نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی / معلم آموزش‌وپرورش، تهران، ایران. رایانامه: atalebi590@gmail.com

2 نویسنده مسئول، دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. رایانامه: khorsandi@gmail.com

3 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. رایانامه: ghiasi.saeed@gmail.com

چکیده

توانمندسازی معلمان فرایندی پیچیده و چندبعدی است که نیازمند سیاست‌گذاری پویا در ابعاد متعددی است. در پژوهش حاضر تلاش شد عوامل مؤثر بر پدیده توانمندسازی معلمان موردبحث و بررسی قرار گیرد. پژوهش با اعمال رویکرد ترکیبی و در دو گام مطالعه تطبیقی و تحلیل انتقادی انجام شد. در بخش نخست داده‏های مربوط به آموزش معلمان در کشورهای فنلاند، سنگاپور، ژاپن، اتریش، فرانسه و ایران در محورهای مشخص جمع‌آوری گردید و در گام دوم با (14) نفر از متخصصین تعلیم و تربیت، مدیران و اعضاء هیئت‌علمی دانشگاه فرهنگیان مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. یافته ‏های پژوهش مبین آن است که توانمندسازی معلمان از دو بعد کلان و خرد با موانع متعددی مواجه است. ضعف جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی معلمان از منظر کلان و ضعف آموزش ‏های بدو خدمت، ضمن خدمت، حمایت از توسعه مستمر حرفه‏ ای و فقدان سیاست جذب فراگیر مناسب از منظر خرد مانع توانمندسازی معلمان شده است؛ بنابراین توصیه می‏ شود به‌منظور ارتقاء جامعه و حرکت در مسیر توسعه پایدار، دیدگاه مسئولین به آموزش‌وپرورش و این حرفه در ابعاد مختلف و به‌صورت عملی تغییر کرده و سیاست‏ هایی متناسب با نیازهای جامعه معلمان و سطح بین‌المللی اتخاذشده و از ورود افرادی که استعداد، علاقه و شایستگی لازم را ندارند، جلوگیری شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critical Analysis of Teacher Empowerment Policies

نویسندگان [English]

  • Akram Talebi 1
  • Ali Khorsandi Taskoh 2
  • Saeed Ghiyathi Nedushan 3

1 Ph.D. in Higher Education Management / Teacher of Education, Tehran, Iran. E-mail: atalebi590@gmail.com

2 Corresponding Author, Associate Professor, Department of Educational Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran. E-mail: khorsandi@gmail.com

3 Associate Professor, Department of Educational Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran: ghiasi.saeed@gmail.com

چکیده [English]

The purpose of this study is to analyze the values affecting teacher empowerment in Iranian education. The above goal by two sub-goals, identifying the obstacles that exist in the path of teacher empowerment and providing the necessary policy guidelines in order to improve teacher empowerment programs was guided. For this purpose, research data were collected by applying a combined approach in two steps of comparative study and critical analysis. In the first part, data related to teacher training in Finland, Singapore, Japan, Austria, France and Iran were provided in specific areas. In the second part, a semi- structured interview was conducted with (14) education specialists, administrators and faculty members of Farhangian University. The results showed that teacher empowerment faces many obstacles from both macro and micro dimensions. The weak economic, social and cultural status of teachers from a macro perspective and the weaknesses of in-service training, in- service, support for continuous professional development and the lack of appropriate inclusive policies from a micro perspective have hindered the empowerment of teachers. Therefore, it is recommended to change the attitude of the officials towards education and this profession in different dimensions and in a practical way in order to promote the society and move in the direction of sustainable development, In order to attract talented and interested people, inclusive recruitment policies should be reformed and appropriate in-service and in- service training and skills programs should be developed and necessary support should be provided for teacher professional development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher´s empowerment
  • education
  • Sustainable development
  • Critical analysis of educational policy