نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه علامه

2 دانشگاه علامه طباطبائی تهران

چکیده

چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تسهیم دانش و نوآوری فردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع همبستگی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشکده های علوم تربیتی، روانشناسی، مدیریت و حسابداری در پردیس های 1 و 2، به تعداد 3977 نفر، حجم نمونه 153 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. در این پژوهش پرسشنامه تسهیم دانش، نوراد صدیق(1388)، پرسشنامه نوآوری فردی مومنی نورآبادی(1382) بر روی گروه نمونه اجرا شد پایایی هر دو پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ به ترتیب 71/0 و 81/0 محاسبه شد. برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون‌های رگرسیون چندگانه و آزمون t نشان داد که بین تسهیم دانش و نوآوری فردی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون رگرسیون چندگانه با شیوه گام به گام مشخص گردید که تسهیم دانش قادر به پیش بینی نوآوری فردی است. بنابراین دانشگاه بایستی جوی را به وجود آورد که تبادل آشکار دانش و نوآوری در آن مورد تأکید قرار گیرد به گونه ای که دانشجویان تمایل بیشتری برای تبادل دانش نوین خود با یکدیگر و نیز کاربرد آن داشته باشند .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examine the relationship between Knowledge sharing and Individual innovation between the individual graduate students Faculty of Allameh Tabatabai University

نویسندگان [English]

  • leila bagherimalkabadi 1
  • morteza taheri 2

1 M.A. In Educational Psychology, Allameh Tabataba'i University

2 atu

چکیده [English]

Abstract
This study aimed to investigate the relationship between knowledge sharing with individual innovation Allameh Tabatabai University graduate students in academic year 93-94, the survey was conducted. The study sample consisted of all graduate students in the School of Education, Psychology, Management and Accounting Pardis 1 and 2 of which there are 3977 people.The research sample consisted of 153 was determined on the basis of Morgan. And the class participants were selected randomly .The data from two scale, knowledge sharing by Nvrad Sadiq (1388) and individual innovation scale by Momeni Nour (1382) were collected. The Cronbach's alpha reliability of both scales, respectively,were 0/71 and 0/81. The results of multiple regression and t-test showed that a significant relationship exists between knowledge sharing and individual innovation. The multiple regression analysis with step by step method showed that knowledge sharing is dont able to predict individual innovation. The University should create an atmosphere of open exchange of originality which is emphasized so that students are more willing to share their new knowledge with each other and have their application

