نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران، (نویسنده مسئول)

2 استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران

3 دانش‌آموخته کارشناسی گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی هوش رقابتی مدیران آموزشی بر اساس ایمان و هوش سیاسی در مدارس دخترانه منطقه 14 تهران انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مطالعاتی مدیران و معاونان مدارس منطقه 14 شهر تهران که 158 مدیر و معاون آموزشی بود. با توجه به جامعه آماری، حجم نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 120 نفر تعیین شد. این تعداد نمونه از میان جامعه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای اندازه‌گیری متغیرها از پرسشنامه دین‌داری در کار لین[1] (۲۰۰۸)، هوش رقابتی ماهانی (۱۳۹۱) و هوش سیاسی دوستار و همکاران (۱۳۹5) استفاده شد. داده‌ها به روش توصیفی و روش‌های همبستگی و رگرسیون چندگانه تجزیه ‌و تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد بین متغیرهای ایمان و هوش رقابتی، ایمان و هوش سیاسی و هوش رقابتی و هوش سیاسی روابط مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین متغیرهای ایمان و هوش سیاسی، هوش رقابتی را به‌طور مثبت پیش‌بینی کردند. نتیجه‌گیری می‌شود که هر چه میزان باورها و اعتقادات مذهبی و التزام و عمل به وظایف دینی در مدیران آموزشی مدارس بیشتر بوده و از هوش سیاسی بالاتری برخوردار باشند، هوش رقابتی آن‌ها بیشتر می‌باشد. مدیران با استفاده از اطلاعات مـربوط بـه منابع، امکانات محیطی و رقبا و با در نظر گرفتن فرصت‌ها و تهدیدات محیط بیرونی، می‌توانند در جهت منافع سازمان آموزشی خود تصمیمات مناسب‌تری اتخاذ کنند.
 
[1] .Lynn

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Predicting the Competitive Intelligence of Educational Administrators Based on Faith and Political Intelligence

نویسندگان [English]

  • zahra jannesary 1
  • Akram Goodarzi 2
  • Zeinab Malaki Kopaei 3

1 M. A. Student, Islamic Association Students Union, Tehran, Iran (Corresponding author

2 Assistant Professor, Department of Islamic Thoughts and Educational Sciences, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

