نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت دانش برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل دردانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان(خوراسگان) به تعداد1000تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 287 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (۲۰۰۳ (، پرسش نامه استاندارد تعهد به تغییر فدور و همکاران(2009) ، پرسش نامه استاندارد ارتباطات درک شده از تغییر میلر و مانگ(1985) و پرسش نامه استاندارد آمادگی بر تغییر هولت و همکاران(2007) بودند . پایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب مدیریت دانش (93/0) و تعهد به تغییر(81/0) و ارتباطات درک شده از تغییر(85/0) و آمادگی بر تغییر(92/0) برآورد شد . تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش از طریق آمادگی برای تغییر بر تعهد به تغییر تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 55/0 است ولی از طریق کیفیت رابطه بر تعهد به تغییر تاثیر معناداری ندارد همچنین تاثیر مستقیم بر تعهد به تغییر تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 66/0 است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The effect of knowledge management on commitment to change through the quality of perceived communication of change and readiness to change
نویسندگان [English]
- Mehrdad Sadeghi decheshme 1
- Reza Ebrahimzadeh Dastjerdi 1
- Abbas Ghaedamini Harouni 2
- Majed Maharani Barzani 3
1 Assistant Professor of Facuty Management Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 Ph.D. Student, Cultural Managementof Facuty Management. South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran ,Iran
3 Ph.D. Student, Cultural Management of Facuty Management. Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of knowledge management on commitment to change through the quality of communication perceived from change and readiness for change. The present study was applied in terms of purpose and in terms of how to collect descriptive information of the correlation type. The statistical population of the present study consisted of all 1000 employees of the Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan) who were selected through Cochran's sampling formula. For example, 287 people were selected through a class sampling method appropriate to the volume. 2003 (Standard Questionnaire Commitment to Changing Fedor et al. (2009), Standard Communication Questionnaire Understanding Changing Miller and Mang (1985), and Standard Standard Questionnaire on Challenging et al. (2007). Content validity was analyzed using expert opinion based on the views of a number of statistical and structural communities using factor analysis and after the necessary terminology, validity was confirmed. The sequence of knowledge management (0.93) and commitment commitment to change (0.81) and the perceived communication from change (0.85) and readiness readiness questionnaire (0.92) were estimated, respectively. Data were used at the inferential level to model structural equations Given that knowledge management has a positive and significant effect on the commitment to change through readiness to change, the coefficient of this effect is 0.55, but through the quality of the relationship on commitment to change does not have a significant effect on direct commitment to change has a positive and significant effect. The coefficient of this effect is 0.66.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge management
- commitment to change
- quality of communication perceived change
- readiness for change
capital antecedents and consequent”. Journal of Intellectual Capital, 223-247.
industry: the effect of technology acceptance, organizational culture and leadership.
Doctoral Dissertation. St. Ambrose University
Acushnet company”. SAM Advanced Management Journal, 71 (3), 34-44.
Organization Science, 14–37.
improvement”. Journal of Knowledge Management Practice, 9 (4).55-87.