نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران ، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر رهبری اخلاقی بر یادگیری سازمانی با نقش میانجی جو سازمانی نوآورانه در دانشگاه آزاد اسلامی بود.روش پژوهش برحسب هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی – همبستگی و از نظر نوع داده کمی بود.جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان مرکزی دانشگاه ازاد اسلامی به تعداد 1535 نفر که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 320 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها، از سه پرسشنامه استاندارد رهبری اخلاقی براون و همکاران (2005)، یادگیری سازمانی نیفه (2001)، و جو سازمانی نوآورانه سیگل و کایمر(1978) استفاده شد. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، توصیف داده ها از طریق میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی و جداول از طریق نرم افزار SPSS-V22 و استنباط آماری داده ها از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم اافزار LISREL در دوبخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش اول ویژگی های فنی پرسش نامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید. در بخش دوم نیز ضرایب مسیر و ضرایب معناداری برای بررسی فرضیه های پژوهش های مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که با توجه به نقش میانجی جو سازمانی نوآورانه، رهبری اخلاقی و مولفه های آن بر یادگیری سازمانی کارکنان سازمان مرکزی تاثیر مثبت و معناداری دارند. رهبری اخلاقی بر یادگیری سازمانی تاثیر دارد؛ رهبری اخلاقی بر جو سازمانی نوآورانه تاثیر دارد؛ یادگیری سازمانی بر جو سازمانی نوآورانه تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

determine the impact of ethical leadership on organizational learning through the role of innovative organizational mediator in Islamic Azad University

نویسنده [English]

  • abolfazl samadian

member of the youth and elite researchers of islamic azad university , tehran university of sciences , iran

چکیده [English]

the purpose of the present study was to determine the impact of ethical leadership on organizational learning through the role of innovative organizational mediator in Islamic Azad University. The statistical population includes all the employees of the Central Organization of Islamic Azad University, 1535 persons who were selected by using Morgan table and stratified random sampling method. In order to collect data, three standard questionnaires of ethical leadership of Brown et al. (2005), Nifeh organizational learning (2001), and Siegel \u0026 Kaimer (1978) innovative organizational climate were used. After collecting the questionnaires, data were analyzed by means of mean, standard deviation, percentage, frequency and tables through SPSS V22 software and statistical inference of data through structural equation modeling using LISREL software in two part measurement model. And the structural part was doneIn the first part, the technical characteristics of the questionnaire including reliability, convergent validity and divergent validity were investigated. In the second part, path coefficients and significant coefficients were used to investigate the research hypotheses. The results showed that due to the role of innovative organizational mediator, ethical leadership and its components have a positive and significant effect on organizational learning of central organization employees. Ethical leadership influences organizational learning; Ethical leadership affects innovative organizational climate; Organizational learning affects innovative organizational climate.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Ethical leadership
  • Organizational learning
  • Innovative organizational climate
شایان جهرمی، شاپور امین، احمدی عبادلله و درویش پورفراغه، سکینه (1388). بررسی رابطه میان جوسازمانی با تعهد سازمانی و روحیه از دیدگاه دبیران دوره راهنمایی مدارس دخترانه شهر مرودشت در سال تحصیلی 88-87. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(3)، 130-109
صفرزاده، سحر، نادری، فرح و عنایتی، میرصلاح‌الدین (1392). رابطه سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جوسازمانی نوآورانه با توانمندسازی روان‌شناختی در کارکنان یک شرکت صنعتی. مجله روان‌شناسی اجتماعی، 8(27)، 69-55
عباسی، عنایت؛ حجازی، یوسف (1389). نقش رهبری، فرهنگ و یادگیری سازمانی در ارتقا عملکرد دانشکده‌های کشاورزی ایران (ایجاد دانشکده کشاورزی یادگیرنده). فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. شماره 56. 79-61
محمدی، محمد (1380). ارزیابی راه‌های توانمندسازی کارکنان دانشگاه بیرجند. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس
میرکمالی، سید محمد (1386). رهبری و مدیریت آموزشی، چاپ هفدهم، ویرایش دوم، تهران انتشارات یسطرون
میرکمالی، سید محمد؛ سبحانی نژاد، مهدی و یوزباشی، علیرضا (1386). بررسی رابطه هوش هیجانی با گرایش به تحول سازمانی مدیران آموزش‌وپرورش استان اصفهان، مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، 37(4)، 187-159
نارنجی ثانی، فاطمه؛ میرکمالی، محمدو اعلامی، فرنوش (1390). بررسی رابطه رهبری تحول‌آفرین با یادگیری سازمانی. پژوهش‌نامه مدیریت تحول.3(6)، 27-1
نجیب‌زاده، عنایت اله؛ بوستانی، حمیدرضا و درخشیده، حامد (1395). تأثیر رهبری اخلاقی بر توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان با توجه به نقش میانجی عدالت ادراک‌شده کارکنان (موردمطالعه کارکنان دانشگاه اصفهان). نشریه علوم و تحقیقات، 7(1)، 42-27
نعامی، عبدالزهرا و پیریابی، صالحه (1390). رابطه ابعاد انگیزش شغلی خود تعیین‌کنندگی با اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت ذوب‌آهن اصفهان. فصل‌نامه مشاوره شغلی و سازمانی، 3(9)، 41-23
نوروزی، سهراب (1381). بررسی رابطه بین جوسازمانی مدارس با تعهد سازمانی دبیران دبیرستان‌های (عادی- دولتی) نواحی سه‌گانه آموزش‌وپرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1381-1380. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس
Brown, M. E. Trevino, L. K. & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational behavior and human decision processes. 97(2), 117-134
Hassan, S. Masud, R. Yuki, G. & Prussia, G. E. (2013). Ethical and empowering leadership and leader effectiveness. Journal of Managerial psychology, 28(2), 133-146
Khan, N. Ahmad, i. & llyas, M. (2018). Impact of thical leadership on prganizational safety performance: the mediating role of safety culture and safety consciousness. Ethics & behavior, (just- accepted).
Neefe, D. O. (2001). Comparing levels of organizational learning maturity of Colleges and university participating in Traditinal and Non- Traditional, university of Wisconsin- stone menomonie, w1 5457.
Owens, R. G. (1970). Organizational behavior in schools, New jersey: prentice Hall
Senge, P. M. (1990). The fifth Discipline: Art and practice of the learning organization, New York: Doubleday
Schuckert, M. Kim, T. T. paek, S. & Lee, G. (2018). Motivate to innovate: how authentic and transformational ledears influence employees psychological capital and service innovation behavior. International journal of contemporary Hospitality management, (just- accepted)
Teimouri, H. Hosseini, S. H. & Ardeshiri, A. (2018). The role of ethical leadership in employee psychological well- being (case study; golsar fars company). Journal of human behavior in the social environment, 1-15
Yilmaz, A. K. Ali, I. & Flouris. T. (2015). The effect of corporate social responsibility on pride in membership, job satisfaction and employee engagement. British journal of Economics, management & trade, New castle, 9(4), 1-12.