نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 فارق التحصیل کارشناسی ارشدمدیریت آموزش

2 دانشیاردانشگاه پیام نور

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سلامت سازمانی با مدیریت دانش مدیران دانشگاه علامه طباطبایی انجام گردید. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه‌ی جمع آوری داده‌ها توصیفی _ همبستگی است. جامعه‌ی آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران آموزشی و پژوهشی در دانشگاه تعداد 70 نفر بودند و از این تعداد 61 نفر به پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده و داده‌های آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. داده‌های پژوهش از طریق پرسش‌نامه (محقق ساخته) سلامت سازمانی با پایایی 94/0 و مدیریت دانش با پایایی 91/0 جمع آوری و از طریق آزمون‌هایt تک نمونه‌ای، فریدمن، مجذورکای، رگرسیون خطی همزمان و همبستگی بنیادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش بیانگر این بود که وضعیت سلامت سازمانی و هفت مؤلفه (روحیه، تاٌکید علمی، ملاحظه‌گری، ساختاردهی، حمایت منابع، نفوذ مدیر، یگانگی نهاد) و مدیریت دانش و سه مؤلفه آن (خلق دانش، انتشار دانش، کاربرد دانش) در سطح پایینی قرار دارد. در رتبه بندی مؤلفه‌های سلامت سازمانی، مؤلفه ملاحظه‌گری مدیران بالاترین رتبه و مؤلفه یگانگی نهاد مدیران در پایین‌ترین رتبه و مؤلفه‌های روحیه، تاٌکید علمی، ساختاردهی، حمایت منابع و نفوذ مدیر به ترتیب در رتبه‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم قرار دارند؛ در مجموعه مؤلفه‌های مدیریت دانش، مؤلفه انتشار دانش در رتبه یکم، مؤلفه کاربرد دانش در رتبه دوم و مؤلفه خلق دانش در رتبه سوم قرار گرفته‌اند. همچنین متغیرهای فردی با سلامت سازمانی و مدیریت دانش رابطه‌ای ندارد. و در نهایت با استفاده از مدل همبستگی بنیادی بین سلامت سازمانی و مدیریت دانش رابطه مثبت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

improving organizational health based on the knowledge management, of university administrators

نویسندگان [English]

  • saeideh khalilian 1
  • mahmood ekrami 2

1

2

چکیده [English]

Abstract:
This matter resulting from concentrating on knowledge is strategic resources of the organization. This research conducted as organizational health relation with knowledge management of managers of AllamehTabatabaei University. The research methodology has applied goal also correlative-descriptive data collecting method. Statistical society of this research includes all research and educational managers of AllamehTabatabei University worked for 6-fold colleges of the university in academic year 2013-2014 consisting of 70 persons.
In this research 61 persons were participated in statistical society including 70 persons randomly.
Research data collected through organizational health questioner with 0.9433 reliability and knowledge management with 0.9194 reliability and analyzed through sample t- tests, Friedman, chi-square, Friedman, simultaneous linear regression and basic correlation. The research results indicated that organizational health status and 7 components which have been examined for evaluating lower level. Besides research result indicated that knowledge management status and 3 components examined in lower level. Also in organizational health components complex (7 compilers), managers' consideration component positioned in highest class and managers institutions unity component in lowest class and in total knowledge management components (3 components), knowledge spreading component in 1st position, knowledge application component in 2nd position and knowledge creating component in 3rd position. For replying to last question basic correlative model used, hence two transactions obtained that indicated that there is positive relation between organizational health and knowledge management.
Key words: organization health, indexes of organizational health, knowledge management, indexes of knowledge management

کلیدواژه‌ها [English]