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge sharing
  • individual innovation
  • universities
ایمان زاده، علی(1396). بررسی رابطه تسهیم دانش و اشتراک گذاری دانش با نوآوری در دانشجویان گروه رشته ترویج و توسعه روستایی تبریز: نشریه پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، دوره 10، شماره 2، صفحه 47 تا 55.
برومند، مجتبی؛رنجبری، مریم (1388). اقدامات راهبردی مدیریت منابع انسانی و عملکرد نوآوری: با تاکید بر نقش مدیریت دانش، نشریه توسعه منابع انسانی.
پوراشراف، علی (1393). بررسی ارتباط میان ابعادمدیریت دانش با نوآوری های آزاد استان تهران مطالعه موردی:آموزشگاه آزادتهران.
جعفری، مصطفی؛ا خوان، پیمان (2013). بررسی رابطه بین خلاقیت وانگیزه افراد برای نوآوری درسازمانهای پژوهشی: مطالعه موردی درپژوهشکده پردازش هوشمند علائم، پایگاه مقالات علمی مدیریت www.system.parsiblog.com.
حسن زاده، محمدحسین؛ فاطمی، امین؛ عمرانی، ابراهیم (1388). مدیریت دانش و علوم اطلاعات : پیوند ها و کنش ها . تهران : کتابدار.
حسینی، مهدی؛ جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان (1398). بررسی امکان ریسک آفرینی فرایند اشتراک دانش در سازمان های دانش محور(نمونه پژوهش: یک سازمان دانش محور در حوزه فناوری اطلاعات، فصلنامه راهبردی دانش سازمانی، دوره 2، شماره 7، صفحه 11-39.
خاتمیان فر، پریسا؛ و پریرخ، مهری(1386). بررسی وضعیت و بسترهای به اشتراک گذاری دانش در سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در انطباق با الگوهای نوناکا و تاکه اوچی، مجله کتابداری واطلاع رسانی،10 (40)، 212-177.
ساعی، الهام؛ نعامی، عبدالزهرا؛ نیسی، عبدالکاظم (1391). ارتباط ابعاد مهم کنترل شغلی با التزام کاری کارکنان پالایشگاه آبادان. فصلنامه تازه‌های روانشناسی صنعتی/سازمانی، 3 (10)، 84-73.
سعیدا، سعید؛ اردکانی، امیررضا؛ منفرد، مسعود و دولت آبادی ( 1392). شناسایی عوامل موثربر توسعه نوآوری فردی، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 2.
سهرابی پورتچی ، بابک؛ رییسی ونانی، ایمان؛ شفعیا، سپیده (1389). ارایه الگوی کاربردی برای سنجش میزان.
ضرغامی، حمیدرضا؛ جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان (2013). بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه افراد برای نوآوری  در سازمان های پژوهشی: مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علایم.
طرهانی، فرزاد (1399). شناسایی عوامل دخیل در پیاده سازی نظام مدیریت دانش در صنایع دفاعی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، سال هجدهم، شماره 79، صفحه 229-201.
علیزاده، ندا (1388). بررسی نگرش اعضای هیأت علمی پیرامون تسهیم دانش در موسسات آموزشی: مطالعه موردی دانشکده های کشاورزی دانشگاه تهران و تربیت مدرس، پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورز، تربیت مدرس.
علیزاده، ندا؛ پژشکی راد، غلامرضا؛ صدیقی، حسن (1389). بررسی نگرش اعضای علمی پیرامون تسهیم دانش در موسسات آموزش عالی: مطالعه موردی دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 3(2). 125-138.
قلی زاده، حسین؛ میرکمالی ،محمد (1389). عوامل کلیدی موثر بر اشتراک دانش (مطالعه موردی : دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد ). انجمن آموزش عالی ایران،78-61.
نعمتی، محمد علی ؛ جمشیدی، لادن (1386). بررسی رابطه و تاثیر فرایند تسهیم دانش و تجربه بر توسعه سرمایه اجتماعی در میان اعضای واحدهای  فناوری مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی.مرکزهمایش های بین المللی رازی، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 13-14 بهمن.
واحدی، نیلوفر؛ اسکندر، فاطمه (1398). تاثیر تسهیم دانش بر روی مدیریت ریسک و نوآوری ( مطالعه موردی: شرکت بیمه کارآفرین استان تهران). پنجمین کنفرانس بین المللی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران
یمین فیروز، موسی (1382). دانش و مدیریت در سازمان ها، مجله مطالعات ملی کتابداری وسازماندهی اطلاعاتی، شماره53، ص 97-108.
Behnke, T. M .(2010). Knowledge Sharing at Work: An Examination of Organizational Antecedents: Ambrose University.
Chiang, Y. H., & Hung, K. P. (2010). Exploring Open Search Strategies and a Perceived Innovation Performance From The Perspective Of Inter- Organizational Knowledge Flows. R&D Management, 40, 292–.992
Chen, S. S., Chuang, Y. W. And Chen, P. Y. (2012). Behavioral Intention Formation in Knowledge Sharing: Examining the Roles Of KMS Quality, KMS Self-Efficacy, and Organizational Climate Knowledge-Based Systems, 31. 106-118.
Fullwood, R, Rowley,J .And Delbridge .D .(2013).Knowledge  Sharing amongst  Academics  in UK Universities. Journal of Knowledge Management, 17(1):123-136.
Hoff,B .V. D.,Alexander,S .And Stojan . S.(2012). What One Feels And What One Knows: The Influence Of Emotions On Attitudes And Intentious Toward  knowledge Sharing: Journal Of KnowledgeManagement,16(1):148-  158.
Holdt ,C .P .(2007) .Knowledge Sharing : Moringaway From The Obsession With Best Practices (6) , 586-599.
Kim ,Seonghee ; Ju , Boryuhg (2008) . An Analysis of Faculty Perceptions: Attitudes Toward Knowhedge Sharing And Collaboration in An Academic Institution. Journal Of Library Information Science Research , 30 (4) , 282 -290.
Nonaka I, Takeuchi H (1995). The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press, Oxford.
Rapayana, D .D.(2010). Developing  SAENS: Development  And  Validation  Of  A Student Academic   Engagement  Scale (SAENS): Kansas  State  University
Tsai،M-T.,Cheng.N-C(2010).Programmer-Perceptions of Knowledge Sharing Behavior Under Social Cognitive Theory. Expert Systems with Applications; 37(12): 8479-8485.
Thanos,P,Teta, S.Andpawit. N.(2013). Exmploring the Determinants of Knowledge Sharing Via Employee Webloges. (In Ternational Journal of in Formation Transfer, Subsidiary Absorptive Capacity, And HRM. Journal of International Business Studies. 34.
Zawawi, Et Al. (2011). The Study of Barrier Factor In Knowledge Sharing: A Case Study In Public University, Management And Engineering, 5, (1), 59-70.