نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته رشته مدیریت آموزشی، مؤسسه غیرانتفاعی کومش، سمنان، ایران

2 استادیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جوّ کلاس درس و دستاورد‌ تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش میانجی تعامل استاد - دانشجو و انگیزه تحصیلی دانشجویان دانشگاه سمنان انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری داده‌ها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی دانشگاه سمنان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی برحسب مدرک تحصیلی 200 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش (135 نفر کارشناسی و 65 نفر کارشناسی ارشد) انتخاب شدند. همه دانشجویان نمونه پژوهش پرسشنامه‌های جوّ کلاس درس، تعامل استاد - دانشجو، انگیزه تحصیلی و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان را تکمیل کردند. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که: بین دستاوردهای تحصیلی با جوّ کلاس درس، تعامل استاد – دانشجو و انگیزه تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. جوّ کلاس درس بر دستاوردهای تحصیلی دانشجویان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ همچنین جوّ کلاس درس با میانجی‌گری تعامل استاد - دانشجو بر دستاوردهای تحصیلی دانشجویان اثر غیرمستقیم و معناداری دارد. جوّ کلاس درس با میانجی‌گری انگیزه تحصیلی اثر غیرمستقیم و معناداری بر دستاوردهای تحصیلی دانشجویان ایفا می-کند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به باز بودن جوّ کلاس درس، تعامل استاد - دانشجو و میزان انگیزه تحصیلی در افزایش دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The relationship between classroom climate and academic achievement of students considering the role of teacher-student interaction and academic motivation

نویسندگان [English]

  • hajar bahmaninejad 1
  • sakineh jafari 2

1 semnan

2 semnan university

چکیده [English]

