نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دارد

2 ندارد

3 ندارم

چکیده

مدیریت فرآیند جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی دانشگاههاو موسسات آموزش عالی از مقولات مهمی است که اتخاذ هر نوع راهبردی را به ناچار خطیر جلوه می سازد. این مقاله تأکید بر این نکته دارد که جذب اساتید متخصص و متعهدبر عملکرد دانشگاه تأثیر بسزایی دارد. هدف تحقیق تحلیل عملکرد اعضای هیأت علمی مبتنی بر ورودی های فرآیند جذب و تبدیل وضعیت با رویکرد داده کاوی فازی می باشد.از جمله روش های تحلیل عملکرد، جمع آوری داده ها و تحلیل آن با داده کاوی است. روش پژوهش به‌کارگیری داده کاوی فازی عصبی برای تحلیل عملکرد اعضای هیأت علمی بوده است. این پژوهش به طراحی سیستمی فازی عصبی برای تحلیل شخصیتی و عملکرداعضای هیأت علمی جذب و تبدیل وضعیت شده پرداخته است. برای این منظور 16داده شخصیتی و 2 داده عملکردی 1000 عضو هیأت علمی جذب و تبدیل وضعیت شده ابتدا جمع آوری و پاکسازی ،کوچک سازی و در نهایت طراحی مدل شبکه عصبی فازی با روشهای یادگیری ماشین، الگوریتم ژنتیک و الگوریتم Ril انجام شد. ابزار پیاده سازی نرم افزار متلب می باشد. یافته تحقیق طراحی مدلی باشبکه عصبی فازی و الگوریتم Ril با روایی ضریب همبستگی بالا و MSE پایین در ارزیابی صلاحیت علمی و عمومی اعضای هیأت علمی بوده است. از نتایج تحقیق پیش بینی می شود اعضای هیأت علمی دارای خصوصیات شخصیتی باثبات، تأثیرگذار، راستگودر صلاحیت عمومی وبرونگرا، باثبات، تأثیرگذار، راستگو در صلاحیت علمی برای جذب و تبدیل وضعیت مناسب هستند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing a model to analyze the performance of faculty members based on the inputs of the process of attracting and transforming with a fuzzy data mining approach

نویسندگان [English]

  • Hossein Safari 1
  • Amir Azarfar 2
  • laleh asgari 3

1 have

2 do'nt have

3 do'nt have

چکیده [English]

