نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران

3 استادیار، دانشکده علوم تربیتی و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

چکیده

هدف پژوهش همبستگی حاضر بررسی رابطه بهزیستی معنوی و رهبری اصیل با خوش‌بینی تحصیلی معلمان ابتدایی بود. بدین منظور گروهی متشکل از 225 معلم ابتدایی از بین معلمان ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان رباط‌کریم به روش تصادفی خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های تحقیق با استفاده از سه پرسشنامه بهزیستی معنوی الیسون و پالوتزیان (1982) شامل مؤلفه‌های بهزیستی وجودی و بهزیستی مذهبی با ضریب پایایی 93/0 و پرسشنامه رهبری اصیل والومبوا و همکاران (2008) شامل مؤلفه‌های شفافیت در روابط، جنبه‌های درونی اخلاق، پردازش متعادل اطلاعات و خودآگاهی با ضریب پایایی 89/0 و پرسشنامه خوش‌بینی تحصیلی معلمان ابتدایی بیرد و همکاران (2010) شامل مؤلفه‌های احساس خود‌کارآمدی معلمان، اعتماد به دانش‌آموزان و والدین و تأکید تحصیلی با ضریب پایایی 78/0 جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون تی تک نمونه‌ای، رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد میانگین بهزیستی معنوی، رهبری اصیل و خوش‌بینی معلمان بالاتر از متوسط است. یافته‌ها نشان داد عوامل بهزیستی معنوی 21/0 توانایی پیش‌بینی خوش‌بینی تحصیلی را دارند. همچنین نتایج نشان داد عوامل رهبری اصیل 11/0 از تغییرات خوش‌بینی تحصیلی را تبیین می‌کنند. با توجه به نتایج پژوهش بهزیستی معنوی و رهبری اصیل می‌توانند در افزایش خوش‌بینی تحصیلی معلمان نقش داشته باشند و در پی آن موجب بهبود کیفیت فرآیند یاگیری دانش‌آموزان شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relationship between Spiritual well-being and Authentic leadership with Elementary Teacher's Academic Optimism

نویسندگان [English]

