نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه زابل

چکیده

آموزش عالی و رهبری هوشمند آن به عنوان یکی از مهم ترین ارکان نظام آموزشی هر کشوری محسوب می شود که می تواند نقش کلیدی در تعالی جوامع داشته باشد . رهبری هوشمند یکی از رویکردهایی است که صاحب نظران حوزة مدیریت به تازگی به آن توجه کرده اند؛ بنابراین، با توجه به نظریه های رهبری در الگوهای جدید تلاش می شود تا از زاویة خلاق و هوشمند به پدیدة رهبری نگریسته شود، لذا هدف این مقاله ارائه مدل رهبری هوشمند برای دانشگاهها است . در پژوهش حاضر برای طراحی الگوی بومی رهبری هوشمند از روش تحقیق کیفی و روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف و مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های زاهدان استفاده شد. همه مصاحبه‌ها ضبط، دست‌نویس و تایپ گردید. سپس در نرم‌افزار MAXQDA وارد و کدگذاری، طبقه‌بندی و توصیف شد و مطابق روش تحلیل محتوا، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت پس از مصاحبه با 20 نفر از خبرگان ، دستیابی به غنای اطلاعاتی ، اشباع و تکرار داده ها حاصل شد. لذا الگوی مورد نظر در قالب 426 کد ،89 مفهوم ،19 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی )رهبری عقلایی ، رهبری عاطفی ، رهبری معنوی و رهبری جمعی ) طراحی شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identify the Intelligent Leadership Components for Universities

نویسنده [English]

  • aleme keikha

Faculty member, university of zabol. Zabol. Iran.

چکیده [English]

Higher education and intelligent leadership are considered as an important part of every country's education system which could have a key role in reaching the goals of the society. In theories of leadership, new patterns attempt to view leadership from the angle of creative and intelligent phenomenon. This paper aimed to design and develop intelligent leadership model for universities. In this research, a qualitative research method and a purposeful sampling method and semi-structured interview with managers and faculty members of universities of Zahedan were used to design the native model of intelligent leadership. All interviews were recorded, handwritten and typed. Then it was coded, categorized and described in MAXQDA software and analyzed according to content analysis method. After interviewing with 20 experts, information richness, saturation and repetition of data were obtained. Therefore, the model was designed in the form of 426 codes, 89 concepts, 19 sub categories and 4 main categories (rational leadership, emotional leadership, spiritual leadership, and collective leadership).

کلیدواژه‌ها [English]

  • intelligent leadership
  • rational leadership
  • emotional leadership
  • spiritual leadership and collective leadership
 
اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ نصیری ولیک نبی، فخرالسادات؛ بهشتی راد، رقیه (1392). نقش رهبری خدمتگزار در ارتقای اعتماد سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی. فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 2(4)، 22-92.
باقری، مسلم و توالیی، روح‌الله (1389). بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان‌ها. فصلنامه توسعه انسانی پلیس، دوره 9، شماره 36، 93-70.
تابلی، حمید؛ دریجانی، علی؛ نادری فر، علیرضا و پورشهابی، وحید (1393). رهبری معنوی در سازمان و مدیریت. انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران.
توفیقی، شهرام؛ فالح، محمد صالح؛ خواجه آزاد، مجتبی (1391). ارزیابی کیفیت رهبری آموزشی بیمارستان بقیه‌الله (عج) بر اساس الگوی تعالی مالکوم بالدریج. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، سال شانزدهم، شماره 2.
سلطانی، ایرج (1388). هوش شش‌گانه ابزار رهبری هوشمند. فصلنامه تدبیر، شماره 226.
دانایی‌فرد، حسن و اسالمی، آذر (1386). کاربرد استراتژى پژوهشى نظریه داده بنیاد در عمل- ساخت نظریه بی‌تفاوتی سازمانى. تهران: نشر دانشگاه امام صادق (ع).
ضیایی، محمدصادق؛ نرگسیان، عباس؛ آباغی، سعید (1389). نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران. نشریه مدیریت دولتی، 2(2)، 09-90.
طاوسی، علیرضا (1393). رابطه رهبری هوشمند با مؤلفه‌های سازمان یاددهنده ازنظر کارشناس مسئولان اداره کل آموزش‌وپرورش استان قم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
قاسمی، مریم (1394). رابطه مؤلفه‌های رهبری هوشمند با استقرار نظام مدیریت کیفیت جامع. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه.
حسن‌علی، علیرضا؛ پور، محمد؛ پور، اکبر (1388). بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی و توانمندسازی در مناطق آموزش‌وپرورش تهران. نشریه مدیریت دولتی، دوره 1، شماره 2، 132-119.
نورعلیزاده، رحمان؛ علی‌جلجوند، حامد (1387). رهبری جدید (الگوی هوشمند رهبری). دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال پنجم، شماره 16.
Bass, B.M (2010). Theory, Research and Managerial Application. Third Edition. The Free press. New York.
Friedrich, T. L. & Mumford, M. D. (2009). The effects of conflicting information on creative thought: A source of performance improvements or decrements? Creativity Research Journal, 21, 265–281. http://dx.doi.org/10.1080/10400410902861430.
Friedrich,T.L, Vessey,W.B & Schuelke,M.J. (2011). A Framework for Understanding Collective Leadership: The Selective Utilization of Leader and Team Expertise within Networks. United States Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences.
Friedrich.T. L, Griffith b. J. A, Mumford.M. D. (2016). Collective leadership behaviors: Evaluating the leader, team network, and problem situation characteristics that influence their use. The Leadership Quarterly 27. 312–333.
Fry,L.W. (2003)Toward a theory of spiritual leadership, The Leadership
Quarterly, Vol.14 pp.693-727.
Fry,L.W.and Matherly,L.L. (2006),Spiritual Leadership and Organizational Performance: An Exploratory Study, Tarleton State University – Central Texas.
Fry, L.W. Hannah, S.T. Noel,M, Walumbwa, F.O. (2011). Impact of Spiritual Leadership on unit performance. The Leadership Quarterly, 22, 259–270.
Gronn, P(2002a) Distributed leadership as a unit of analysis. The Leadership Quarterly. Vol 13. 423-451.
Gronn, P. (2002b). Distributed properties:A new architecture for leadership.Educational Management and Administration, 28(3), 317-338.
MacBeath, J. (2003). Distributed Leadership. Nottingham, UK: National College of School Leadership.
McKeown, A. & Bates,L. (2013). “Emotional intelligent leadership: Findings from a study of public library branch managers in Northern Ireland, Library Management, 34(6/7), pp462 – 485.
Mattone,John. (2013).intelligent leadership:what you need to know to unlock your full potential.American management association.
Pfeffer, J. (2003). Business and the spirit: Management practices that sustain values. In R. A. Giacalone & C.L. Jurkiewicz (Eds.), Handbook of workplace spirituality and organizational performance (pp. 29−45). New York: M. E. Sharp.
Rutkauskas, V, & Stasytyte, V. (2013). “Leadership intelligence: how to get there? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 75,pp 52 – 61.
Sydänmaanlakka, Pentti. (2003).Intelegent Ledership and Ledership Competences Developing a leadership framework for intelligent organizations. Dissertation for the degree of Doctor of Philosophy to be presented with due permission of the Department of Industrial Management, for public examination and debate in Auditorium Luna, Spektri Duo Building, Metsänneidonkuja 6 at the Helsinki University of Technology.
Sydanmaanlakka, pentti. (2008). Intelligent leadershipe and creativity: suporting creativity through intelligent leadership.the 2 community meeting,may,Buffalo,New York.
Tang, H.W. Yin, M. & Nelson, D. (2010). “The relationship between emotional intelligence and leadership practices: A cross‐cultural study of academic leaders in Taiwan and the USA, Journal of Managerial Psychology, 25(8), pp899 – 926.