نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.

2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران

چکیده

هدف پژوهش،تحلیل مشخصات متقاضیان و وضعیت دانشگاه‌ها در جذب اعضاء هیأت علمی بود که با روش توصیفی و رویکرد کاربردی انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و بررسی آمارهای وزارت علوم و مصاحبه با کارشناسان استفاده شد. جامعهپژوهش متقاضیان فراخوان‌ها و دانشگاه های وزارت علوم بود. یافته ها؛ اول: در ده سال اخیر تعداد اعضاء هیأت علمی سیر صعودی داشته ولی در سه سال اخیر تعداد مجوزهای استخدام سیر نزولی داشته و شکاف بین میزان تقاضای استخدام و میزان مجوز استخدام را ایجاد کرده است. دوم: تغییرات نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه‌های وزارت علوم ناچیز، پیام نور به شدت کاهشو غیرانتفاعی به شدت افزایش داشته است. سوم: بیشترین نسبت تقاضا به اعلام نیاز متعلق به دانشگاه تربیت مدرس و کمترین متعلق به دانشگاه خلیج فارس بوده است. چهارم: بیشترین نسبتتقاضا به اعلام نیاز در رشته شیمی و کمترین در رشته کامپیوتر بوده است. پنجم: وضعیت معدلمتقاضیان زن از مرد بهترو در تعداد کارهای پژوهشی و فعالیتهای اجرایی بر عکس بوده است. ششم: تمام متقاضیان ملیت ایرانی داشته اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis Applicants' Characteristics and Universities of Ministry of Science' Situation in Employment New Faculty Members

نویسندگان [English]

  • hadi mosadegh 1
  • Reza Jafari Harandi 2

1 Assistance Professor in Educational Sciences Department, Literature & Human Sciences Faculty, University of Qom, Qom, Iran

2 Associate Professor in Educational Sciences Department, Literature & Human Sciences Faculty, University of Qom, Qom, Iran

چکیده [English]