Managing the process of attracting and transforming the status of faculty members of universities and higher education institutions is one of the important categories This article emphasizes that attracting expert and committed professors has a significant impact on university performance.. The purpose of the research is to analyze the performance of faculty members based on the inputs of the process of attracting and transforming the situation with the fuzzy data mining approach. Among the methods of performance analysis is data collection and analysis with data mining. The research method was using neural fuzzy data mining to analyze the performance of faculty members. This research deals with the design of neural fuzzy system to analyze the personality and performance of the faculty members recruited and converted. For this purpose, 16 personality data and 2 functional data of 1000 faculty members were recruited and transformed, firstly, they were collected, cleaned and reduced, and finally, the fuzzy neural network model was designed with machine learning methods, genetic algorithm and Ril algorithm. The implementation tool is MATLAB software. The research findings of designing a model with fuzzy neural network and Ril algorithm with the validity of high correlation coefficient and low MSE in evaluating the scientific and general competence of faculty members. From the results of the research, it is predicted that the faculty members have stable, influential, honest personality traits in general competence and extrovert, stable, influential, truthful in scientific competence to attract and transform the situation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • attracting process
  • faculty members
  • fuzzydata mining
  • neural network
  • Ril
احمدیان پور، علی، و مرجانی، تیمور. (1399). بررسی تأثیر شایستگی‌های فردی اعضای هیئت‌علمی بر عملکرد آموزشی-مورد مطالعه دانشگاه علم و فرهنگ، رساله کارشناسی ارشد دانشگاه علم و فرهنگ.
اعلامی، فرنوش، خراسانی، اباصلت، کمالی، حامد، شیرودی، آرمیتا. (1399). تحلیل عملکرد مدیریت منابع انسانی در شناسایی و رفع نیازهای توسعه حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی (موردمطالعه: دانشگاه شهید بهشتی). فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی، 22(6).
آذر، عادل، احمدی، پرویز، و سبط، محمدوحید. (1389). طراحی مدل انتخاب نیروی انسانی با رویکرد داده‌کاوی (مورد: استخدام داوطلبان آزمون‌های ورودی یک بانک تجاری در ایران). مدیریت فناوری اطلاعات، 2(4)، 3-22.
چشمه سهرابی، مظفر، بلوچی، مریم و نوری، ابوالقاسم. (1397). بررسی ویژگی‌های شخصیتی و جمعیت شناختی متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 8(129-54.
حاجی حیدری، نسترن، خبیری، سید حسین و تلافی داریانی، مجتبی. (1396). چارچوب به‌کارگیری رویکرد داده‌کاوی در حوزه مدیریت منابع انسانی. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 12(47)، 21-50.
حسینی، میرزاحسن، رحمانی، زین‌العابدین، و حبیبی، فتانه. (1388). شناسایی و اولویت‌بندی شاخص‌های تناسب شغل و شاغل در جذب نیروی انسانی متخصص. مدیریت توسعه و تحول، 1(3)، 25-34.
شاوران، سید حمیدرضا، رجایی پور، سعید، کاظمی، ایرج و زمانی، بی‌بی عشرت. (1391). تحلیل روابط چندگانه میان اعتماد، خودکارآمدی و عملکرد پژوهشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های منتخب دولتی شهر اصفهان، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 64، 19-44.
قبادی الوار، احمد، موسوی، سیدنجم الدین و شریعت نژاد، علی. (1397). تحلیل و ارزیابی ریسک‌های منابع انسانی در نظام آموزش عالی؛ مورد: دانشگاه آزاد اسلامی لرستان. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 24(3)، 107-129.
قرونه، داود، میرکمالی، سیدمحمد، بازرگان، عباس و خرازی، سید کمال. (1401). الگویی برای بالندگی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 22(3)، 1-17.
ملکی، محمدحسن. (1396). طراحی مدل ترکیبی ارزشیابی عملکرد اساتید هیئت‌علمی دانشگاه با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی و ویکور در محیط فازی مطالعه موردی: (دانشگاه قم)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی استراتژیک دانشگاه پیام نور مرکز ساوه.
هاشم خانی، اعظم، شهرکی پور، حسن و ذوالفقاری زعفرانی، رشید. (1399). طراحی الگوی ارزیابی توانمندی شناختی اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه‌های استان تهران. دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 11(21)، 291-323.
Ahmadianpour, A., & Timour, M. (2019). Examining the effect of individual competences of faculty members on educational performance- a case study of the University of Science and Culture, master's thesis of the University of Science and Culture. [in persian]
Akter, H., Ahmed, W., Sentosa, I., & Hizam, S. M. (2022). Crafting employee engagement through talent management practices in telecom sector. DOI:https://doi.org/10.4102/sajhrm.v20i0.1775 
Alami, F., Khorasani, A., Kamali, H., & Shiroudi, A. (2018). Analysis of the performance of human resources management in identifying and meeting the professional development needs of faculty members (Study: Shahid Beheshti University). Human ResourcesEducation and Development, 22(6). [in persian]
