نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

2 استادیار و عضو هیئت‌علمی گروه علوم تربیتی، دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان بوده است. روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه مازندران به تعداد 10747 نفر است که با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای و طبقه‏ای متناسب و بر اساس فرمول کوکران تعداد 383 نفر (241 نفر دختر و 142 نفر پسر) به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور (1389) و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997) بود؛ که هر دو پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار هستند. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه‌شده برای کل پرسشنامه عدالت آموزشی 75/0 و برای 73/0 به دست آمد. داده‏ها در بخش کیفی از 35 نفر به روش هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‏آوری شد. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات نیز از آزمون‎های (ضریب همبستگی پیرسون، تی‏مستقل، انوا یک‌راهه و رگرسیون) استفاده‌شده است. نتایج پژوهش، نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی وجود دارد. بین دانشجویان دختر و پسر ازنظر ادراک عدالت آموزشی و سطح فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بین دانشکده‏های منتخب ازلحاظ فرسودگی تفاوتی مشاهده نشد، ولی ازلحاظ عدالت آموزشی بین دانشکده‏های علوم انسانی و اجتماعی، هنر معماری و فنی و مهندسی تفاوت معناداری وجود دارد. به‌علاوه نتایج نشان داد که بهبود عدالت آموزشی موجب کاهش فرسودگی تحصیلی در بعد بی‏علاقگی تحصیلی می‏گردد؛ بنابراین بر اساس نتایج به‌دست‌آمده ضرورت ایجاد فرصت‏های عادلانه آموزشی از سوی دانشگاه‏ها به‌ویژه اساتید باید موردتوجه قرار گیرد؛ زیرا ایجاد برابری آموزشی، می‏تواند علاقه و فرسودگی تحصیلی دانشجویان را تحت تأثیر قرار دهد و به موفقیت تحصیلی آن‏ها کمک نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship of Educational Justice with Educational Exhaustion in Mazandaran University Students

نویسندگان [English]

  • Ibrahim Salehi Omran 1
  • mohsen hajitabar 2
  • Abraham Shafai Balkhanklouw 3

1 Faculty Member of Mazandaran University

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Mazandaran University

3 Mazandaran University

چکیده [English]

