نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه لرستان، ایران

2 دانشگاه لرستان

چکیده

سازمان‌ها همواره از کارمندان و اعضا انتظار دارند وظایف و مسئولیت‌های خود را به‌درستی اجرا نمایند و از رفتارهای مضر برای سازمان‌ها که منجر به زیان رساندن به کارمندان و مشتریان می‌شود، دوری گزینند. ازاین‌رو انتظار می رود تا با کاهش رفتارهای سیاسی کارکنان، رفتارهای شهروندی و عملکرد سازمان افزایش یابد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بدبینی سازمانی بر رفتار انحرافی کاری از طریق رفتار شهروندی و ادراک سیاست سازمانی است. تحقیق ازنظر هدف پژوهش کاربردی، ازنظر رویکرد و ماهیت پژوهش علی-معلولی، ازنظر روش جمع‌آوری داده توصیفی پیمایشی و ازنظر نوع داده کمی و جامعه آماری پژوهش نیز شامل کارمندان دانشگاه لرستان است. حجم نمونه با استفاده از رابطه کوکران 201 نفر برآورد شد. چهار فرضیه این پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. با توجه به نتایج می توان گفت که بدبینی سازمانی بر رفتار انحرافی تأثیر مثبت و معنادار دارد، رفتار شهروندی نمی‌تواند نقش میانجی منفی و معناداری در تأثیرگذاری بدبینی بر رفتار انحرافی کارمندان بازی کند، ادراک سیاست سازمانی نقش میانجی مثبت و معناداری در تأثیرگذاری بدبینی سازمانی بر رفتار انحرافی دارد، رفتار شهروندی نقش میانجی منفی و معناداری در تأثیرگذاری ادراک سیاست سازمانی بر رفتار انحرافی دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Organizational Cynicism toward Workplace Deviant Behavior: Emphasizing the Role of Citizenship Behavior and Perception of Organizational Politics (Case Study: Lorestan University)

نویسندگان [English]

  • Mahmoodreza Esmaili 1
  • Mohammad Hakkak 1
  • neda shahsiah 2

1 Business Management Department, Economic and Administrative Sciences Faculty, Lorestan University, Iran

2 lorestan

چکیده [English]

