترجمه‌ی حسن میرزایی اهرنجانی. (1389). تهران: سمت.
بلالی دهکردی، س. (1389). رابطه قرارداد روانی تبادلی و ارتباطی با رفتارهای مدنی سازمانی با توجه به نقش تعهد سازمانی و رضایت شغلی در شرکت ظریف مصور. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی. پایان‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
جاهد، حسینعلی. (1384). سلامت سازمانی. ماهنامه تدبیر، 16(159)، 29-16.
شجاعی، پریسا و خزایی، فرهاد. (1390). رابطه‌ی رهبری معنوی با کیفیت زندگی کاری کارکنان دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله‌ی علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 16(4)، 62-68.
ضیایی، محمدصادق؛ نرگیسان، عباس و آبباغی اصفهانی، سعید. (1387). نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران. فصلنامه مدیریت دولتی٬ 1(1)، 86-67.
علاقه بند، علی. (1384). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. چاپ هفدهم. تهران: روان.
علاقه بند، علی. (1387). سلامت سازمانی مدرسه. فصلنامه مدیریت آموزش‌وپرورش، 21، 14.
قلاوندی، حسن و فیضی، کاوه. (1391). مطالعه ویژگی‌های رهبری معنوی مدیران و رابطه آن با رضایت شغلی (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه ارومیه). نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین استان گلستان.
کفاش پور آذر، مرتضوی، سعید و پور، سمیرا.(1390). تأثیر قراردادهای روان‌شناختی بر اعتماد و تعهد سازمانی پرستاران بیمارستان قائم در مشهد. فصلنامه بیمارستان، 11(4)، 74-65.
لنچیونی، پ. (2000). چ‍ه‍ار دغ‍دغ‍ه‌ی‌ م‍دی‍ران‌: ه‍ی‍چ‌ ک‍اری‌ م‍ه‍م‌‌ت‍ر از س‍ال‍م‌‌س‍ازی‌ س‍ازم‍ان‌ ن‍ی‍س‍ت.‌ ترجمه فضل اله امینی. (1385). تهران: فرا.
معمارزاده، غلامرضا و صانعی، مهدی. (1390). الماس رهبری معنوی در نظام اداری ایران. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 7، 18-9.
Anderson, N., & Schalk, R. (1998). The psychological contract in retrospect and prospect. Journal of organizational behavior19, 637-647.
Fry, L. W., & Cohen, M. P. (2009). Spiritual leadership as a paradigm for organizational transformation and recovery from extended work hours cultures. Journal of business ethics84(2), 265-278.
Geijsel, F., Sleegers, P., Leithwood, K., & Jantzi, D. (2003). Transformational leadership effects on teachers’ commitment and effort toward school reform. Journal of educational administration41(3), 228-256.
Jafri, H. (2011). Influence of Psychological Contract Breach on Organizational Commitment. Synergy (0973-8819)9(2).
Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, B. (2000). open school/healthy schools: Measurement organizational climate. E. book has been republished by Arlington writers, LTD.
Korac-Kakabadse, N., Kouzmin, A., & Kakabadse, A. (2002). Spirituality and leadership praxis. Journal of managerial psychology17(3), 165-182.
Wambura Ngunjiri, F. (2010). Lessons in spiritual leadership from Kenyan women. Journal of Educational Administration48(6), 755-768.
Parzefall, M. R., & Hakanen, J. (2010). Psychological contract and its motivational and health-enhancing properties. Journal of Managerial Psychology25(1), 4-21.
Suazo, M. M., Martínez, P. G., & Sandoval, R. (2009). Creating psychological and legal contracts through human resource practices: A signaling theory perspective. Human Resource Management Review19(2), 154-166.