نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش ‏آموخته دکتری اقتصاد آموزش عالی دانشگاه تهران/ پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.

2 عضو هیئت‏ علمی گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران

3 پژوهشگر گروه جامعه و پیشرفت، پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران.

چکیده

آموزش عالی کشور در طول دوره تکامل خود با چالش‏ ها و مسائل متعددی روبرو بوده است. به‏ گونه ‏ای که چالش ‏ها و مسائل پیش رو با ایجاد موانع در راه رسیدن آن به تعالی، باعث اختلال در فعالیت ‏ها و کارکردها، برهم زدن تعادل و انسجام، و هم‏چنین کاهش عملکرد و ناکارآمدی آن در جامعه در حوزه‏ های مختلف شده است. یکی از موضوعات مهم و تأثیرگذار در فرایند سیاست‏ گذاری و برنامه‏ ریزی نظام آموزش عالی، شناسایی و برخورد با چالش‏ها و مسائل ناشی از آن‏ ها، به ‏صورت آگاهانه، سنجیده، در زمان مناسب، و بر اساس مبانی فکری و چارچوب عملی و رفتاری مبتنی بر حقیقت، عقلانیت و منطق است. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مسائل اقتصاد آموزش عالی و رتبه ‏بندی آن‏ها از طریق مرور نظام‏مند متون علمی (فراترکیب پژوهش‏ های پیشین) و مصاحبه نیمه ‏ساختاریافته با صاحب‏نظران و خبرگان علمی و اجرایی در این حوزه انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف در زمره پژوهش‏های کاربردی و ازنظر روش توصیفی- تحلیلی بوده است. داده‏ها و اطلاعات با استفاده از روش تحلیل مضمون و آزمون فریدمن مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس تحلیل نظرات و دیدگاه‏های صاحب‏نظران 9 چالش (مانند ناکارآمدی مالیه آموزش عالی، ناکارآمدی نظام تصمیم‏گیری تخصیص منابع، تأثیر نظامات بیرونی بر آموزش عالی و غیره) و 23 مسئله (ناکارآمدی در تأمین، تخصیص و مدیریت منابع مالی، کیفیت پایین نظام تصمیم‏گیری، نامشخص بودن آثار و پیامدهای آموزش عالی در جامعه و غیره) احصا و شناسایی شدند. نتایج حاصل از آزمون فریدمن نیز نشان داده است که چالش ‏ها و مسائل از اهمیت و اولویت یکسانی برخوردار نیستند. لذا با توجه به شرایط و نیاز جامعه پرداختن به برخی از آن‌ها از اولویت بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the Problems (Challenges) of Iranian Higher Education Economy

نویسندگان [English]

  • kazem Fathtabar Firouzjaei 1
  • Mohammad Khademi kolahlou 2
  • Abdolhamid kazemi 3

1 Ph.D. in Higher Education Economics, University of Tehran, Technological Studies Institute, Tehran, Iran

2 Faculty Member, Department of Society and Progress, Technological Studies Institute, Tehran, Iran

3 Researcher, Department of Society and Progress, Technological Studies Institute, Tehran, Iran

چکیده [English]

