نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران

چکیده

هدف این پژوهش بررسی اثر مدیریت دانش برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه کارکنان شاغل دردانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان(خوراسگان) به تعداد1000تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 287 نفر به عنوان نمونه از طریق روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش لاوسون (۲۰۰۳ (، پرسش نامه استاندارد تعهد به تغییر فدور و همکاران(2009) ، پرسش نامه استاندارد ارتباطات درک شده از تغییر میلر و مانگ(1985) و پرسش نامه استاندارد آمادگی بر تغییر هولت و همکاران(2007) بودند . پایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب مدیریت دانش (93/0) و تعهد به تغییر(81/0) و ارتباطات درک شده از تغییر(85/0) و آمادگی بر تغییر(92/0) برآورد شد . تجزیه و تحلیل داده ها در سطح استنباطی از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش از طریق آمادگی برای تغییر بر تعهد به تغییر تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 55/0 است ولی از طریق کیفیت رابطه بر تعهد به تغییر تاثیر معناداری ندارد همچنین تاثیر مستقیم بر تعهد به تغییر تاثیر مثبت و معناداری دارد که ضریب این تاثیر 66/0 است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of knowledge management on commitment to change through the quality of perceived communication of change and readiness to change

نویسندگان [English]

  • Mehrdad Sadeghi decheshme 1
  • Reza Ebrahimzadeh Dastjerdi 1
  • Abbas Ghaedamini Harouni 2
  • Majed Maharani Barzani 3

1 Assistant Professor of Facuty Management Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 Ph.D. Student, Cultural Managementof Facuty Management. South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran ,Iran

