نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته آموزش عالی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. رایانامه: Einkhah@gmail.com

2 نویسنده مسئول، استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. رایانامه: edpes60@hotmail.com

چکیده

چکیده
در سال‌های اخیر ساختار سازمانی دانشگاه‌های تراز اول دنیا به سمت انعطاف‌پذیری و ساختارهای مسطح‌تر متحول شده است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تحلیلی ساختار سازمانی دانشگاه‌های ایرانی و غیر ایرانی ازنظر میزان متمرکز بودن چارت با بررسی سهم پست‌های مدیریتی، تعداد کارمندان اداری، تعداد دانشکده‌ها و گروه‌های تعریف‌شده است. مراحل پژوهش شامل گردآوری اطلاعات به روش مطالعه اسناد و مدارک و تحلیل داده‌های کیفی به روش تحلیل محتوای کیفی و انباشت نگاشتی از طریق سند کاوی و تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌های کمی بود. تعداد رشته و گروه، پست‌های مدیریتی و کارمندان اداری و اعضای هیئت‌علمی 23 دانشکده از 3 دانشگاه غیر ایرانی منتخب و 95 دانشکده ایرانی بررسی شد. بر اساس نتایج پژوهش در دانشگاه‌های ایرانی تعداد پست‌های مدیریتی بیشتر و تعداد کارمندان اداری کمتری در مقایسه با دانشگاه‌های غیر ایرانی تعریف‌شده است. فردوسی مشهد هم در تعداد کارمندان اداری و هم در تعداد پست‌های مدیریتی بهترین وضعیت را در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های ایرانی دارد. دانشگاه تهران دارای کمترین تعداد کارمند اداری و بیشترین پست‌های مدیریتی و دارای ساختار سازمانی سلسله‌مراتبی و متمرکزتری در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های موردمطالعه است. در ساختار سازمانی دانشگاه مازندران بعد از دانشگاه تهران بیشترین تعداد پست‌های مدیریتی تعریف‌شده است. تعداد اعضای هیئت‌علمی در گروه‌ها و همچنین دانشکده‌ها در دانشگاه‌های غیر ایرانی نیز بسیار بیشتر از دانشگاه‌های ایرانی است. تعداد رشته/مقطع تحصیلی در تمامی دانشگاه‌های غیر ایرانی کمتر از دانشگاه‌های ایرانی است. آکسفورد ازنظر تعداد کارمندان اداری و تعداد پست‌های مدیریتی بالاترین رتبه در بین دانشگاه‌های موردمطالعه را دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analytical Comparison of the Organizational and Management Structure of Iranian Universities with Three Top Foreign Universities

نویسندگان [English]

  • Farnaz Einkhah 1
  • Ibrahim Salehi Omran 2

1 Ph.D Student of Higher Education, University of Mazandaran, Babolsar, Iran. E-mail: Einkhah@gmail.com

2 Corresponding Author, Professor, Department of Education, University of Mazandaran, Babolsar, Iran. E-mail: edpes60@hotmail.com

چکیده [English]

