نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف این پژوهش شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش‌وپرورش بود. از رویکرد تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اساتید مدیریت و علوم تربیتی دانشگاه‌های ایران بود. جهت اجرای پژوهش مصاحبه‌های عمیق با 15 نفر از خبرگان در خصوص شناسایی راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش‌وپرورش انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در جریان پژوهش از مرور خبرگان مشارکت‌کننده و همچنین نظارت سه نفر از اساتید غیر شرکت‌کننده در پژوهش استفاده شد. برای اطمینان از پایایی داده‌ها از روش بازبینی مکرّر مشارکت‌کنندگان استفاده شد. در مرحله کدگذاری باز 738 گزاره مفهومی شناسایی و با ادغام و ترکیب آن‌ها 20 کد محوری به دست آمد و در مرحله کدگذاری انتخابی شش کد مهندسی مجدد در اقتصاد آموزش‌وپرورش، گزینش حرفه‌ای، انگیزش، اقدامات اثربخش، نهادهای معین و برآورد نیازها به‌عنوان راهبردهای اجرای مدیریت ناب در آموزش‌وپرورش شناسایی شدند. با توجه به مزایای مدیریت ناب در ابعاد گوناگون، لازم است با اتخاذ راهبردهای اثربخش اجرای ناب در آموزش‌وپرورش آغاز شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identifying Strategies for Implementing Lean Management in Education

نویسندگان [English]

  • moharramali hashemi 1
  • Jahangir Yari Haj Atalou 2
  • Sadegh Maleki Avarsin 3

