نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجویی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی دانشگاه تهران

چکیده

نظام های آموزشی (عمومی و عالی) نقش کلیدی در توسعه همه جانبه زیست بوم های گوناگون ایفا می کنند اما با این وجود در دهه های اخیر با افزایش آشوب ها و بحران های جهانی مالی سبب به وجود آمدن کمبود منابع مالی دولت ها در تامین آموزش عالی و کسری بودجه نظام های آموزشی شده است این مهم ضرورت توجه به ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی برای بهکرد منابع مالی جهت افزیش کارایی و اثربخشی آن ها را بیش از پیش ضرورت ساخته است. لذا این جستار با استفاده از روش کیفی، به طور ویژه راهبرد فراترکیب درصدد پاسخگویی به دو پرسش؛ 1) تحلیل هزینه و فایده در نظام آموزشی با راهبرد تحلیل محتوا از چه مقوله ها و مفاهیمی تشکیل شده است؟؛ 2)چه نقد و تحلیلی می توان بر این مفاهیم و مقوله ها برای بهبود وضعیت نظام آموزشی ارائه کرد؟ برآمد. برایند این کندوکاو، در پرسش نخست پنج زیر مقوله اولیه؛ حکمرانی، مدیریتی-اجرایی، بهزیستی، پیامدی، نظام آموزشی بود. در پرسش دوم نیز متناظر با هریک از این مقوله ها وضعیت نظام آموزشی نقد و سپس سیاست های پیشنهادی ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Meta-synthesis analysis of costs and benefits in general and Higher education

نویسنده [English]

  • ahmad keykha

phD Student of Economics and Financial Management, Higher Education University of Tehran

چکیده [English]

