نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی / معلم آموزش‌وپرورش، تهران، ایران. رایانامه: atalebi590@gmail.com

2 نویسنده مسئول، دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. رایانامه: khorsandi@gmail.com

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. رایانامه: ghiasi.saeed@gmail.com

چکیده

توانمندسازی معلمان فرایندی پیچیده و چندبعدی است که نیازمند سیاست‌گذاری پویا در ابعاد متعددی است. در پژوهش حاضر تلاش شد عوامل مؤثر بر پدیده توانمندسازی معلمان موردبحث و بررسی قرار گیرد. پژوهش با اعمال رویکرد ترکیبی و در دو گام مطالعه تطبیقی و تحلیل انتقادی انجام شد. در بخش نخست داده‏های مربوط به آموزش معلمان در کشورهای فنلاند، سنگاپور، ژاپن، اتریش، فرانسه و ایران در محورهای مشخص جمع‌آوری گردید و در گام دوم با (14) نفر از متخصصین تعلیم و تربیت، مدیران و اعضاء هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. یافته ‏های پژوهش مبین آن است که توانمندسازی معلمان از دو بعد کلان و خرد با موانع متعددی مواجه است. ضعف جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معلمان از منظر کلان و ضعف آموزش ‏های بدو خدمت، ضمن خدمت، حمایت از توسعه مستمر حرفه‏ ای و فقدان سیاست جذب فراگیر مناسب از منظر خرد مانع توانمندسازی معلمان شده است؛ بنابراین توصیه می‏ شود به‌منظور ارتقاء جامعه و حرکت در مسیر توسعه پایدار، دیدگاه مسئولین به آموزش‌وپرورش و این حرفه در ابعاد مختلف و به‌صورت عملی تغییر کرده و سیاست‏ هایی متناسب با نیازهای جامعه معلمان و سطح بین‌المللی اتخاذشده و از ورود افرادی که استعداد، علاقه و شایستگی لازم را ندارند، جلوگیری شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critical Analysis of Teacher Empowerment Policies

نویسندگان [English]

  • Akram Talebi 1
  • Ali Khorsandi Taskoh 2
  • Saeed Ghiyathi Nedushan 3

1 Ph.D. in Higher Education Management / Teacher of Education, Tehran, Iran. E-mail: atalebi590@gmail.com

2 Corresponding Author, Associate Professor, Department of Educational Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. E-mail: khorsandi@gmail.com

3 Associate Professor, Department of Educational Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran: ghiasi.saeed@gmail.com

چکیده [English]

