نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی

2 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 گروه ریاضی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

زمینه و هدف: مدارس دولتی در ایران با توجه به ویژگی‌های ساختاری و مدیریتی خود که متاثر از ساختار متمرکز مدیریت آن است با اصول سازمان یادگیرنده فاصله دارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل کیفی توسعه مدارس دولتی یادگیرنده است.
روش: رویکرد پژوهش، کیفی است و از طریق نمونه گیری هدفمند با 22 نفر از خبرگان وزارت آموزش و پرورش و مدارس در شهر تهران تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای اکتشاف مدل توسعه مدارس یادگیرنده، تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تئوری داده بنیاد و از طریق نرم افزار مکس کیودا صورت گرفت.
یافته ها: پس از انجام مصاحبه‌های کیفی و کدگذاری‌ها، مقوله‌های کلی، مقوله‌های فرعی و مفاهیم شناسایی و عوامل علی، زمینه‌ای، مداخله‌ای، راهبردها و پیامدهای توسعه مدارس یادگیرنده مشخص گردید و در نهایت مدل توسعه مدارس یادگیرنده با 6 بعد اصلی و 17 مقوله فرعی و 221 شاخص طراحی شد.
نتایج: مدیران وزارت آموزش و پرورش و تمامی ذینفعان مدارس با توجه به عوامل علی و شرایط زمینه‌ای و مداخله‌ای و اتخاذ راهبرد‌هایی در زمینه توانمندسازی منابع انسانی، توسعه مدیریت دانش و یادگیری، یادگیری تیمی و مشارکتی، شبکه ارتباطات یادگیری و مدرسه خودارزیاب، مسئول و پاسخگو می‌توانند از مزایای توسعه مدارس یادگیرنده بهره‌مند شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a qualitative model for the development of learning public schools

نویسندگان [English]

  • Amir Hosein Shokoufi Moghiman 1
  • Parinaz Benisi 2
  • Maryam Mosleh 3

1 Islamic Azad University

2 Associate Professor, Department of Educational Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

3 Department of Mathematics, Faculty of Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University

چکیده [English]