Organizations always expected that their employees and members execute duties and responsibilities correctly and stay away from harmful behavior for organizations which results in mar to employees and customers. Therefore, it is expected to reduce the employees’ political behaviors increasing citizenship behavior and organizational performance. The present study aims to investigate the organizational cynicism on workplace deviant behavior through citizenship behavior and perception of perception of perception of organizational politics. This study is an applied research in terms of its objectives, its causal-effect in terms of research nature and approach, its descriptive survey in terms of data collection and it's a quantitative in terms of data type. The study statistical population consists of all Lorestan university personnel in which the sample size was estimated 201 people. Four hypotheses in this research were testing by factor analysis and structural equation modeling techniques. Based on the results, it can be said that organizational cynicism has a positive and significant effect on deviant behavior; citizenship behavior cannot play a negative and significant mediating role in effecting of organizational cynicism on employees deviant behavior; perception of organizational politics has a positive and significant mediating role in effecting of organizational cynicism on deviant behavior; citizenship behavior has a negative and significant mediating role in effecting of organizational politics on deviant behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Cynicism
  • Deviant Behavior
  • Citizenship Behavior
  • Perception of Organizational Politics
  • Lorestan University
ابراهیمی، سید عباس و مشبکی، عباس. (1391). بررسی تأثیر ادراک سیاست‌های سازمانی و حمایت سازمانی در بروز رفتارهای انحرافی. فصلنامه مدیریت سازمان‌های دولتی، 1(2)، 7-22.
رامین مهر، حمید؛ هادی زاده مقدم، اکرم؛ احمدی، ایمان. (1388). بررسی رابطه بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ستاد تهران). پژوهشنامه مدیریت تحول، 1(2)، 66 -88.
زارعی متین، حسن؛ الوانی، مهدی؛ جندقی، غلامرضا؛ احمدی، فریدون. (1389). ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان شرکت ملی نفت ایران). فصلنامه مدیریت دولتی، 2(5)، 39- 56.
سبحانی نژاد، مهدی؛ علی‌رضا یوز باشی و کریم شاطری. (1389). رفتار شهروندی سازمانی (مبانی نظری، همبسته‌ها و ابزارهای سنج). تهران: یسطرون.
صفاپور، نگار و خورکی، طیبه. (1392). طراحی مدل ارتباط بین بدبینی و رفتار شهروندی سازمانی، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی.
مغانیان، حسین؛ رستگار، عباسعلی و درجوش، سید فرزاد. (1392). به تعیین تأثیر ادراک ادراک سیاست سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری بدبینی سازمانی و تعدیل‌کنندگی مهارت سیاسی (موردمطالعه: بیمارستان تأمین اجتماعی یزد). پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت MBA، دانشگاه سمنان.
مقبل باعرض، عباس و هادوی نژاد، مصطفی. (1388). تأثیر ادراک ادراک سیاست سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران: تبیین نقش تعدیل گر معنویت سازمانی. پژوهش‌های مدیریت در ایران- مدرس علوم انسانی، 15(2)، 181-204.
نجات، امیررضا؛ کوثر نشان، محمدرضا و میرزاده، اکبر. (1388). تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات (مطالعه موردی: آژانس‌های مسافرتی شهر تهران). بررسی‌های بازرگانی، 7(35)، 72-84.
هویدا، رضا و نادری، ناهید. (1388). بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی. پژوهش‌نامه مدیریت اجرایی، 9(1)، 103 - 118.
Abraham, R. (2000). Organizational cynicism: bases and consequences. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 126(3), 269–293.
Appelbaum, S., Bartolomucci, N., Beaumier, E., Boulanger, J., Corrigan, R. Dore, I., Girard, C. & Serroni, C. (2004). Organizational citizenship behavior: a case study of culture. leadership and trust, management decision, 42 (1), 13-40.
Appelbaum, S. H., Iaconi, G. D. & Matousek, A. (2007). Positive and negative deviant workplace behaviors: causes, impacts, and solutions. Corporate Governance, 7(5), 586-598.
Ashforth, B. E. & Lee, R. T. (1990). Defensive behavior in organizations: A preliminary model. Human Relations, 43(7), 621-648.
Barnes, L. L. (2010). The effects of organizational cynicism on community colleges: Exploring concepts from positive psychology. Dissertation submitted to the Faculty of Claremont Graduate University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in Psychology.
Barsaky, A. (2003). Investigating the effects of moral disengagement and participation on unethical work behavior. Journal of Business Ethics, 104, 59–75.
Bashir, S., Mueen, N., Zafar, S. & Sania, A. M. (2011). Breach of psychological contract, perception of politics and organizational cynicism: Evidence from Pakistan, African. Journal of Business Management. 5(3), 884-888.
Baxer, D. (2004). Perception of Organizational Politics and Workplace Innovation: an Investigation of the Perceptions and Behavior of Staff in an Australian IT services organization. http://researchbank.swinburne.edu.au.
Brown, M. & Cregan, C. (2008). Organizational change cynicism: The role of employee involvement. Human Resource Management, 47, 667-686.