Iranian higher education has been facing many challenges and problems during its evolution. In such a way that the upcoming challenges and prolems create obstacles on the way to excellence, cause disruption in activities and functions, disturb the balance and coherence, and also reduce its performance and inefficiency in the society in the field that has been different. One of the influential components in the policy making and planning process of the higher education system is to identify and deal with the challenges and problems arising from them, in a conscious, measured way, at the right time, and based on the intellectual foundations and practical and behavioral framework. It is based on truth, rationality and logic. In this regard, the present research aimed to identify the system of higher education economy’s problems and their ranking through a systematic review of scientific and academic texts and semi-structured interviews. It has been done with experts and scientific and operational experts in this field. The current research was in the category of applied research in terms of purpose and descriptive-analytical method. Data and information were analyzed using thematic analysis method and Friedman's test. Based on the analysis of opinions and views of experts, 9 challenges and 23 problems were counted and identified. The results of the Friedman test have also shown that challenges and issues do not have the same importance and priority. Therefore, according to the conditions and needs of society, addressing some of them has more priority than others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Challenges
  • Problems
  • Higher Education Economy
امین بیدختی، علی‏اکبر، جمشیدی، لاله، جعفری، سکینه، مرادی، سعید و نامنی، احمد (1395). مباحثی نو در اقتصاد آموزش‌وپرورش. چاپ اول، تهران: انتشارات علم استادان.
امین‏فر، مرتضی (1368). آشنایی با اقتصاد آموزش‌وپرورش. فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش‌وپرورش)، (20): 38- 59.
انتظاری، یعقوب (1394). اقتصاد خرد آموزش عالی: نظریه و سیاست. چاپ اول، تهران: موسسه پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی.
آهنچیان، محمدرضا (1392). بوروکراسی دانشگاهی: مسائل و چالش‏ها. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 5(4): 1-22.
توتکوشیان، رابرات و پالسن، مایکل (1400). اقتصاد آموزش عالی: پیشینه، مفاهیم و کاربردها. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ذوعلم، علی (1384). تأملی در مفهوم «چالش»: واژه «چالش در ادبیات اجتماعی- فرهنگی ایران». ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر، 4(36): 1-4.
رحمانی، نیزه، پورکریمی، جواد، دیالمه، نیکو و حنیفر، حسین (1397). مؤلفه‌های راهبری حکمت‏محور: یک مطالعه فراترکیب. فصلنامه مدیریت سازمان‏های دولتی، 7(1): 40- 72.
صدرآبادی، زهرا و محمدی، مهدی (1400). بررسی عوامل مرتبط با اشتغال فارغ‏التحصیلان رشته علم اطلاعات و دانش‏شناسی (مطالعه مورد فارغ‏التحصیلان دانشگاه قم. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 7(1): 21- 52.
عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخ‌زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 5 (10): 198-151.
مرکز پژوهش‏های مجلس (1398). دستاوردها، چالش‏ها، بحران‏ها و پیشران‏های آموزش عالی. معاونت پژوهش‏های فرهنگی- اجتماعی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ.
نادری، ابوالقاسم (1383). اقتصاد آموزش. تهران: انتشارات یسطرون.
نادری، ابوالقاسم (1393). مباحث پیشرفته در اقتصاد آموزش: کارایی و اثربخشی بیرونی. چاپ اول: تهران: انتشارات دانشگاه تهران
نادری، ابوالقاسم (1399). تخصیص منابع عملکردمحور در آموزش عالی: جعبه‏ای سیاه حاوی تناقض ارتقای کارایی و کاهش بهره‏وری. فصلنامه پژوهش و برنامه‏ریزی در آموزش عالی، 26(3): 1-18.
نادری، ابوالقاسم (1400). تخصیص منابع کارایی‏محور در واحدهای آموزش عالی: الزامات، پیامدها و چشم‌اندازها. پژوهش‏های اقتصادی، 20(79): 262- 290.
نادری، ابوالقاسم، کرمی، محمدرضا، عزتی، میترا و سوری، عالی (1399). الگوی ارزیابی کیفیت تصمیمات تخصیص منابع در دانشگاه: رویکرد فراترکیب. دو فصلنامه مطالعات برنامه‏ریزی آموزشی، 9(17): 234- 293.
Abedi Jafari, Hassan; Taslimi, Mohammad Saeed; Faqihi, Abolhassan and Sheikhzadeh, Mohammad (2010). Theme analysis and theme network: a simple and efficient way to explain patterns in qualitative data. Strategic Management Thought, 5 (10): 151-198. [in Persian]
Ahanchian, Mohammad Reza (2012). Academic bureaucracy: Issues and challenges. Iranian Higher Education Association Quarterly, 5(4): 1-22 pp. [in Persian]
Amin Bidokhti, Ali-Akbar; Jamshidi, Laleh; Ja’fari, Sakineh; Moradi, Saeed and Namani, Ahmad (2015). New Topics in the Economics of Education. First edition, Tehran: Elm-e Ostadan Publication. [in Persian]
Aminfar, Morteza (1989). An Introduction to the Economics of Education. Education Quarterly, (20): 38-59. [in Persian]
Bradley, S & Green, C. (2020). The Economics of Education
A Comprehensive Overview 2nd Edition. Elsevier Publication