Background and purpose: Public Schools in Iran are far from the principles of the learning organization due to their structural and managerial characteristics which are affected by the centralized management structure. Therefore, the purpose of this research is to design a qualitative model for the development of learning public schools.
Method: The research approach is qualitative and a semi-structured interview was conducted through targeted sampling with 22 experts from the Ministry of Education and schools in Tehran until reaching theoretical saturation. In order to explore the development model of learning schools, data analysis was done using the foundational data theory and through MAXQDA software.
Findings: After conducting qualitative interviews and coding, general categories and subcategories and identification concepts and causal factors, background factors, intervention factors, strategies and consequences of development of learning schools were determined and finally the development model of learning schools with 6 main dimensions and 17 subcategories. And 221 indicators were designed.
Results: The managers of the Ministry of Education and all the stakeholders of the schools, taking into account the causal factors and background and intervening conditions and adopting strategies in the field of human resource empowerment, development of knowledge and learning management, team and collaborative learning, learning communication network and self-assessing school, responsible and Respondents can benefit from the benefits of developing learning schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • schools
  • learning
  • learning schools
  • public school
پروین، احسان، نجف پور، علی، و نجف پور، هدا. (1401). بررسی سطح یادگیری سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (موردمطالعه مراکز آموزشی و درمانی). مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، ۱۷(۴)، ۳۰۶-۳۱۷.
حاجی بابایی، حمیدرضا. (1391). ویژگی‌های مدرسه‌ای که دوست دارم با توجه به سند احول بنیادین در آموزش‌وپرورش. فصلنامه فن‌آوری‌های آموزشی، 42(11)، 26-1.
حسنی، سید رضا؛ حسن بیگی، محمد رسول (1401). ارزیابی کیفی تأثیر سازمان یادگیرنده و تعهد به عملکرد سازمان‌های تحقیقاتی. نشریه پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 54، 555-537.
رحیمی، مریم، قربانی زاده، وجه اله، و رحیمی، معصومه. (1401). بررسی نقش فرهنگ یادگیری در تبدیل مدارس به‌عنوان سازمان یادگیرنده. چهارمین همایش ملی پژوهش‌های حرفه‌ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم، میناب.
زاهدی‌پور، مسعود، اولادیان، معصومه، و حسینی، سید رسول. (1400). ارائه الگوی مدارس اثربخش مبتنی بر سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی: مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران). جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، 7(2), 229-240.
شهسواری، تهمینه، سلیمانپور عمران، محبوبه، و حافظیان، مریم. (1400). اعتباریابی مدل مدارس یادگیرنده و یاددهنده در آموزش‌وپرورش. دوماهنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(4)، 53-72.
صفری، امید. (1402). ارتباط بین یادگیری سازمانی و کارآفرینی سازمانی از طریق اشتیاق کاری در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس. پژوهش‌های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت، 2(1)، 50-63.
عباسقلی زاده، محمد، یاری حاج عطالو، جهانگیر، و ملکی آوارسین، صادق. (1401). ارزیابی کاربست سازمان یادگیرنده در شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان بر اساس مدل واتکینز و مارسیک. آموزش و ارزشیابی، 14(56)، 150-123.
فرضی خالدی، شبنم، بهرامی، شهاب، و یوسفی، بهرام. (1401). تدوین الگوی مفهومی هوشمندسازی هنرستان‌های تربیت‌بدنی با رویکرد مدرسه یادگیرنده و پایدار. پژوهش در ورزش تربیتی، 10(26)، 146-117.
فیض‌اللهی، محمد، و هاشمی خوزانی، حبیب. (1401). بررسی بهره‌وری مدارس مقطع ابتدایی با توجه به مؤلفه‌های مدارس یادگیرنده. دهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران.
یحیی زاده واقفی، مریم السادات، صالحی، محمدجواد، سعیدی، احمد، و فضل الهی، سیف اله (1398). ارائه الگوی سازمان یادگیرنده در مدارس ابتدایی. نوآوری‌های مدیریت آموزشی، 15(1)، 52-70.
Adel Odeh, A. H., Ammar, A., & Tareq, A. O. (2021). The mediation role of the organizational memory in the relationship between knowledge capturing and learning organization. Cogent Business & Management, 8(1), 1924933.
Argote, L., Lee, S., & Park, J. (2021). Organizational learning processes and outcomes: Major findings and future research directions. Management Science, 67(9), 5399-5429.‏
Belinski, R., Peixe, A. M., Frederico, G. F., & Garza-Reyes, J. A. (2020). Organizational learning and Industry 4.0: findings from a systematic literature review and research agenda. Benchmarking: An International Journal, 27(8), 2435-2457.‏
Davies, H., & Nutley, S. (2018). Organizations as learning systems. In Complexity and Healthcare Organization (pp. 59-68). CRC Press.
Dixon, N. M. (2017). The organizational learning cycle: How we can learn collectively. Routledge.
Fullan, M. (2023). The principal 2.0: Three keys to maximizing impact. John Wiley & Sons.
Hannah, S., & Lester, P. (2009). A Multilevel Approach to Building and Leading Learning Organizations. The Leadership Quarterly, 20(1), 34-48.
Holba, A.M. Bahr, P.T. Birx, D.L. & Fischler, M.J. (2019). Integral Learning and Working: Becoming a Learning Organization. New Directions for Higher Education,185, 85-99
Johnson, S. N., & Gallagher, E. D. (2021). An early exploration of undergraduate student definitions of learning, memorizing, studying, and understanding. Advances in Physiology Education, 45(2), 342-352.
Kareem, J. (2016). The influence of leadership in building a learning organization. IUP Journal of Organizational Behavior, 15(1), 7.
Kools, M., & Stoll, L. (2016). What makes a school a learning organisation?. OECD Education Working Papers, 137, OECD Publishing.
Kordab, M., Raudeliūnienė, J., & Meidutė-Kavaliauskienė, I. (2020). Mediating role of knowledge management in the relationship between organizational learning and sustainable organizational performance. Sustainability, 12(23), 10061.‏
Kullan, S., & Mansor, M. (2020). Relationship Between the Practices of Learning Organization and Teacher Leadership at Indigenous Primary Schools of Kuala Langat District, Selangor, Malaysia. Jurnal Manajemen Pendidikan: Jurnal Ilmiah Administrasi, Manajemen dan Kepemimpinan Pendidikan2(2), 148-158.
Pilat, M. (2016). How Organizational Culture Influences Building a Learning Organization. Forum Scientiae Oeconomia, 4(1), 83- 92.
Säljö, R. (2021). The conceptualization of learning in learning research 1: From introspectionism and conditioned reflexes to meaning-making and performativity in situated practices. In Learning as Social Practice (pp. 146-168). Routledge.
Sanchez, J., Lash, C., & Usinger, J. (2022). Antecedents in Creating a Learning Organization: Experiences among Principals at Three Native Rural Schools. Education, 143(1), 15-28.
Skipper, M., Nøhr, S. B., Jacobsen, T. K., & Musaeus, P. (2016). Organisation of workplace learning: a case study of paediatric residents’ and consultants’ beliefs and practices. Advances in Health Sciences Education, 21, 677-694.
Weed-Schertzer, B. (2020). (Il) Logical Knowledge Process. In (Il) Logical Knowledge Management: A Guide to Knowledge Management in the 21st Century (pp. 53-82). Emerald Publishing Limited.
Yuan, A. (2021). A learning organization: conditions for success of the excellent schools in Hunan. China (Doctoral dissertation, Rangsit University).