نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارغ التحصیل دانشگاه تهران

2 استادیار دانشگاه تهران

3 استاد دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر، باهدف بررسی رابطه رهبری توزیع‌شده مدیران و اعتماد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهر تهران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس دولتی دوره متوسطۀ(پسرانه و دخترانه) شهر تهران در سال تحصیلی 94 - 1393 می‌باشد، که تعداد آن‌ها برابر با 10565 نفر است، که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 370 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونه‌گیری در این پژوهش، روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای می‌باشد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه رهبری توزیع‌شده ایلمور (2001) و پرسشنامه محقق ساخته اعتماد سازمانی بر مبنای مؤلفه‌های اعتماد سازمانی الونن و همکاران (2008) استفاده شده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوا و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(رهبری توزیع‌شده «94/0» و اعتماد سازمانی «91/0») ارزیابی شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری توزیع‌شده مدیران و اعتماد سازمانی دبیران دوره متوسطه شهر تهران بالاتر از حد متوسط و میانگین فرضی قرار دارد. همچنین بین متغیر رهبری توزیع‌شده و اعتماد سازمانی دبیران و کلیه مؤلفه‌های آن‌ها رابطة مثبت و معناداری وجود دارد(P<0.05). و در نهایت مؤلفه‌های فرهنگ مدرسه و تجارب رهبری سهم معناداری در پیش‌بینی متغیر ملاک اعتماد سازمانی دبیران دارند(=0.37 , 0.30β).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Examining relationship between distributed leadership of principals and organizational trust of teachers in public high schools in tehran city

چکیده [English]

This study aimed to Examining relationship between Distributed Leadership of principals and organizational trust of teachers in publics high schools in tehran city. The method of the research is descriptive and its type is correlation. The Population of this study consisted of high school teachers in publics high schools in tehran city. That sample was selected by Multistage sampling and the size of sample was identified based on cochrane formula are 370 . data were collected through distributed leadership questionnaire of Elmor (2001) and organizational trust questionnaire of Researcher made. To determine the validity of the questionnaire, content validity and construct was used and Their reliability was estimated through Cronbach’s alpha coefficient on Pilot study(distributed leadership "0/94" and organizational trust "0/91").. The main findings are: distributed leadership of principals high school in the city of Tehran is above averag. Organizational trust of high school teachers in the city of Tehran and is above average. A positive relationship was found between general indicator of distributed leadership and organizational trust of high school teachers in the city of Tehran. Three components, school culture and leadership experience have a significant contribution to the prediction of organizational trust of the teachers(β=0/37& ./30).

کلیدواژه‌ها [English]

  • distributed leadership
  • organizational trust
  • high Schools teachers in the city of tehran
 