1 Ph.D. Candidate in Educational Administration, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to identify strategies for implementing lean management in education. A qualitative research approach was used. The research field included all professors of management and educational sciences of Iranian universities. In-depth interviews were conducted with 15 experts to identify strategies for implementing lean management in education. To ensure the validity of the instrument during the research, the review of participating experts as well as the supervision of three non-participating professors was used. The participants' repeated review method was used to ensure the reliability of the data. In the open coding stage, 738 conceptual propositions were identified and by combining them, 20 pivotal codes were obtained. In the selective coding stage, six re-engineering codes in education economics, professional selection, motivation, effective measures, specific institutions and needs assessment as implementation strategies lean management was identified in education. Given the benefits of lean management in various dimensions, it is necessary to start by adopting effective guidelines for lean implementation in education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Lean Management
  • Strategy
ابراهیمی، مجتبی، سلیمانی، نادر و شفیع‏زاده، حمید. (1399). ارائه الگویی برای مدیریت غیرمتمرکز در آموزش‏وپرورش بر اساس یک نظریه داده بنیاد. نشریه پژوهش در نظام‏های آموزشی، 14(ویژه‏نامه)، 255-269.
ایمان، محمدتقی. (1391). روش‏شناسی تحقیقات کیفی. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
جعفری، پریوش و یزدانی، سهراب. (1387). رویکردهای مدیریتی شش سیگما و ناب در آموزش‏وپرورش. علوم تربیتی، 1(3)، 7-40.
جهانگیری، عباس. (1394). موارد و میزان به‏کارگیری تکنیک‏ها و ابزارهای مدیریت ناب در نظام بهداشت و درمان ایران. مدیریت اطلاعات سلامت، 12(5)، 681-704.
سلیمی، قاسم، کشاورزی، فهیمه و حیدری، الهام. (1393). مطالعه تجربی رابطه توانمندسازی روان‏شناختی و بلوغ رفتار تسهیم دانش دانشجویان دکتری دانشگاه شیراز. فصلنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 5(19)، 1-22.
غلامی، سمیه، احمدی خانمینی، ساره و احمدیان، ناصر. (1398). شناسایی عوامل مؤثر بر تفاوت نمره‏های ارزشیابی مستمر و نهایی هماهنگ پایه یازدهم از دیدگاه دبیران و دانش آموزان: مطالعه‏ای به روش پژوهش آمیخته. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(28)، 139-170.
قویدل، اعظم. (1395). مدیریت ناب و کاربست آن در دنیای آموزش. فصلنامه مدیریت فراگیر سال، 1(1)، 1-52.
کامکار، زهره و همکاران. (1398). ارائة الگوی تلفیقی جوامع یادگیرندة حرفه‏ای ناب در مدرسه. مدیریت مدرسه، 7(1)، 147-162.
هوشی‏السادات، سیدعلیرضا، رحیمیان، حمید، عباس پور، عباس، خورسندی، علی و غیاثی ندوشن، سعید. (1397). طراحی الگوی کیفی دانشگاه ناب برای دانشگاه‏های دولتی (موردمطالعه: دانشگاه فرهنگیان). نشریه راهبردهای آموزشی در علوم پزشکی، 11(3)، 132-141.
Alagaraja, M. and S. Thompson (2006). A Review of Lean Principles as Applied to the Education Environment. Proceedings of the 2006 ASEE Gulf-Southwest Annual Conference.
Alp, N. (2001). The lean transformation model for the education system. 29th Computers and Industrial Engineering Conference, Montréal.
Antony, J., et al. (2012). Lean Six Sigma for higher education institutions (HEIs). International Journal of Productivity and Performance Management.
Antony, J., et al. (2015). A comparative study of Lean implementation in higher and further education institutions in the UK. International Journal of Quality & Reliability Management.
Antony, J., et al. (2015). Waste identification and elimination in HEIs: the role of Lean thinking. International Journal of Quality & Reliability Management.
BalzerWilliam, K., et al. (2015). Lean higher education: successes, challenges, and realizing potential. International Journal of Quality & Reliability Management 32(9): 924-933.
Balzer, W. K., et al. (2016). A review and perspective on Lean in higher education. Quality Assurance in Education.
CanoandO’NEILL (2014). Lean Manufacturing: Can it be Applied Successfully within the Higher Education Sector? The International Conference" Quality and Dependability".
Cano, M., et al. (2016). A framework for implementing Lean operations management in the higher education sector. Toulon-Verona Conference" Excellence in Services".
Deshpande, M. (2020). Lean Model of Quality Management in Higher Education. Quality Management Implementation in Higher Education: Practices, Models, and Case Studies, IGI Global: 153-173.
GrudowskiandWiśniewska (2019). Lean management in higher education institutions. How to begin? Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska: 49-61.
HöferandNaeve (2017). The application of lean management in higher education.
Isaksson, R., et al. (2013). Lean higher education and lean research. 16th Toulon–Verona Conference; Faculty of Administration, University of Ljubljana, Slovenia; 29-30 August 2013.
Jedynak, P. (2015). Lean management implementation: Determinant factors and experience. Jagiellonian Journal of Management 1(1): 51-64.
Kamp, P. (2017). The Lean Journey for Dutch Higher Education Institutions: a way to go?, University of Twente.
Kedem, Y. (2013). A Conceptual Framework for Applying Lean Management Methodology in Higher Education Institutio
Lahidji, B. & W. Tucker (2015). Lean Thinking in Higher Education: Using the Push-Pull Model for Online Graduate Courses Serving Mid-Career Professionals. Toulon-Verona Conference" Excellence in Services".
Martínez Sanahuja, S. (2020). Towards lean teaching: non-value-added issues in education. Education Sciences10(6), 160.
Novak, S. (2005). The small manufacturer's toolkit: a guide to selecting the techniques and systems to help you win, CRC Pr
Odero, E. (2017). Lean thinking, value-creation processes, leadership, organizational culture and performance of universities: a conceptual analysis. Imperial Journal of Interdisciplinary Research 3(4): 353-386.
Pusca, D. & D. O. Northwood (2016). Can lean principles be applied to course design in engineering education? Global Journal of Engineering Education 18(3): 173-179.
Singh, J. (2020). Applying lean methodology to curriculum revision and internship placement process–a case study. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning. Stone, K. B. (2012). Four decades of lean: a systematic literature review. International Journal of Lean Six Sigma.
Thirkell, E. & I. Ashman (2014). Lean towards learning: connecting Lean Thinking and human resource management in UK higher education. The International Journal of Human Resource Management 25(21): 2957-2977.
Womack, J. P., Jones, D. T., & Roos, D. (2007). The machine that changed the world: The story of lean production--Toyota's secret weapon in the global car wars that is now revolutionizing world industry. Simon and Schuster.
www.dolat.ir/detail/332424) (99/06/26)
www.isna.ir/news/99052921525)(99/06/27)
Ziskovsky, B. & J. Ziskovsky (2019). Optimizing Student Learning: A Lean Systems Approach to Improving K-12 Education, CRC Press.
Zivkosky, B. and J. Zivkosky (2007). Applying process improvement to K-12 Education. Cambridge, MA: Lean Enterprise Education