نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی

2 دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر،بررسی نقش رهبری اخلاقی درپیش بینی توسعه رفتار شغلی و شکستن سکوت سازمانی می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی -پیمایشی می باشد.جامعه آماری پژوهش شامل همه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل می‌باشد که باجدول مورگان تعداد76 نفربه عنوان نمونه آماری با نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعیین شدند.ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه های:سکوت سازمانی ون داین وهمکاران(2003)،رفتار شغلی هری و همکاران(2004)ورفتار رهبری اخلاقی کارلشون و همکاران(2011) می باشد.جهت تحلیل داده های تحقیق از آزمون t تک نمونه ای،ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی استفاده گردیده است.نتایج نشان داد که میانگین رهبری اخلاقی و رفتار شغلی بصورت معناداری بالاتر از سطح متوسط بوده و مناسب می باشد(0/05 >P). میانگین سکوت سازمانی در سطح متوسط بوده و دارای اختلاف معناداری با متوسط جامعه آماری نمی باشد (0/05 <P). همچنین بررسی ها نشان داد که بین رهبری اخلاقی با رفتار شغلی همبستگی مثبت و معناداری(0/05 >P) و با سکوت سازمانی همبستگی منفی و معنادری وجود دارد (0/05 >P). نتایج حاصل از بررسی رگرسیون نشان داد که از بین مؤلفه های رهبری اخلاقی- ابعاد انصاف، اشتراک قدرت و شفافیت نقش بصورت معناداری می توانند رفتاری شغلی را پیش بینی نمایند(0/05>P) همچنین از بین مؤلفه های رهبری اخلاقی تنها اشتراک قدرت می تواند سکوت سازمانی را پیش‌بینی نماید(0/05>P).مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل باید به سبک رهبری و تقویت مؤلفه های آن در سازمان خود برای شکست سکوت کارکنان و رفتار شغلی مثبت، توجه ویژه نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Role of Moral Leadership in Predicting of Job Behavior and Breaking the Organizational Silence

نویسندگان [English]

  • ali khaleghkhah 1
  • habibeh najafi 2
  • zahra shahi 3

1 university of ardabili mohaghegh

2 university of ardabili mohaghegh

3 university of Germi Islamic Azad

چکیده [English]

