نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران رایانامه: khalvandi@sru.ac.ir
2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. رایانامه: fsnasiri2002@yahoo.com
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائۀ راهکارهای عملی بهمنظور تسهیل فعالیتهای معلمان در پژوهشسراهای دانشآموزی استان سمنان انجام شده است. این مطالعه به روش آمیختۀ اکتشافی انجام شد و جامعۀ آماری آن معلّمان پژوهشگر استان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. بدین ترتیب حجم نمونۀ آماری در بخش کیفی به روش شبکهای 35 نفر و در بخش کمّی به روش تصادفی طبقهای 181 نفر تعیین شد و برای گردآوری دادهها نیز از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و پرسشنامۀ محقّقساختۀ بستهپاسخ استفاده گردید. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی اشتراوس و کوربین انجام شد. در مرحلۀ اول 619 کدباز موردتوافق قرار گرفت. در مرحلۀ دوم 63 کد شناساییشده در قالب 7 کد محوری خوشهبندی شدند. در مرحلۀ پایانی کدِ انتخابی «راهکارهای تسهیلکنندۀ مشارکت معلّمان در پژوهشسراهای دانشآموزی» شامل 3 مؤلفۀ «اقدامات مشارکتجویانۀ آموزشوپرورش»، «اقدامات مشارکتجویانۀ پژوهشسراها» و «اقدامات مشارکتجویانۀ مدارس» با 22 شاخص شناسایی گردید. تحلیل دادههای پرسشنامه نیز درجۀ اهمیت هر یک از راهکارهای تسهیلکننده در این محورها را نشان میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Solutions to Facilitate Activities in Student Research Centers; Teachers' Point of View
نویسندگان [English]
- Fatemeh khalvandi 1
- Fatemeh Abvali 2
- fakhrossadat nasiri valik bani 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Management, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran. E-mail: khalvandi@sru.ac.ir
2 Corresponding Author, Ph.D. Student in Educational Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. E-mail: fatemeh.abvali98@gmail.com
چکیده [English]
The present research was conducted with the aim of providing practical solutions to facilitate the activities of teachers in student research institutes of Semnan province. This study was conducted using a mixed exploratory method, and its statistical population was the research teachers of Semnan province in the academic year of 1400-1401. In this way, the size of the statistical sample was determined in the qualitative part by the network method of 35 people and in the quantitative part by the stratified random method of 181 people, and to collect the data, a semi-structured interview and a closed-answer questionnaire were used. The analysis of the data from the interview was done using Strauss and Corbin's open, central and selective coding method. In the first stage, 619 open codes were agreed upon. In the second step, 63 identified codes were clustered in the form of 7 core codes. In the final stage, the selected code "Methods to Facilitate Teachers' Participation in Student Research Institutes" included 3 components: "Participatory Actions of Education and Education", "Participatory Actions of Research Institutes" and "Participatory Actions of Schools" with 22 statistical indicators. The analysis of the questionnaire data also shows the degree of importance of each of the facilitating solutions in these axes.
کلیدواژهها [English]
- Student research centers
- Facilitating solutions
- Teachers' participation
- Semnan province