نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

در عصر رقابت جهانی، ارزیابی عملکرد برای بقای سازمان‏ها ضروری است. در این میان سبک رهبری نقش مهمی دارد و دلیل اصلی برای ارزیابی عملکرد سازمانی، افزایش اثربخشی کلی سازمان است.هدف این پژوهش، بررسی رابطه سبک رهبری تحول‏آفرین و مبادله‏ای با عملکرد سازمانی کارکنان دانشگاه قم بود.پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده‏ها از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان دانشگاه قم به تعداد 440 نفر بودند که حجم نمونه به‏وسیله جدول مورگان، کرجسی و کهن به تعداد 203 برآورد شد که به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه‏های رهبری چندعاملی (MLQ) بس و آولیو (2000) و عملکرد سازمانی (Achieve) هرسی و گلداسمیت (1980) بود که روایی ابزارها با روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن‏ها با ضریب آلفای کرونباخ (همسانی درونی) بررسی شدند. نتایج نشان داد که سبک رهبری تحول‏آفرین (05/0p <، 31/0=r) و مبادله‏ای (05/0p <، 17/0r =) با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری داشتند. همچنین نتایج رگرسیون هم‏زمان نشان داد که سبک رهبری قادر است حدود 51 درصد از تغییرات عملکرد سازمانی را تبیین و پیش‏بینی کند (134/0Adj=، 512/0R2 =، 716/0r =) که بالاترین آن مربوط به رهبری تحول‏آفرین با ضریب بتای 36/0 (36/0=β) بود.سبک‏های رهبری با عملکرد سازمانی رابطه معنادار داشتند و بر عملکرد سازمانی مؤثرند. با توجه به دیدگاه کارکنان دانشگاه قم به نقش مؤثر سبک رهبری تحول‏آفرین مدیران در افزایش عملکرد سازمانی، به مسئولان دانشگاه توصیه می‏شود این سبک رهبری را به‏مثابۀ سبک رایج و غالب در مأموریت‏های خود به‏کارگیرند و باعث افزایش عملکرد سازمان خود در دنیای متغیر و رقابتی امروزی شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Transformational and Transactional Leadership Style of Managers on Organizational Performance of the Staff of the University of Qom

نویسنده [English]

  • Reza Jafariharandi

Associate Professor in Educational Sciences Department, Literature &amp;amp; Human Sciences Faculty, University of Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

Context: In the age of global competition, performance evaluation is essential for the survival of the organization. Here, the leadership style is of paramount significance, and the main reason to assess and measure organizational performance is to increase the organization overall effectiveness. Purpose: The aim of this study is to investigate the relationship betweenTransformational and Transactional Leadership Style and organizational performance of the staff of University of Qom Method: The study is applied with library–field data collection procedure and the methodology is correlational. The statistical population consists 440 staff of University of Qom. The sample size was estimated by Morgan,table to number 203 that were selected by simple random cluster sampling. Bass and Avolio’s (2000) Multi-factor Leadership (MLQ) questionnaire and Hersey and Goldsmith’s (1980) Organizational Performance (Achieve) questionnaire were used as the instruments in the study, and their reliability and validity were examined by confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient, respectively. Result: The results showed that Transformational leadership style (r = 0.31; p < 0.05) and Transactional (r = 0.17; p < 0.05) have positive and significant relationship with the organizational performance. The results of simultaneous regression showed that about 51 percent of the leadership is able to explain and predict changes in organizational performance (r = 0.716; R2 = 0.512; Adj = 0.134) that its highest level is related to transformational leadership with beta factor of 0.36 (β = 0.36). Conclusion: It came to light that there is a meaningful relationship between leadership styles and organizational performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Performance
  • Transformational Leadership
  • Transactional Leadership
  • University of Qom
آغاز، عسل (1384). بررسی رابطة متقابل رهبری تحول‌آفرین و فرهنگ سازمانی. پایان­نامة کارشناسی ارشد مدیریت دولتی. دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران.
اکبری، مینا، کارنما، اسدالله، ملاحسینی، علی (1392). بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و عملکرد سازمانی (نمونه­پژوهی: سازمان­های دولتی استان کرمان)، توسعه سازمانی پلیس، شماره 45، 63-86.
حسینی، فرشید، رایج، حمزه، استیری، مهرداد، شریفی، سید مهدی (1389). بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و سبک­های رهبری تحول‌آفرین و مبادله رهبر- پیرو، نشریه مدیریت دولتی، دوره 2، شماره 4، 55-72.