The purpose of this study is to analyze the values affecting teacher empowerment in Iranian education. The above goal by two sub-goals, identifying the obstacles that exist in the path of teacher empowerment and providing the necessary policy guidelines in order to improve teacher empowerment programs was guided. For this purpose, research data were collected by applying a combined approach in two steps of comparative study and critical analysis. In the first part, data related to teacher training in Finland, Singapore, Japan, Austria, France and Iran were provided in specific areas. In the second part, a semi- structured interview was conducted with (14) education specialists, administrators and faculty members of Farhangian University. The results showed that teacher empowerment faces many obstacles from both macro and micro dimensions. The weak economic, social and cultural status of teachers from a macro perspective and the weaknesses of in-service training, in- service, support for continuous professional development and the lack of appropriate inclusive policies from a micro perspective have hindered the empowerment of teachers. Therefore, it is recommended to change the attitude of the officials towards education and this profession in different dimensions and in a practical way in order to promote the society and move in the direction of sustainable development, In order to attract talented and interested people, inclusive recruitment policies should be reformed and appropriate in-service and in- service training and skills programs should be developed and necessary support should be provided for teacher professional development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher´s empowerment
  • education
  • Sustainable development
  • Critical analysis of educational policy
احمدی، فاطمه زهرا، مهر محمدی، محمود، طلایی، ابراهیم، فردانش، هاشم، پاک‌نهاد، مهدیه، نقی زاده، سوسن، حامدی، هاجر، نوروزی، سپیده، و منتظری، علی. (1397). سنجش سواد سلامت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، نشریه پایش، 17(3)، 266-257.
اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. مصوب جلسه 704 مورخ 6/10/1390 شورای عالی انقلاب فرهنگی.
برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان. مصوب جلسه 15 مورخ 6/10/1395 هیئت امناء دانشگاه فرهنگیان.
حیدری عبدی، احمد. (1374). نظام تربیت‌معلم در ژاپن و مقایسه‌ی آن با نظام تربیت‌معلم در ایران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 43 و 44، 49-86.
تلخابی، محمود. (1398). برنامه درسی تجربه‌شده آموزش ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان تهران. فصلنامه روانشناسی شناختی، 6(4)، 72-59.
جعفری، سکینه، و طالع پسند، سیاوش. (1396). تعیین رابطه توانمندسازی معلمان با کیفیت عملکرد. مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی،10 (2)، 122-107.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی. برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب (1373)، مجلس شورای اسلامی.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی. برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مصوب (1394)، مجلس شورای اسلامی.
سند نقشه جامع علمی جمهوری اسلامی ایران. مصوب جلسه 679 مورخ 14/10/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی.
سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران. مصوب جلسه 697 مورخ 5/7/1390 شورای انقلاب فرهنگی.
عرفانی، نصراله، شبیری، محمد، صحابت انور، سعید، مشایخی پور، مصطفی. (1395). اثربخشی دوره‌های آموزش درس پژوهی بر دانش و مهارت تدریس معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 2(21)، 200-191.
کریمی، محمدصادق، رجایی پور، سعید، شهسواری، هانیه، و غفوری، خالد. (1399). مشکلات عملکرد حرفه‌ای آموزگاران دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 15(65)، 118-89.
کیفی بجستانی، عباس و ولی پور ابراهیمی، نسترن. (1394). آموزش‌وپرورش و نقش معلم در جامعه، دومین کنفرانس بین‌المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، مشهد، https://civilica.com/doc/498160
طالبی، اکرم. (1399). تحلیل سیاست برنامه‌ها و عملکرد توانمندسازی سرمایه انسانی در دانشگاه سازمانی؛ موردمطالعه دانشگاه فرهنگیان، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
طراحی کلان برنامه درسی تربیت‌معلم (برنامه درسی ملی تربیت‌معلم جمهوری اسلامی ایران). (1395). تهران، دانشگاه فرهنگیان.
معروفی، یحیی، موسی پور، نعمت‌الله، و حسنی، حسین. (1397). بررسی سطح همخوانی برنامه درسی قصد شده و اجراشده دروس تربیتی دوره کارشناسی پیوسته آموزشی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(18)، 71-98.
مظاهری، حسن، و انصاری زاده، فهیمه. (1397). ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان قم. فصلنامه توسعه حرفه‌ای معلم، 3(3)، 113-91.
نجفی، حبیبه، زاهد بابلان، عادل، خالق خواه، علی، و معینی کیا، مهدی. (1399). توانمندسازی معلمان چشم‌انداز مدیریت آموزشی (بررسی نقش خودکارآمدی فردی، انتقال دانش و کیفیت زندگی کاری)، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 11(1)، http://jedu.miau.ac.ir
Ahmadi, F, Z., Mehr-Mohammadi, M., Talaee, E., Fardanesh, H., PakNahad, M., Naghizade, S., Hamedi, H., Noroozi, S., & Montazeri, A. (2018). Health Literacy among students of Farhangian University. Payesh, 17(3), 257-266
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-44-fa.html
Articles of Association of Farhangian University, Approved meeting704, dated (2011). Supreme Council for Cultural Revolution.