Education systems (public and higher) play a key role in the comprehensive development of diverse ecosystems, but in recent decades, with increasing turbulence and global financial crises, governments have lacked funding to provide education. Higher education budget deficits have become increasingly important. This has made it imperative to pay more attention to evaluating the performance of educational units to improve their financial resources to increase their efficiency and effectiveness. Therefore, using this qualitative method, in particular, the cross-cutting strategy seeks to answer two questions: 1) What are the categories and concepts of content analysis and content analysis strategy with the educational system? Can these concepts and categories be presented to improve the status of the education system? Succeeded. In the first question, for the first question, there were five sub-categories: governance, management-executive, welfare, consequence, educational system. In the second question, corresponding to each of these categories, the status of the educational system was criticized and then the policies proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meta-synthesis
  • cost-benefit
  • public education
  • higher education
ابراهیمی مقدم، ندا؛ خوش چهره، محمد (1396). بررسی تطبیقی آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه. مجله راهبرد توسعه، 51، 1-15.
اسدبیگی، محمد؛ نادری، ابوالقاسم و انتظاری، یعقوب (1392). ارزیابی بازدهی مورد انتظار دانشجویان از تحصیلات تکمیلی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش‌عالی، 68، 172- 198.
افشاری، زهرا (1374). نرخ بازدهی تعلیم و تربیت در ایران. فصلنامه میان رشته ای علوم انسانی دانشگاه الزهراء، 13، 1-10.
افشاری، زهرا (1377). بررسی اثر تحصیلات عالی، تجربه بر دریافتی‌های شاغلان (بخش خصوصی و دولتی) در ایران با استفاده از مدل مینسر. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش‌عالی، 17، 59-78.
انتظاری، یعقوب؛ روحانی، شادی و حیدری، فاطمه (1392). بازدهی اقتصاد کلان آموزش‌عالی در کشور ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش‌عالی، 72، 25-50.
آل عمران، رویا؛ آل عمران، سیدعلی (1393). بررسی تاثیر مخارج دولت در آموزش: بر نرخ ثبت نام در مقاطع آموزشی مختلف (رهیافت پنل دیتا). دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 13 (6)، 12-21.
باریک رو، ندا؛ میرمحمدصادقی، جواد و قاسمی، محمدرضا (1394). تحلیل تاثیر آموزش‌عالی بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب درحال توسعه در سال‌های 1390-1396. کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی، دبی: امارات
بحرانی، محمد (1384). مطالعه انگیزش تحصیلی دانش آموزان متوسطه استان فارس و عوامل همبسته با آن. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22، 104-115.
تاری، فتح الله؛ چیلر، نسرین (1381). بررسی تاثیر نقش و تاثیر هزینه‌های آموزش رسمی بر رشد اقتصاد در ایران طی سال‌های (1342-1377). پژوهش‌های اقتصادی ایران، 11، 95-114.
جبل عاملی، فرخنده (1382). تعیین نرخ بازده اقتصادی داخلی فردی و اجتماعی سرمایه‌گذاری در دوره‌های تحصیلات تکمیلی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش‌عالی، 30، 75-102.
جبل عاملی، فرخنده؛ بی ریا؛ سهیلا (1387). تعیین نرخ بازدهی اقتصادی فردی و اجتماعی سرمایه‌گذاری در دوره‌های تحصیلات تکمیلی با توجه به افزایش دستمزد اعضای هیئت علمی. فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 5، 137-148.
جنتی مشکانی، ابوالفضل و همکاران (1390). بررسی تاثیر هزینه‌های آموزش بر سرمایه‌انسانی و رشد اقتصادی با استفاده از الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه. فصلنامه تحقیقات مدل سازی اقتصادی، 5، 103-130.
راتی، رام؛ زاهدی، محمد و کریمی، حسین (1378). سطح توسعه و نرخ‌های بازدهی تحصیلات برآوردهایی از داده‌های چندکشور. فصلنامه برنامه و بودجه، 43، 149-179.
راشکی، مریم و همکاران (1396). ارائه الگوی تعیین و استقرار اثربخش استعداد کارآفرینانه با رویکرد فراترکیب. نشریه توسعه کارآفرینی، 2، 259-278.
رامشی، رقیه؛ نادری، ابوالقاسم و نامی، کلثوم (1392). ارزیابی نرخ بازده آموزش در ایران بر حسب جنسیت دانش آموختگان شاغل و نوع آموزش آنان. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، دوره سوم، 5، 11-31.
رزمی، محمدجواد؛ حاجبی، الناز (1395). تاثیر آموزش‌عالی زنان بر رشد اقتصادی کشورهای منتخب عضو اپک و شمال آفریقا. فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی، 24، 175-200.
رئوفی، محمد (1374). دانشگاه و توسعه فرهنگی. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش‌عالی، 2 (2)، 1-28.
ساخارپولوس، جرج؛ وودهال، مورین (1372). آموزش برای توسعه. ترجمه پریدخت وحیدی و حمید سهرابی، نشر: سازمان برنامه و بودجه، 347-395.
سبحانی، حسن (1371). بازدهی سرمایه‌گذاری‌های آموزشی. تحقیقات اقتصادی، 45، 72-103.
سبحانی، حسن؛ چنگی آشتیانی، علی (1386). تحلیل هزینه فایده آموزش پزشکی در ایران (مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران). اطلاعات سیاسی-اقتصادی، 239، 214-225.
سبزی پور، امیر؛ فرج اللهی مهران؛ سرمدی، محمدرضا و غفاری، هادی (1396). طراحی مدلی برای بازگشت سرمایه در نظام آموزش‌عالی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3، 45-68.
شفیع آبادی، عبدالله (1393). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه‌های انتخاب شغل. تهران: انتشارات رشد
شکرباغانی، اشرف السادات (1391). ارزیابی برنامهدرسی دوره کارشناسی ارشد فیزیک از دیدگاه دانشجویان. سیزدهمین کنفزانس آموزش فیزیک ایران. شهریور: زنجان
صادقی، حسین؛ صبحیه، محمدحسین و کشاورزی، علیرضا (1386). تحلیل هزینه فایده آموزش‌های فنی و حرفه ای در ایران (مراکز ثابت آموزشی). فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی، 2، 101-118.
صالحی عمران، ابراهیم (1383). دیدگاه‌های نظری توسعه آموزش‌عالی. مجله دانشور رفتار، 5، 55-68.
طیبی، سیدکمیل؛ اربابیان، شیرین (1382). اثرات بلندمدت و کوتاه مدت آموزش‌عالی بر عرضه صادرات صنعتی ایران. پژوهش‌های اقتصادی ایران، 16، 1-22.