خدادادکاشی، شعله (1385). ارتباط بین سبک­های رهبری (تحول­گرا، عمل­گرا و بدون رهبری) و تعالی سازمانی دانشکده‌های تربیت بدنی شهر تهران. پایان­نامة کارشناسی ارشد رشتة تربیت بدنی. دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران.
خوش­باور رستمی، رحیمه (1388). رابطه بین کیفیت زندگی کاری کارکنان و عملکرد بهره­وری در سازمان آموزشی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ساری.
رحیمیان، حمید، هدایتی، فرشته (1392). مروری بر پژوهش‌های رهبری تحول در مدارس: ارائه چهارچوب مفهومی از ترکیب نتایج مرتبط ماهنامه مهندسی مدیریتی، سال 7 شماره 55، 30-39.
رضائیان، علی (1381). اصول سازمان و مدیریت، تهران: سمت.
صافی، محمدحسین، محمدی، فریما، عموزاده، ایمان و عرشی، شهنام (1394). بررسی رابطه بین سبک رهبَری مدیران با رضایت و فرسودگی شغلی کارکنان، مجله مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دوره دوم، شماره یک، 17-26.
طاهری لاری، مسعود، شکاری، غلام عباس و مژدهی فرد، هادی (1392). بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و تبادلی با فرایند مدیریت تغییر سازمانی در شهرداری مشهد .دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم: دانشگاه پیام نور.
عباس­پور، ابراهیم و باروتیان، سعید (1389). بررسی رابطه بین سبک رهبری و عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در دو دوره مدیریت، مدیریت فرهنگی، سال 3، شماره 4، 37-55 .
عباس­پور، عباس و باروتیان، هدی (1389). بررسی رابطه ارتباطات اثربخش و عملکرد سازمانی (بر اساس مدل اچیو) در واحدهای ستادی شرکت ملی گاز ایران در سال 1388، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 10.
عباس­زاده، ناصر، احمدی، حسن و عبدالملکی، صابر (1393). بررسی رابطه رهبری مبادله‌ای با عملکرد سازمانی معلمان مدارس دولتی ابتدایی شهر تهران، نوآوری‌های مدیریت آموزشی،سال نهم، شماره 3، 64-77.
عزیزی نژاد، بهاره، جناابادی، حسین و مرادزاده، عبدالباسط (1393). طراحی مدل تأثیر سبک رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند و عملکرد سازمانی با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری، پژوهش­های مدیریت عمومی، سال هفتم، شماره بیست و پنجم، 75- 96.
قهرمان تبریزی، کوروش (1384). ارتباط بین سبک رهبری و فرهنگ سازمانی با خلاقیت اعضای هیئت علمی گروه‌های تربیت بدنی در سراسر کشور، رسالة دکتری، دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران.
گل­افشانی، عاطفه (1390). بررسی رابطه بین نوع استخدام با بهره­وری نیروی کار کارکنان شرکت ملّی پخش فرآورده‌های نفتی ایران منطقه ساری، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ساری.
موغلی، علی­رضا (1382). طراحی الگوی رهبری تحول‌آفرین در سازمان‌های اداری ایران، دانش مدیریت 62، 77-100.
موغلی، علی­رضا (1383). رهبری تحول‌آفرین و ابزار سنجش آن (MLQ)، مطالعات مدیریت ، شماره 44-43، 96-112.
میرکمالی، سید محمد، شاطری، کریم و یوزباشی، علی‌رضا (1392). تبیین نقش رهبری تحول‌آفرین در گرایش به خلاقیت سازمانی، دو فصلنامه نوآوری و ارزش­آفرینی، سال اول، شماره 5، بهار و تابستان.
نورشاهی، نسرین، یمنی­دوزی سرخابی، محمد (1384). بررسی رابطة سبک­شناختی و سبک رهبری در میان رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، فصلنامة پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره 41 سال 17.
هاشمی، صدیقه (1393). بررسی تأثیر سبک رهبری فرماندهان صف بر رضایت و عملکرد دانشجویان. فصلنامه مدیریت نظامی. شماره 53. سال چهاردهم. بهار 1393. 125- 145.
هرسی، پاول و بلانجارد،کنت اج (1382) .مدیریت رفتار سازمانی، مترجم: قاسم کبیری، تهران: مؤسسه انتشارات جهاد دانشگاهی. چاپ ششم.
