نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مدیریت آموزشی -دانشکده علوم تربیتی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان) -اصفهان - ایران

2 استاد یار دانشکده علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان ( خوراسگان)، اصفهان ، ایران

چکیده

پپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فراموشی سازمانی با نوآوری سازمانی و چابکی سازمانی در بین کارکنان سازمان آموزش و پرورش اصفهان انجام گردید . روش تحقیق مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری مشتمل بر کارکنان سازمان آموزش و پرورش به تعداد 450 نفر بود. از این تعداد با استفاده از جدول نعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان (1970) و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم ، تعداد 207 نفر برای شرکت در پژوهش حاضر انتخاب شدند . ابزار جمع آوری اطلاعات سه پرسشنامه دی هالن و فیلیپس (2004) ، پرسشنامه نوآوری سازمانی اسماعیل و همکاران (2002) و پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2004) بوده است . پایایی پرسشنامه ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0 ،84/0 و77/0 برآورد گردید . تجزیه وتحلیل حاصل از این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS ، نسخه 22 در دو سطح آمارتوصیفی واستنباطی انجام شد . نتایج پژوهش نشان داد که بین فراموشی سازمانی هدفمند با نوآوری سازمانی ( 37/0=r و05/0>p )رابطه معنی دار و مستقیم وجود دارد و بین فراموشی تصادفی و نوآوری ( 14/0-=r و50/0>p )رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد . بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی (41/0=r و05/0>p )رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد ولی بین فراموشی سازمانی تصادفی و چابکی سازمانی رابطه معنی داری مشاهده نشد .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Organizational Forgetting With organizational Innovation and organizational Agility Among the Employees of Isfahan Education Organization

نویسندگان [English]

  • MOHAMAD REZA HOJATI NAJAFABADI 1
  • Mahboubeh Sadat Fadavi 2

1 DEPARTMENT Educational Management -Islamic Azad University Isfahan (khorasgan)-Isfahan -IRAN

2 department educational management -Islamic Azad UniversityIsfahan (khorasgan)-Isfahan-iran

چکیده [English]

The persent study investigated the relationship between Organizational Forgetting With organizational Innovation and Organizational Agility was conducted in Isfahan Education Statistical reserch, education and community organizations Isfahan city that consisted of 450 patients .Based on sample size Kertesi and Morgen(1970) , 207 stratified random sampling methods were use for . Searching tools of Salavati et al Organizational Forgetting Questionnaire (1392) , with 17 items , Esmaeil et al Organizational Innovation Questionnaire (2002), with 33 items and Sharifi and Jang Organizational Agility Questionnaire (2004) , with 29 items colleagues validity was confirmed by experts Management of reliability using Chrobak were for Intentional and Accidental Organizational Forgetting Questionnaire (97% ,79%) , organizational Innovation Questionnaire(84%) , organizational Agility Questionnaire(77%) and zero persent is calculated . Using version 22 of statistical package in social sciences (SPSS) , the analysis of this research was done in two levels of descriptive and inferential statistics .The results showed that there is a significant relationship between Intentional Organizational Forgetting with organizational Innovation(r= 0/37 ,p<0/05 ) and there is a significant inverse relationship between Accidental Organizational Forgetting with organizational Innovation (r= -0/14 ,p<0/05 ) . There is a significant relationship between Intentional Organizational Forgetting with organizational Agility(r=0/41 ,p<0/05 ) ,but between Accidental Organizational Forgetting with organizational Agility were not significant .Results showed the best predictor of organizational Innovation is Intentional Organizational Forgetting, and only predictor of Agility organizational was Intentional Organizational Forgetting .

