نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد

2 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد

چکیده

هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین هویت سازمانی و فرسودگی شغلی با عملکرد شغلی معلمان مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان خرم آباد می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر رویکرد، توصیفی همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، معلمان (زن و مرد) مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان خرم آباد است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه‌های استاندارد هویت سازمانی چنی (1983)، فرسودگی شغلی ماسلاچ و جکسون (1885)، و عملکرد شغلی بیرن و همکاران (2005) استفاده شده است. پایایی ابزار سنجش با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تایید شد. برای بررسی روایی نیز از روایی صوری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از روش های آماری آزمون کولموگروف اسمیرنوف و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد که نتایج حاصل به شرح زیر است: الف) میان عضویت، وفاداری و شباهت سازمانی به عنوان مولفه های هویت سازمانی با عملکرد شغلی معلمان مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان خرم آباد رابطه مثبتی وجود داشت؛ ب) میان فرسودگی عاطفی، مسخ شخصیت، و کاهش انگیزه و پسرفت با عملکرد شغلی معلمان مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان خرم آباد رابطه معکوسی وجود داشت؛ ج) 7) میان فرسودگی عاطفی، مسخ شخصیت و کاهش انگیزه و پسرفت با وفاداری سازمانی معلمان مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهرستان خرم آباد رابطه معکوسی وجود داشت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Surveying the relationship between organizational identity and job burnout with job performance of teachers of Secondary School District 2 of Khorramabad City

نویسنده [English]

  • Amin Rahimikia 2

1

2 Islamic Azad University

چکیده [English]