  • meysam ghafarkhani 1
  • ALI rashidi 2
  • fatemeh bahrami 3

1 1. MSc.Student, allameh tabatabayii CampusUniversity,tehran, Iran

2 خراسان رضوی تربت حیدریه. جلگه رخ. روستای حشمت اباد

3 Assistant Professor, educational Campus University of sabzevar, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research is to investigate the correlation of spiritual well-being and authentic leadership with academic optimism, among elementary school teachers. A sample of 225 teachers from the elementary school teachers in Robat Karim district were selected, using single-stage cluster random sampling. Research data was collected by means of three questionnaires: Ellison and paloutzian spiritual wellbeing questionnaire (1982), comprising Existential well-being and religious well-being with 93% of reliability; Walumbwa and et al. questionnaire of authentic leadership (2008), comprising Relational in transparenc, Internalized moral reasaning, Balanced processing, and self-awareness, with 89% reliability; and Beared et al. questionnaire of elementary school teachers’ academic optimism (2010), comprising teacher self-efficiency, trust in students and parents, and academic emphasis, with 78% reliability. Received data was then analyzed by means of single-sample T test and multiple regression. Findings indicate that spiritual well-being can explain 21% of variance in academic optimism. Moreover, authentic leadership factors account for 11% of variance in academic optimism. Consequently, spiritual well-being and authentic leadership can have a positive impact on teachers’ academic optimism and therefore on the quality of learning process.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spiritual well-being
  • authentic leadership
  • Elementary Teacher's Academic Optimism
اردلان، محمدرضا. سرچهانی ، زهرا. سرچهانی،  مجتبی. (1393). رابطه هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی ناحیه ۲ شهر شیراز. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 17 (1)81-102.
آقازاده. احمد. (1391). مسائل آموزش و پرورش ایران. تهران: سمت.
بدری، مرتضی. رحیمان، حمید. (1395). تأثیر سبک رهبری اصیل بر چابکی سازمانی نیروی انسانی در آموزش و پرورش. فصلنامه پژوهش ملت‌های رهبری و مدیریت آموزشی، دوره ۳، شماره ۹، پاییز ۱۳۹۵، صفحه 1-25.
پیران نژاد، علی. (1392). رهبری اصیل، سبکی ضروری در مدیریت دانشگاه‌ها، مطالعه موردی دانشگاه ملت‌های پیام نور استان ملت‌های تهران و البرز. مدیریت در دانشگاه اسلامی. 2 (2).
دهشیری، غلامرضا. نجفی، محمود. سهرابی، فرامرز. نرقی‌جاه. صدیقه. (1398). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه بهزیستی معنوی در میان دانشجویان. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س). ۹ (4),73-98.
زین آبادی، حسن رضا. (1388). نقش سبک رهبری تحولی مدیران در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدارس ابتدایی شهر تهران؛ ارائه یک الگو. رساله دکتری دانشگاه تربیت معلم تهران.
سبحانی، عبدالرضا. همتیان، نیلوفر. (1391). بررسی رابطه هوش فرهنگی مدیران دانشگاه سمنان و ادراک کارکنان از سبک رهبری اصیل آن‌ها. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. ۶ (2)39-51.
عباسیان، حسین. حیدر زاده، سارا. (1393). تبیین نقش خوش بینی تحصیلی و ساختار توانمند ساز در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش ملت‌های رهبری و مدیریت آموزشی، 1، 2 165-174.
عباسیان، عبدالحسین. ابوالقاسمی، محمود. قهرمانی، محمد و پرداختچی. محمدحسن. (1391). بررسی رابطه سبک رهبری توزیعی با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان راهنمایی شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. ۳ (6) 85-108.
کاهه، مریم. (1391). رابطه رهبری اصیل با عملکرد خلاق و اشتیاق به کار کارکنان شرکت خودروسازی زامیاد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی (ره).
مزارعی، فروغ. (1389). رابطه ویژگی‌ها فردی، سبک‌های هویت، و تعهد با خوش‌بینی تحصیلی معلمان زن و مرد ابتدایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
هوی، وین کی. میسکل، سیسیل. (2013). مدیریت آموزشی؛ تئوری، پژوهش و عمل. ترجمه‌ی حسین عباسیان. در دست چاپ.
Akın Kösterelioğlu, M. (2017). The effect of teachers' shared leadership perception on academic optimism and organizational citizenship behaviour: a Turkish case. International Journal of Leadership in Education20(2), 246-258.
Allen, A. M. (2011). Academic optimism and instructional leadership in urban elementary schools (Doctoral dissertation, College of William and Mary).
Barron, J. B. (2014). Investigating the Structure and Process of Academic Emphasis on Student Achievement: A Multi-Level Analysis (Doctoral dissertation).
Deng, W., Li, X., Wu, H., & Xu, G. (2020). Student leadership and academic performance. China Economic Review60, 101389.
Eren, A. (2014). Uncovering the links between prospective teachers’ personal responsibility, academic optimism, hope, and emotions about teaching: A mediation analysis. Social Psychology of Education17(1), 73-104.
Hanks, R. A., Boileau, N. R., Norman, A. L., Nakase-Richardson, R., Mariouw, K. H., & Carlozzi, N. E. (2020). Spirituality and outcomes in caregivers of persons with traumatic brain injury (TBI). Rehabilitation psychology.
Harris, A. (2006). Opening up the ‘black box’of leadership practice: taking a distributed leadership perspective. Leadership and Management, 34(2), 37-45.
Heintzman, P. (2020). Empirical research on leisure and spiritual well-being: conceptualisation, measurement and findings. Leisure Studies39(1), 146-155.
Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Kurz, N. M (2008). Teacher's academic optimism: The development and test of a new construct. Teaching and teacher education, 24(4), 821-835.
Hoy, W. K. (2002). Faculty Trust: A Key to Student Achievement. Journal of School Public Relations, 23(2), 88-103.
Hoy, W. K. (2012). School characteristics that make a difference for the achievement of all students: A 40-year Odyssey. Journal of Educational Administration, 50(1), 76–97.
Hsieh, Y. P., Roh, S., & Lee, Y. S. (2020). Spiritual Well-Being, Social Support, and Depression Among American Indian Women Cancer Survivors: The Mediating Effect of Perceived Quality of Life. Families in Society101(1), 83-94.
Jalapang, I., & Raman, A. (2020). Effect of Instructional Leadership, Principal Efficacy, Teacher Efficacy and School Climate on Students’ Academic Achievements. Academic Journal of Interdisciplinary Studies9(3), 82-82.
McGuigan, L., & Hoy, W. K. (2006). Principal leadership: creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students. Leadership and Policy in Schools, 5(3), 203–229.
McGuigan, L.(2005). The role of enabling bureaucracy and academic optimism in academic achievement growth (Doctoral dissertation, The Ohio State University).
McLennan, B., McIlveen, P., & Perera, H. N. (2017). Pre-service teachers' self-efficacy mediates the relationship between career adaptability and career optimism. Teaching and Teacher Education63, 176-185.
Mein-Woei, S. (2020, January). Spiritual Well-Being and Mental Health of Students in Indonesia. In 5th ASEAN Conference on Psychology, Counselling, and Humanities (ACPCH 2019) (pp. 149-152). Atlantis Press.
Messick, P. P. (2012). Examining relationships among enabling school structures, academic optimism and organizational citizenship behaviors (Doctoral dissertation, Auburn University).
Parsons, C. (Ed. ).(2017). Quality improvement in education: case studies in schools, colleges and universities. Routledge.
RUTLEDGE II, R. D. (2010). The effects of transformational leadership on academic optimism within elementary schools (Doctoral dissertation, The University of Alabama TUSCALOOSA).
Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction (Vol. 55, No. 1, p. 5). American Psychological Association.
Srivastava, A. P., & Dhar, R. L. (2016). Authentic leadership for teacher’s academic optimism. European Journal of Training and Development.
Sullivan, D. D. (2018). Elementary Teachers' Math Instructional Practices, Receptivity to Change, Instructional Leadership, and Academic Optimism. In Teacher Training and Professional Development: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1477-1501). IGI Global.
Tuytens, M., Moolenaar, N., Daly, A., & Devos, G. (2019). Teachers’ informal feedback seeking towards the school leadership team. A social network analysis in secondary schools. Research Papers in Education34(4), 405-424.
Umar, B. A., Umar, A. , Sani, M. A. , & Abdu, Y.(2018). The Position of Primary Education System; In Depressed Economy, Problems and Prospects: A Case Study of Kumbotso Local Government Area, Kano State, Nigeria. International Journal of Education and Evaluation4(2), 38-44.
Uysal, H. , & Holloway, J. (2020). Distributing Leadership Within Rural Schools: Sharing Responsibility for Diverse Student Needs. In Beyond Language Learning Instruction: Transformative Supports for Emergent Bilinguals and Educators (pp. 126-145). IGI Global.
Wagner, C. A.(2008). Academic optimism of Virginia high school teachers: Its relationship to organizational citizenship behaviors and student achievement. ProQuest.
Wu, H. C.(2012). Collective responsibility, academic optimism, and student achievement in Taiwan elementary schools (Doctoral dissertation, The Ohio State University).
Yilmaz, M., & Cengiz, H. Ö. (2020). The relationship between spiritual well-being and quality of life in cancer survivors. Palliative & Supportive Care18(1), 55-62.