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intentional Organizational Forgetting
  • Accidental Organizational Forgetting
  • organizational Innovation
  • organizational Agility
ابراهیمیان جلودار ، ی . و ابراهیمیان جلودار ، م . (1390). چابکی سازمانی : سرعت پاسخ گویی و انعطاف پذیری سازمانی ،   
نشریۀ توسعۀ انسانی پلیس ، شمارۀ 39، ص 13-43.
اسماعیلی، م.  اکبری پشم ،ف . و سلگی ، ز .(1396) .تاثیر چابکی سازمانی بر ویژگی های توانمند سازی کارکنان با توجه به  
نقش فراموشی و سکوت سازمانی ، مورد مطالعه کارکنان بیمارستان شفای شهر خرم آباد، راهبرد های مدیریت در  
نظام سلامت ، 2(3) ، 224-233.
امینی، م .وکریمی ، ف .(1393). رابطۀ بین فراموشی سازمانی با قابلیّت یادگیری سازمانی و نوآوری در بین کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان ، پایان نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، دانشکدۀ علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان ) .
باقری ،م و صانعی، م . (1393). بررسی تاثیر فراموشی سازمانی  بر یادگیری  و نوآوری  سازمانی  دانشگاه  علوم پزشکی شاهرود ،پایان نامه مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود.
بخش چناری ، ا . عیدی،ح .و همایون ، ع .(1393). تحلیل ارتباط فراموشی سازمانی و چابکی سازمانی با عملکرد سازمانی ، وزارت ورزش و جوانان ، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش ، دورۀ دوّم ، شمارۀ 5، 11-20.
بهرامی ،ح . شفیعی حق شناس ، ل .  چاووشی ، م . وخراسانی  ، م.(1394).  مطالعۀتطبیقی تاثیر فراموشی سازمانی هدفمندبر چابکی سازمان در گروه تولیدی صنعتی انتخاب ، شعب بانک کارآفرین شهر تهران و سازمان کتابخانۀ آستان مقدّسه قم، سوّمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت با رویکرد های کاربردی و پژوهش نوین  .
پرناک، ج .(1394) . رابطۀ بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در مدارس در میان دبیران ، فصلنامۀ پژوهش های نوین روان شناختی ، سال دهم ، شمارۀ  38 .  76-97 .
جعفرنژاد ، ا و شهایی، ب . (1386).  «مقدّمه ای بر چابکی سازمان و تولید چابک»، تهران ، مؤسسۀ مهربان نشر .
جلالی ،ر . خسروانی،  ف . وحسینی ، ی .( 1389).   فراموشی سازمانی ، چالش مهم مدیران در عصر کسب و کار .  پژوهش نامۀ مدیریت تحوّل ، سال دوّم شمارۀ چهارم ، 97-117
جلالی فراهانی،  م . صابری، ع . حیدری ، م . و جاوید ،م .( 1394) . تبیین رابطۀ فراموشی سازمانی هدفمند و یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش ، دورۀ دوّم ، شماره 8 ،35-44.
رستگار، ع . ومقصودی ،ط . (1395) . بررسی تاثیر رهبری تحوّل آفرین بر نوآوری سازمانی با نقش میانجی گری تسهیم دانش . فصلنامۀ علمی پژوهشی مدیریت ( بهبود تحوّل ) سال بیست و پنجم ، شمارۀ  80  . 152--182
سیلاوی ، ع .(1389). «بررسی ارتباط بین گرایش به دولت الکترونیکی با چابکی سازمان در شرکت گاز استان تهران»، پایان نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت دولتی، دانشگاه شاهد تهران، دانشکدۀ علوم انسانی.
صادقیان ، ر . یعقوبی ، ن . و افراری ، م ا .(1391). بررسی رابطه ی فراموشی هدفمند سازمانی و چابکی سازمانی، نشریۀ پژوهش های مدیریت عمومی، سال5 شمارۀ 17.
طاهر خانی، ع. و کهندل ،م . (1395).  ارتباط فراموشی سازمانی هدفمند با خلّاقیت فردی  و چابکی سازمانی  در  ادارۀ  کلّ ورزش و جوانان استان قزوین همایش بین المللی یافته های نوین در علوم ورزشی .
فارسیجانی ،  ح . و سمیعی نیستانی ، ا.(1389). بررسی نقش یکپارچگی بین مدیریت کیفیت جامع و مدیریت فناوری در تعیین   عملکرد های کیفیت و نوآوری ، نشریۀ مدیریت فناوری اطّلاعات ، دورۀ 2 ،شمارۀ 4 . 111-136 .          
کیان پور، ز. وکریمی ،ف .(1394). رابطۀ بین فراموشی سازمانی و مدیرت دانش با چابکی سازمانی در اداره های آموزش و پرورش نواحی شش گانۀ شهر اصفهان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوارسگان) .