یعقوبی، نورمحمد، مقدمی، مجید و کیخا، عالمه (1389). بررسی رابطه بین رهبری تحول‌آفرین و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. پژوهش­نامه مدیریت تحول، سال دوم، شمارة 4.
یوسف نیا ارالو، آذر (1393). بررسی سبک های مدیریت مدیران با میزان مشارکت اولیا در مدارس دخترانه دوره ابتدایی منطقه 19 آموزش و پرورش شهر تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
Almutairi, D. O. (2013). The Relationship between Leadership Styles and Organizational Commitment: A Test on Saudi Arabian Airline, Worled Review of Business Research, l (3), 41-51.
Avolio, B. J. (1999). Full leadership development: Building the vital forces in organizations. Thousand Oaks: CA: Sage.
Bass B. M., Steidlmeier P.  (1999) .Ethics, character and authentic transformational leadership behavior"; The Leadership Quarterly, 10(2), pp.181-217.
Bass, B. M. (1985). "Leadership and performance beyond expectations", New York: Free Press.
Bass, B. M., & Avolio, B. J., Jung, D. I., & Berson, Y. (2003). Predicting unit performance by assessing transformational and transactional leadership. J APPL PHYSIOL, 88(2), 207.
Bass, B.M., Avilio, B.J. (2000). “MLQ multifactor leadership questionnaire sampler set: technical report, leader form , rater form, and scoring key for MLQ form 5X-Short , 2nd ed., Mind Garden, Palo Alto, CA.,
Benjamin, L. & Flynn, F.J. (2006).Leadership style and regulatory mode: Value from fit? Organizational Behavior and Human Decision Processes, 100(2), 216-230.
Berson Y. Avolio B.J. (2004). Trans formational leadership and the dissemination of organizational goals: A case study of a telecommunication firm; The Leadership Quarterly, 2(15).pp. 625-646.
Boenke.k, B .N, Distefano.j.j, and Distefano.A.C. (2003). "Transformational leadership", Leadership and Organizational journal, Vol.1, No.24, p.5-6.
Burke, S., and Collins, K.M. (2001). "Gender differences in leadership styles and management skills", Women in Management Review, Vol. 16, No.5.pp 244-256.
Caniëls, M. C., Semeijn, J. H., & Renders, I. H. (2018). Mind the mindset! The interaction of proactive personality, transformational leadership and growth mindset for engagement at work. Career Development International, 23(1), 48-66.
Chin, K., Lau, H., & Pun, K. (2003). Development of Aknowledge-based Self- assessment System for Measuring Organizational Performance, Expert Systems with Applications, 3(1).pp.443-455.
Delegach, M., Kark, R., Katz-Navon, T., & Van Dijk, D. (2017). A focus on commitment: the roles of transformational and transactional leadership and self-regulatory focus in fostering organizational and safety commitment. European Journal of Work and Organizational Psychology, 26(5), 724-740.
Dulewicz, V., & Higgs, M. (2005). Assessing Leadership Styles and Organizational Context, Journal of Managerial Psychology, 20(2).pp.105-123.
Elenkov, D. S. (2002). Effects of Leadership on Organizational Performance in Russian Companies. Journal of Business Research, 55(6).pp. 467– 480.
Esfahani, N., & Gheze Soflu, H. (2011). Relationship between Emotional Intelligence and Transformational Leadership in Physical Education Managers. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 30(4).pp.2384-2393.
Garcia-Morales, V. J., Jimenez-Barrionuevo, M. M., & Gutierrez-Gutierrez, L. (2011). Transformational Leadership Influence on Organizational Performance through Organizational Learning and Innovation. Journal of Business Research, 65(7).pp.040-1050.
Gardner, L., and Stough, C. (2002). "Examining the relationship between leadership and emotional intelligence in senior level managers", Leadership and Development journal, Vol.23, No.2, pp: 68-79.
Hallinger, Philip (2012). Leadership for 21st Century Schools: From instructional leadership to leadership for learning. Hong Kong: Instituteof Education.
Hancott, D. E. (2005). The Relationship between Transformational Leadership and Organizational Performance in the Largest Public Companies in Canada. Thesis of ph.D, Capella University: Avalable at: http://proquest.umi.com/login.
Hersey, H & Goldsmith, M (1980). 'A situational approach to performance planning', Training and Development Journal, Madison, vol. 34, no.11, p. 38.
Higgs, M. (2003)."How can we make sense of leadership in the 21st century", Leadership and Organization Development Journal, Vol.24, No.5, pp271-284.