Arora, M., Prakash, A., Mittal, A., & Singh, S. (2021, December). HR analytics and artificial intelligence-transforming human resource management. In 2021 International Conference on Decision Aid Sciences and Application (DASA) (pp. 288-293). IEEE.
Azar, A., Ahmadi, P., & Sabt, M. V. (2010). Designing a human resources selection model with a data mining approach (Case: Recruitment of candidates for the entrance exams of a commercial bank in Iran). Journal of Information Technology Managemen2(3), 4-22. [in persian]
Chakraborty, R., Mridha, K., Shaw, R. N., & Ghosh, A. (2021, September). Study and prediction analysis of the employee turnover using machine learning approaches. In 2021 IEEE 4th International Conference on Computing, Power and Communication Technologies (GUCON) (pp. 1-6). IEEE. DOI:110.1109/GUCON50781.2021.9573759
Coelho, F. D., Reis, R. Q., & de Souza, C. R. (2019, September). A genetic algorithm for human resource allocation in software projects. In 2019 XLV Latin American Computing Conference (CLEI) (pp. 01-08). IEEE. DOI: 10.1109/CLEI47609.2019.235055
Devi, G. D., & Kamalakkannan, S. (2022, March). Prediction of Job Satisfaction from the Employee Using Ensemble Method. In 2022 International Conference on Advanced Computing Technologies and Applications (ICACTA) (pp. 1-8). IEEE. doi:10.1109/ICACTA54488.2022.9753135
Ghobadi Alvar, A., Mousavi, S. N., & Shariatnejad, A. (2023). Analysis and evaluation of human resources risks in the higher education system: Lorestan Islamic Azad University case. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education24(3), 107-129. [in persian]
Hajiheydari, N., Khabiri, S. H., & Talafi Daryani, M. (2017). A framework for data mining approach applications in human resource management. Iranian journal of management sciences12(47), 21-50. [in persian]
Hashem Khani, A., Shahrakipour, H., & Zalfaqari Zafarani, R. (2019). Designing a model for evaluating the cognitive ability of faculty members in universities in Tehran province. Bi-Quarterly Journal of Higher Education Curriculum Studies, 11(21), 291-323 [in persian]
Hosseini, M. H., Rahmani, Z., & Habibi, F. (2008).Identifying and prioritizing job and employee suitability indicators in attracting specialized human resources. Journal of Development and Transformation Management, 1(3), 25-34. [in persian]
Koroneh, D., Mir Kamali, S. M., Bazargan, A., & Kharazi, S. K. (1401). A model for the growth of Tehran University faculty members. Research and Planning Quarterly in Higher Education, 22(3), 1-17 [in persian]
Maleki, M. H. (2016). Designing a hybrid model for evaluating the performance of university professors using hierarchical analysis and Vicor in a fuzzy environment, a case study: (Qom University), Master's Thesis of Strategic Executive Management, Payam Noor University, Saveh Center[in persian]
Margherita, A. (2022). Human resources analytics: A systematization of research topics and directions for future research. Human Resource Management Review32(2), 100795. https://doi.org/10.1016 j.hrmr./2020.100795
Mirsaeedi, F., Sadeghi, I., & Ghodoosi, M. (2020). Personnel selection and prediction of organizational positions using data mining algorithms (case study: Mammut industrial complex). Journal of Applied Research on Industrial Engineering7(3), 267-279. doi: 10.22105/jarie.2021.233010.1170
Nouri, A., Cheshme Sohrabi, M., Balochi, M. (2012). Investigating the personality characteristics of the faculty members of information science and epistemology in Iran, Isfahan University. Faculty of Educational Sciences and Psychology, 8(1), 29-54. doi: 10.22067/riis.v0i0 [in persian]
Shawran Seyed Hamidreza, Rajaipour Saeed, Kazemi Iraj and Bibi Ishrat Zamani (2011). Analysis of multiple relationships between trust, self-efficacy and research performance of faculty members of selected state universities in Isfahan city, Research and Planning Quarterly in Higher Education, 64, 19-44​. [in persian]
Shi, W., & Li, Q. (2021). Human resources balanced allocation method based on deep learning algorithm. Scientific Programming2021, 1-9. https://doi.org/10.1155/2021/4681959
Signoretti, A., Pederiva, L., & Zaninotto, E. (2022). Trading‐off flexibility: Contingent workers or human resource practices? A configurational approach. Human Resource Management Journal32(1), 58-75. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12394
Van Rossenberg, Y. G., Cross, D., & Swart, J. (2022). An HRM perspective on workplace commitment: Reconnecting in concept, measurement and methodology. Human Resource Management Review32(4), 100891. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2021.100891
Wu, Y., Wang, Z., & Wang, S. (2021). Human resource allocation based on fuzzy data mining algorithm. Complexity2021, 1-11. https://doi.org/10.1155/2021/9489114
Zehra Demirel&etc(2021). Measurement of Employees on Human Resource with Fuzzy Logic, Emerging Market Jornals, 11(2), https://doi.org/10.5195/emaj.2021.226