نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران

2 استادیارمدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبائی تهران / مشاور مدارس منطقه 15 تهران

چکیده

پژوهش حاضر، رابطة ﺑﻴﻦ رهبری توزیع‏شده ‏و رفتارهای ﺗﺴﻬﻴﻢ داﻧﺶ معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران را موردبررسی قرار داده است. شیوه این پژوهش، با توجه به هدف و ماهیت، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. به‏منظور اجرای این پژوهش از مدارس ابتدایی مناطق نوزده‏گانه آموزشی شهر تهران، نمونه‏ای متشکل از معلمان ابتدایی انتخاب شد. برای گرد‏آوری داده‏های این پژوهش از دو پرسشنامه رهبری توزیع‏شدة ایلمور (2000) و تسهیم دانش ماگوتسی و همکاران (2011) استفاده شده است. داده‏های گرد‏آوری‏شده با استفاده از آزمون‏های همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون تی تک‏نمونه‏ای مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‏های پژوهش نشان داد، رابطة بین رهبری توزیع‏شده و مؤلفه‏های آن (فرهنگ مدرسه، تجارب رهبری، تصمیم‏گیری مشارکتی، چشم‏انداز مدرسه، ارزیابی و توسعة حرفه‏ای) با رفتارهای تسهیم دانش معلمان مثبت و معنادار است. از بین مؤلفه‏های رهبری توزیع‏شده، فرهنگ مدرسه قوی‏ترین رابطه را با رفتارهای تسهیم دانش معلمان دارد. نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل رگرسیون گام‏به‏گام نشان داد که از میان پنج مؤلفه رهبری توزیع‏شده، مولفة فرهنگ مدرسه بیشترین سهم را در پیش‏بینی رفتارهای تسهیم دانش معلمان داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Impact of Distributed Leadership on the Teachers Knowledge Sharing Behaviors in Public Elementary Schools of Tehran City

نویسندگان [English]

  • Keyvan Moradi 1
  • mahmood araei 1
  • Mozaffaroldin Vaezi 2
  • ahmad Adabi 3

1 Department of Administration Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2

3 Allameh Tabatabae'i University of Tehran

چکیده [English]

The aim of this research is to investigation the distributed leadership and teacher’s knowledge sharing behaviors in public elementary schools of Tehran city. This way, according to the purpose and nature, functional and cross-correlation... The sample for the present study was multiple clusters selected from amongst the teachers of the public elementary schools (250 teachers). Two separate‌ questionnaires on distributed leadership (Elmer, 2000) ‌ and knowledge sharing behaviors (Mogotsi & et. al., 2011) ‌ have been used for the collection of data. The collection data were analyzed by using‌descriptive and inferential statistics (Pearson correlation, one-sample t test and multiple linear regressions) .‌The results indicate that: There were significant relations between distributed leadership with teachers’ knowledge sharing behaviors. Multiple regression analysis show that among distributed leadership dimensions, school culture dimension accounted for the highest degree of variance in knowledge sharing behaviors.
Key words: Distributed Leadership style, Knowledge Sharing Behaviors, Elementary Schoolteachers

کلیدواژه‌ها [English]

