نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‏شناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 استادیار گروه روان‏شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش سرمایه روان ‏شناختی بر جامع ه‏پذیری سازمانی و فرسودگی شغلی کارکنان آموزش و پرورش خرم‏آباد انجام شد. روش پژوهش نیمه ‏آزمایشی بوده و طرح آن از نوع پیش ‏آزمون- پس‏آزمون و پیگیری با گروه گواه (کنترل) می‏ باشد. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان آموزش و پرورش خرم ‏آباد که تعداد آن‏ها در زمان انجام پژوهش در حدود 1534 نفر بوده است. نمونه آماری تحقیق به تعداد 30 نفر (به دلیل نیمه‏ آزمایشی بودن تحقیق) بصورت نمونه‏ گیری هدفمند انتخاب و بصورت گمارش تصادفی در گروه‏ های آزمایش و گواه گمارده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه جامعه ‏پذیری سازمانی Taormina (1994) و فرسودگی شغلی Maslach و همکاران (1996) بود. روش تحلیل داده‏ها به روش آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین های تعدیل‏ شده نمرات جامعه‏پذیری و فرسودگی شغلی افراد در گروه آزمایش و گواه، تفاوت معناداری با یکدیگر دارند. جامعه ‏پذیری (391/4) F= و (04/0) P=؛ فرسودگی شغلی: (339/29) F= و (001/0) P =که در سطح 05/0 معنادار بوده است. استفاده از آموزش سرمایه روان ‏شناختی موجب افزایش جامعه‏ پذیری سازمانی وکاهش فرسودگی شغلی کارکنان خواهد شد؛ بنابراین می‏توان از آموزش سرمایه روان‏ شناختی جهت تقویت رفتار جامعه ‏پذیری سازمانی کارکنان آموزش و پرورش و کاهش فرسودگی شغلی آنان استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Psychological Capital Training on Organizational Socialization and Job Burnout of Khorramabad Education Staff

نویسندگان [English]

  • Fatima Suleiman Nejad Badreh 1
  • Mahdi Khanjani 2
  • Ali Delavar 3

1 M.A. in Industrial and Organizational Psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

3 Professor, Department of Psychology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study was to evaluate the effectiveness of psychological capital training on organizational socialization and job burnout of Khorramabad education staff. The research method was quasi-experimental and its design was pre-test-post-test and follow-up with a control group. The statistical population of the study was all education staff in Khorramabad, whose number at the time of the study was about 1534. The statistical sample of the study was 30 people (due to the semi-experimental nature of the study) was selected by purposive sampling and randomly assigned to the experimental and control groups. Data collection tools included Taormina (1994) Organizational Socialization Questionnaire and Maslash et al. (1996). Data analysis was performed by analysis of covariance. The results of analysis of covariance showed that the adjusted means of socialization scores and burnout in the experimental and control groups were significantly different. Sociability (4.391) F = and (0.04) P =; Burnout: F = (29.339) and P = (0.001) which was significant at the level of 0.05. The use of psychological capital training will increase organizational socialization and reduce employee burnout; therefore, psychological capital training can be used to strengthen the organizational sociability behavior of education staff and reduce their burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Capital
  • Organizational Socialization
  • Burnout
  • Khorramabad Education Staff
پرگلی، فرزانه؛ فقیه آرام، بتول و مرادی، سعید. (1400). رابطه جامعه‌پذیری سازمانی با نگهداشت استعدادها و نقش میانجی اعتماد سازمانی کارکنان، دوماهنامه علمی و پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، مرداد و شهریور 1400، سال 12، شماره 3.
رجبی فرجاد، حاجیه؛ یوسف‏وند، مصطفی. (1399). بررسی تأثیر سرمایه روان‌شناختی بر فرسودگی شغلی (موردمطالعه: کارکنان فرماندهی انتظامی استان البرز)، فصلنامه علمی توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال 15، شماره 55: 77-59.
زندی‌پاک، شاهد؛ زندی‌پاک، رابعه. (1401). طراحی مدل کنترل رفتار انحرافی کارکنان هتل بیمارستان‌ها با توجه به حکایت سازمانی ادراک‌شده، فرسودگی شغلی و رضایت شغلی، دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال دهم، شماره بیستم، پاییز و زمستان 1401.
ساجدی قوچانی، رضا؛ اسماعیلی شاد، بهرنگ. (1396). نقش میانجی سرمایه اجتماعی در رابطه سرمایه روان‌شناختی با جامعه‌پذیری سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، 16، (43):7 -22.
ساعتچی، محمود، (۱۳۹۳). بهداشت روانی در محیط کار با تأکید بر فشار روانی فرسودگی شغلی، تهران: نشر ویرایش.
صیادی، سعید؛ عرب‌نژاد خانوکی، حسین. (1393). جامعه‌پذیری سازمانی و تأثیر آن بر تعهد شغلی کارکنان، اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت در قرن 21، تهران.
