نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی ،گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان

10.22054/jrlat.2024.81053.1772

چکیده

هدایت و مدیریت مدارس بر عهده مدیرانی است که با تصمیمات و اقدامات خود، مسیر آموزشی دانش‌آموزان را شکل می‌دهند. این پژوهش پدیدارنگارانه به مفهوم‌سازی رهبری کارآفرین میان مدیران آموزشی در مدارس می‌پردازد. میدان تحقیق استان کردستان و مشارکت‌کنندگان بالقوه تمامی مدیران آموزشی در مقطع ابتدایی در شهر سنندج بودند که 18 نفر از آنان به‌صورت هدفمند (ناهمگن)انتخاب و با استفاده از یک پروتکل مصاحبه نیمه ساختاریافته دعوت به مشارکت شدند، بر اساس تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، پنج طبقه اصلی برای تجربه و درک رهبری کارآفرینانه شناسایی شد. این طبقات شامل راهبری و هدایت (توانایی مدیران در هدایت گروه‌ها به سمت اهداف و ایجاد انگیزه در برای دستیابی به نتایج مطلوب)، تسهیل و تقویت همکاری(ایجاد محیطی مشوق جهت برقراری ارتباط)، ایجاد حمایت و پشتیبانی (فراهم کردن منابع و حمایت‌های لازم برای گروه‌ها به‌منظور افزایش کارایی و کاهش موانع)، تعیین اهداف استراتژیک(اهمیت تعیین اهداف بلندمدت و استفاده از روش‌های مناسب برای دستیابی به آن‌ها) و تقویت خلاقیت و نوآوری(ایجاد فضایی که در آن خلاقیت و نوآوری به‌عنوان عوامل کلیدی در موفقیت سازمان موردتوجه قرار گیرند) است. این ساختار سلسله‌مراتبی تحت تأثیر چهار مؤلفه آگاهی شکل می‌گیرد: خصلت، پیوند، مقصد و پیامد. هر یک از این مؤلفه‌ها به توسعه و تقویت رهبری کارآفرینانه کمک می‌کند و به مدیران امکان می‌دهد تا به‌طور مؤثرتری در محیط‌های پویا و چالش‌برانگیز عمل کنند. یافته‌های این پژوهش به سیاست‌گذاران آموزشی نشان می‌دهد که رهبری کارآفرین از نظرگاه مدیران در مدارس چگونه است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Conceptualizing entrepreneurial leadership from the perspective of school principals: a phenomenological approach

نویسندگان [English]

  • Sirous Moradkhah
  • parastoo hidari

PhD student in Educational Administration, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.

چکیده [English]

The guidance and management of schools is the responsibility of managers who shape the educational path of students with their decisions and actions. This phenomenological research deals with the conceptualization of entrepreneurial leadership among educational managers in schools. The research field of Kurdistan province and potential participants were all the educational managers at the primary level in the city of Sanandaj, 18 of whom were purposefully (heterogenously) selected and invited to participate using a semi-structured interview protocol. Based on the data analysis, five main classes Recognized for experiencing and understanding entrepreneurial leadership. These classes include leadership and guidance (the ability of managers to guide groups towards goals and create motivation to achieve desired results), facilitating and strengthening cooperation (creating an encouraging environment for communication), creating support and support (providing the necessary resources and support). for groups in order to increase efficiency and reduce obstacles), setting strategic goals (the importance of setting long-term goals and using appropriate methods to achieve them) and strengthening creativity and innovation (creating an environment where creativity and innovation are considered as key factors in the success of the organization) take) is This hierarchical structure is formed under the influence of four components of consciousness: character, connection, destination and consequence. Each of these components helps develop and strengthen entrepreneurial leadership and enables managers to operate more effectively in dynamic and challenging environments. The findings of this research show the educational policy makers what entrepreneurial leadership is like from the point of view of principals in schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Entrepreneurial Leadership"
  • "School Principal"
  • "Phenomenology"