3 Ph.D. Student, Cultural Management of Facuty Management. Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of knowledge management on commitment to change through the quality of communication perceived from change and readiness for change. The present study was applied in terms of purpose and in terms of how to collect descriptive information of the correlation type. The statistical population of the present study consisted of all 1000 employees of the Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan) who were selected through Cochran's sampling formula. For example, 287 people were selected through a class sampling method appropriate to the volume. 2003 (Standard Questionnaire Commitment to Changing Fedor et al. (2009), Standard Communication Questionnaire Understanding Changing Miller and Mang (1985), and Standard Standard Questionnaire on Challenging et al. (2007). Content validity was analyzed using expert opinion based on the views of a number of statistical and structural communities using factor analysis and after the necessary terminology, validity was confirmed. The sequence of knowledge management (0.93) and commitment commitment to change (0.81) and the perceived communication from change (0.85) and readiness readiness questionnaire (0.92) were estimated, respectively. Data were used at the inferential level to model structural equations Given that knowledge management has a positive and significant effect on the commitment to change through readiness to change, the coefficient of this effect is 0.55, but through the quality of the relationship on commitment to change does not have a significant effect on direct commitment to change has a positive and significant effect. The coefficient of this effect is 0.66.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge management
  • commitment to change
  • quality of communication perceived change
  • readiness for change
افجه، سید علی اکبر. رضایی ابنیانه، ندا .(1392) رابطه میان یادگیری سازمانی وآمادگی کارکنان برای تغییردر شرکت‌های بیمه. فصلنامهمطالعاتمدیریت )بهبودوتحول (،سال 23، شماره 70،ص231-247.
خلیلیان، سعیده.اکرامی،محمود (1394).توسعه سلامت سازمانی بر پایه مدیریت دانش مدیران دانشگاهی. فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، سال2، شماره6، ص97-127.
قائدامینی‌هارونی، عباس. ابراهیم زاده دستجردی، رضا. صادقی ده چشمه، مهرداد. عبدی، حمیرا .(1397). تاثیر رهبری کوانتومی برتعهد به تغییر از طریق کیفیت ارتباطات درک شده از تغییر وآمادگی برای تغییر. فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، سال4، شماره15، ص1-33.
مجلسی ارده جانی، سهیلا. شعبانی بهار، غلامرضا. سلیمانی، مجید.هنری، حبیب. (1397). تدوین مدل مدیریت دانش و تفکرراهبردی براساس آمادگی سازمانی وزارت ورزش و جوانان. مطالعاتمدیریترفتارسازمانیدرورزش.دوره5،شماره1.ص75-88.
موغلی، علیرضا . خودپالار، نگار .(۱۳۹۴). ارتباط مدیریت دانش با مدیریت تغییر در سازمان، اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد کاربردی و تجارت، تهران، شرکت دانش محور ارتاخه، ص1-15.
یزدانی، ناصر. پرویزی عمران، فرزاد .(1393). تأثیر ابعاد مدیریت دانش بر استراتژی تحول سازمانی در شرکت‌های دانش بنیان استان اصفهان.کنفرانس بین المللی توسعه و تعالی کسب و کار.ص1-11.
Adil, Muhammad Shahnawaz (2016). Impact of change readiness on commitment to technological change, focal, and discretionary behaviors Evidence from the manufacturing sector of Karachi. Journal of Organizational Change Management. Vol. 29 No. 2, pp222-242.
Armenakis, A. A., Harris. S. G., & Feild, S. F. (2000). Making change permanent: A model for institutionalizing change interventions. In R. Woodman, W. Pasmore. & A. B. Shani (Eds.), Research in Organizational Change and Development (Vol. 12, pp. 97 – 128). New York, NY: JAI.
Batan, J. (2015). Employee resistance to organizational change. International Jouana of mangemant and In formation. Vol17.no2.
Bienstock, C. C; DeMoranville, C. W; & Smith, R. K. (2003). Organizational citizenship behavior and service quality. Journal of Services Marketing, 17 (4), 357 - 378.
Bontis, N.; Fitz-enz, J. (2002). “Intellectual capital ROI: A current map of human
capital antecedents and consequent”. Journal of Intellectual Capital, 223-247.
Bose, R. (2004). Knowledge management metrics. Journal leadership organization; 22 (9): 225-238.
Burnes, B. (2004) "Kurt Lewin and the Planned Approach to Change: A Re-appraisal". Journal of Management Studies, 41 (6): 977-1002.
Cai, D. A., & Fink, E. L. (2009). Communicate successfully by seeking balance. In E. A. Locke (Ed.), Handbook of Principles of Organizational Behaviour (2nd ed., pp. 425 – 444). Chichester, UK: Wiley.
Campbell, D. (2006)" Embracing Change: Examination of a Capabilities and Benevolence Beliefs Model in a Sample of Military Cadets". Military Psychology, 18 (2): 131-148.
Cunningham, G. B. (2014). The Relationships among Commitment to Change, Coping with Change, and Turnover Intentions. European Journal of Work and Organizational Psychology, 15 (1), pp. 29–45.
