نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی،دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی

4 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

5 استادیار گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/jrlat.2024.81581.1778

چکیده

ارزیابی عملکرد مدیران مدارس یکی از عوامل کلیدی در روند توسعه و اصلاحات آموزشی است.،عملکرد مدیریت مدارس به شدت متاثر از ابزارهای هوشمند است. هدف اصلی این پژوهش، مفهوم سازی و شناسایی مؤلفه های ارزیابی هوشمند عملکرد مدیران مدارس است. روش این پژوهش از حیث گردآوری داده، کیفی و از حیث نتیجه، کاربردی است. برای گردآوری داده و اطلاعات در بخش کیفی از روش فراترکیب و از الگوی هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2006) استفاده شد.‘برای شناسایی و گردآوری منابع علمی معتبر، از پایگاه‌های علمی داخلی و بین‌المللی استفاده شد. از میان منابع موردنظر با راهبرد جستجوی هدفمند، مقالات نهایی انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. با ترکیب محتوا و ادبیات مربوط، کدها و مقوله ها و مفاهیم کلیدی استخراج، تحلیل و اعتبار آنها از طریق محاسبه ضریب کاپای کوهن تائید شد. نتایج نشان داد، مهمترین عوامل شناخته شده در ارزیابی هوشمند عملکرد مدیران مدارس شامل: ابزارها و روشها، محدودیت ها و الزامات، مولفه های قابل ارزیابی توسط ابزارهای هوشمند، عوامل موثر در نتیجه ی حاصل از ارزیابی هوشمند، مراحل اجرای ارزیابی هوشمندعملکرد، مزایای ارزیابی هوشمندعملکرد و تفاوت ارزیابی هوشمند عملکرد با ارزیابی سنتی بودند. شناسایی ابعاد و مولفه های ارزیابی هوشمند عملکرد مدیران مدارس می‌تواند به عنوان یک منبع ارزشمند در تدوین، توسعه و اجرای سیاست‌های ارزیابی و مدیریت در مدارس ایران توسط سیاستگذاران حوزه آموزش مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying Effective Factors in Smart Performance Evaluation of School Principals: A Meta-Synthesis Study

نویسندگان [English]

  • Faranak Tavakolifar 1
  • Ali Khorsandi Taskoh 2
  • Hamid Rahimian 3
  • Mohammad Taghi Taghavi Fard 4
  • Enayatollah Zamanpour 5

1 Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University

2 Associate Professor, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Management, Allameh Tabatabai University

4 Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University,Tehran, Iran

5 Assistant Professor, Department of Assessment & Measurement, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Evaluating the performance of school principals is a crucial factor in the process of educational development and reform. The performance of school management is heavily influenced by intelligent tools. The main purpose of this study is to conceptualize and identify the components of intelligent performance evaluation of school principals. The research method is qualitative in terms of data collection and applied in terms of results. For data collection and information gathering in the qualitative section, the meta-synthesis method and the seven-stage model of Sandelowski and Barroso (2006) were used. To identify and collect credible scientific sources, domestic and international scientific databases were used. The publication period of scientific sources is from 2013 to 2024. Among the sources, 44 articles related to the research topic were reviewed using a targeted search strategy, and 19 articles were selected and analyzed. By combining the content and literature, 105 codes, 45 concepts, and 13 key categories were extracted, analyzed, and validated through calculating Cohen's kappa coefficient. The results showed that the most important factors recognized in intelligent performance evaluation of school principals include: tools and methods, limitations and requirements, components evaluable by intelligent tools, factors affecting the results of intelligent evaluation, stages of implementing intelligent performance evaluation, benefits of intelligent performance evaluation, and differences between intelligent and traditional evaluation. Identifying the dimensions and components of intelligent performance evaluation of school principals can be used as a valuable resource in formulating, developing, and implementing evaluation and management policies in Iranian schools by education policymakers

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Smart Performance Evaluation"
  • "School Principals"
  • "Artificial Intelligence"
  • " Meta-Synthesis"