طباطبایی‌نسب، سیدعباد الله؛ محمودی، اعظم. (1396). ارتباط بین سلامت روان و فرسودگی شغلی کارکنان ستادی و معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ارمغان دانش، مجله علمی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دوره ۲۰، شماره ۵:211- 1142.
عزیزی نژاد، بهاره. (1395). الگویابی ساختاری روابط بین کیفیت زندگی کاری، جامعه‌پذیری سازمانی و تعهد سازمانی، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7 (3):94-75.
علیپور، احمد؛ صفاری نیا، مجید؛ صرامی فروشانی، غلامرضا؛ آخوندی، نیلا، (1392). بررسی اثربخشی مداخله سرمایه روان‌شناختی لوتانز بر فرسودگی شغلی کارشناسان شاغل در شرکت ایران‌خودرو دیزل، فصلنامه علمی تخصصی طب کار، دوره 5، شماره 3:41-30.
کمالی چمتوکش، اباذر. (1392). بررسی نقش میانجی‌گری سرمایه روان‌شناختی در رابطه بین منابع جامعه‌پذیری سازمانی و عملکرد شغلی (مطالعه موردی: شرکت فروشگاه‏های زنجیره‌ای شهروند)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
کهوازی، عاطفه، (1401). رابطه اضطراب کرونا با سرمایه روان‌شناختی و معنویت، فصلنامه ایده‌های نوین روان‌شناسی، دوره 12، شماره 16، بهار.
مکوندی، فؤاد؛ جهانتابی نژاد، ستار. (1398). مفهوم جامعه‌پذیری سازمانی و روش‌های نهادینه‌سازی آن، جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، شماره 11: 177-171.
نظامی، علی؛ گیوریان، حسن. (1395). بررسی تأثیر سرمایه روان‌شناختی بر فرسودگی شغلی پرستاران در یک بیمارستان نظامی شهر تهران، فصلنامه علمی پژوهشی ابن‌سینا، دوره ۱۸، شماره ۱:44-51.
نادی، محمدعلی؛ گل‌پرور، محسن؛ سیادت، سید علی، (1388) جامعه‌پذیری سازمانی و آرزوهای شغلی کارکنان در محیط‌های کاری، جامعه‌شناسی کاربردی. سال بیست‌ویکم، شماره پیاپی 37، شماره اول، صص 176-159.
یزدان‌بخش، کامران؛ مرادی، آسیه؛ بسطامی، احسان. (1397). رابطه سرمایه روان‌شناختی و سخت‌رویی با فرسودگی شغلی، رویش روان‌شناسی، سال هفتم، شماره 8، شماره پیاپی 29: 202-181.
Alipour, Ahmad; Safarinia, Majid; Sarrami Foroushani, Gholamreza; Akhoundi, Nilla, (2012). Investigating the effectiveness of Lutans’ psychological capital intervention on the burnout of experts working in Iran Khodro Diesel Company, Quarterly of Labor Medicine, Vol. 5, No. 3:41-30.
Alsup PJ. (2011). Job Burnout: The End or a New Beginning? A Research Paper Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Master of Science Degree. Rehabilitation Administration and Services Department. Southern Illinois University Carbondale, 16.
Arora, M., Diwan, A. D., & Harris, I. A. (2013). Burnout in orthopaedic surgeons: A review. ANZ Journal of Surgery, 83(7-8), 512-515.
 Azizi Nejad, Bahareh. (2015). Structural modeling of the relationships between the quality of work life, organizational socialization and organizational commitment, Quarterly of New Approach Scientific Research in Educational Management, 7 (3): 94-75.
Bakker, A., Schaufeli W.B.Positive organizational behavior: Engaged employee in flourishing organizations. Journal of Organizational Behavior, (2008). 29.
Demir S. (2018). The relationship between psychological capital and stress, anxiety, burnout, job satisfaction, and job involvement. Eurasian Journal of Educational Research; 75: 137-153.
Gardner, S.K. (2014). Faculty perspectives on Doctoral Student socialization in Five Disciplines. International Jounal of doctoral Studies،5: 39-53.
Geraghty A.,Wood A. M., Hyland M E. dissociating the facets of hope: Agency and pathways predict dropout from unguided self-help therapy in opposite directions. Journal of Research in Personality; (2010). 44: 155-8.
Jiawei Zhou, Yanjie yang, Xiaohui Qiu, Xiuxian Yang, Hui pan, Bo Ban, Zhengxue Qiao, Lin Wang, Wenbo Wang. (2018). Serial Multiple Mediation of Organizationa Commitment and Job Burnout in the Relationship between Psychological Capital and Anxiety in Chinese Female Nurse. A cross-sectional questionnaire survey.International Journal of Nursing Studies. 7489(18) 30073-7
Kamali Chamtoukesh, Abazar. (2012). Investigating the mediating role of psychological capital in the relationship between sources of organizational socialization and job performance (Case study: Shahrvand Chain Store Company), Master's Thesis, University of Tehran.
