نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان

3 کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران،

چکیده

روش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر همدان است. حجم نمونه بر اساس روش طبقه‌ای نسبی (از بین دو طبقه ناحیه یک و دو آموزش و پرورش) و جدول کرجسی و مورگان به‌صورت تصادفی 210 نفر انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های محقق‌ساخته دیدگاه وظیفه‌گرانه اخلاقی کانت، تخلفات سازمانی و پرسشنامه‌های استاندارد استراتژی‌های اخلاقی نعمتی و همکاران (1398) و انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام (1980) می‌باشد. روایی پرسشنامه مورد تأیید سه تن از صاحب‌نظران مدیریت قرار گرفت. پایایی ابزارها از طریق آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برای دیدگاه وظیفه‌گرانه اخلاقی کانت 89/0، استراتژیهای اخلاقی 84/0، انگیزش شغلی 90/0 و تخلفات اداری 82/0 گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش از دو سطح آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و سطح آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون از نوع معادلات ساختاری) استفاده شد. نتایج نشان داد که دیدگاه وظیفه گرایانه کانت تاثیر مستقیمی بر انگیزش شغلی و کاهش تخلفات سازمانی دارد. همچنین استراتژی اخلاقی تاثیر مسقیمی بر انگیزش شغلی و کاهش تخلفات سازمانی دارند انگیزش شغلی بر میزان کاهش تخلفات سازمانی اثر دارد. بنابراین دیدگاه وظیفه گرایانه اخلاقی کانت و استراتژی‌های اخلاقی در کاهش تخلفات سازمانی با نقش میانجی انگیزش شغلی تاثیر دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Kant's Conscientious Moral Conservative Role and Moral Strategies in Reducing Organizational Violations through the Mediating Role of Job Motivation

نویسندگان [English]

  • siroos ghanbari 1
  • liela nemati 2
  • Rasool Rostami Mal Khalifa 3
  • soheil sarshar 3

1 Associate Professor of Educational Management, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu Ali Sina University, Hamadan

2 Bu-Ali Sina, Hamedan

3 Master of Industrial and Organizational Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Ira

چکیده [English]