Fadia M. Hegazy, Kamel E. Ghorab. (2014). The Influence of Knowledge Management on Organizational Business Processes’ and Employees’ Benefits. International Journal of Business and Social Science.5 (1):148-172.
Fedor, D. B., Caldwell, S., & Herold, D. M. (2006). The effects of organizational changes on employee commitment: A multilevel investigation. Personnel Psychology, 59 (1), 1-29.
Ford, J. K., Weissbein, D. A., & Plamondon, K. E) 2003 (Distinguishing organizational from strategy commitment: Linking officers' commitment to community policing to job behaviors and satisfaction. Justice Quarterly, 20 (1): 159-185.
Ford, J. K., Weissbein, D. A., & Plamondon, K. E. (2003) Distinguishing organizational from strategy commitment: Linking officers' commitment to community policing to job behaviors and satisfaction. Justice Quarterly, 20 (1): 159-185.
Franklin, J. (2006). Successful implementation of technology projects in the steel
industry: the effect of technology acceptance, organizational culture and leadership.
Doctoral Dissertation. St. Ambrose University
Gabriel, J& Navarro, C. (2015). Structured knowledge processes and firm performance: The role of organizational agility of Business Research, retrieved from. Volume 69, Issue 5,, Pages 1544-1549.
Heisig, P. (2009), “Harmonisation of knowledge management–comparing 160 KM frameworks around the globe”, Journal of Knowledge Management, Vol. 13 No. 4, pp. 4-31.
Kashif Imran, Muhammad. Abdul Rehman, Chaudhry. Aslam, Usman. Bilal, Ahmad Raza (2016) Knowledge Management strategy. Journal of Organizational Change Management Vol. 29 No. 7, pp. 1097-1117.
Khalil, O.; Claudio, A.; Selim, A. (2006). “Knowledge Management: The case of the
Acushnet company”. SAM Advanced Management Journal, 71 (3), 34-44.
Lawson, S. (2003). Examining the relationship between organizational culture and knowledge management. Doctoral dissertation, Nova Southeastern University.
Lopez-Nicolas, C., & Merono Cerdan, A. (2011). Strategic knowledge management, innovation and performance. International Journal of Information Management, 31, 502–509.
Nonaka, I. (1994). “A dynamic theory of organizational knowledge creation”.
Organization Science, 14–37.
Oliver, J. (2008). “Knowledge management practices to support continuous
improvement”. Journal of Knowledge Management Practice, 9 (4).55-87.
Piderit, S. K. (2000). Rethinking resistance and recognizing ambivalence: A multidimensional view of attitudes toward an organizational change. Academy of Management Review, 25 (4), 783–794.
Rusly, F. H., Corner, J. L. and Sun, P. (2012), “Positioning change readiness in knowledge management research”, Journal of Knowledge Management, Vol. 16 No. 2, pp. 329-355.
Rusly, Fariza H. Corner, James L. Sun, Peter (2012) Positioning change readiness inknowledge management research. JOURNAL OF KNOWLEDGE MANAGEMENT. VOL. 16 NO. 2 2012, pp. 329-355,
Shujahat, M. and Sousa, M. J. and hussain, S. and Nawaz, F. and Wang, M. and Umer, M. (2016). Translating the impact of knowledge management processes into knowledge-based innovation: The neglected and mediating role of knowledge-worker productivity, Journal of Business Research.
Thomson, A.M., J.L. Perry, & T.K. Miller (2009). Conceptualizing and measuring collaboration, Journal of Public Administration Research and Theory, Vol. 19, No.1, pp.23-56.
Vernedenhavel et al (2015)The Effect of Positive Attitude Towards Change on Employee Performance Behavior with the Role of Trust and Perceived Need for ChangeManag. Stud. Econ. Syst., 2 (1), 11-25.
Wang, X., & W.W. Montgomery (2007). When public participation leads to trust: an empirical assessment of managers' perceptions, Public Administration Review, Vol. 67, No.2, pp.265-78
Weber, P. S., & Weber, J. E. (2001). Changes in employee perceptions during organizational change. Leadership & Organization Development Journal, 22 (6),291–300.
Weiner, B.J. (2009) "A Theory of Organizational Readiness for Change". Implementation Science, 4 (67):1-9.
Zaied, A., Soliman Hussein, G& . Hassan, M. (2012). The role of knowledge management in enhancing organizational performance. of Information Engineering and Electronic Business, 4 (5), 27-35.
Zelenkov, Y. (2016), “Impact of knowledge management and change management on the effectiveness of the firm: Evidence from the Russian companies” in Proceedings of the 11th International Knowledge Management in Organizations Conference. ACM New York, NY, USA.Article No. 51.1-22.
Zelenkov, Yu. A. (2018). The Impact of Knowledge Management and Change Readiness on the Effectiveness: Case of Russian Organizations. Russian Management Journal. 16 (4): 513–536.
Zelenkov, Yuri (2018). The Impact of Knowledge Management and Change Readiness on the Effectiveness: Case of Russian Organizations3. Russian Management Journal. 16 (4): 513–536.