  • Distributed Leadership style
  • Knowledge Sharing Behaviors
  • Elementary Schoolteachers
پروست، گیلبرت، روب، استفن و رومهاردت کای (1385). مدیریت دانش. ترجمه علی حسینی­خواه، تهران: انتشارات یسطرون.
پورکریمی، جواد، میرکمالی، سیدمحمد و عزیزی، مهدی(1396). رابطه رهبری توزیع­شده مدیران و اعتماد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 94-1393. فصلنامه پژوهش­های رهبری و مدیریت آموزشی، 4(13): 56-35.
محمد داودی، امیرحسین و امینی صباغ، زهرا (1392). تأثیر آموزش سبک رهبری توزیع‌شده در توسعه و ارتباط با سلامت سازمانی معلمان مدارس شهرستان ساوه. نخستین کنفرانس مجازی ارائه­دهندگان آموزش.
رشمه، جواد. بدرقه، علی. و احمدی، فخرالدین (1387). بررسی و مقایسه مدیریت دانش و یادگیری سازمانی در مدارس هوشمند و عادی شهر تهران. پژوهش­های تربیتی. 13، 31-54.
صحرانورد، یونس(1390). ارتباط وضعیت رهبری فراگیر در دبیرستان­های شهرستان سنندج. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه سنندج.
عباسیان، عبدالحسین (1390). ارائه الگوی رابطه رهبری توزیعی با پیشرفت تحصیلی در مدارس راهنمایی پسرانه شهر تهران. رساله دکتری مدیریت آموزشی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی.
علاقه­بند، علی (1384). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: انتشارات روان.
علیپور درویشی، زهرا (1391). ارائه مدل عوامل مؤثر بر تسهیم دانش گروه­های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی (پیمایشی پیرامون واحد تهران شمال و واحد علوم و تحقیقات). فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، سال چهارم، 10، 91-116.  
مانیان، امیر، میرا، سیدابوالقاسم و کریمی، احسان (1390). مطالعه عوامل مؤثر بر تسهیم دانش میان دانش­آموزان آموزش الکترونیکی. مطالعه موردی: (مرکز آموزش الکترونیک دانشگاه تهران). فصلنامه فناوری اطلاعات، 27(1). 47-65.
 مهربانی،  زهرا (1390). رابطه بین ویژگی­های شخصیتی مدیران دبیرستان با وضعیت رهبری توزیع‌شده. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
ناظم، فتاح و طوسی، محمد علی (1379). رابطة سبک رهبری و جو سازمانی با بهره­وری خدمات مدیران آموزشگاه­ها (در دبیرستان­های شهر تهران) به منظور: ارائه الگوی مدیریت مناسب آموزشی. مجله تعلیم و تربیت، شماره 62، 23-50.
هومن، حیدرعلی (1391). مدل­یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم­افزار لیزرل.چاپ پنجم، تهران: انتشارات سمت.
یاسینی، علی، عباسیان، عبدالحسین و یاسینی، طاهره (1392). نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران: ارائه یک مدل. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 13، 33-50.
Analoui, B. D.; Doloriert, C.H. & Sambrook, S. (2013). Leadership and knowledge management in UK ICT organizations. The Journal of Management Development. 32 (1), 4-17.
Boateng, H. & Agyemang, F.­G. (2014). A qualitative insight into key determinants of knowledge sharing in a public sector institution in Ghana. Information Development. 1–10.
Bock, G.W.; Zmud, R.W & Kim, Y.G. (2005). Behavioral intention formation in knowledge sharing: examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces and organizational climate. MIS Quarterly. 29 (1), 87–111.
Carroll, J et al. (2003). Knowledge management support for teacher. Educational Technology, Research and Development. 51 (4), 42-64.
Crawford, C.B. (2005). Effects of transformational leadership and organizational position on knowledge management. Journal of Knowledge Management. 9 (6), 6-16.
  Elmore, ­R.F. (2000). Bulding a new structure for school leadership. American Educator. 23)4(, 6-13.
Hallinger, P. & Heck, R. (2003). Understanding the contribution of leadership to school improvement. In: M. Wallace and L. Poulson (Eds) Learning to Read Critically in Educational Leadership and Management (London, Sage).
Harris, A. (2005). Leading or misleading? Distributed leadership and school improvement. Journal of Curriculum Studies. 37 (3), 255-265.
Harris, A. (2009). Distributed leadership: different perspectives. Netherlands Springer press.
Helmstadter, E. (2003). The institutional economics of knowledge sharing: basic issues. The Economics of Knowledge Sharing: A New Institutional Approach. Cheltenham & Northampton, M.A.: Edward Elgar.
