نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای تخصصی مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، ایران.

2 دکترای تخصصی گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش اخلاق حرفه‌ای اساتید آموزش عالی با وفاداری دانشجو و ارزش ویژه برند دانشگاه در موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان و به روش کمی انجام شده است. بدین منظور برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد اخلاق حرفه‌ای تدریس شامل ابعاد ویژگی‌های شخصیتی، تسلط بر محتوا، تسلط بر شیوه‌های تدریس، شناخت ابعاد مختلف یادگیرنده، ارزش‌یابی استاندارد و رعایت قوانین و مقررات آموزشی، پرسشنامه میزان وفاداری مشتریان شامل ابعاد وفاداری شناختی، احساسی، ارادی و عملی و پرسشنامه ارزش ویژه برند شامل ابعاد وفاداری برند، کیفیت ادراک شده برند، تداعی برند و آگاهی برند استفاده شد که با توجه به هدف تحقیق مناسب‌سازی شدند. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان واقع در تهران بودند که 119 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و فرمول حجم نمونه لوی و لمشو انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) بهره گرفته شده است. یافته-های این پژوهش حاکی از آن است که اخلاق حرفه‌ای تدریس استاد بر وفاداری دانشجو اعم از وفاداری شناختی، احساسی، ارادی و عملی و ارزش ویژه برند دانشگاه و تمام مولفه‌های آن اعم از آگاهی از برند و کیفیت درک شده برند و تداعی برند و وفاداری به برند تاثیرگذار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Structural model of the role of professional ethics of teaching professors in student loyalty and university brand equity

نویسندگان [English]

