نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی و کارشناس آزمون و ارزشیابی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

2 دانشگاه علامه طباطبائی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی و عملکرد شغلی در بین کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور است. جامعه آماری پژوهش شامل 226 نفر از کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه­ای کشور بوده که از این تعداد 135 نفر مرد و 91 نفر زن به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. پژوهش، کاربردی و از نوع پیمایشی بوده است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق-ساخته 28 سؤالی فناوری اطلاعات و ارتباطات، پرسشنامه 17 سؤالی خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه 15 سؤالی عملکرد شغلی پاترسون بود. ضریب پایایی محاسبه‌شده در این پژوهش برای پرسشنامه­های فناوری اطلاعات و ارتباطات، خودکارآمدی و عملکرد شغلی به ترتیب 917/0، 740/0 و 876/0 بوده است. در تجزیه‌وتحلیل داده­ها جهت بررسی تفاوت میانگین در بین مردان و زنان از آزمون t نمونه­های مستقل، برای تشخیص نرمال بودن توزیع داده­ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و برای سنجش رابطه بین متغیرها و جهت آن از آزمون همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. یافته­های تحقیق نشان داد اختلاف معناداری در سطح میانگین متغیرها بین مردان و زنان وجود نداشته است. ارتباط معناداری میان کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و زیر مؤلفه‌های آن با خودکارآمدی و عملکرد شغلی وجود داشته است و تنها در خصوص ارتباط زیر مؤلفه‌های میزان استفاده از اینترنت و سرویس­های اینترنتی با عملکرد شغلی، ارتباط معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج پژوهش به تأثیر مثبت متغیر پیش‌بین در متغیرهای ملاک اشاره داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship between the Use of ICT with General Self-efficacy and Job Performance among Staff of Technical Education and Vocational Training Organization

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the relationship between the use of information and communication technology with the self-efficacy and job performance among staff of technical and vocational training organization, in Iran. The sample consisted of 226 staff of the technical and vocational training organization which 135 men and 91 women were selected randomly. The instruments were questionnaire consisting of 28 questions of information and communication technology, 17 questions of general self- efficacy questionnaire and 15 questions of Paterson's job performance questionnaire. Reliability coefficient calculated in this study for ICT questionnaires, self-efficacy and job performance, were 0.917, 0.740 and 0.876. respectively. Independent samples t test was used to examine the differences of average between men and women. Kolmogorov-Smirnov test was used to diagnos normall distribution data and to assess the relationship between the variables Spearman correlation test and regression analysis were also used. The results showed that there are no significant differences the between men and women. There is significant relationship between the use of ICT with self-efficacy and job performance. There was no significant relationship between relevant components of the use of the Internet and Internet services with job performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ICT
  • self-efficacy
  • Job performance
  • Technical and Vocational Training Organization
بختیاری، مریم (1386). بررسی رابطه گرایش دینی با عزت‌نفس و خودکارآمدی در بین دانش­آموزان پسر سال سوم دبیرستان شهرستان تهران. سال تحصیلی 86-85 پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد علوم و تحقیقات.
پروین، لارنس ای.، جان، الیور، پی. (1989). روان­شناسی شخصیت. ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور (138۴). تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
حمیدی، محسن و سرتیپی یاراحمدی، رزیتا (1388). کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطـات در توانمند­سازی شغلی کارکنان کتابخانه منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه دانش­شناسی (علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی و فناوری اطلاعات)، 2(5): 59-72.
حاجی‌آقا بزرگی، منیره (1386). بررسی تأثیر آموزش ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مهارت­های شغلی کارکنان آموزش مرکزی شرکت ملی نفت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
صلواتی، اعظم و گل­پرور، محسن (1394، زمستان). تأثیر سرمایه روان‌شناختی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش واسطه­ای فرسودگی هیجانی، فصلنامه توسعه، 10(38): 129-147.
زارع مقدم، علی، حسامی، محمدرضا، رستمی، شهلا و قربانی. مریم (۱۳۹۵، بهمن و اسفند). رابطه سواد فن­آوری اطلاعات و ارتباطات با خودکارآمدی رایانه­ای در آموزگاران مدارس استثنایی، تعلیم و تربیت استثنایی، ۶ (143)، 36-45.
گریسون، دی. آر؛ و اندرسون، تری. (2003). یادگیری الکترونیکی در قرن ۲۱ (مبانی نظری و عملی). ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد (1388). تهران: انتشارات علوم و فنون. ص ۸-۱۲.
محبوبی، طاهر، زندی، بهمن، ملکی، حسن، کریمی، سید بهاءالدین (1390، بهار و تابستان). تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی و کارآفرینی دانشجویان پیام نور، دو فصلنامه مدیریت و برنامه­ریزی آموزشی، ۴ (۶)، ۸-۳۱.
محمدی، رزگار (1386). بررسی اثربخشی دوره­های ICT بر میزان عملکرد کارکنان سازمان آموزش‌وپرورش استان کردستان. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
هدایتی­نیا، سعید و نوری­پور، مهدی (1395). تحلیل سازه­های مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در بین کارکنان سازمان­­های صفی روستایی شهرستان بویراحمد، بر اساس مدل پذیرش فناوری، مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، ۲-۴۷ (2): 363-378.
Abele, A. E., and Spurk, D. (2009). The longitudinal impact of self-efficacy and career goals on objective and subjective career success. Journal of Vocational Behavior, 74(1): 53-62.
Bandura A. (1997). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychology Review, 84(2):191-215.
Cherian, J. and Jacob, J. (2013). Impact of Self Efficacy on Motivation and Performance of Employees, International Journal of Business and Management, 8(14): 80 -88.
Davar, S.C. (2012). Relationship between job satisfaction and job performance: A metal-analysis. Indian Journal of Industrial Relations, 48(2): 290-300.
Herbert, M. (2011). An exploration of the relationships between psychological capital (hope, optimism, self-efficacy, resilience), occupational stress, burnout and employee engagement. Unpublished Master Thesis in Industrial Psychology, the University of Stellenbosch.
Iroegbu, M. N. (2015). Self-Efficacy and Work Performance: A Theoretical Framework of Albert Bandura's Model, Review of Findings, Implications and Directions for Future Research, Psychology and Behavioral Sciences, 4(4): 170-173.
Lai, M-Ch. and Chen, Y-Ch. (2012, August). Self-Efficacy, Effort, Job Performance, Job Satisfaction, and Turnover Intention: The Effect of Personal Characteristics on Organization Performance, International Journal of Innovation, Management and Technology, 3(4): 387-391.
Kappagoda, S., Othman, H. Z. F., & De Alwis, D. (2014). The impact of psychological capital on job performance: Development of a conceptual framework. European Journal of Business and Management, 6(15): 143-154.
Judge, T. A., Jackson, C. L., Shaw, J. C., Scott, B. A., & Rich, B. L. (2007). Self-efficacy and work-related performance: the integral role of individual differences. Journal of Applied Psychology, 92(1): 107.
Rigotti, T. (2008). Birgit Schyns, and Gisela Mohr. A short version of the occupational self-efficacy scale: Structural and construct validity across five countries. Journal of Career Assessment, 16(2): 238-255.