نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان، ایران

3 گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی. دانشگاه کردستان.سنندج . ایران

10.22054/jrlat.2024.77940.1764

چکیده

با شیوع ویروس کرونا و گسترش آموزش مجازی، نظارت آموزشی بیش از پیش اهمیّت پیدا کرد. در این دوران، ناظران آموزشی نقش کلیدی در ارتقای کیفیت آموزش و توسعه حرفه‌ای معلمان بر عهده داشتند. با توجه به اهمیت موضوع نظارت در آموزش مجازی، این پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی، به بررسی تجارب نظارت آموزشی در دوران آموزش مجازی می‌پردازد. سرگروه‌های آموزشی، راهبران آموزشی، مدیران و معاونین آموزشی مدارس استان کردستان که در سال تحصیلی 1400-1399 به نظارت آموزشی مجازی اشتغال داشتند، میدان تحقیق این پژوهش کیفی بودند. نمونه‌گیری هدفمند و از نوع نظری بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده شد و گردآوری داده‌ها و فرآیند مصاحبه تا حصول اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده‌ها و استخراج مضامین با استفاده از راهبرد آتریج-استرلینگ (2001) و نرم‌افزار MAXQDA نسخه 2020 انجام گرفت. سه مضمون فراگیر پژوهش شامل: تعالی نظارت آموزشی، مدرن‌سازی نظارت آموزشی و توسعه‌ای حرفه‌ای ناظران آموزشی می‌باشد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در ابتدای آموزش مجازی، ناظران با سردرگمی و چالش‌هایی در نظارت بر کلاس‌های مجازی روبرو بودند. آنها از ساختارهای نظارتی کلاس‌های حضوری برای نظارت بر آموزش‌های مجازی استفاده می‌کردند و گاه با سهل‌انگاری به فرآیند نظارت می‌پرداختند. با گذشت زمان، ناظران به تدریج به این نوع نظارت عادت کردند و راهبردهای جدیدی برای آن اتخاذ نمودند. ناظران در این دوران به نقش جدید خود در فرآیند نظارت و آموزش پی بردند. همچنین، نظارت مجازی می‌تواند در دوران آموزش پساکرونا به ارتقای مهارت‌ها و دانش حرفه‌ای معلمان و ناظران کمک کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Experiences of virtual educational supervision in primary schools: from confusion to professionalization

نویسندگان [English]

  • zahed faraji 1
  • S. Mahdi Hosseini 2
  • naser shirbagi 3

1 Department of Educational Sciences, Farhangian University of Kurdistan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, University of Kurdistan, Iran

3 Department of Educational Sciences. Faculty of Humanities and Social Sciences. Kurdistan University. Sanandaj. Iran

چکیده [English]

The COVID-19 pandemic and the widespread adoption of online education have highlighted the importance of educational supervision. During this time, educational supervisors have played a crucial role in enhancing the quality of education and promoting professional development for teachers. Recognizing the significance of supervision in online education, this qualitative study, employing a phenomenological approach, explores the experiences of educational supervision during the era of online education. The participants of this study were educational supervisors, instructional leaders, school principals, and assistant principals in the Kurdistan province of Iran who were involved in online educational supervision during the 2020-2021 academic year. Data were collected through semi-structured interviews using a purposive sampling method until theoretical saturation was reached. Data analysis and theme extraction were conducted using the Attride-Sterling (2001) method and MAXQDA software version 2020. The three overarching themes of the research were: 1) the enhancement of educational supervision, 2) the modernization of educational supervision, and 3) the professional development of educational supervisors. The findings of the study demonstrate that at the outset of online education, supervisors faced confusion and challenges in supervising virtual classes. They applied the supervisory structures of face-to-face classes to monitor online instruction and sometimes neglected the supervision process. Over time, supervisors gradually adapted to this new form of supervision and adopted new strategies for it. Supervisors recognized their new role in the supervision and education process during this time. Additionally, virtual supervision can contribute to the professional development of teachers and supervisors in the post-COVID-19 era.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual educational supervision
  • virtual education
  • educational supervision
  • phenomenology
  • elementary schools