احمدی، حسن (1392). بررسی رابطۀ رهبری توزیع شده و عملکرد سازمانی معلمان شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران.
دیل، ترویال (1386). فرآیند ایجاد انگیزش در دیگران: روش‌ها و تکنیک‌ها. ترجمۀ بهزاد رمضانی. تهران: نشر دایره.
شیخ پور مطلق، فرهاد؛ جعفری، محمد؛ محمدیان، علی؛ دالور، حسین (1390). ارزیابی مدل عدالت سازمانی با تأکید بر اعتماد سازمانی برای آموزش و پرورش. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 2(7)، 1-20.
قدوی، اکرم سادات؛ گردرزی، قربانعلی؛ سلیمی، مجتبی (1384). بررسی رابطۀ بین عدالت سازمانی و میزان اعتماد در محیط مدارس. فصلنامه پژوهش های تربیتی، 3(3)، 107-121.
فرهنگ، ابوالقاسم؛ سیادت، سیدرضا؛ مولوی، حسین؛ هویدا، رضا (1389). بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطۀ مؤلفه‌های آن با یادگیری سازمانی در دانشگاه‌های دولتی جنوب شرق کشور. فصلنامه پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 7(55)، 111-130.
معمارزاده طهران، علیرضا؛ محمودی خدایی، غلامرضا (1388). طراحی الگوی عدالت سازمانی اثربخش برای سازمان‌های دولتی ایران. فصلنامه پژوهش های مدیریت، 20(82)، 49-65.
مهرام، بهروز؛ آبادی رحمت، مرضیه (1388). تأثیر سبک رهبری مدیران بر احساس برابری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مدیریت سلامت، 12(16)، 7-16.
باسینی، علی؛ عباسیان، عبدالحسین؛ باسینی، طاهره (1392). نقش سبک رهبری توزیعی مدیران بر عملکرد شغلی معلمان مدارس متوسطه شهر مهران: ارائه یک مدل. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(1)، 33-50
Bennett, N., Wise, C., Woods, P. & Harvey, J. (2003). Distributed leadership: Summary report. Nottingham: National College for School Leadership.
Beycioglu, K., Ozer, N. & Ugurlu, C. T. (2012). Distributed leadership and organizational trust: The case of elementary schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 3316-3319.
Davis, M. W. (2009). Distributed leadership and school performance (Doctoral dissertation, The George Washington University).
Eicher, J. (2004). Post-heroic. Managing the virtual leadership organization. Performance Improvement Global Network. A chartered Chapter of the International Society for Performance Improvement.
Elmore, R. F. (2000). Building a new structure for school leadership. American Educator, 23 (4): 6-13.
Gordon, Z. (2005). The effect of distributed leadership on student achievement (Doctoral Dissertation, Central Connecticut State University, 2005). Dissertation Abstracts International.
Goulding, A. & Walton, J. G. (2014). Distributed leadership and library service innovation. In Advances in Librarianship (37-81). Emerald Group Publishing Limited.
Hallinger, P. (2003). Leading educational change: Reflections on the practice of instructional and transformational leadership. Cambridge Journal of Education, 33 (3) 329-351.
Harris, A. (2004). Distributed Leadership and School Improvement.Educational Management Administration & Leadership, 32(1) 11–24.
Harris, a. (2009). Distributed Leadership Different Perspectives. University of London: Institute of Education.
Huffman, J. & Jacobson, A. L. (2003). Perceptions of professional learning
communities. International Leadership in Education, 6(3), 239-250.
Kennedy, A., Deuel, A., Nelson, T. H., & Slavit, D. (2011). Requiring collaboration or distributing leadership? Phi Delta Kappan, 92(8), 20-24.
Lashvay, L. (2003). Distributed Leadership. Clearinghouse on Educational policy management, National association of elementary school pricipals, 19(4), 1-6.
Lucia, R. T. (2004). Distributed leadership: An exploratory study. Doctoral
Dissertation, Florida Atlantic University. Dissertation Abstracts
International, AAT3159315.
Möllering, G., Bachmann, R. & Hee Lee, S. (2004). Introduction: Understanding organizational trust–foundations, constellations, and issues of operationalisation. Journal of Managerial Psychology, 19(6), 556-570.
Mutter, D. (2004). An inquiry into distributed leadership in Virginia: From reliance on self to reliance on collective strength. Retrieved April 15, 2006 from http://www.cepi.vcu.edu/Publications/SAELP/inquiry_Dist _Lead_inVa.htm.
Phillips, G., McNaughton, S. & MacDonald, S. D. (2001). Picking up the pace: Effective literacy interventions for accelerated progress over the transition into decile 1 schools. Child Literacy Foundation and Woolf Fisher Research Centre.
Prasertratana, S., Sanratana, W. & Somprach, K. O. (2014). Distributed Leadership: Structural Equation Model. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1610-1614.
Rivers, S. D. (2010). Leadership as a distributed phenomenon: A study of shared roles and 3 rd grade student achievement. Capella University.
Smylie, M., Mayrowetz, D., Murphy, J. & Louis, K. S. (2008). Trust and the development of distributed leadership. Journal of School leadership, 17(4), 469-503.
Spillane, J. P., Halverson, R. & Diamond, J. B. (2004). Towards a theory of leadership practice: A distributed perspective. Journal of curriculum studies, 36(1), 3-34.
Spillane, J. P. (2005, June). Distributed leadership. In The educational forum.69(2),143-150.
Storey, A. (2004). The problem of distributed leadership schools. Leadership and management, 24(4), 249-265.