Holdt, C.­P. (2007). Knowledge sharing: Moving away from the ob-­session with best practices. Journal of Knowledge Management. 11 (1), 36-47.
Hou, H.; Sung, Y.; & Chang, K. (2009). Exploring the behavioral patterns of an online knowledge-sharing discussion activity among teachers with problem-solving strategy. Teaching & Teacher Education. 25, 101-108.
Humphreys, E. (2010). Distributed leadership and its impact on teaching and learning. Education doctorate. Faculty of social sciences, NUI Maynooth.
Hunt, J.­G. (1991). Leadership: A new synthesis. CA: Newbury Park.
Jaimes, I.­J. (2009). Distributed leadership practices in schools: Effect on the development of teacher leadership. Southern California: ProQuest LLC.
Ji, L.M.; Hung, J.; Chen, S.W. & Jou, C. (2009). Fostering the deter- minants of knowledge sharing, virtual communities. Computers in Hu­-­man Behavior. 25 (4), 929-939.
Kambor, l. (2008). The scope and pattern of distributed leadership and effecs on organizational outcomes in hongkong secondary schools. ProQuest Dissertations and Theses, the Chinese university of hongkong.
Leithwood, K., & Reihl, C. (2003). What we know about successful school leadership. Brief prepared for the Task Force on Developing Research in Educational Leadership, Division A. American Educational Research Association. Philadelphia.
Leithwood, K.; Mascall, B.; Strauss, T.; Sacks, R.; Memon, N. & Yashkina, A. (2007). Distributing leadership to make schools smarter: Taking the ego out of the system. Leadership and Policy in Schools. 6 (1), 37-67.
Li, H.­Ch; Mirmirani, S. & Ilacqua, J.A. (2009).Distributed leadership and knowledge sharing in a worldwide network. The Learning Organization. 16 (6), 469-482.
Lin, H. F. (2007). Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of information science. 33 (2), 135-149.
Marrtiny, M. (1998). Knowledge management at HP consulting organizational dynamics. August.
 Mc Andrew, P.; Clow, D.; Taylor, J. & Aczel, J. (2004). The evolutionary design of a knowledge network to support knowledge management and sharing for lifelong learning. British Journal of Educational Technology. 35 (6), 739-746.
Mehra, A.; Smith, B.­R.; Dixon, A.­L. & Robertson, B. (2006). Distributed leadership in teams: The network of leadership perceptions and team performance. The Leadership Quarterly. 17(6), 232-245.
Mogotsi, I.C.­; Boon, J.A. & Fletcher, L. (2011). Knowledge sharing behavior and demographic variables amongst secondary school teachers in and around Gaborone, Botswana. SA Journal of Information Management. 13 (1), 1-6.
Obadara, O.­E. (2013). Relationship between distributed leadership and sustainable school improvement. Int J Edu Sci. 5 (1), 69-74.
Petrides, L.A. & Guiney, S.Z. (2002). Knowledge management for school leaders: An ecological framework for thinking schools. Computers & Education. 44, 155-172.
Polities, J.D. (2005). Self-leadership behavioral focused strategies and team performance by the mediating in fluency of job satisfaction. Leadership & development Journal. 27 (3), 203-216.
Shieh-Cheih, F.; Fu-Sheng, T. & Kuo-Chien, C. (2005). Knowledge sharing routines, task efficiency, and team service quality in instant service-giving settings. The Journal of American Academy of Business. 6 (1).
Silns, H.­& Mulford, B. (2002). Leadership and school results second international handbook of educational leadership and administration. Netherlands: Kluwer Press.
Singh, J. (2006). Employee disempowerment in a small firm (SME): Implications for organizational social capital. Organization Development Journal. 24 (1), 76.
Tian, M. (2011). Distributed leadership and teachers’ self-efficacy: The case studies of three Chinese schools in shanghai. Master’s thesis. Faculty of education:  University of Jyvaskyla.
Xue, Y.; Bradley, J. & Liang, H. (2011). Team climate, empowering leadership, and knowledge sharing. Journal of Knowledge Management. 15 ( 2), 299-312.