Ali-Abadi, SH., Ebrahimi-GHavam, S., & Mohammadi, F. (1391). Comparison of the effectiveness of student-centered teaching method and teacher-centered teaching method on academic achievement of reading comprehension and grammar components of third grade English, Journal of Educational and Scholastic Studies, 1.
Alidou, H. (2000). Preparing teachers for the education of new immigrantstudents from Africa. In: Action in Teacher Education, 22(2), A.
Aliakbari, M., & Azimi Amoli, F. (1395). The Effects of Teacher Empowerment on Teacher Commitment and Student Achievement, Mediterranean. Journal of Social Sciences, MCSER Publishing, Rome-Italy,17(2), 649-657.
Burns, N., & Grove, SK. (2005), The Practice of nursing research; Conduct, Critique, and Utilization, (5th ed.), Philadelphia, PA: Elsevier Saunders.
Bautista, A., & Ortega-Ruiz, R. (2015), Teacher Professional Development: International Perspectives and Approaches, Journal of Psychology, Society, & Education,7(3), 240-251.
Barber, M., & Mourshed, M. (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top. London: McKinsey and Company.
Balyer, A., Özcan, K., & Yildiz, A. (2017), Teacher Empowerment: School Administrators’ Roles, Eurasian. Journal of Educational Research, 70, 1-18, www.ejer.com.tr
Bruneforth, M., Chabera, B., Vogtenhuber, S., & Lassnigg, L. (2015). OECD Review of Policies to Improve the Effectiveness of Resource Use in Schools, Country Background Report for Austria. OECD Publishing, Paris, www.oecd.org/edu/school/schoolresourcesreview.htm.
Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (1999). The teacher research movement: A decade later. Educational Researcher, 28(7), 15–25.
Celik Sahin, C. (2021). A Meta-Synthesis of Teacher Training Studies in the Focus of Gifted Education, International, Journal of Progressive Education, 17(1). DOI: 10.29329/ijpe.2020.329.7
Comprehensive scientific map document of the Islamic Republic of Iran. Approved meeting 679, dated (2009). Supreme Council for Cultural Revolution.
Dolton, P., Marcenaro, O., De Varies, R., & She, P.W. (2018). Global Teacher Status Index 2018, Verkey Foundation. www. Verkeyfoundation. Org.
Darling-Hammond, L. (2006). Powerful teacher education: Lessons from exemplary programs.San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Document of fundamental transformation of education Islamic Republic of Iran. Approved meeting 697, dated (2016), Supreme Council for Cultural Revolution
Dewey, J. (1902). The child and the curriculum. Chicago: University of Chicago Press.
Erfani,N., Shabiri, M., Sahabat- Anvar, S., & Mashayekhi, M. (2016), Effectiveness of the training lesson study course of knowledge and teaching skills in elementary teachers, Journal of Research in Curriculum, 13(21), 191-200.
Graham, L. J., White, S, L.J., Cologon, K., & Pianta, R, C. (2020). Do teachers’ years of experience make a difference in the quality of teaching? Teaching and Teacher Education journal, 96, https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103190
Gay, G., & Howard, T.C. (2000). Multicultural teacher education for the 21stcentury. The Teacher Educator, 36(1), 1-16
Goodwin, A. L. (2012). Quality teachers, Singapore style. In L. Darling-Hammond & A. Lieberman (Eds.), Teacher education around the world (22–43). New York: Taylor & Francis.
Harpell, J. V., & Andrews, J. J. W. (2010). Administrative leadership in the age of inclusion: Promoting best practices and teacher empowerment. Journal of Educational Thought, 44, 189-210
Heng, S. K. (2012). Address by Mr. Heng Swee Keat, Minister for Education, at the 6th Teachers’ Conference 2012, Singapore. http://www.moe.gov.sg/media/speeches/2012/05/31/address-by-mr-heng-swee-keat-a.php
Heydari- Abdi, A. (1997). Teacher education system in Japan and its comparison with the teacher education system in Iran, Journal of Education, NO.43,44.
Jafari, S., & Talepasand, S. (2018). The relation between Teachers Empowerment and Performabce Quality, Journal of management and planning in Educational systems, 10(2), 107-122.
Kulshrestha, A. K., & Pandey. K. (2013). Teachers Training and Professional Competencies, Working papers 5(6), Voice of Research, https://ideas.repec.org
Karimi, M.S., Rajaepour, S., Shahsavari, H., & Ghafouri, Kh. (2020), Professional performance shortcomings of Teachers Graduated from Teacher Training University, Journal of Curriculum Studies, 15(56), 89-118.
Kifi Bajestani, A., & Valipour- Ebrahimi, N. (2015). Education and the role of the teacher in society, 2nd International Conference on Psychology, Educational Sciences and Lifestyle, Mashhad, https://civilica.com/doc/498160.
Morales, F. (1998). Participacion de padres en la escuela: component para laformación de profesores. Santiago, Chile: CIDE
Meisalo, V. (2007). Subject teacher education in Finland: A Research-based approach – The role of subject didactics and networking in teacher education. InC: Jakku-Sihvonen, R. and Niemi, H. (Eds.), Education as Societal Contributor. Frankfurt am Main: Peter Lang, 161–180.
Ministry of Education Sangapore, (MOE). (2016b). Career information. https://www.moe. gov.sg/careers/teach/career-information
Ministry of Education Sangapore. (MOE). (2016). 21st century competencies and student outcomes framework.https://www.moe.gov.sg/education/ educationsystem/21stcentury-competencies
Ministry of Education Sangapore. (2022). TIMSS 2019: Singapore Students Continue to Excel in Mathematics and Science, www.moe.gov.sg(2020)