ABSTRACT
The purpose of this research is to compare the organizational structure of Iranian and non-Iranian universities, the number of administrative employees, the number of faculties and defined groups. The steps of the research included data collection by document study and qualitative data analysis by qualitative content analysis and mapping accumulation through document mining and statistical analysis of quantitative data in the quantitative section. The number of majors and departments, management positions and administrative staff and faculty members of 23 faculties from 3 selected non-Iranian universities and 95 Iranian faculties were investigated. Based on the results of the research, the number of managerial positions in Iranian universities is more and the number of administrative employees is less compared to non-Iranian universities. Ferdowsi has the best situation both in the number of administrative employees and in the number of management positions compared to other Iranian universities. University of Tehran has the lowest number of administrative employees and the most managerial positions and has a hierarchical and evaluation organizational structure compared to other studied universities. In the organizational structure of Mazandaran University, after Tehran University, the largest numbers of management positions are defined. The number of faculty members in departments and faculties in non-Iranian universities is also much higher than in Iranian universities. The number of courses in all non-Iranian universities is less than in Iranian universities. Oxford ranks highest among prestigious universities in terms of the number of administrative staff and the number of management positions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University
  • Organizational structure
  • Managerial positions
  • Administrative staff
Ahmadiasl, F.,  Shahi, S., Mehralizadeh, Y., & Farasatkhah, M. (2019). Identifying Desirable Structure Components in Higher Education: Paving the Way for Lifelong Learning. studies in learning and instruction, 11(1), 218-238. [In Persian]
Collegefactual (2022). The Massachusetts Institute of Technology Student to Faculty Ratio & Faculty Composition, https://www.collegefactual.com/colleges/ massachusetts-institute-of-technology/academic-life/faculty-composition/#secRatio
Deegan, J., & Martin, N. (2018). Demand Driven Education, merging work & learning to develop the human skills that matter. https://www.pearson.com.
Ferdowsi University of Mashhad (2022a). members/professors/list. https://www.um.ac.ir/members/professors/list.html
Ferdowsi University of Mashhad (2022b). Vice President For Academic Affairs. https://vpap.um.ac.ir/index.php/fa/
Gresov, C., & Drazin, R. (2007). Equifinality: functional equivalence in organization design. Academy of Management Review, 22, 403-428.
Investopedia (2022). Organizational Chart, https://www.investopedia.com/terms /o/organizational-chart.asp
Izadi Yazdanabadi, A., & Behrangi M. R. (2006). Evaluation and Analysis of the Organizational Structure of Tarbiat Moallem University "A Comparison Between Status Quo and Satisfactory Situation". IRPHE, 12(2), 23-38.
Khanifa, H., & Moslemi, N. (1395). Qualitative Research Methods, New and Practical Approach, Volume 1. Tehran: Negah.
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2021). 2021 Town Gown Report to the city of Cambridge, https://ogcr.mit.edu/towngown/
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2022a). Senior Leadership, https://orgchart.mit.edu/senior-leadership
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2022b). Fields of Study, https://gradadmissions.mit.edu/programs/fields-of-study
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2022c). Doctoral Degrees,: https://gradadmissions.mit.edu/programs/degrees/doctoral-degrees
Massachusetts Institute of Technology (MIT). (2022d). Departments, https://www.mit.edu/education/schools-and-departments/
Mehralizadeh, Y., Safaeemoghadam, M., Salehi Omran, E., & Alam, M. A. (2013). Foundation of Research theory and practice (Quantitative, Qualitative and Mixed) in Humanities, Ahwaz, University of Shahid Chamran.
Rameshgar, R., Rajaee Pour, S., & Siadat, S. A. (2015). A Comparative Study on the Organizational Structure of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences. Higher Education Letter7(27), 77-98.
Robbins, S. P. (2012),  Organizational Behavior, Alvani, M; Danai Fard, H. (2021), Tehran, Saffar.
Salehi Omran, E. (2010). Society, work and occupations, Tehran, Iran.
Shahid Beheshti University. (2022a). about1, https://en.sbu.ac.ir/
Shahid Beheshti University. (2022b). president, https://president.sbu.ac.ir/
Shahid Beheshti University. (2022c). faculty-list, https://www.sbu.ac.ir/faculty-list
Shahid Beheshti University. (2022d). cv, https://www.sbu.ac.ir/cv
Stanford University. (2021). Administrative Guide Memo 9.2.1. https://adminguide.stanford.edu/sites/adminguide/files/agm_9.2.1_provost_org_chart_10.26.21.pdf
Stanford University. (2022a). Admission, https://www.stanford.edu/admission/
Stanford University. (2022b). Academics, https://www.stanford.edu/academics/
Stanford University. (2022c). Academic Departments, https://www.stanford.edu/list/academic/
Uniref. (2022). TopUnivs, https://www.uniref.ir/TopUnivs
University of Mazandaran. (2022). https://umz.ac.ir/
University of Oxford. (2022a). Divisions, https://www.ox.ac.uk/research/divisions
University of Oxford. (2022b). University Officers, https://www.ox.ac.uk/about/organisation/university-officers
University of Oxford. (2022c). A-Z of courses, https://www.ox.ac.uk/admissions/ graduate/courses/courses-a-z-listing
University of Oxford. (2022d). Divisions. https://www.ox.ac.uk/about/departments-a_z
University of Tehran (2022a), https://ut.ac.ir
University of Tehran (2022b). Organizational Structure, academics.ut.ac.ir. https://academics.ut.ac.ir/fa/page/9948/%d8%b3%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c