  • alireza youzbashi 1
  • fatmeh eskandar 2
  • mojtaba mohamadi 3

1 tehran/iran

2 tehran, iran

3 tehran, iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between professional ethics of higher education professors with student loyalty and the brand equity of the university at the Institute of Electronic Education of Iranian in a quantitative manner. For this purpose, standard questionnaires of professional ethics of teaching including personality traits, content management, mastery of teaching methods, recognition of different dimensions of learner, standard appraisal and observance of laws and regulations, The customer loyalty questionnaire including the dimensions of cognitive, emotional, voluntary and practical loyalty and brand equity questionnaire including brand loyalty dimensions, perceived brand quality, brand association and brand awareness were used which were appropriate for the purpose of the research. The statistical population of the study consisted of all students of Institute of Electronic Education of Iranian, 119 of them were selected by Random and available sampling method and Levi and Lamshou sample volume formula. SPSS and Smart PLS software were used to analyze the data. For quantitative analysis of data, structural equation modeling with partial least squares (PLS) approach was used. The findings of this research indicate that the professional ethics of the professor on student loyalty, including cognitive, emotional, voluntary and practical loyalty, and the brand equity of the university, and all its components, including brand awareness and perceived brand quality, and Branding and brand loyalty are influential.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Professional Ethics of Professor
  • Student Satisfaction
  • Student Loyalty
  • Brand equity of University
  • University Reputation
اخوان­فر، امیر؛ مقصودی­گنجه، یاسر؛ وظیفه­خواه، سمیه؛ عاقلی، میثم. (1397). بررسی رابطه­ی کیفیت خدمات با وفاداری دانشجویان با توجه به نقش میانجی ارزش ادراک‌شده، رضایت دانشجویان و تصویر ذهنی برند. رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6 ، 68-49 .
اردو، فاطمه. (1394). بررسی وضعیت اخلاق حرفه­ای اعضای هیئت علمی ازنظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مؤسسات غیرانتفاعی غیردولتی غرب شهر تهران). پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه علم و فرهنگ.
آرین­پور، مهلا؛ محرابی، ناهید.(1395). الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه­ای در نظام آموزش عالی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 11 (4)، 17-23.
اعرابی، سیدمحمد؛ رضوانی، حمیدرضا. (1392). استراتژی بازاریابی. تهران: پژوهشکده مدیریت سما.
باباصفری، محبوبه؛ مرزوقی، رحمت­اله؛ فقیه، نظام­الدین؛ ترک­زاده، جعفر؛ یوسفی، فریده. (1392). ارزیابی اخلاق حرفه­ای استادان دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان کارشناسی­ارشد و دلالت­های تربیتی آن در برنامه­ریزی درسی. مجله­ی‌علمی ‌پژوهشی‌ « پژوهش­های ‌برنامه­ی‌ درسی«  انجمن ‌مطالعات ‌برنامه­ی‌ درسی ‌ایران، 3(1)، 67-86 .
باقرپور، الهه­سادات. (1394). تأثیر سرمایه روان­شناختی اعضاء هیئت‌علمی بر رضایت دانشجو از طریق نقش واسط عواطف مثبت و قابلیت حل مساله اعضاء هیئت‌علمی و عدالت درک­شده دانشجو، مورد مطالعه: (دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد). پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اداری و اقتصادی. گروه مدیریت. دانشگاه فردوسی مشهد.
پناهی­وانانی، ماندانا؛ شعبانی، رضا. (1393). بررسی تأثیر خدمات لذت­بخش و اعتماد بر وفاداری مشتریان. مجله مدیریت بازاریابی، 25 ، 82-67 .
پورسلیمی، مجتبی؛ حسینی­مقدم، سید محمدرضا؛ اسماعیلیان، حسن؛ قاسمی، آتنا. (1393). تأثیر شرایط عاطفی کارکنان بر رضایت و وفاداری مشتریان با نقش واسط تفاهم (مورد مطالعه: مسافران ورودی و خروجی استفاده­کننده از خدمات گمرک فرودگاه شهید هاشمی­نژاد مشهد). مجله علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین ، ویژه­نامه مقالات اولین همایش ملی بازاریابی، 258-235 .
حسن­پور، اکبر؛ نظری، کامران؛ اکبری، پیمان. (1397). طراحی مدل عوامل مؤثر بر اخلاق حرفه­ای تدریس در دانشگاه پیام نور غرب کشور. جامعه­شناسی آموزش‌وپرورش، شماره 6 ، 87-101.
حسینی، میرزا­حسن؛ فرهادی­نهاد، رومینا. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد ارزش ویژه برند در آموزش عالی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، 12 (35) ، 65-80 .
حسینی، میرزا­حسن؛ یزدان­پناه، احمدعلی؛ فرهادی­نهاد، رومینا. (1391). بررسی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم عناصر بازاریابی رابطه­ای بر وفاداری دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره 66 ، 121-143.
حیدری، علی؛ خانلری، امیر؛ مهدوی، شادی. (1396). اندازه­گیری ارزش ویژه­ی برند دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی(مطالعه­ی موردی: دانشکده­های مدیریت شهر تهران). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (3)، 141-158 .
خاکپور، عباس؛ ایزدی، اسداله. (1395). اهمیت اخلاق حرفه­ای اساتید در محیط­های آموزشی. اولین همایش ملی اخلاق حرفه­ای در نظام­های آموزشی. دانشگاه ملایر 16 اردیبهشت 1395.
خداداد­حسینی، سید­حمید؛ کریمیان، مجتبی؛ مشبکی، اصغر. (1394). بررسی تأثیر محرک­های ارزش ویژه برند بر طنین دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه­های امیرکبیر، تربیت­مدرس، تهران و شریف). فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات نوین،  5 (1) ، 169-182 .
داوری، علی؛ رضازاده، آرش. (1396). مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم­افزار PLS . تهران: جهاد دانشگاهی.
دهخدا، علی­اکبر. (1357). لغت­نامه دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
زندوانیان، احمد؛ رحیمی، مهدی؛ خسروی‌پور، زهرا. (1397). ساخت و اعتبار یابی پرسشنامه رضایت-وفاداری دانشجو به دانشگاه جامع دولتی. پژوهش‌های تربیتی، 37 ، 57-75 .
سلاجقه، آزیتا؛ صفری، ثنا. (1394). رابطه­ی اخلاق حرفه­ای با عملکرد استادان دانشگاه. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 10(3) ، 103-110.