The purpose of the present study is to examine the mediating role of master - student interaction and motivation in the relation of classroom climate with students’ academic achievement at the Semnan University. Regarding the purpose, the research methodology is practical and according to the method of data collection, it is considered as descriptive-correlation. The statistical community of the study consisted of all B.A and M.A, students of the Semnan University that 200 persons were selected by using cluster sampling method as the sample of the study (135 B.A students and 65 M.A students). All of them completed the scales of classroom climate, master - student interaction, motivation and students’ academic achievement. The validity and reliability of the scales were assessed with The Cronbach's alpha. The findings showed that there is a significant positive relationship between the students’ academic achievement with classroom climate, master - student interaction and motivation. The classroom climate has a direct and significant effect on students’ academic achievement; also classroom climate has an indirect and significant effect on students’ academic achievement with the mediation of master - student interaction. Classroom climate influences an indirect and significant effect with the mediation of motivation on students’ academic achievement. The findings of this present show the importance of paying attention to classroom openness climate, master - student interaction and motivation on Increasing students’ academic achievement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Classroom Climate
  • Master - Student interaction
  • Motivation
  • Students’ Academic Achievement
بازرگان، عباس. فتح‌آبادی، جلیل. عین‌اللهی، بهرام. (1380). رویکرد مناسب ارزیابی درونی برای ارتقاء مستمر کیفیت گروه‌های آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، 5 (2)، 26-1.
بهادر، حمید الله. فرجی ارمکی، اکبر. قربانی، راهب. دهقانی، الهام. (1392). عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو: دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه. راهبردهای آموزشدر علوم پزشکی،6(4)، 195-200.
جعفری، سکینه. عبدشریفی، فاطمه. (1393). روابط ساختاری شایستگی‌های تدریس ادراک‌شده اعضای هیأت علمی و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 1(پیاپی 2/66)، 66-47.
حسینی، میرقاسم. نصر، احمدرضا. (1391). اعتبارسنجی آموزش عالی در هزاره سوم با محوریت برنامه درسی. مجله نامه آموزش عالی، 5 (17)، 47-13.
رجایی­پور، سعید. کاظمی، ایرج. آقاحسینی، تقی. (1387). بررسی رابطه بین مؤلفه­های مدیریت کلاس درس و جوّ یادگیری در مدارس راهنمایی شهر اصفهان. مجله پژوهش­های تربیتی و روان‌شناختی، 4(1)،40-23.
رحیمیان، حمید. (1395). کاوشی در اثربخشی مدارس علامه تهران، در چارچوب پژوهش مدارس اثربخش. فصلنامه پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی، 2(8)، 69-51.
سلیمی، قاسم. کشاورزی، فهیمه، حیدری. الهام. (1394). شایستگی­های اعضای هیأت علمی جهت تحقق رسالت دانشگاهی؛ تأمّلی بر ادراکات و انتظارات دانشجویان دکتری. فصلنامه نوآوری و ارزش‌آفرینی، 3(8)، 103-85.
قربانی، زهرا. امین بیدختی. علی‌اکبر و جعفری. سکینه. (1396). نقش رابطه مدیر و کارکنان با عملکرد سازمانی با میانجی‌گری اعتماد و همکاری درون‌سازمانی. فصلنامه پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی، 4(14)، 23-1.
گلستانی، حسن. امین بیدختی، علی‌اکبر. جعفری، سکینه. (1397). رابطه کمال­گرایی خودگرا و جامعه­مدار با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش واسطه­ای انگیزش درونی و بیرونی. مجله روانشناسی بالینی، 10(1)، 89-79.
موسوی، سیده ماهرخ. (1393). روانشناسی تربیتی. تهران: ساوالان.
مولر، رالف اُ. (1390). پایه‌های اساسی مدل‌یابی معادلات ساختاری معرفی نرم‌افزارهای LISREL و EQS.. ترجمه: سیاوش طالع‌پسند، سمنان: دانشگاه سمنان.
نبوی، مریم. امین بیدختی، علی­اکبر. جعفری، سکینه. (1397). نقش میانجی یادگیری مشارکتی در رابطه شایستگی تدریس و صلاحیت حرفه­ای اعضای هیأت علمی با دستاورد­ تحصیلی دانشجویان. مجله علوم تربیتی، 25(1)، 164-145.
نعامی، عبدالزهرا. (1390). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری و بی­انگیزگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله مطالعات آموزشی و یادگیری، 3(1)، 129-111.
Abedini M., Abassi A., Mortazavi F., & Bijari B. (2013). The effective factors on the communication between students and faculty members from student’s perspective in Birjand University of Medical Sciences. Social and Behavioral Sciences, 83, 94-98.
Adam, J. M., & Salles, L. M. (2013). School Organizational Climate and Violence in the School: Case Study of Two Brazilian Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 106, 23-23.
Adelman. H. S., & Taylor, L. (2005). Classroom climate. In: s. w. Lee, P. A. Lowe, E. Robinson (Eds). Encyclopedia of School Psychology, Thousand Oaks, CA: sage.
Agbaria, Q. A. (2013). Self-Efficacy and Participation in Choosing the Teaching Profession as Predictors of Academic Motivation among Arab Student's Girls. Australian Journal of Teacher Education, 38(3), 5.
Ali, N., Jusoff, K., Ali, S., Mokhtar, N., & Salamat, A. (2009). The Factors Influencing Students' Performance at University Teknologi MARA Kedah, Malaysia, Management Science and Engineering, 3(4), 81-90.
Alinia, R., Borjali, A., Jomehri, F., & Sohrabi F. (2008).Relationship between General Self Efficacy and Psychopathological Symptoms in High School Students. Journal Psyche, 12(2), 122.
Brophy-Herb, H. E., Lee, R. E., Nievar, M. A., & Stollak, G. (2007). Preschoolers' social competence: Relations to family characteristics, teacher behaviors and classroom climate. Journal of Applied Developmental Psychology, 28(2), 134-148.
Church, M. A.; Elliot, A. J., & Gable, S. L. (2001). Perceptions of classroom environment, achievement goals, and achievement outcomes. Journal of Educational Psychology, 93(1), 43-54.
Deci, E. L. (2003). Intrinsic Motivation and Self-Determination in Human Behavior. New York: Kluwer.
Dornyei, Z. (2007). Teaching and researching motivation. London: Longman.
Dörnyei, Z., & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation. New York, NY: Routledge.
Ellen W. R., Sangwon, K., Jean, A. B., Randy W. K., & Arthur, M. H. (2010). Student Personal Perception of Classroom Climate: Exploratory and Confirmatory Factor Analyses. Educational and Psychological Measurement, 70(5), 858–879.
Filkins, J. W., & Doyle, S. K. (2002). First Generation and Low-Income Students: Using the NSSE Data to Study Effective Educational Practices and Students. Self-Reported Gains. AIR 2002 Forum Paper.
Gillet, N., Vallerand, R J., Andre, M., & Lafreniere, K. (2012). Intrinsic and extrinsic school motivation as a function of age: the mediating role of autonomy support. Social Psychology Education, 15, 77-95.