Management and Planning Organization, The sixth program Economic, Social and Cultural Islamic Republic of Iran, Approved meeting (1394). Islamic Consultative Assembly.
Melenyzer, B. J. (1990). Teacher empowerment: The discourse, meanings and social actions of teachers. Orlando: National Council of States on Inservice Education.
Management and Planning Organization, The Second program Economic, Social and Cultural Islamic Republic of Iran, Approved meeting (1994). Islamic Consultative Assembly
Marufi, Y., Musapour, N., & Hassani, H. (2018). Assessing the level of consistency of the intended and implemented curriculum of the undergraduate courses of Farhangian University, Journal of Educational and Scholastic Studies, 7(18). 71-98.
Maeroff, G. I. (1988). Phi Delta Kappa International. http://www.jstor.org/stable/204033682: http://www.jstor.org/stable/204033682
Macro design of teacher training curriculum (National Curriculum for Teacher Training of the Islamic Republic of Iran). (1395). Tehran, Farhangian University
Mazaheri, H., & Ansarizadeh, F. (2018). Evaluating the Professional Qualifications of Farhangian University Alumni in Qom, Journal of Teacher's Professional Development, 3(3), 91-113.
Najafi, H., Zahed-Babolan, A., Khaleghkhah, A., & Moienikia, M. (2020). Teachers' Empowerment of Educational Administration Perspective (Investigating the Role of Individual Self-efficacy; Knowledge Transfer and Quality of Work Life), Journal of A new approach in educational management, 11(41), 41-68. http://jedu.miau.ac.ir
Niemi, H., & Siljander, A. M. and the group for developing mentoring (2013). New teachers Mentoring. Towards students’ and teachers well-being through mentoring (in Finnish). Palmenia Centre for Continuing Education. University of Helsinki
Nieme,H. (2015). Teacher Professional Development in Finland: Towards a More Holistic Approach, 7(3). 279-294,ISSN 2171-2085 (print) / ISSN 1989-709X
Nusche, D., Radinger, T., Busemeyer, M, R., and Henno Theisens. (2016), OECD Reviews of School Resources: Austria2016, OECD Reviews of School Resources, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/9789264256729-en.
Radinger, T., Busemeyer, M. R., & Theisens, H. (2016). OECD Reviews of School Resources: Austria 2016, OECD Reviews of School Resources, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/9789264256729-en.
Reynolds, A. (1992). What is competent beginning teaching? A review of theliterature. In: Review of Educational Research, 62(1), 1-35Villegas-Reimers, E.; Reimers, F. (1996). Where are 60 million teachers? Themissing voice in educational reforms around the world. Prospects, 26(3), 469-492.
Roomani, S., Aalipour, K., & Farrokhi, S. (2019). Identifying Academic Immaturity student -Teachers in university of cultural studies: A Phenomenological Approach, Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 12(52), 57-45.
Sacilotto-Vasylenko, M., & Fave-Bonnet, M-F. (2011). Teacher Education in France Persistent tensions, InC M, Valenčič Zuljan & J, Vogrinc (Eds). European Dimensions of Teacher Education – Similarities and Differences, (96-53). Kranj: The National School of Leadership and Education.
Sclafani, S., & Lim, E. (2008). Rethinking human capital: Singapore as a model for teacher development. https://assets.aspeninstitute.org/content/uploads/files/ content/docs/education/SingaporeEDU
Talebi, A. (2020). A Policy Analysis of Programs and Performance of Human Capital Empowerment in a Corporate University; the Case of Farhangian University, published doctoral dissertation. Department of Education, Allameh Tabataba'i, Tehran, Iran.
Talkhabi, M. (2019). Experienced Curriculum of Elementary Education at Farhangian University of Tehran, Journal of Cognitive Psychology, 6(4), 59-72.
Thomas, S. (2017). Teacher Empowerment: A Focused Ethnographic Study in Brunei Darussalam. The Qualitative Report, 22(1), 47-72. https://nsuworks .nova.edu/tqr/vol22/iss1/3
Tan, O., Liu, W., & Low, E. (2017). Teacher Education in the 21st Century, Singapore's Evolution innovation, Springer, DOI 10.1007/978-981-10-3386-5
Tan, O. S., & Liu, W. C. (2015). Developing effective teachers for the 21st century: A Singapore perspective. In O. S. Tan & W. C. Liu (Eds.), Teacher effectiveness: Capacity building in a complex learning era (pp. 139–157). Singapore: Cengage Learning Asia.
Tan, C. Y., & Dimmock, C. (2014). How a top-performing Asian school system formulates and implements policy: the case of Singapore. Educational Management Administration & Leadership, 1741143213510507.
Villegas-Reimers, E, (2003). Teacher professional development:an international review of the literature, UNESCO: International Institute for Educational Planning, www.unesco.org/iiep
Valenčič Zuljan, M., & Vogrinc, J. (2011), European Dimensions of Teacher Education – Similarities and DiΩerences, Faculty of Education, University of Ljubljana, Slovenia And The National School of Leadership in Education, Kranj, Slovenia
Weisman, E. M. (2001). Bicultural identity and language attitudes: perspectivesof four Latina teachers. Urban Education, 36(2), 203-225.
Yamasaki, H. (2016). Teachers and Teacher Education in Japan, Graduate School of Education/School of Education, 3(65), 28-19.