  • "organization health"
  • " indexes of organizational health"
  • " knowledge management"
  • "indexes of knowledge management "
اسکندری، احمد. (1378). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و عملکرد مدیران مدارس متوسطه مشکین­شهر. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تهران.
اکبری، مرتضی؛ شکیبا، حجت؛ ضیایی، محمدصادق؛ مرزبان، شیرمراد و رازی، سمیرا. (1392). بررسی رابطه­ی سلامت سازمانی با کارآفرینی سازمان کارکنان دانشگاه تهران. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. مدیریت دولتی، 5(1)، 1-20.
جعفری، حسن؛ محمدیان، مهدی وحسین­پور، داوود. (1390). رابطه­ی سلامت سازمانی و تعهد سازمانی در کارکنان بیمارستان آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز. فصل نامه علوم بهداشتی جندی­شاپور، 4(1).41-48.
حقیقت­جو، زهرا؛ شفیق­پور، محمدرضا؛ سلطانی، علیرضا و انصاری، حمید. (1388). بررسی رابطه سبک تفکر و کارآفرینی مدیران با سلامت سازمانی کارکنان دانشگاه­های علوم پزشکی کشور. فصل­نامه دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه، 7 (1)، 13-20.
حاج ابراهیمی، مهدی. (1387). بررسی وضعیت موجود مدیریت دانش در میان کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های دانشکدهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی تبریز. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
حسینایی، صدیقه. (1390). ارزیابی وضعیت مدیریت دانش در کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های دولتی شهر تهران بر اساس مدل پایه­های ساختمان دانش. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه علامه طباطبائی.
حیدری، حسین. (1389). بررسی رابطه بین ساختار مدیریت دانش و فرهنگ‌سازمانی در دانشکده­های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه رازی کرمانشاه. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه رازی کرمانشاه.
رحمتی اصل، نایب علی و بنسبردی، علی. (1391). بررسی رابطه بین فرهنگ‌سازمانی و مدیریت دانش در کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تهران.
رضایی، حسن. (1383). بررسی نقش مدیریت دانش در موفقیت تیم­های والیبال استان مازندران. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
ساعدی، سارا؛ خلعتبری، جواد و موری نجف­آبادی، ندا. (1389). رابطه کیفیت کاری و سلامت سازمانی با خشنودی شغلی. فصل­نامه تازه­های روانشناسی صنعتی/سازمانی، 1(4)،55-64.
سالارزهی، حبیب الله؛ مرادزاده، عبدالباسط و عرب، عباس. (1391). نقش مؤلفه­های مدیریت دانش در پیش­بینی مؤلفه­های سلامت سازمانی. موردمطالعه اداره­ی راه و شهرسازی جنوب استان سیستان و بلوچستان. فصل نامه پژوهش­های مدیریت عمومی، 5(18) ،108-85.
شامی­زنجانی، هانیه. (1389). تأثیر عوامل فرهنگ‌سازمانی بر استقرار فرآیندهای مدیریت دانش در معاونت فناوری و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی کشور. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه علامه طباطبایی.
طاهری، احمد. (1381). بررسی رابطه سلامت سازمانی و روحیه دبیران دبیرستان­های پسرانه شهر تهران. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی.
عالم ­تبریز، اکبر و محمد رحیمی، علیرضا. (1387). مدیریت دانش (KM) و برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) با نگرش سیستم­های اطلاعاتی. تهران: انتشارات صفار، اشراقی.
کرمانی القریشی، سید محمدرضا. (1384). امکان­سنجی استقرار زمینه­های مدیریت دانش در صنایع. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
کلانتری، سیده سمیه. (1389). بررسی رابطه سلامت سازمانی با مسئولیت­پذیری و خشنودی شغلی کارکنان دانشگاه آزاد واحد شوشتر. (پایان­نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
لطفی­منش، نعمت الله. (1390). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سلامت سازمانی در اداره تربیت‌بدنی و هیئت­های ورزشی شهر اصفهان. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه پیام نور.
منصوری، فریده. (1376). بررسی سلامت سازمانی مدارس راهنمایی شهر اصفهان از دیدگاه معلمان ورزش این مدارس به‌منظور ارائه پیشنهاد‌هایی جهت سالم‌سازی مدارس. (پایان‌نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه تهران.
نصیری، فخرالسادات.، قنبری، سیروس.، عمادی، سید رسول؛ وکریمی،ایمان.(1391). رابطه بین سلامت سازمانی دانشگاه‌های غرب کشور با سلامت روانی کارکنان آن‌ها. اندیشه‌های نوین تربیتی،8(3)،151-127.
هوی، وین ک. و میسکل، سیسیل ج. (1992). مدیریت آموزشی، تئوری، تحقیق و عمل. ترجمه میر محمد سید عباس­زاده(1387)، چاپ چهارم. ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه
 
Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what they know: Harvard Business Press.
Dikson, K.E., & Lorenz A. (2009). Psychological empowerment and teacher of sports of temporary and part time
Drucker, P. F., & Drucker, P. F. (1994). Post-capitalist society,Oxford, Butterworth Hienemann: Routledge.
Hoy, W. K., & Fedman, J. A. (1987). Organizational Health: The Concept and Its Measure. Journal of research and Development in Education, 20(4), 30-37.
Kathleen, M. and Kathleen, B.V. (2003). Organizational health directly influence student performance and the Middle Level. Middle school journal, 34(5), pp205-215.
Khalil, O., Allison, C., & Seliem, A. (2006). Knowledge management: the case of the Acushnet company. SAM Advanced Management Journal, 71(3), 34.
Martin, J. (2001). Organizationalculture, mapping the terrain.california: sage publication.
Muller, J. )2012). Reclaiming knowledge: Social theory, curriculum and education policy: Routledge.
Roney, K., Coleman, H., & Schlichting, K. A. (2007). Linking the organizational health of middle grades schools to student achievement. NASSP Bulletin, 91(4), 289-321.
Skyrme, D. (1999). Developing a Knowledge Strategy, Technology Support for Knowledge Management, Mid American Journal of Business, 14, (2).
Snider, J. (2001). The Organizational Health of high school. Departmental effectiveness. Doctoral dissertation, st, Jorna l university: Faculty of education and human services, New York.
Tsui, K. T., & Cheng, Y. C. (1999). School organizational health and teacher commitment: A contingency study with multi-level analysis. Educational Research and Evaluation, 5(3), 249-268.
Walczak, S. (2005). Organizational knowledge management structure. The Learning Organization, 12(4), 330-339.