Ho, L. (2008). What Affects Organizational Performance? Industrial Management & Data System.pp. 108-118.
Horwitz, I.B.; Horwitz, S.K.; Daram, P.; Brandt, M. L.; Brunicardi, F Ch. And Awad, S.S. (2008). “Transformational, transactional, and passive-avoidant leadership characteristics of a surgical resident cohort; Analysis using the multifactor leadership questionnaire and implications for improving surgical education curriculums”, Journal of Surgical Research, 148, 1, PP: 49-59.
Humphreys, J., & Einstein, W. O. (2003). Nothing New Undernthe Sun: Transformational Leadership from a Historical Perspective. Management Decision, 41(1), 85-95.
Hur, Y. H., Van den Berg, P. T., & Wilderom, C. P. M. (2011). Transformational Leadership as a Mediator between Emotional Intelligence and Team Outcomes. The Leadership Quarterly, 22, 591-603.
Judeg, T. A., & Piccolo, R. (2004). “Transformational and transactional leadership: A meta-analytic test of their relative validity”. Journal of Applied Psycholgoy, 89, PP: 755-768.
Kossek, E. E., Petty, R. J., Bodner, T. E., Perrigino, M. B., Hammer, L. B., Yragui, N. L., & Michel, J. S. (2018). Lasting Impression: Transformational Leadership and Family Supportive Supervision as Resources for Well-Being and Performance. Occupational Health Science, 2(1), 1-24.
Ku, T.H. (2011).How to improve organizational performance through learning and knowledge? International Journal of Manpower,32(5).pp.58-190.
Landrum, N. E., Howell, J. P., and Paris, L. (2000). "Leadership for strategic change", Leadership & Organization Development Journal, 21(3): 150- 156.
McColl-Kennedy, J. R., & Anderson, R. D. (2002). Impact of Leadership Style and Emotions on Subordinate Performance. The Leadership Quarterly, 13(2).pp. 545–559.
Neely, A.D., Adams, C. and Kennerley, M. (2002) The Performance Prism: The Scorecard for Measuring and Managing Stakeholder Relationships, Financial Times/Prentice Hall, London.
Nguni, S., Sleegers, P., Denessen, E., (2006). “Transformational and transactional leadership effects on teachers Job satisfaction, organizational commitment, and organizational citizenship behavior in primary schools”: the Tanzanian case, School effectiveness school improvement, 17, and 2, PP: 145-177.
Para-González, L., Jiménez-Jiménez, D., & Martínez-Lorente, A. R. (2018). Exploring the mediating effects between transformational leadership and organizational performance. Employee Relations, 40(2), 412-432.
Rezaeian A. (2006).Organizational behavior management: Concepts, theories and applications.Tehran: Tehran University School of Management Publication.
Richardson, J., Millage, P., Millage, J., & Lane, S. (2014). The effects of culture on leadership styles in China, Germany, and Russia. Journal of Technology Management in China, 9(3).
Sanford, r. (2009). THE IMPACT OF ACTIVITY-BASED COSTINGON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE. Degree Doctor, Nova Southeastern University.50-61
Sheila A. Boamah, Heather K. Spence Laschinger, Sean Clarke (2017). Effect of transformational leadership on job satisfaction and patient safety outcomes. Nursing outlook, 32(4), 1-10.
Sila, I. (2007). Examining the Effects of Contextual Factors on TQM and Performance through the Lens of Organizational Theories: An Empirical Study. Journal of Operations Management, 25(21).pp. 83-109.
Sook EO, Yong, Young-Hae Kim, Nae-Young Le (2014). Path Analysis of Empowerment and Work Effectiveness among Staff Nurses, Asian Nursing Research, Volume 8, Issue 1, March 2014, Pages 42–48.
Spector, P., Borman, W., and Cimino, C. (2004). "Emotional intelligence and leadership styles", Department of Psychology College of Arts and Sciences, available at Shannon Webb.
Stone A. G., Russell R. F., Patterson K. (2004). Transformational versus servant leader ship: A difference in leader focus، Leadership & Organization: on Development Journal, 25(341). pp. 349-361.
Vesna, B., Ljubica, M., (2008) Organizational Performance Measures for Business Process Management: a Performance Measurement; Guideline, Kardeljeva, pp.pp.1- 17.
Yukl, G., (2002). “Leadership in organizations (Fifth Edition), Upper Saddle River”, New Jersey; Prentice Hall.