محمود وند، م .(1390) . بررسی رابطۀ فراموشی سازمانی با تغییرات سازمانی در دانشگاه سیستان و بلوچستان، پایان نامۀ کارشناسی ارشد در رشتۀ مدیریت آموزشی ، دانشگاه سیستان و بلوچستان .
مشبکی، ا . بستام ، ه. و ده یادگاری، س.(1391) .ارتقای عملکرد سازمانی از طریق فراموشی سازمانی هدفمند ، نشریۀ مدیریت سلامت  ، ج 15 ،شمارۀ 48، 93-105 .
موغلی ،ع و منصوری ، س ع .(1395) . ارتباط میان فراموشی سازمانی و نوآوری سازمانی با اثر میانجی قابلیّت یادگیری سازمانی ، نخستین کنفرانس بین المللی پارادایم های نوین مدیریت–هوش تجاری و سازمانی ، دانشگاه شهید بهشتی ،تهران ، اردیبهشت 95.
نوید ادهم ، م . (1391) .الزامات مدیریتی تحول بنیادین در آموزش و پرورش ، فصلنامۀ راهبرد فرهنگ ، سال پنجم ، شمارۀ 17-18، 223-296 .
Almahamid, S. M. .(2013). E-government system acceptance and organizational agility:theoretical framework and research agendas. International Journal of Information,Business and Management, 5(1), 4.
Algama, K. .(2011). “Creating a culture for organization learning and agility, www.Google.com/url?sa =t&rct=j&q=Algama,+k.
Agostinho. L.(2015). Proposal of organization framework model, using business processes and hierarchical patterns to provide agility and flexibility in competitiveness environments. Procedia Engineering, 131, 401 – 409.
Besanko,D.,Doraszelki.U.,Kryukov,Y.&Satterthwaite,M.(2010). Learning-by-doing,organizational forgetting, and industry dynamics.Econometrica,78(2),453-508.
Chunhua, C. Zhihui,J .(2006).The management of initiative forgetting in knowledge management", Science of  Science and Management of Science and Technology, Vol. I(4) . 124-128.
De Holan,P.M.& Phillips, N. (2004).Remembrance of Things Past? The Dynamics of Organizational Forgetting. Management Science,50(1), 1603-1613.
Kuleelung, T. & Ussahawanitchakit, P. (2015). Organizational agility and firm performance: evidence from information and communication technology (ICT) businesses in Thailand. The Business & Management Review, 7(1), 206.
Lin C. Y.& Kuo T. H.(2007). The mediate effect of learning and knowledge on organizational performance. Industrial Management & Data Systems . 107(7): 1066‐1083.
Lamsaa, A.M. & Pucetaite,R .(2009).Development of Organizational trust among Employees from a Contextual Perspective .Business Ethics .15(2).130-141.
Martensson, M.(2000). "A critical review of knowledge management as a management tool". Journal of Knowledge Management, Vol.4, N.3.
Panda, S. & Rath, S. K. (2016). Investigating the Structural linkage between IT capability and Organizational agility: A Study on Indian Financial Enterprises. Journal of Enterprise Information Management, 29(5).
Ravichandran, T. (2007). IT Competencies, Innovation Capacity and Organizational Agility: Performance Impact and the Moderating Effects of Environmental characteristics. Lally School of Management & Technology Rensselaer Polytechnic Institute, 459-472.
Sharifi, H. Zhang, Z. (2000). Agility in practice: application of a methodology, special issue on “Next Generation Manufacturing” Intl. Jour. of Operations & Production Management, Vol. 21(5). 772-794
Sune,  Albert; Fernandez, Vicenc .(2009) . Organizational  Forgetting  in Higher Education” . 3rd  International  Conference  on  Industrial  Engineering and  Industrial  Management. Barcelon-Terrassa, September  2nd-4th .
Xin,W. Rui, G. (2012).The model of organizational forgetting and the research of management strategy based on knowledge management ", Journal of Lanzhou. 11(158).l53-155.