The purpose of this study was investigating the role of moral leadership in predicting the development of job behavior and breaking the organizational silence. The research method chosen in this research is descriptive and survey method.The statistical population of the study consisted of employees of Islamic Azad university, Ardabil branch. Based on the Morgan table data,76 individuals were selected as statistical sample and collected from them by stratified random sampling. The data gathering tool in this research is of Organizational Clarity Questionnaire Van Dine etal(2003);Harry and Colleagues' Career Behavior(2004), and Moral Leadership at Carlson and colleagues (2011).to analyze the data, one-sample t-test, Pearson correlation coefficient and linear regression were used.the results of the research hypothesis test showed that the mean of ethical leadership and occupational behavior in the sample group was significantly higher than the average level(P<0.05)while the mean of organizational silence was moderate and There is no significant difference with the mean of the statistical population(P<0.05).Also,the research showed that there was a significant positive correlation between ethical leadership and job behavior (P<0.05)and organizational and organizational silence(P<0.05). Finally, the results of regression analysis showed that the components of ethical leadership dimensions of fairness, power sharing and transparency can significantly predict occupational behavior(P<0.05).among the components of ethical leadership, only subscription Power can predict organizational silence(P<0.05).the management of Islamic Azad university, Ardabil branch should pay attention to the style of leadership and the strengthening of its components in its organization to defeat the silence of human resources and positive job behavior.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ethical Leadership
  • Job Behavior
  • Organizational Silence
  • Human Resources
افضلی، رضا، مستقیمی، محمد (1394). بررسی رابطه میان رهبری اخلاقی و رفتارهای انحرافی کارکنان ادارات دولتی شهر کرمان، دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی مدیریت و توسعه اقتصادی، ص17.
جاودانی، م.ریم (1376). بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و تعامل گرا با تعهد سازمانی معلمان، پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، دوره اول، شماره اول، ص229-243.
خنیفر، سین ح (1397). سکوت سازمانی در تکاپوی ارائه مدل بومی برای سازمان های ایرانی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی.
خوشدل، محمد، جوادی، سین ح (1374). پیش بینی رفتارهای انحرافی در پرتو رهبری اخلاقی، دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی مدیریت و توسعه اقتصادی، ص32.
دانایی فر، سین ح، پناهی، اقر ب (1397). تحلیل نگرش های شغلی کارکنان سازمان های دولتی: تبیین جو سکوت و رفتار سازمانی، پژوهشنامه مدیریت تحول، دوره دوم، شماره سوم.
ساکی، ضا ر، دستی، محمد، نصری، ابر ص (1374). رابطه سبک های رهبری تحولی-تبادلی مدیران با سکوت سازمانی، پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، دوره پنجم، شماره اول.
سلطانی، شیرین (1372). بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر رضایت شغلی نیروی انسانی با توجه به نقش واسطه ای سکوت سازمانی، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز: سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی.
شیدایی، میر ا (1372). بررسی رابطه بین ابعاد رهبری اخلاقی و رفتار آوای سازمانی با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی در شعب بانک ملی استان گلستان، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی آذربایجان شرقی.
معنوی پور، دهخدا، پیرخائفی، علیرضا (1397). بررسی عوامل مؤثر بر رفتار شغلی کارکنان ناجا به منظور ارائه الگوی ارتقای رفتار آنان، فصلنامه نظم و امنیت انتظامی، دوره اول، شماره سوم، ص36-29.
معینی، سین ح، شکیبا، غالمحسین (1373). ارزیابی نقش سبک رهبری و فرهنگ سازمانی در شکل گیری سکوت سازمانی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
میرکمالی، مهدی، کرمی، محمدرضا (1395). بررسی رابطه بین ادراک سبک رهبری اخلاقی مدیران و عملکرد کارکنان، مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره بیست و چهارم، ص11-22.
نودهی، حسن، علمی، علی (1395). بررسی ارتباط بین سکوت سازمانی و اخلاق حرفه ای به واسطه رفتار کاری انحرافی در بین مدارس شاهد کلیه مقاطع شهر مشهد، نخستین کنفرانس بین المللی پارادایم های نوین مدیریت هوشمندی تجاری و سازمانی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
هرسی، ب، بلنجرد، ک (2004). مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کیبری، چاپ ششم، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی ماجد.
Ahmadi.A and Panahi.B. (2009). Studying the influence of ethical climate on Azerbaihan Sharghi Payamnour University employees' job attitudes and behavior.
Bath.G.D and Zaveri.J. (2013). The enabling role of decision support systems in organizational learning; Decision Support System; No 32; pp 297-309.
Blackler.F. (2007). Knowledge ،knowledge work and organizations. Unpublished Doctoral Dissertation, The Ohio State University, Columbus, Ohio.
Brinsfield.C. (2009). Employee silence: Investigation of dimensionality, development of measures, and examination of related factors; Unpublished Doctoral Dissertation, The Ohio State University, Columbus, Ohio.
Brown. ME; Trevino.LK and Harrison.DA. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing; Organizational Behavior and Human Decision Processes; No 117; pp 97-134.
Henriksen.K and Dayton.E. (2006). Organizational silence and hidden threats to patient safety; Health Services Research; Vol 41; No 2-4; pp 1539-1554.
Jackson.TA; Meyer. JP and Wang.XHF. (2013). Leadership, Commitment, and Culture A Meta-Analysis; Journal of Leadership & Organizational Studies; Vol 20; No 1; pp 84-106.
Kalshoven.K; Den Hartog.DN and De Hoogh; AHB. (2011). Ethical leader behavior and big five factors of personality; Journal of Business Ethics; Vol 100; pp 349–366.
Kalshoven. K and Den Hartog. DN. (2009). Ethical Leader Behavior and Leader Effectiveness: The Role of Prototypically and Trust; International Journal of eadership Studies; Vol 5; No 2; pp 102-120.
Meyer.JP and Allen. NJ. (2010). A three-component conceptualization of organizational commitment; Human Resource Management Review; Vol 1; No 1; pp 61-89.
Morrison.EW and Milliken. FJ. (2014). Organizational Silence: A Barrier to
Change and Development in a pluralistic World; Academy of Management Review; Vol 25; No 4; pp 706-725.
Neubert.M; Carlson.DS; Kacmar.KM; Roberts.J and Chonko.LB. (2009). The virtuous influence of ethical leadership behavior: evidence from the field; Journal of Business Ethics; Vol 90; No 2; pp 157-170.
Panahi.B; Veiseh.SM; Divkhar. S; Kamari. F. (2012). An empirical analysis on influencing factors on organizational silence and its relationship with employee's organizational commitment; Management Science Letters; No 2; pp 735-744.
Ponnu.CH and Tennakoon.G. (2014). The Association Between Ethical Leadership and Employee Outcomes – the Malaysian Case, Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies; Vol 14; No 12; pp 108-123.
Ramanaidu.SK. (2011). Uncovering The relationship between transformational leadership, Organizational Culture, Affective Commitment and Employee Performance: The Case of a Malaysian Educational Institution. Doctoral Dissertation, University of Newcastle; Faculty of Business and Law; Newcastle Business School.
Reilly.EC. (2008). The future entering: Reflections on and challenges to ethical leadership.
Senge.PM. (2012). Schools that learn; New York: Growen Business.
Schwepker.CH and Hartline.MD. (2015). Managing the ethical climate of customer-contact service employees; Journal of Service Research; Vol 7; No 4; pp 377- 397.
Tyler.TR and Blader.S. (2016). Identity and cooperative behavior in groups; Group Processes and Intergroup Relations; Vol 4; pp 20–26.
Van Dyne.L; Ang. S and Botero. IC. (2003). Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Construct; Journal of Management Studies; Vol 40; pp1359-1392.
Willemyns.M; Gallois. C and Callan.VJ. (2015). Trust me ،I’m your boss: trust and power in supervisor–supervisee Communication; International Journal of Human Resource Management; Vol 14; pp 17–27.
Yilmaz.E. (2010). The analysis of organizational creativity in schools regarding principals ethical leadership characteristics; Procedia Social and Behavioral Sciences; Vol 20; pp 3949-3953.
Zehir.C and Erdogan.E. (2011). The Association between Organizational Silence and Ethical Leadership through Employee Performance; Procedia Social and Behavioral Sciences; Vol 24; pp 1389-1404.
Investigating the Role of Moral Leadership in Predicting of Job Behavior and Breaking the Organizational Silence.