This study investigated the relation educational justice and academic burnout in students. Research method is of an Explanatory mixed. The study population included of Mazandaran University in the academic. Using cluster and categorical random sampling Based on the Cochran formula of of 383 patients (241 females and 142 males) were selected as the statistical sample. Research tools consisted of Questionnaires educational justice Golparvar (2010) and academic burnout Berso’s (1997). Both of which questionnaires are valid and reliable. In the qualitative section data from 35 people to purposefully through semi-structured interviews were collected. For analyzing the data, descriptive statistics and inferential statistical tests (Pearson correlation coefficient, t-test, ANOVA and regression) is used. The results showed a positive and significant relationship between educational justice and is academic burnout. Between male and female students perceived Educational Justice and academic burnout level was no significant difference. No difference was observed between the faculties based on academic burnout, but in terms of educational justice the Faculty of Humanities and Social Sciences, art and architecture and Technology & Engineering there is a significant difference. The results showed that improving educational justice reduce academic burnout in component is academic apathy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational justice
  • Academic burnout
  • students
بازرگان، عباس. (1394). مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. (چاپ پنجم)، تهران: نشر دیدار.
بهروزی، ناصر؛ شهنی ییلاق، منیجه و پور سید، سید مهدی. (1391). تعیین رابطه کمالگرایی، استرس ادراک شده و حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی. فصلنامه راهبرد فرهنگ، (20)، 102-83.
برهانی، فریبا؛ عباس زاده، عباس و سبزواری، سکینه. (1392). تلاش برای عدالت آموزشی: تبیین فرایند ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری، یک مطالعه گراندد تئوری. فصلنامه اخلاق زیستی، 3(9)،25-56.
دیبایی صابر،‌ محسن و میرعرب رضی، رضا.(1398). رابطه عدالت آموزشی ادراک شده با عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله مدیریت فرهنگ سازمانی،17(1)،125-143.
ثناگو، اکرم؛ نوملی، مهین و مهستی جویباری، لیلا. (1390). تبیین عدالت آموزشی در دانشجویان علوم پزشکی: بررسی دیدگاه و تجربیات دانشجویان علوم پزشکی. مجله افق توسعه آموزش پزشکی، 4(3). 44-38.
حیاتی، داود؛ عگبهی، عبدالحسین و عزیزی ابرقویی، محسن. (1391). بررسی رابطه ی ابعاد کیفیت تجارب یادگیری و احساس خودکارآمدی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران. دو فصلنامه­ی مرکز مطالعات و توسعه­ی آموزش علوم پزشکی، 3(4). 29-18.
شریفی­فرد، فاطمه؛ نوروزری، کیان؛ حسینی، محمدعلی؛ آسایش، حمید و نوروزی، مهدی. (1393).  عوامل مرتبط با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1392. مجله آموزش پرستاری، 3(3)، 59-68.
گل پرور، محسن؛ جوادیان، زهرا و مصاحبی، محمدرضا. (1391). الگوهای ساختاری رابطه عدالت آموزشی با رضایت از تحصیل، نتایج، رفتارهای مدنی- تحصیلی و فریب کار تحصیلی. فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، 7(1)، 102-87.
گل پرور، محسن. (1389الف). بررسی نقش اخلاق تحصیلی، عدالت و بی­عدالتی آموزشی در رفتارهای مدنی- تحصیلی دانشجویان. فصلنامه اندیشه­های تازه در علوم تربیتی، 5(4)، 41-25.
گل پرور، محسن. (1389ب). رابطه اخلاق و عدالت آموزشی با پرهیز از فریبکاری علمی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 5(1و2)، 57-66.
محمدی, مریم؛ سیده مهسا موسوی؛ افشین شمس و سیاوش کریمی، ۱۳۹۵، بررسی رابطه بین عدالت آموزشی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، دومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، https://www.civilica.com/Paper-CTCONF02-CTCONF02_206.html
مرزوقی، رحمت اله؛ حیدری، معصومه و حیدری، الهام. (1392). بررسی رابطه عدالت آموزشی با فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. مجله گام­های توسعه در آموزش پزشکی، 10(3)، 334-328.
نعامی، عبدالزهرا. (1388). رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز . فصلنامه مطالعات روان شناختی دانشکده­ی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهراء، 5(3)، 134-117.
یارقلی، بهبود. (1393). تجربه دانشجویان از عدالت اساتید: مطالعه پدیدار شناختی. دوماهنامه راهبردهای آموزش پزشکی، 7(4)، 265-272.
Basar, Ufuk; Sigri, Ünsal (2015). Effects of Teachers' Organizational Justice Perceptions on Intention to Quit: Mediation Role of Organizational Identification. Educational Sciences: Theory & Practice. ISSN 1303-0485 eISSN 2148-7561.
Capri, B., Ozkendir, O. m., Ozkurt, B., & Karakus, F. (2012). General Self-Efficacy Beliefs, Life Satisfaction and Burnout of University Students. Procedia Soc Behav Sci, 47,968-73.