Gottfredson, G., Gottfredson, D., Payne, A., & Gottfrendson, N. (2005). School climatepredictor of school disorder: Journal of Research in Crime and Deliquency, 42(4), 412-444.
Greeno, S. (2015). Commentary: Some prospects for connecting concepts and methods of individual cognition and of stativity. Educational Psychologist, 50, 248–251.
Guay, F. Ratelle, C. F. Roy, A., & Litalien, D. (2010). Academic Self-Concept, Autonomous Academic Motivation, and Academic Achievement: Mediating and Additive Effects. Learning and Individual Differences, 20(6), 644-653.
Hernández-López, L. García-Almeida, D. J. Ballesteros-Rodríguez, J. L., & De Saá-Pérez, P. (2016). Students' perceptions of the lecturer's role in management education: Knowledge acquisition and competence development. The International Journal of Management Education, 14(3), 411-421.
Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2008). Education Administration: Theory, Research and Practice, International Edition, USA McGraw Hill.
Hu, S., & Kuh, G. D. (2002). Being (Dis) Engaged in Educationally Purposeful Activities: The Influences of Student and Institutional Characteristics. Research in Higher Education, 43 (5), 521-555.
Jang, H., Reeve, J., & Deci, E. (2010). Engaging students in learning activities: It is not autonomy support or structure but autonomy support and structure. Journal of Educational Psychology, 102, 588–600.
Jennings, P., & Greenberg, M. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79, 491–525.
Karatas, H., & Erden, M. (2014). Academic Motivation: Gender, Domain and Grade Differences. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143, 708-715.
Karemera, D. (2003). The Effects of Academic Environment and Background Characteristics on Students' Satisfaction and Performance. The Case of South Carolina State University's School of Business. College Student Journal, 37(2), 298- 11.
Kezar, A., & Kinzie, J. (2006). Examining the Ways Institutions Can Create Student Engagement: The Role of Mission. Journal of College Student Development, 47(2), 149-172.
Klem, A., & Connell, J. (2004). Relationships matter: Linking teacher support to student engagement and achievement. Journal of School Health, 74, 262–273.
Komarraju, M., & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter?. Learning and individual differences, 25, 67-72.
Lee, C. (2010). The Effect of Learning Motivation, Total Quality Teaching and Peer-Assistaed Learning on Study Achievement: Empirical Analysis from Vocational Universities or Colleges students in Taiwan. The journal of Human Resource and Adult learning, 6(2), 56-73.
Li, M, Frieze, Irene, H., Nokes-Malach, Timothy J., & Cheong, J. (2013). Do Friends Always Help Your Studies? Mediating Processes between Social Relations and Academic Motivation. Social Psychology of Education: An International Journal, 16(1), 129-149.
Maurer, T. W. Allen, D. Gatch, D. B. Shankar, P., & Sturges, D. (2013). A Comparison of Student Academic Motivations across Three Course. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 13(5), 77-89.
Mersha, Y, Bishaw, A., & Tegegne, F. (2013). Factors Affecting Female Students’ Academic Achievement at Bahir Dar University. Journal of International Cooperation in Education, 15(3), 135 – 148.
Pace, R., & Kuh, G. (2002). College Student Experiences Questionnaire; India University.
Pascarella, E. T., & Terenzini, P. T. (1991). How College Affects Students. San Francisco: Jossey- Bass.
Patrick, H., Kaplan, A., & Ryan, A. (2011). Positive classroom motivational environments: Convergence between mastery goal structure and classroom social climate. Journal of Educational Psychology, 103, 367–382.
Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (1996).Motivation in education: Theory, research, and applications.Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Reindi, M., Berner, V., Scheunpflug, A., Zeinz, H., & Dresel, M. (2015). Effect of Negative Peer Climate on the Development of Autonomous Motivation in Mathematics. Learning and Individual Differences, 38, 68-75.
Rowell, L., & Hong, E. (2013). Academic Motivation: Concepts, Strategies, and Counseling Approaches. Professional School Counseling, 16(3), 158-171.
Saleem, M. A., & Qureshi, M. I. (2011). Credentials and examination of the factors affecting the students’ academic achievement in higher education (a case study of universities in public and private sector at d.i.khan). Gomel University Journal of Research, 27(2), 74- 80.
Schroeder, C. C., & Kuh, G. D. (2003). How are we doing at engaging students? Charles Schroeder talks to George Kuh. About Campus, 8(2), 9-16.
Singh, S. Singh, A., & Singh, K. (2011). Academic Motivation among Urban & Rural Students: A Study on Traditional VS, Open Education System in India. Turkish Online Journal of Distance Education, 12(4), 133-146.
Skaalvik, E., & Skaalvik, S. (2013). School goal structure: Associations with students' perceptions of their teachers as emotionally supportive, academic self-concept, intrinsic motivation, effort, and help seeking behavior. International Journal of Educational Research, 61, 5–14.
Suzic, R., Dabic, T., & Cirkovic I. (2013). Student-Teacher Communication in University Teaching. Sino-US English Teaching, 10(1), 65-71.
Ugoani, J. N. N. (2012). An Analysis of the Relationship between Teachers’ Competencies and Effective Basic Education Management in Nigeria. Global Journal of Educational Research, 7(1), 1-18.
Vallerand, R.J., Pelletier L.G., Blais, M.R., Briere, N.M., Senecal C., & Vallieres, E.F. (1992). The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education. Educational and psychological measurement, 52(4),1003-1017.
Varma, R., Tiyagi, E., & Gupta, J. K. (2005). Determining the quality of educational climate across multiple undergraduate teaching sites using the DREEM inventory. BMC Med Educ. 21, 8.
Waters, Cross, & Runions, K. (2009). Social and ecological structures supporting adolescent connectedness to school: A theoretical model. Journal of School Health, 79, 516-524
Wentzel, K. (2012). Socio-cultural contexts, social competence, and engagement at school. In S. L. Christenson, R. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), and Handbook of research on student engagement (479–488). New York, NY: Springer.
Williams, J. M. (2007). College Student Experiences Questionnaire Research Program. 47th Annual Forum of the Association for Institutional Research. Kansas City, MO.
Yousefy A., Ghassemi G., & Firouznia S. (2012). Motivation and academic achievement in medical students. Journal Educe Health Promot, 1, 4.