Cohen, A. & Kol, Y. (2004), Professionalism and organizational citizenship behavior an empirical examination among Israeli nurses. journal of managerial psychology, 19(4), 386-405.
Colbert, A. E. & Know, I-W. G. (2000). Factors Related to the Organizational Commitment of College and University Auditors. Journal of Managerial Issues, 12(4), 484-501.
Colbert, A. E., Mount, M. K., Harter, J. K., Witt, L. A. & Barrick, M. R. (2004). Interactive Effects of Personality and Perception of the Work Situation on Workplace Deviance. Journal of Applied Psychology, 89(4), 599-609.
Dean, J. W., Brandes, P. & Dharwadkar, R. (1998). Organizational cynicism. Academy of Management Review, 23, 341-353.
Dean, J., Brandes, P. & Dharwadkar, R. (1998). Organizational Cynicism. The Academy of Management Review, 23(2), 341-352.
Dipaola, M., Tarter, C. & Hoy, W. K. (2005). Measuring Organizational Citizenship in Schools: The OCB Scale. In Wayne K. Hoy & Cecil Miskel (Eds.) Leadership and Reform in American public schools. Greenwich, CT: Information Age.
Doldor, E. (2011). Examining political will, political skill and their maturation among male and female managers. http://dspace.lib.cranfield.ac.uk/handle /1826/7246.
Everton, W. J., Jolton, J. A. & Mastrangelo, P. M. (2007). Be nice and fair or else: understanding reasons for employees’ deviant behaviors. Journal of Management Development, 26(2), 117-131.
Ferris, G. R. & Kacmar, K. M. (1992). Perception of Organizational Politics. Journal of Management, 18(1), 93-116.
Gandz, J. & Murray, V. V. (1980). The Experience of Workplace Politics. Academy of Management Journal, 23, 237-251.
Henle, C. A., Giacalone, R. A. & Jurkiewicz, C. L. (2005). The role of ethical ideology in workplace deviance. Journal of Business Ethics, 56(3), 219.
James, M. S. L. (2005). Antecedents and Consequences of Cynicism in organizations: An examination of the potential positive and negative effects on school systems. Dissertation submitted to the Department of Management in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy, The Florida State University, College of Business.
Jelinek, R & Ahearne, M. (2006). The ABC's of ACB: Unveiling a Clear and Present Danger in the Sales Force. Industrial Marketing Management, 35, 457-467.
Kalagan, G. & Aksu, B. (2010). Organizational cynicism of the research assistants: A Case of Akdeniz University. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2, 4820-4825.
Khalid, S. A. & Ali, H. (2005), The Effects of organizational Citizenship Behavior on Withdrawal Behavior. International Journal of Management and entrepreneurship, 1(1), 30-40.
Kipnis, D., Schmidt, S. & Wilkinson, M. (1980). Intraorganizational Influence Tactics: Exploration in Getting One's Way. Journal of applied psychology, 65(4), 440.
Kish- Gephart, J. (2010). Bad apples, bad cases, and bad barrels: Meta-analytic evidence about sources of unethical decisions at work. Journal of Applied Psychology. 95, 1–31.
Lewin, K. (1936). Principles of Topological Psychology. McGrew-Hill, New York.
Mintzberg, H. (1983). Power in and Around Organizations, Eaglewood Cliffs. N.J: Prentice Hall,142.
Munir, Y., Khalifah, Z. B., Asif, T., & Khan, H. (2014). Interactive effect of organizational cynicism on perception of organizational politics and citizenship behaviour. International Journal of Information Processing and Management, 5(1), 18.
Murphy, K. R. (1993). Honesty in the Workplace. Belmont, CA: Brooks & Cole.
Neuman, J. H. & Barron, R. A. (1998). Workplace Violence and Workplace Aggression: Evidence Concerning Specific Forms, Potential Causes, and Preferred Targets. Journal of Management, 24, 391–419.
Organ, D.W. (1988). Organizational Citizenship Behavior the Good Soldier Syndrome, Lexington book, Lexington, MA.
Özler, E., Derya, A., & Giderler, C. (2011). A research to determine the relationship between organizational cynicicm and burnout levels of employees in health sector. Business and Management Review, 1(4), 26-38.
Pfeffer, j. (1992). Management with Power, Harvard Business School Press, Boston.
Randall, M. L., Cropanzano, R., Bormann, C. A., & Birjulin, A. (1999). Organizational politics and organizational support as predictors of work attitudes, job performance, and organizational citizenship behavior. Journal of organizational behavior, 159-174.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2007). Organizational Behavior (12th edition), Prentice-Hall of India, New Delhi.
Robinson, S. L., & Bennett, R. J. (1995). A Typology of Deviant Workplace Behaviors: A Multidimensional Scaling Study. Academy of Management Journal, 38, 55-72.
Shahzad, A., & Mahmood, Z. (2012). The Mediating - Moderating Model of Organizational Cynicism and Workplace Deviant Behavior: (Evidence from Banking Sector in Pakistan). Middle-East Journal of Scientific Research, 12(5), 580-588.
Vigoda, E., Vinarski, H., & Ben, E. (2003). Politics and Image in the Organizational Landscape: An Empirical Examination Among Poblic Sector Employees. Journal of Managerial Psychology, 18(8), 764-787.
Walter, D. D., & William, L. G. (2004). Perceptions of politics and organizational cynicism: An attributional and leader–member exchange perspective. The Leadership Quarterly, 15, 439–465.