The main purpose of this study is to investigate the relationship between organizational identity and burnout with job performance of secondary school teachers in District 2 of Khorramabad. The present study is an applied research in terms of purpose. This research is one of the descriptive correlational researches. The statistical population of this study was the teachers (male and female) of the secondary school in District 2 of Khorramabad city. Cheney (1983), Maslach & Jackson (1885) burnout questionnaires, and the job performance of Byrne et al. (2005) were used to collect data. The reliability of the instrument is calculated using Cronbach's alpha and the composite reliability. Face validity and confirmatory factor analysis were used to check the validity. In order to analyze the data, statistical methods of Kolmogorov-Smirnov test and structural equation modeling have been used. The results are as follows: a) There is a positive relationship between membership, loyalty and organizational similarity as components of organizational identity with job performance of teachers of the second secondary school in District 2 of Khorramabad city; B) There is an inverse relationship between emotional burnout, depersonalization, and reduction of motivation and regression with job performance of secondary school teachers in District 2 of Khorramabad city; C) There is an inverse relationship between emotional burnout, depersonalization and reduction of motivation and regression with organizational loyalty of secondary school teachers in District 2 of Khorramabad city.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Identity
  • Burnout
  • Job Performance
  • High School Teachers
  • Khorram Abad City
افشانی، علیرضا.، جهانبخش، صادق.، و جهانبخش، سحر. (1396)، نقش تعهد سازمانی، حمایت اجتماعی، سلامت عمومی و رضایت شغلی در پیش بینی فرسودگی شغلی در بین کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان کهکیلویه و بویراحمد، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال 18، شماره 2، 72-81.
صابری، حمیدرضا.، مروجی، علیرضا. و ناصح، جواد. (1390)، بررسی عوامل مرتبط با فرسودگی شغلی معلمان مدارس شهر کاشان در سال 1386، فصلنامه طب جنوب، سال 14، شماره 1، 41-50.
قاسم زاده، ابوالفضل.، ملکی، شیوا. و حبیبی، حمداله. (1394)، نقش هویت تیمی و هویت سازمانی بر عملکرد شغلی و مسئولیت اجتماعی، فصلنامه مدیریت سازمان های دولتی، سال 2، شماره 1، 89-105.
کریمی گوغری، حمید.، ساداتی، ابوالحسن.، رضوانفر، احمد. و حجازی، یوسف. (1392)، تحلیل اثر عدالت سازمانی بر عملکرد وظیفه­ای و زمینه­ای کارشناسان ترویج کشاورزی، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 8، شماره 2، 19-32.
نعمتیان، محمود.، زندی مهر، مالک. و مرادی، آرش. (1395)، بررسی رابطه بین هویت سازمانی و فرسودگی شغلی با تمایل به ترک شغل در کارکنان اداره امور مالیاتی شهرستان بهبهان، دومین کنفرانس بین المللی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد، دی ماه 1395.
Afshari, L.Young, S.Gibson, P. and Karimi, L. (2019), Organizational commitment: exploring the role of identity, Personnel Review, Vol. 49 No. 3, 774-790.
Avanzi, L., Schuh, S. C., Fraccaroli, F. and van Dick, R. (2015), Why does organizational identification relate to reduced employee burnout? The mediating influence of social support and collective efficacy, Work & Stress: An International Journal of Work, Health & Organisations, Vol. 29 No. 1, 1-10.
Barakat, L.L.Lorenz, M.P.Ramsey, J.R. and Cretoiu, S.L. (2015), Global managers: An analysis of the impact of cultural intelligence on job satisfaction and performance, International Journal of Emerging Markets, Vol. 10 No. 4, 781-800
Basinska, B.Wiciak, I. and Maria Dåderman, A. (2014), Fatigue and burnout in police officers: the mediating role of emotions, Policing: An International Journal, Vol. 37 No. 3, 665-680
Blader, S. L., Patil, S. and Packer, D. J. (2017), Organizational identification and workplace behavior: More than meets the eye, Research in Organizational Behavior, Vol. 37 19-34.
Broberg, P.Umans, T.Skog, P. and Theodorsson, E. (2018), Auditors’ professional and organizational identities and commercialization in audit firms, Accounting, Auditing & Accountability Journal, Vol. 31 No. 2, 374-399.
Choi, S.Cheong, K.. and Feinberg, R.A. (2012), Moderating effects of supervisor support, monetary rewards, and career paths on the relationship between job burnout and turnover intentions in the context of call centers, Managing Service Quality: An International Journal, Vol. 22 No. 5, 492-516
Chughtai, A. A. and Buckley, F. (2010), Assessing the effects of organizational identification on in-role job performance and learning behavior The mediating role of learning goal orientation, Personnel Review, Vol. 39 No. 2, 242-258.
Cian, L. and Cervai, S. (2014), Under the reputation umbrella: An integrative and multidisciplinary review for corporate image, projected image, construed image, organizational identity, and organizational culture, Corporate Communications: An International Journal, Vol. 19 No. 2, 182-199.
Dumay, X.Draelants, H. and Dahan, A. (2017), Organizational Identity of Universities: A Review of the Literature from 1972 to 2014, Theory and Method in Higher Education Research (Theory and Method in Higher Education Research, Vol. 3), Emerald Publishing Limited, pp. 99-11
Gonzalez, J.A. and Chakraborty, S. (2012), Image and similarity: an identity orientation perspective to organizational identification, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 33 No. 1, 51-65
Kenneth, J. S., Emerson, D. J. and Everly, Jr., J. S. (2017), Stress Arousal and Burnout as Mediators of Role Stress in Public Accounting, Advances in Accounting Behavioral Research. Vol. 12, 79-116.
Kourti, I. (2016), "Using personal narratives to explore multiple identities in organisational contexts", Qualitative Research in Organizations and Management, Vol. 11 No. 3, 169-188
Lee, H. (2013), Locus of control, socialization, and organizational identification, Management Decision, Vol. 51 No. 5, 1047-1055
Mukherjee, D.Hanlon, S.C.Kedia, B.L. and Srivastava, P. (2012), Organizational identification among global virtual team members: The role of individualism-collectivism and uncertainty avoidance, Cross Cultural Management: An International Journal, Vol. 19 No. 4, 526-545.
Roche, M. and Haar, J.M. (2013), Leaders life aspirations and job burnout: a self-determination theory approach, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 34 No. 6, 515-531
Rohlinger, D.A. and Gaulden, S. (2017), Inclusive and Exclusive Organizational Identity and Leadership Online: The Case of the Anti-GMO Movement, Studies in Media and Communications, Vol. 14, 177-207
Simha, A.F. Elloy, D. and Huang, H.-C. (2014), The moderated relationship between job burnout and organizational cynicism, Management Decision, Vol. 52 No. 3, 482-504.
Singh, V. L. and Singh, (2018), A burnout model of job crafting: Multiple mediator effects on job performance, IIMB Management Review, Vol. 30, 305-315.
Srivastava, S. and Dey, B. (2020), Workplace bullying and job burnout: A moderated mediation model of emotional intelligence and hardiness, International Journal of Organizational Analysis, Vol. 28 No. 1, 183-204.
Tong, J.Wang, L. and Peng, K. (2015), From person-environment misfit to job burnout: theoretical extensions, Journal of Managerial Psychology, Vol. 30 No. 2, 169-182
Xiu, L.Lu, F. and Liang, X. (2019), Legitimized identity vs identifiable legitimacy: Toward a theoretical framework of the relationship between organizational identity and organizational legitimacy, Nankai Business Review International, Vol. 11 No. 1, 102-120