The aim of this research was to a survey the Situation of applicants and universities in employment the faculty member. The methods which has been used are library study, a follow up in the ministry of science research and technology, and interview with experts. The population investigated were the invited applicants and all universities under the Ministry of Science.The results; First, in the last ten years a number of faculty member have advanced, but the gap between the application rate and the permit to employ individuals ,in the last three years, has increased, while the number of employment permits has decreased. Second:a student teacher ratio in proportion to the universities under the Ministry of Science, no change , high ratio increase in University of Peyame Noor and high ratio decrease in the private institutions. Third: most need demand rate applications is for University of Tarbiyat Modares, and least for university of Khalige Fars. Forth: most need demand rate applications to join a chemistry field, and least is for field of Computer engineering. Fifth: the average marks of male applicants was better than female. And a number of executives experience and researches work were opposite. Sixth:All applicants were Iranian nationals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Universities
  • Faculty
  • Members
دانشگاه تهران (1345). راهنمای دانشگاه تهران. انتشارات دانشگاه تهران.کتابخانة دیجیتال دانشگاه تهران. 1393.
دلاور، علی (1383).احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی تهران: انتشارات رشد.
روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی (1394). برگرفته از آدرس الکترونیکیhttp://sccr.ir/pages/ خرداد 1394.
خبرگزاری مهر (1394). مصاحبه با دکتر رضوان طلب. بازیابی شده از http://www.mehrnews.com/news بهمن 1394.
مجلس شورای اسلامی (1390). برنامة پنج سالة پنجم توسعة جمهوری اسلامی ایران، برگرفته شده از http://www.parliran.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=3362 در بهمن 94.
مرکز جذب وزارت علوم (1394).فایل اعلام نیاز دانشگاه ها، برگرفته از آدرس http://www.mjazb.ir/detail/News/122 به تاریخ بهمن 94.
مرکز مطالعات و پژوهش‌‌‌های جمعیّتی آسیا و اقیانوسیه (1394).
تحولات جمعیتی، چالش‌های پیش‌رو و لزوم تجدیدنظر در سیاست‌های جمعیتی ایران، برگرفته از وب سایت مؤسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیّت کشور به آدرسwww.psri.ac.ir دربهمن 1394.
مردانی،محمدرضا؛حکیم،امین؛خالقیان،امیر (1392).آشنایی باعملکرد و فرآیند جذب و تبدیل وضعیت اعضاء هیأت علمی.  مرکزجذب اعضاء هیأت علمی وزارت علوم،تحقیقات وفناوری.
هیأت عالی جذب (1394).صلاحیت‌‌‌های عمومی متقاضیان جذب. برگرفته از آدرس http://jz.farhangoelm.ir/، دیماه 1394.
نقشة جامع علمی کشور (1389). برگرفته ازhttp://sccr.ir/pages/ در بهمن 93.
Babcock, L. and Laschever, S. (2003). Women don’t ask: Negotiation and the gender divide.Princeton, New Jersey: Princeton University Press
Bauer, C.C. and Baltes, B.B. (2002). Reducing the effects of gender stereotypes on performance evaluations. Sex Roles, 9/10, 465–476
Biernat, M. and Kobrynowicz, D. (1997).Gender- and race-based standards of competence: Lower minimum standards but higher ability standards for devalued groups. Journal of Personality and Social Psychology, 72 (3), 544–557.
Camblin,L. D. and Steger, J. A. (2000). "Rethinking faculty development". Higher Education, 39 (1), 1-18.
Columbia university.?. Guide to Best Practices in Faculty Search and Hiring. Retrieved from: http://facultydiversity.columbia.edu/.
EL-Khawas, E.(2010). Human Resource Issues in Higher Education.527-532. Downloaded from http://www.elearnica.ir.
Heilman, M. E., Wallen, A. S., Fuchs, D., and Tamkins, M. M. (2004). Penalties for success: Reactions to women who succeed at male gender-typed tasks. Journal of Applied Psychology, 89(3), 416–427.
Metcalf ,H and Heather Rolfe,Philip Stevens and Martin Weale.(2005).Recruitment and Retention of Academic Staff in Higher Education. National Institute of Economic and Social Research. Moscow State University . retrieved from: http://cas.hse.ru/faq at 2015.
Ronald G. Ehrenberg and Liang Zhang .(2005).The changing nature of faculty employment. In (Robert L. Clark, Jennifer Ma),Recruitment, Retention and Retirement in Higher Education (32-46 ). Published by Edward Elgar Publishing Limited Glenside House Montpellier Parade Cheltenham Glos GL50 1UA,UK.
Smith, D. (2000). How to diversify the faculty. Academe, 86, no. 5. Washington, D.C.: AAUP.
Sommers, S. (2006).  On Racial Diversity and Group Decision Making: Identifying Multiple Effects of Racial Composition on Jury Deliberations. Journal of Personality and Social Psychology 90, no. 4 :597–612.
Shanghai Jiao Tong University.(2015). Retrieved from: http://en.sjtu.edu.cn/join-us/faculty-positions/chair-professors-and-accredited-professors/sjtu-accredited-professors-recruitment/ at 2015.
UClA University.(2014).Faculty Search Toolkit 43014. retrieved at 2014.
University of Illinois.(2008).Understanding Recruiting and Hiring Processes at the University of Illinois. retrieve at 2014 from: http://illinois.edu.
University of Houston. (2013).Faculty Handbook. Compiled and distributed by the Office of the Faculty Senate, University of Houston. Revised, 24th Edition. Retrieved at 2014 fromwww.uh.edu/.
University of Kansas. (2010). Handbook for Faculty and Other Unclassified Staff. Office of the Provost and Executive Vice Chancellor University of Kansas.
Winter,A.P, and Kjorlien,C.L.(2001). Business Faculty Recruitment: The Effects of Full-Time versus Part-Time Employment. Community College Review. Retrieved from http://www.sagepublications.com at 2015. 29: 18.