طالبی، سعید؛ محمودیان، حسن؛ صیف، محمدحسن؛ رستگار، احمد. (1393). بسط مدل عوامل مؤثر بر وفاداری دانشجو به دانشگاه ازنظر اعضای علمی در نظام آموزش عالی. فصلنامه پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی، 1 (3) ، 73-90 .
عزیزی، نعمت­اله. (1389). اخلاق حرفه­ای در آموزش عالی. مجله راهبرد فرهنگ، 8 و 9، 202-173.
عمید، حسن. (1389). فرهنگ فارسی. تهران: اشجع.
فرهود، داریوش. (1386). مروری بر تاریخچه اخلاق همراه با گردآوری زمینه­های گوناگون اخلاق. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 2(1) ، 1-6.
قاضی­میر­سعید، سیدجواد؛ مرادی­جو، محمد؛ طاهری، ابوالفضل؛ یوسفیان­زاده، امید. (1395). شناسایی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده­ی پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 9 (22) ، 95-102.
کنجکاومنفرد، امیر­رضا؛ رضایی دولت­آبادی، حسین؛ محمودی­میمند، مرتضی. (1393). واکاوی تأثیر تعدیل­گر ارزش لذت جویی در فرآیند وفاداری به برند. فرآیند مدیریت توسعه، 28 (3) ، 157-175.
محمودیان، مهرو. (1397). بررسی رابطه بین استراتژی­های منابع انسانی و فرهنگ سازمانی کارآفرینانه(مورد مطالعه بانک خاورمیانه). پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت. موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان.
محمودی­کلیان، زهرا. (1395). بررسی نقش قدرت ارتباط برند و ارزش ویژه برند در مؤسسات آموزش عالی (مورد مطالعه: دانشگاه­های دولتی شهر تهران). پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت و علوم مالی. دانشگاه غیردولتی-غیر انتفاعی خاتم.
مطهری­نژاد، حسین؛ احمدی­ده ­قطب­الدینی، محمد. (1393). عوامل مؤثر بر وفاداری دانشجو:رویکرد بازاریابی رابطه­مند. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 20 (3) ، 121-140.
میرزایی، میثم؛ محمدکاظمی، رضا؛ خادمی، مهدی. (1395). تأثیر توسعه­ی برند ورزشی بر روی ارزش ویژه­ی برند (مورد مطالعه : برند پرسپولیس). مدیریت ورزشی، 9 (3) ، 531-548 .
نصراصفهانی، احمدرضا. (1371). عوامل مؤثر در بهبود کیفیت تدریس. فصلنامه تعلیم و تربیت (آموزش‌وپرورش)، شماره 29، 134-154.
Aaker, D. A., & Keller, K. L. (1990). Consumer evaluations of brand extensions. Journal of marketing, 54(1), 27-41.
Ali, M., & Ahmed, M. (2018). Determinants of Students' Loyalty to University: A Service-Based Approach. Available at SSRN 3261753.
Bagautdinova, N. G., Gorelova, Y. N., Polyakova, O. V. (2015). University management: from successful corporate culture to effective university branding. Procedia Economics and Finance 26 (2015), 764 – 768.
Bouzarjomehri, F., Mansourian, M., Herandi, Y., Bouzarjomehri, H. (2013). Academics' adherence to professional Ethics in Shahid Sadoughi University of Medical Science: Students' viewpoint. Journal of Medical Education and Development, 8(3), 44-52.
Budac, C., Baltador, L. (2013). The value of brand equity, Procedia Economics and Finance, 6 ( 2013 ), 444 – 448.
Butt, B. Z., Rehman, K. u. (2010). A study examining the student's satisfaction in higher education. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2 (2010) , 5446-5450.
Chadwick, R. (1998). Professional ethics. In The Routledge Encyclopedia of Philosophy. Taylor and Francis. Retrieved 23 Jul. 2019, from https://www.rep.routledge.com/articles/thematic/professional-ethics/v-1. doi:10.4324/9780415249126-L077-1
Chow, H-w., Ling, G-j., Yen, I-y., Hwang, K-p. (2017). Building brand equity through industrial tourism. Asia Pacific Management Review, 22 , 70-79.
Del-Castillo-Feito, C., Blanco-González, A., & González-Vázquez, E. (2019). The relationship between image and reputation in the Spanish public university. European Research on Management and Business Economics, 25(2), 87-92.
Erdoğmuş, İ., Ergun, S. (2016). Understanding university brand loyalty: the mediating role of attitudes towards the department and university. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 229 (2016) 141 – 150.
Farmahini, M. F., & Farmahini, F. F. (2013). The study on professional ethics components among faculty members in the Engineering. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 2085 – 2089.
Hazée, S., Van Vaerenbergh, Y., Armirotto, V. (2017). Co-creating service recovery after service failure: The role of brand equity, Journal of Business Research, 74, 101-109.
Iglesias, O., Markovic, S., & Rialp, J. (2019). How does sensory brand experience influence brand equity? Considering the roles of customer satisfaction, customer affective commitment, and employee empathy. Journal of Business Research, 96, 343-354.
Keshavarzi, A., Ahmadi, S. (2013). The Study of Students’ Educational Satisfaction in Islamic Azad University. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83, 569 – 573.
Leonnard, L., Daryanto, H. K., Sukandar, D., & Yusuf, E. Z. (2015). The Loyalty Model of Private University Student. International Research Journal of Business Studies, 7(1).
Levy, P. S., & Lemeshow, S. (2013). Sampling of populations: methods and applications. John Wiley & Sons.
Oliver, R. L. (1997). Satisfaction – A behavioral perspective on the consumer. New York: McGraw-Hill
Romeo, J. R., & Dodds, W. B. (2015). The effects of brand quality and price on the evaluation of brand extensions. In Proceedings of the 1996 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference, 282-288.
Sobhani Nejad, M., Najafi, H., Jafari Harandi, R., & Farmahini Farahani, M. (2015). Teaching professional ethics components from the viewpoint of students Qom University of Medical Sciences. Education Strategies in Medical Sciences, 7(6), 399-403.
Valitov, S. M. (2014). University brand as a modern way of winning competitive advantage. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 152 (2014), 295 – 299.
Vera, J., Trujillo, A. (2017). Searching most influential variables to brand loyalty measurements: An exploratory study. Contaduría y Administración, 62 , 600–624.