The method is descriptive-correlation of structural equations in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population includes all education staff in Hamadan. The sample size was randomly selected based on the relative class method (between the two classes of education one and two) and based on Kerjcie and Morgan table 210. Research tools include researcher-made questionnaires of Kant's ethical conscientious view, organizational violations and standard questionnaires of ethical strategies of Nemati et al. (2020) and Hackman and Oldham (1980) job motivation. The validity of the questionnaire was confirmed by three management experts. The reliability of the tools through Cronbach's alpha test for Kant's ethical conscientious view was 0.89, ethical strategies 0.84, job motivation 0.90 and administrative violations 0.82, respectively. Two levels of descriptive statistics (percentage, frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient test of structural equation type) were used to analyze the research data. The results showed that Kant's conscientious view has a direct effect on job motivation and reduction of organizational violations. Ethical strategy also has a direct effect on job motivation and reduction of organizational violations. Job motivation has an effect on the reduction of organizational violations. Thus, Kant's ethical conscientious view and ethical strategies are effective in reducing organizational violations by mediating the role of job motivation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant's Moral Conservative Perspective
  • Moral Strategies
  • Job Motivation
  • Organizational Violations
بهجت، اعظم. فقیه آرام، بتول. آزادیکتا، مهرناز. (1395)، عوامل موثر بر رضایت شغلی معلمان زن مقطع ابتدائی اسلامشهر (با تأکید بر سبک­های مدیریت و ابعاد فرهنگ سازمانی)، فصلنامه آموزش، مشاوره و روان درمانی، سال پنجم، شماره 17، ص 106-96.
خنیفر، حسین. مقیمی، سید محمد. (1388)، درآمدی بر فلسفه اخلاق در سازمان، فصلنامه علمی-پژوهشی قم، دوره سیزدهم، شماره 1، ص 18-3.
دارایی، محسن. دانایی، حبین الله. (1394)، شناسایی عوامل موثر بر انگیزش حسابرسان دیوان محاسبات منطقه (1) و رابطه آن با کشف و پیشگیری تخلفات مالی در دستگاه های اجرایی استانهای منطقه (1): سمنان، تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی، دانش حسابداری، سال پانزدهم، شماره 58، ص 136-105.
 شعاع کاظمی، مهرانگیز. حسین اوشانی، میرمحمد. نقیب، فرزانه (1394)، رابطه آموزه­های دینی و رشد اخلاقی کودکان دبستانی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره دوازدهم، شماره 29، ص 52-35.
شهبازیان خونیق، آرش. مصرآبادی جواد. افتخاری فر ناهید. (1396). نقش انگیزش شغلی و اهمال‌کاری شغلی در پیش‌بینی فرسودگی شغلی کارکنان بیمارستان شهر اهر، سلامت کار ایران، دوره چهاردهم، شماره 5، ص ۲۷-۳۵.
شیروانی، علیرضا. سر­سختی، فرزاد (1391)، بررسی نقش اخلاق کار بر رفتار سازمانی مثبت بر اساس مدل فرد لوتز، مطالعه موردی توپخانه گروه 22 در رضا، مدیریت بهره‌وری، دوره ششم، شماره 23، ص 94-73.
صالحی، علیرضا. فتحی، الهام. حاتمی ورزنه، ابوالفضل. حیدری، خدیجه. (1393)، رابطه ابعاد تئوری هدف گذاری با انگیزش شغلی کارکنان نیروی انتظامی زنجان، فصلنامه طب انتظامی، دوره چهارم، شماره 3، ص ۲۵۹ -.۲۶۸.
 عقیقی، علیرضا. (1397)، تبیین نقش ارزش‌های اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی با رضایت­مندی مشتریان، اخلاق در علوم و فناوری، دوره سیزدهم، شماره 4، ص 53-45.
فتحی، علی. (1385)، اخلاق و نسبت آن با دین از دیدگاه کانت، معرفت، شماره 111.
گراوند، سعید. (1383)، کانت و فلسفه اخلاق، اندیشه، سال چهارم، شماره 12، ص 228-211.
  محمدرضایی، مهدی. محمدرضایی، محمد. (1394)، بررسی فلسفه اخلاق تکلیف گرایانه کانت در سازمان، مدیریت فرهنگ‌سازمانی، شماره 77، ص 186-161
  میرزائی، شکوفه. (1399)، بررسی عوامل اخلاقی مؤثر بر کاهش فساد اداری با نقش میانجی حساسیت اخلاقی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه و کردستان)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد  رشته مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور مرکز ملایر، آبان 1399.
  نظری، مهیار. (1399). بررسی رابطه استراتژی­های اخلاق و بازاریابی سبز بر وفاداری مشتریان برای خرید برند لوکس لوازم خانگی محصولات پاناسونیک با نقش میانجی هوش اخلاقی بخش­های فروش برندهای لوکس منطقه رسالت و پیروزی شهر تهران، پایانامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت MBA، گرایش مدیریت بازاریابی، دانشگاه پیام نور همدان، بهمن 1399.
  نعمتی، لیلا. رستمی مال خلیفه، رسول. سرشار، سهیل (1399)، تحلیل رابطه استراتژی های اخلاقی با کیفیت زندگی کاری (نقش میانجی سبک زندگی اخلاق‌مدار)، رهیافتهای نوین در مطالعات اسلامی، سال دوم، شماره 3، ص233-248.
نعمتی، لیلا. سرشار، سهیل. کریمی، رضا. رستمی مال خلیفه، رسول. پاک رقم، مصطفی. (1398)، استراتژی اخلاقی، چهارمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روانشناسی، تهران.
  نعمتی، لیلا. صفایی شکیب، علی. عبدالملکی، بابک. (1399). نقش هنجارهای وظیفه‌گرایانۀ کانت و راهبرد‌‌های اخلاقی در کاهش رفتارهای سیاسی منفی با نقش میانجی ادراکات سیاسی کارکنان از اخلاق مطالعۀ موردی: دانشگاه پیام‌‎نور شهر همدان، جامعه شناسی کاربردی، سال سی و یکم، شماره 4، ص 154-139.
Bean-Mellinge, B (2018), "Six Characteristics of an Ethical Business", y Barbara Bean-Mellinger; Updated October 29, 2018
Gotsis, G. N. and Kortezi, Z (2010), "Ethical Considerations in Organizational Politics: Expanding the Perspective", Journal of Business Ethics, 93,pp: 497-517
Kant, I (1952) "Critique of judgment". James greed. New York: Oxford.
Kant, Immanuel (1972) "Groundwork of Metaphysic of Morals, trans., Paton, H.JIn: the Moral Law", London, Hutchinson university library, 53 (123).
Poldrugovac, K. Tekavcic, M and Jankovic, S (2016), "Efficiency in the hotel industry: an empirical examination of the most influential factors", Economic Research-Ekonomska Istraživanja, No 29, 1, PP: 583-597,
Mahapatra, S. and Manisha, P (2018), "Ethical Strategies in Corporate World", Development No 9. PP: 54-63.
Mahapatra, S. & Manishel, P. (2018), "Ethical Strategies in Corporate World, Prestige Institute of Management & Research", The Journal of  Education& Health Sector, 2 (54), PP:1-26
Najafi, M. Karimi, M. and Ghahremani Fard, A (2009), "Investigating the relationship between the dimensions of moral atmosphere and job satisfaction among employees of education departments of Hamadan city", new educational approaches, 15 (2), PP: 1-22.
 Okpara, J O. and  Wynn, P. (2008). "The impact of ethical climate on job satisfaction, and commitment in Nigeria,  Journal of Management Development, 27(9), PP: 935-950
Paine, L. Rohit Deshpandé, J. Margolis, D. and Eric Bettcher, K (2006), "Up to Code: Does Your Company's Conduct Meet World-Class Standards? " Harvard Business Review, 83 (12), PP: 122-133
Panel, P. (2017), "Relationships between ethical climate, political behavior, ethical leadership, and job satisfaction of operational officers in a wholesale company, Bangkok Metropolitan region",  Kasetsart Journal of Social Sciences,  38 (3), PP:345-351.
Saatchi, M. Ghasemi, N. and Namazi, S (2008), "Investigating the relationship between job motivation of managers, job satisfaction, organizational commitment of high school employees in Marvdasht city, a new approach in educational management", first year, second issue, PP: 168-147.
Samita, Ma. and ,Manisha P (2018) "Ethical Strategies in the Corporate World All content following this page was uploaded" by Samita Mahapatra on 03 January 2018, PP: 1-26