Boto-García, D., & Escalonilla, M. (2022). University education, mismatched jobs: are there gender differences in the drivers of overeducation?. Economia Politica, 39(3), 861-902.
Barnes, P. (2019). Academic independence, freedom and ‘enlightenment’: The case of accounting research. Accounting History, 24(4), 591-609.
Dressel, P. L. (1981). Administrative Leadership. Effective and Responsive Decision Making in Higher Education. Jossey-Bass Inc., Publishers, 433 California Street, San Francisco, CA 94104.
Entezari, Yaghoub (2014). The Microeconomics of Higher Education: Theory and Policy. First edition, Tehran: Institute of Research and Planning in Higher Education. [in Persian]
Elchanan, C. (1973). The Economics of Education. Harvard University Publication.
Holmes, C., & Mayhew, K. (2016). The economics of higher education. Oxford Review of Economic Policy, 32(4):475-496.
Hoff, P. S. (2009). Hutchins’s university of utopia: Institutional independence, academic freedom, and radical restructuring. Innovative Higher Education, 34, 203-217.
Islamic Parliament Research Center (2018). Achievements, challenges, crises and drivers of higher education. Vice-President for Sociocultural Researches, Office of Education and Culture Studies. [in Persian]
Marginson, S. (2016). High participation systems of higher education. The Journal of Higher Education, 87(2), 243-271.
Maassen, P. A., & Potman, H. P. (1990). Strategic decision making in higher education: An analysis of the new planning system in Dutch higher education. Higher Education, 20(4), 393-410.
Naderi, Abulghasem (1400). Allocation of efficiency-oriented resources in higher education units: Requirements, consequences and prospects. Economic Research, 20(79): 262-290. [in Persian]
Naderi, Abulghasem (2001). Allocation of efficiency-oriented resources in higher education units: Requirements, consequences and prospects. Economic Research, 20(79): 262-290. [in Persian]
Naderi, Abulghasem (2004). Economics of Education. Tehran: Yastaroun Publication. [in Persian]
Naderi, Abulghasem (2001). The economics of education and its place in Iran's higher education system. Research and Planning in Higher Education,7(3):173-216 [in Persian]
Naderi, Abulghasem (2019). Allocation of performance-oriented resources in higher education: A black box containing the contradiction of improving efficiency and reducing productivity. Quarterly of Research and Planning in Higher Education, 26(3): 1-18. [in Persian]
Naderi, Abulghasem; Karmi, Mohammad Reza; Ezzati, Mitra and Souri, Aali (2019). Model for evaluating the quality of resource allocation decisions in universities: a meta-synthetic approach. Studies of Educational Planning Journal, 9(17): 234-293. [in Persian]
Nieto, Y., García-Díaz, V., Montenegro, C., & Crespo, R. G. (2019). Supporting academic decision making at higher educational institutions using machine learning-based algorithms. Soft Computing, 23, 4145-4153.
Patrick, J. R. & Charles. G. L. (2003). The Economic Institutions of Higher Education: Economic Theories of University Behavior. Edward Elgar Publishing.
Rahmani, Nayyereh; Pourkarimi, Javad; Dialemeh, Nikou, Khanifar, Hossein (2017). The componants of wisdom-oriented leadership: A meta-synthetic study. Public Organizations Management Quarterly, 7(1): 40-72. [in Persian]
Rosser, A. (2023). Higher education in Indonesia: The political economy of institution-level governance. Journal of Contemporary Asia, 53(1), 53-78.
Sadrabadi, Zahra and Mohammadi, Mahdi (2022). Investigating factors related to the employment of graduates of information science and epistemology (Case study of Qom University graduates. Information Management Sciences and Techniques, 7(1): 21-52. [in Persian]
Sandelowski, R & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. New York: Springer.
Stowell*, M. (2004). Equity, justice and standards: assessment decision making in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(4), 495-510.
Sifuna, D. N. (2012). Leadership in Kenyan public universities and the challenges of autonomy and academic freedom: An overview of trends since independence. Journal of Higher Education in Africa/Revue, 10(1), 121-13
Toutkoushian, Robert and Paulsen, Michael (2016). Economics of Higher Education: Background, Concepts, and Applications. New York: Springer.
Takii, K., & Tanaka, R. (2013). On the role of job assignment in a comparison of education systems. Canadian Journal of Economics/Revue canadienne d'économique, 46(1), 180-207.
Zuelm, Ali (2005). A reflection on the concept of "Challenge": The word "Challenge in Iranian socio-cultural literature". Monthly Andisheh and Political History of Contemporary Iran, 4(36): 1-4. [in Persian]