نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران
2 استادیارمدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبائی تهران / مشاور مدارس منطقه 15 تهران
چکیده
پژوهش حاضر، رابطة ﺑﻴﻦ رهبری توزیعشده و رفتارهای ﺗﺴﻬﻴﻢ داﻧﺶ معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهر تهران را موردبررسی قرار داده است. شیوه این پژوهش، با توجه به هدف و ماهیت، کاربردی و از نوع توصیفی- همبستگی بود. بهمنظور اجرای این پژوهش از مدارس ابتدایی مناطق نوزدهگانه آموزشی شهر تهران، نمونهای متشکل از معلمان ابتدایی انتخاب شد. برای گردآوری دادههای این پژوهش از دو پرسشنامه رهبری توزیعشدة ایلمور (2000) و تسهیم دانش ماگوتسی و همکاران (2011) استفاده شده است. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و آزمون تی تکنمونهای مورد تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، رابطة بین رهبری توزیعشده و مؤلفههای آن (فرهنگ مدرسه، تجارب رهبری، تصمیمگیری مشارکتی، چشمانداز مدرسه، ارزیابی و توسعة حرفهای) با رفتارهای تسهیم دانش معلمان مثبت و معنادار است. از بین مؤلفههای رهبری توزیعشده، فرهنگ مدرسه قویترین رابطه را با رفتارهای تسهیم دانش معلمان دارد. نتایج بهدستآمده از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که از میان پنج مؤلفه رهبری توزیعشده، مولفة فرهنگ مدرسه بیشترین سهم را در پیشبینی رفتارهای تسهیم دانش معلمان داشته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Impact of Distributed Leadership on the Teachers Knowledge Sharing Behaviors in Public Elementary Schools of Tehran City
نویسندگان [English]
- Keyvan Moradi 1
- mahmood araei 1
- Mozaffaroldin Vaezi 2
- ahmad Adabi 3
1 Department of Administration Management, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
3 Allameh Tabatabae'i University of Tehran
چکیده [English]
The aim of this research is to investigation the distributed leadership and teacher’s knowledge sharing behaviors in public elementary schools of Tehran city. This way, according to the purpose and nature, functional and cross-correlation... The sample for the present study was multiple clusters selected from amongst the teachers of the public elementary schools (250 teachers). Two separate questionnaires on distributed leadership (Elmer, 2000) and knowledge sharing behaviors (Mogotsi & et. al., 2011) have been used for the collection of data. The collection data were analyzed by usingdescriptive and inferential statistics (Pearson correlation, one-sample t test and multiple linear regressions) .The results indicate that: There were significant relations between distributed leadership with teachers’ knowledge sharing behaviors. Multiple regression analysis show that among distributed leadership dimensions, school culture dimension accounted for the highest degree of variance in knowledge sharing behaviors.
Key words: Distributed Leadership style, Knowledge Sharing Behaviors, Elementary Schoolteachers
کلیدواژهها [English]
- Distributed Leadership style
- Knowledge Sharing Behaviors
- Elementary Schoolteachers