نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدرسه و نوآوری های تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)

چکیده

زمینه و هدف:هدف از انجام پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل موثر بر نقش تصویر سازی ذهنی دانشگاه علامه طباطبایی در رهبری موثر آموزشی است



روش: پژوهش حاضر بر حسب هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی- پیمایشی می-باشد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان دانشگاه علامه طباطبایی شهر تهران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای است که مطابق فرمول کوکران و جدول مورگان ، حجم نمونه 12 نفر خبره تعیین شد.

یافته ها: به منظور شناسایی عوامل تصویر سازی ذهنی از رویکرد ANP بهره گرفته شده است. اوزان به دست آمده مطابق دیدگاه خبرگان نشان می دهد شهرت با وزن 182/0 نسبت به سایر عوامل از اهمیت بالاتری برخوردار است و در بین مولفه‌های آن نیز، خدمت‌دهی به جامعه دارای بیشترین اهمیت (وزن نسبی= 227/0 ، وزن نهایی= 041/0) می‌باشد.

در نهایت آموزش و پژوهش (وزن 121/0) دارای کمترین اهمیت است که در بین مولفه‌های آن، ارتباط با صنعت دارای بیشترین اهمیت (وزن نسبی= 199/0 ، وزن نهایی= 024/0

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Prioritization of factors affecting the role of mental imagery of Allamah Tabatabai University in effective educational leadership

نویسنده [English]

  • Masoumeh sadat Abtahi

Department of School and Educational Innovations, Faculty of Islamic Education, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Background and purpose: The purpose of the research is to prioritize the factors affecting the role of mental imagery of Allameh Tabatabai University in effective educational leadership.

Method: According to the purpose of the present research, it is an applied research and the research method is descriptive-survey. The statistical population of the research includes the experts of Allameh Tabatabai University in Tehran, and the random sampling method is a cluster, which was determined according to Cochran's formula and Morgan's table, and the sample size was 12 experts.

Findings: In order to identify the factors of mental imagery, the ANP approach has been used. According to the obtained weights, according to the opinion of the experts, reputation (weight 0.182) is more important than other factors, and among its components, serving the community is the most important (relative weight = 0.227, final weight = 0.041).In the end, education and research (weight 0.121) has the least importance, and among its components, relationship with industry has the most importance (relative weight = 0.199, final weight = 0.024)

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental imagery
  • Allamah Tabatabai University
  • academic reputation
  • physical space
ابراهیمی، عبدالحمید و مهرانی، هرمز. (1395). شخصیت و رفتار مصرفکننده؛ جزوۀ درسی تدریس شده در دورۀ دکتری دانشگاه تربیت مدرس، منتشرنشده.
ابطحی، حسین و ترابیان، محسن. (1389). بررسی تحقیق اهداف آموزش عالی بر اساس سند چشمانداز بیست‌ساله کشور با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی، تهران، پژوهش در نظام‎های آموزشی، 4(8)، 31-60.
آذر، عادل، و مؤمنی، منصور. (1397). آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد اول و دوم، چاپ هفدهم. تهران: سمت.
بازرگان، عباس. (1396). روش تحقیق کیفی و آمیخته، چاپ پنجم. تهران: دیدار.
عرفانی فر، اکبر. (1389). طراحی مدل مفهومی مؤلفه‌های مؤثر بر تصویرسازمانی دانشگاه امام صادق (ع)، نشریه‌ی اندیشه‌ی مدیریت راهبردی، 4(2)، 77-43.
هاشمی، سیدمحمود، افجه‌ای، سید علی اکبر، دهقانان، حامد، خاشعی، وحید. (1396). طراحی مدل تصویرسازی سازمانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با رویکرد ساختاری ـ تفسیری. پژوهش در نظام‌های آموزشی، 11(36)، 231-260.‎
Khalil, D. E. T., & Abbas, M. F. (2022). The role of social networking sites in shaping the mental image of the political candidate among the academic elite/Facebook as a model. Journal of Media Studies and Research1(4).
Ahn, H. J., Lee, D. H., Jeong, J. H., & Lee, S. W. (2022). Multiscale convolutional transformer for EEG classification of mental imagery in different modalities. IEEE Transactions on Neural Systems and Rehabilitation Engineering31, 646-656.
Alves, H., & Raposo, M. (2010). The influence of university image on student behaviour. International journal of educational management24(1), 73-85.
Arpan, L. M., Raney, A. A., & Zivnuska, S. (2003). A cognitive approach to understanding university image. Corporate communications: An international journal8(2), 97-113.
Bennett, R. & Ali-Choudhury, R. (2009). Prospective students' perceptions of university brands: An empirical study. Journal of Marketing for Higher Education, 19(1), 85-107.
Bozkurt, İ. (2014). İletişim odaklı pazarlama (Tüketiciden müşteri yaratmak). MediaCat Kitapları.
Chattananon, A., Lawley, M., Trimetsoontorn, J., Supparerkchaisakul, N., & Leelayouthayothin, L. (2007). Building corporate image through societal marketing programs. Society and Business Review2(3), 230-253.
Conroy, D. (2022). Mental imagery interventions to promote face covering use among UK university students and employees during the COVID-19 pandemic: study protocol for a randomized controlled trial. Trials23(1), 51
Elder, R. S., & Krishna, A. (2022). A review of sensory imagery for consumer psychology. Journal of Consumer Psychology, 32(2), 293-315.
‏Felisberti, F. M., & Cropper, S. J. (2023). Mental imagery in aesthetic appreciation and the understanding of the self and others. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts.
Harvey, W. S., Morris, T., & Müller Santos, M. (2017). Reputation and identity conflict in management consulting. Human relations70(1), 92-118.
Kazoleas, D., Kim, Y., & Anne Moffitt, M. (2001). Institutional image: a case study. Corporate Communications: an international journal6(4), 205-216.
Le-Thi, D., Dörnyei, Z., & Pellicer-Sánchez, A. (2022). Increasing the effectiveness of teaching L2 formulaic sequences through motivational strategies and mental imagery: A classroom experimentLanguage Teaching Research, 26(6), 1202-1230.
Luque-Martinez, T. & Barrio-Garcia, S. D. (2009). Modeling university image: the teaching staff viewpoint. Public Relations Review, 35, 325-327.
Mansoori, S., Karami, M., Abedini, M. (2013). Investigating the Use of ConstructivismBased Teaching Method in Higher Education: A Case Study of Social Sciences Department at Mazandaran University. Journal of Curriculum Research, 2(2), 101-118.
Teeroovengadum, V., Kamalanabhan, T.J. & Seebaluck, A.K. (2016). Measuring service quality in higher education. Quality Assurance in Education, 24 (2), 244-258
Thorarinsdottir, K., Holmes, E. A., Hardarson, J., Stephenssen, E. S., Jonasdottir, M. H., Kanstrup, M., ... & Bjornsson, A. (2022). Using a brief mental imagery competing task to reduce the number of intrusive memories: Exploratory case series with trauma-exposed women. JMIR Formative Research, 6(7), e37382.
‏Zheng, C., Chen, Z., Zhang, Y., & Guo, Y. (2022). Does vivid imagination deter visitation? The role of mental imagery processing in virtual tourism on tourists’ behavior. Journal of Travel Research, 61(7), 1528-1541