محمد غفاری مجلج
چکیده
انتخاب و اجرای ارزشیابی تکوینی به عنوان یکی از شیوههای جایگزین ارزشیابی سنتی، علیرغم مزیتها و جذابیتهای فراوان، با دشواری و چالشهای متعددی روبرو بوده است. پژوهش پیمایشی حاضر با رویکرد کمی به بررسی عوامل فردی و زمینهای که بر عملکرد معلمان در این باره اثرگذارند، میپردازد. به این منظور، از میان معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه ...
بیشتر
انتخاب و اجرای ارزشیابی تکوینی به عنوان یکی از شیوههای جایگزین ارزشیابی سنتی، علیرغم مزیتها و جذابیتهای فراوان، با دشواری و چالشهای متعددی روبرو بوده است. پژوهش پیمایشی حاضر با رویکرد کمی به بررسی عوامل فردی و زمینهای که بر عملکرد معلمان در این باره اثرگذارند، میپردازد. به این منظور، از میان معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه غرب مازندران یک نمونه آماری شامل 592 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شده و به پرسشنامههای مربوط به عملکرد معلمان در ارزشیابی تکوینی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی و معادلات سختاری مورد بررسی قرار گرفتند. در نتیجه، ضمن تایید روایی و پایایی پرسشنامهها، مشخص شد که خودکارآمدی معلمان، جمعیت معلمان شاغل در مدرسه، و حمایت مدرسه از معلمان بیشترین تاثیر را بر اجرای ارزشیابی تکوینی دارند. همچنین، معلمان مقطع متوسطه رغبت بیشتری به این شیوه ارزشیابی نشان دادند. بعلاوه، سابقه تدریس و گرایش به ارزشیابی تکوینی نیز رابطه معکوس داشتند. نتایج نشان دادند که عواملی همچون ویژگیهای دانشآموزان و موضوع و عنوان درس تاثیر معناداری بر تمایل و عملکرد معلمان در ارزشیابی تکوینی ندارند. در پایان، پیشنهادهایی درباره آموزش تکنیکهای عملی و ایجاد فضای حمایتی برای تشویق معلمان به استفاده از ارزشیابی تکوینی ارائه شده است.