Kehwazi, Atefeh, (2023). The relationship between Corona anxiety and psychological capital and spirituality, New Ideas of Psychology Quarterly, Vol. 12, No. 16, Spring.
Lie Wang and Hui Wu(2015). The Mediating Role of Psychological Capital on the Association between Occupational Stress and Job Burnout among Bank Employees in China. Int. J. Environ. Res. Public Health 2015, 12, 2984-3001.
Luthans & Avolio B.J., Avey; J. (2007). Positive psychological capital: easurement and relationship with performance and satisfaction, Personnel Psychology, No. 60(3), 541-572.
Luthans, F, Avolio, B.J. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction, Personnel Psychology, 60.
Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2015). Psychological capital: Developing the human competitive edge (Vol. 198). Oxford: Oxford University Press.
Makvandi, Fouad; Jahantabi Nejad, Sattar. (2018). The concept of organizational socialization and its institutionalization methods, Sociology of Education, No. 11: 177-171.
Maslach, C., Jackson, S. E., & Leiter, M. P. (1997). Maslach burnout inventory. Scarecrow Education.
Melvin, C. S. (2015). Historical review in understanding burnout, professional compassion fatigue, and secondary traumatic stress disorder from a hospice and palliative nursing perspective. Journal of Hospice & Palliative Nursing, 17(1), 66-72.
Moyer F, Aziz S, Wuensch K. (2017). From workaholism to burnout: Psychological capital as a mediator. International Journal of Workplace Health Management; 10(3): 213-227. [Link]
Nadi, Mohammad Ali; Golparvar, Mohsen; Siadat, Seyed Ali, (2008) Organizational social acceptance and job aspirations of employees in work environments, Applied Sociology. Vol. 20, No. 37, 1st issue, pp. 159-176.
Nahrgang JD, Morgeson FP, Hofmann D A. (2011). Safety at work: A meta-analytic investigation of the link between job demands, job resources, burnout, engagement, and safety outcomes. Journal of Applied Psychology; 96(1): 71-94.
Nezami, Ali; Givarian, Hassan. (2015). Investigating the effect of psychological capital on nurses' burnout in a military hospital in Tehran, Ibn Sina Quarterly, Vol. 18, No.1:44-51.
Pargoli, Farzaneh; Faghih Aram, Batoul and Moradi, Saeed (2022). The relationship between organizational socialization and talent retention and the mediating role of employees' organizational trust, Journal of New Approach in Educational Management, 2014.
Pitts R. (2010). Organizational socialization of physicians into a large medical group practice. [PhD Theses]Philosophy,Walden University.
Pu, Jun, Hanpo Hou, Ruiyang Ma and Jinyan Sang. (2016). The effect of psychological capital between work–family conflict and job burnout in Chinese university teachers: Testing for mediation and moderation. Journal of Health Psychology 1– 9 The Author(s) 2016.
Rajabi Farjad, Hajieh; Yousufand, Mostafa (2019). Investigating the effect of psychological capital on job burnout (case study: employees of Alborz police command), Journal of Human Resource Management Development and Support, No. 55: 59-77.
 Saatchi, Mahmoud, (2013). Mental Health in the Workplace with an Emphasis on the Mental Pressure of Job Burnout, Virayesh Publication, Tehran.
Sajedi Ghouchani, R; Esmaeili Shad, B. (2016). The mediating role of social capital in the relationship between psychological capital and organizational socialization of employees of Qouchan Islamic Azad University, Khorasan Branch, Khorasan Social Cultural Studies, 16, (43): 22-7.
 Sayadi, Saeed; Arabnejad Khanouki, Hossein. (2013). Organizational socialization and its effect on employees' job commitment, the 1st International Conference on Management in the 21st century, Tehran.
 Seligman, M. E. P. (2001). Learned Optimism: How to change your mind and your life. New York: Pocket Books.
Tabatabaee Nasab, Seyed Abdollah; Mahmoudi, Azam. (2016). The relationship between mental health and job burnout of Yasouj University of Medical Sciences staff and assistants, Armaghane Danesh, Yasouj University of Medical Sciences Journal, Vol. 20, No. 5:211-1142.
 Taormina, R. J. (2004). Convergent validation of two measures of organizational socialization. The International Journal of Human Resource Management, 15(1), 76-94.
Yalcin, S. (2016). Analyzing the Relationship between Positive Psychological Capital and Organizational Commitment of the Teachers. International Education Studies, 9(8), 75-83.
Yazdanbakhsh, Kamran; Moradi, Asiyeh; Bastami, Ehsan. (2017). The relationship between psychological capital and hardiness with job burnout, Psychological Development, Vol. 7, No. 8: 202-181.
 Zandipak, Shahed; Zandipak, Rabe’e (2023). Designing a model for controling the deviant behavior of hospital hotel employees according to the perceived organizational story, job burnout and job satisfaction, Journal of Tourism Social Studies, No.10.