علمی، زهرا؛ نیک بین، طاهره و موتمنی، مانی (1396). بازدهی آموزش در ایران: کاربردی از کوهورت سنی و روش داده‌های شبه پانلی. مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، 22، 145-170.
عملی، زهرا؛ کریمی پتانلر، سعید و کسرایی، کامران (1382). اثر آموزش بر درآمد افراد شهری در ایران با استفاده از روش مدل‌های چندسطحی در سال 1382. تحقیقات اقتصادی، 74، 249-272.
کشاورز حداد، غلامرضا؛ نوراشرف الدین، میثم (1394). نرخ بازدهی خصوصی آموزش در مناظق شهری ایران: روش رگرسیون چندک. تحقیقات اقتصادی، 50 (4) 998-1016.
کشاورز، خدیجه (1394). مطالعه زمینه‌های شکاف میان دسترسی زنان به آموزش‌عالی و حضور آنان در بازار کار. فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی و فرهنگی، 4 (1)، 1-12.
کیخا، احمد (1397). تحلیلی بر مانیفست حکومت‌ها در پارادایم حکمرانی نظام آموزش‌عالی. چاپ شده در مجموعه مقالات دومین کنفرانس سیاستگذاری در آموزش‌عالی، تهران: سالن همایش‌های صدا و سیما
گسکری، ریحانه؛ میتسری، مالیکا (1390). برآورد مدل رشد اقتصادی در ایران با استفاده از گسترش مدل فدر. فصلنامه اقتصاد کاربردی، 1 (3)، 119-136.
لشکری، محمد (1391). مقایسه بازده آموزش و تجربه در ایران و چین. مجله راهبرد توسعه، 31، 5-38.
الماسی، مجتبی؛ سهیلی، کیومرث و سپهبان قره بابا، اصغر (1388). بررسی تاثیر به کارگیری دانش آموختگان آموزش‌عالی بر رشد اقتصادی. فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی، 9(4)، 220-223.
مالکپور لپری، کامران؛ دلاور، علی و غیاثی ندوشن، سعید (1396). آسیب‌شناسی ارتباط بین صنایع و دانشگاه‌های حوزه علوم انسانی. فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، 3 (11)، 1-15.
معینی، مریم؛ صبوری، مسیح و محمدی خشویی، زهرا (1397). بازده اقتصادی مورد انتظار دانشجویان پزشکی از تحصیل دوره پزشکی عمومی و دوره تخصص پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 18، 1-18.
مهدوی، ابوالقاسم؛ پیروزراهی، زینب (1396). ارزیابی نرخ بازده خصوصی تحصیلات تکمیلی در ایران با استفاده از مدل‌های چندسطحی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزشی، 23 (4)، 22-45.
مهربانی، وحید (1395). برآورد و ارزیابی اقتصادی نرخ بازدهی تحصیلات در شهر تهران و مقایسه آن بین مردان و زنان. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 13، 87-108.
میرزائی حسن؛ پاشازاده بهنامی، لیلا (1396). تحلیل هزینه فایده آموزش‌عالی در گروه علوم انسانی. فصلنامه سیاست‌های راهبردی و کلان، 17، 1-25.
میلانی، امید؛ حسنی، محمد و قاسم زاده، ابوالفضل (1395). استقلال دانشگاه و رابطه آن با پاسخگویی و تضمین کیفیت خدمات دانشگاه در سیستم آموزشی عالی. فصلنامه پژوهش‌های رهبری و مدیریت آموزشی، 2 (7)، 141-167.
نادری، ابوالقاسم (1389). ارزیابی نرخ بازده سرمایه‌گذاری آموزشی برای مشاغل تخصصی و بازرگانی در ایران. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، 23، 1-27.
نادری، ابوالقاسم (1394). ارزیابی آثار آموزش عمومی و آموزش‌عالی بر رشد اقتصادی در ایران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 124، 69-100.
نادری، ابوالقاسم (1394). اقتصاد آموزش. تهران: انتشارات یسطرون
نیلی، مسعود؛ نفیسی، شهاب (1384). تخمین سرمایه‌انسانی بر مبنای متوسط سال­های تحصیل نیروی کار برای ایران (1345-1379). پژوهش‌های اقتصادی ایران، 25، 1-22.
Agrawal, T. (2011). Returns to education in India: Some recent evidence. 17.1-20.
Bodman, P., & Le, T. (2013). Assessing the roles that absorptive capacity and economic distance play in the foreign direct investment-productivity growth nexus. Applied Economics, 45(8), 1027-1039.‏
Dunne, J. P., & Tian, N. (2015). Military expenditure, economic growth and heterogeneity. Defence and Peace Economics, 26(1), 15-31.‏
Fabro, G., & Aixalá, J. (2012). Direct and indirect effects of economic and political freedom on economic growth. Journal of Economic Issues, 46(4), 1059-1080.‏
García-Suaza, A. F., Guataquí, J. C., Guerra, J. A., & Maldonado, D. (2014). Beyond the Mincer equation: the internal rate of return to higher education in Colombia. Education Economics,22(3), 328
Heo, U., & Ye, M. (2016). Defense spending and economic growth around the globe: the direct and indirect link. International interactions, 42(5), 774-796.‏
Iqbal, N., & Daly, V. (2014). Rent seeking opportunities and economic growth in transitional economies. Economic Modelling, 37, 16-22.‏
Kumar, R. R., Stauvermann, P. J., & Patel, A. (2016). Exploring the link between research and economic growth: an empirical study of China and USA. Quality & Quantity, 50(3), 1073-1091.‏
Li, F., Zhao, Y., & Morgan, W. J. (2011). The rate of return to educational investment in China: a comparative commentary. Education, Knowledge and Economy, 5(1-2), 45-52.‏
Marginson, S. (2018). Higher education, economic inequality and social mobility: Implications for emerging East Asia. International Journal of Educational Development, 63, 4-11
Persson, M. (2015). Education and political participation. British Journal of Political Science, 45(3),689703.
Riley, G. (2014). Economic growth-the role of human & social capital, competition & innovation. Macroeconomic-growth-capital. html. Accessed, 16.‏
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. Springer Publishing Company.
Solarin, S. A., & Yen, Y. Y. (2016). A global analysis of the impact of research output on economic growth. Scientometrics,108(2), 855-874.‏
Strawinski, P. (2008). Changes in return to higher education in Poland 1998-2005. Available at SSRN1159044.‏
Teixeira, A. A., & Fortuna, N. (2010). Human capital, R&D, trade, and long-run productivity. Testing the technological absorption hypothesis for the Portuguese economy, 1960–2001. Research Policy, 39(3)
Vrielink, J., Lemmens, P., & Parmentier, S. (2011). Academic Freedom as a Fundamental Right. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 13, 117-141.
Yaşgül, Y. S., & Güriş, B. (2016). Causality between research output in the field of biotechnology and economic growth in Turkey. Quality & Quantity, 50(4), 1715-1726.