Celik, G.T., & Oral, E. L. (2013). Burnout Levels and Personality Traits-The Case of Turkish Architectural Students, Creative Education, 4, (2), 124-131. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2013.42018.
Chisnall, K. (2010). Exploring Leadership for Excellence and Equity in High Performing Middle Schools. Doctoral dissertation. University of North Carolina. Available from URL: http://proquest.umi.com.
Chang, E., Eddins-Folensbee, F., & Coverdale, J. (2012). Survey of the prevalence of burnout, stress, depression, and the use of supports by medical students at one school (Review). Academic Psychiatry, 36, 177-182.
Creswell, W., Hanson, W. E., Plano Clark, V. L., Petska, K. S., & Creswell, D. (2005). Mixed methods research designs in counseling psychology. Journal of Counseling Psychology, 52(2), 224-235.
David, A. P. (2010). Examining the relationship of personality and burnout in college students: The role of academic motivation. Educational Measurement and Evaluation Review, 1, 90-104.
Erturgut, R., & Soysekerci, S. (2010). An Empirical Analysis on Burnout Levels among Second Year Vocational Schools Student. Social and Behavioral Science, 2, 1399-1404
Eldridge, C.M. (2012). Principals leading for educational equity: social justice in action. Doctoral dissertation. University of Maryland. Available from URL: http://drum.lib.umd.edu//handle/1903/12669.
Mazerolle, S. M. (2012). An Assessment of Burnout in Graduate Assistant Certified Athletic Trainers. Journal of Athletic Training, 47(3), 320-328.
Moneta, G. B. (2011). Need for Achievement, Burnout, and Intention to Leave: Testing an Occupational Model in Educational Settings. Personality and Individual Differences, 50(2). 274-278.
Mosher, L. D. (2010). Critical Reflection, Educational Justice, and Teacher Formation in a Rural Setting. Doctoral dissertation. University of Redlands; Available from: http://proquest.umi.com.
Neumann, Y., Finaly-Neumann, E., & Reichel, A. (2010). Determinants and Consequences of Students' Burnout in Universities. The Journal of Higher Education, 61(1), 20-31.
Neuman, Y. (1990). Quality of Learning Experience and Students College Outcomes. International Journal of Educational Management, 7, 1-16.
Pines, A.M., & Aronson, E. (1988). Career burnout: Cases and cures. New York: Free Press.
Pilkauskaite-Valickienea, R., Zukauskienea, R., & Raiziene, S. (2011). The Role of Attachment to School and Open Classroom Climate for Discussion On Adolescents’ School-Related Burnout, Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 637-641.
Qinyi, T, & Jiali, Y. (2012). An Analysis Of The Reasons On Learning Burnout Of Junior High Schoolstudents From The Perspective Of Cultural Capital Theory: A Case Study Of Mengzhe Town In Xishuangbanna,China. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 3727-3731.
Rudman, A., Gustavsson, J. P. (2012). Burnout During Nursing Education Predicts Lower Occupational Preparedness and Future Clinical Performance: A Longitudinal Study. International Journal of Nursing Studies, 49, 988-1001.
Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen. L. (2008). Depressive symptoms and school burnout during adolescence, Journal of Youth and Adolescence, 6(3), 34-45.
Salmela-Aro, K., & Tynkkynen, L. (2012). Gendered pathways in school burnout among adolescents. Journal of Adolescence, 35(4), 929-939.
Salmela-Aro, k., & Upadyaya, K. (2014). School burnout and engagement in the context of demands–resources model. British journal of educational psychology, 84, 137-151.
Tukaev, S. V., Vasheka, T. V., & Dolgova, O. M. (2013). The Relationships between Emotional Burnout and Motivational, Semantic and Communicative Features of Psychology Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82, 553-556.
Uludag, O., & Yaratan, H. (2013). The Effects of Justice and Burnout on Achievement: An Empirical Investigation of University Students. Croatian Journal of Education, 15(2), 97-116.
Ugwu, F.O., Onyishi, I.E., & Tyoyima, W.A. (2013). Exploring the relationships between academic burnout, self-efficacy and academic engagement among Nigerian college students, The African Symposium, 13(2).
Walburg, V., Moncla, D., & Mialhes, A. (2015). Burnout among High-School Students and Cannabis Use, Consumption Frequencies, Abuse and Dependence, Child & Youth Care Forum, 44(1). 33-42.
Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrolment programs in Taiwan’s technical-vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24, 283-301.
Zhang, Y. Gan, Y. & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis, Personality and Individual Differences, 43(6), 1529-1540.