3 B.A., Department of Islamic Thoughts and Educational Sciences, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of predicting the competitive intelligence of educational administrators based on faith and political intelligence in girls' schools in Tehran's 14th district. This research is a practical and descriptive correlational study. The study community of school principals and deputies in Tehran's 14th district, which had 158 principals and deputy principals. According to the statistical population, the statistical sample size was determined using Krejcie and Morgan table of 120 people. This number of samples was selected from the statistical population using simple random sampling method. To measure the variables, the questionnaire of religiosity in "Lynn" (2008), competitive intelligence of Fariba Mahani (2012) and political intelligence of Dostar et al. (2016) were used.
The present study was conducted with the aim of predicting the competitive intelligence of educational administrators based on faith and political intelligence in girls' schools in Tehran's District 14. This research was a practical and descriptive correlational study. The study community of school principals and deputies in Tehran's District 14, which had 158 principals and deputy principals. According to the statistical population, the statistical sample size was determined using Krejcie and Morgan table of 120 people. This number of samples was selected from the statistical population using simple random sampling method. To measure the variables, the questionnaire of religiosity in "Lynn" (2008), competitive intelligence of Fariba Mahani (2012) and political intelligence of Dostar et al. (2016) were used. Data were analyzed by descriptive method and correlation and multiple regression methods. The findings showed that there were positive and significant relationships between the variables of faith and competitive intelligence, faith and political intelligence, and competitive intelligence and political intelligence. Also, the variables of faith and political intelligence predicted competitive intelligence positively. It is concluded that the higher the level of religious beliefs and commitment to religious duties in school principals and the higher their political intelligence, the more competitive their intelligence. Managers can make more appropriate decisions in the interests of their educational organization by using information related to resources, environmental facilities and competitors, and considering the opportunities and threats of the external environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • competitive intelligence
  • political intelligence
  • religiosity at work
طالبان، محمدرضا .(1379). مطالعه تجربی دین‌داری نوجوانان، وزارت آموزش، توسعه، طرح امور آموزشی.
الیاده، میر چاده. .(1997). فرهنگ الدین، ​​ترجمه جمعی از مترجمان، تهران: انتشارات طرح نو.
انصاریان، حسین .(1391). قرآن مقدس. قم: دین دانش، چاپ اول.
آتش‌پور، سید حمید و لندران اصفهانی، سعیده .(1386). هوش سیاسی تأثیر مدیران، ماهنامه فولاد، شماره 150، اصفهان.
بیک‌زاده، جعفر؛ اسکندری، کریم .(1389). هوش رقابتی به‌عنوان ابزاری حمایتی در فرایندهای تصمیم‌گیری مدیران. 52. 47 تا 50.
تارخ، محمد جعفر .(2011). هوش رقابتی، انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، توسعه سازمان پلیس، شماره 4. تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
حسینی، سید یعقوب؛ یداللهی، شهربانو .(2013). ارائه مدلی برای سنجش هوش برون‌سازمانی. 57-82.
حسینی، سید یعقوب، یدالهی، شهربانو .(2013). ارائه مدلی برای سنجش هوش برون‌سازمانی: نمایی از هوش رقابتی، مدیریت بازرگانی، شماره 3.
خاشعی، وحید؛ هرندی، عطاالله .(2015). بررسی نقش هوش فرهنگی در ارتقا هوش رقابتی. 17، 42-59.
وحید، هرندی، عطاالله .(2015)، نقش هوش فرهنگی در ارتقا هوش رقابتی، تحقیقات مدیریت منابع سازمانی، شماره 5.
خدامیان، مریم .(2017). رابطه بین هوش سیاسی و رفتار سیاسی با عملکرد کارکنان روزنامه‌های ورزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم ورزشی. دانشگاه پیام نور، مرکز کرج.
خدایاری‌فرد، محمد .(1389). تهیه مقیاس دین‌داری و ارزیابی سطوح دین‌داری اقشار مختلف جامعه، انستیتوی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
خدایاری فرد، محمد احمدپور دارینی، محمود؛ ههالی، بهزاد و مومنی، لیلا (2012). بررسی رابطه بین دین‌داری و موفقیت کارآفرینان ایرانی، فصلنامه توسعه کارآفرینی مه، سال پنجم، دوره 4، 25-7.
خدایاری فرد، محمد قبری بناب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن؛ فقیهی، علی نفی و بهپژوه، احمد (1385). تهیه و استاندارد سازی مقیاس اندازه گیری برای دانشجویان، پروژه تحقیقاتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
خدایاری‌فرد، محمد؛ سماواتی، سیما؛ رودخانه آگبری، سعید .(2006). آماده‌سازی مقیاسی از دین‌داری برای جمعیت.
خدایاری‌فرد، محمد؛ غباری بناب، باقر؛ شکوهی یکتا، محسن .(1999). تهیه مقیاس سنجش باورها و نگرش‌های دینی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، تهران: دانشگاه صنعتی شریف.
دوستار، محمد؛ ممبینی، یعقوب؛ ممبینی، فریبا .(1395). مدل نظری رهبری تحول‌گرا بر تغییر سازمانی با تأکید بر نقش واسطه‌ای هوش سیاسی. 15.90 تا 112.
دوستار، محمد ممبینی، یعقوب .(1393). مؤلفه‌ها و عملکردهای هوش سیاسی، دوفصلنامه علوم سیاسی، (1) 20، 5-8.
سلیمی فرد، خدا به شما برکت دهد؛ حسینی، یعقوب؛ یداللهی، شهربانو (1391). طراحی مدلی برای سنجش هوش استراتژیک سازمانی و سنجش میزان آن در بین شرکتهای با استفاده از نرم افزار هوش تجاری در ایران. 5، 21 تا 44.
سلیمی، ویدا .(1395). مروری جامع بر تحقیقات هوش رقابتی در سازمان‌های ایرانی، مدیر بازاریابی، شماره 5.
شمس مورکانی، غلامرضا؛ مشایخی، منصوره؛ سلیمانی، سعید، سلیمانی. (1393) تبیین نقش هوش سازمانی در ارتقا عملکرد سازمانی: مطالعه موردی مدیران دبیرستان های تهران مقاله 7، بهار 1393، ص 165-189.
طرهانی، عباس؛ نظری، رقیه. (1397). ابعاد آموزش مدیران مدارس، مدیریت مدرسه، 328-356.
علاقبند، علی .(1394). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: روان.
لقمان، کشاورز؛ فراهانی، ابوالفضل؛ شهر سبز، یحیی. (1396). تحلیل رگرسیون هوش سیاسی و رفتار سیاسی مدیران ادارات کل ورزش و جوانان و هیئت های ورزشی استان فارس دوره 2. صفحه 10.
ماهانی، فریبا. (1394). رابطه بین درک از هوش رقابتی و هوش مدرسه با انگیزه دانش آموزان دبیرستانی اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان).
متقی، پیمان؛ فقیهی پور، جواد؛ فولادوند، فاطیما (1395). «کتاب راهنمای اطلاعات دارالفنون، چاپ اول، صص 11-47.
مستکمالی، زهرا، آهنچیان، محمدرضا، حسینقلی‌زاده، رضوان. (1397). مطالعه تطبیقی ​​موسسات مسئول و سیستم سنجش صلاحیت حرفه ای مدیران مدارس در ایران، مالزی و ایالات‌متحده: دروس سیستم آموزش و پرورش ایران. مدیریت مدرسه، 7 (3)، 234-213.
ممبینی، یعقوب؛ ممبینی، فریبا .(1392). 46. ​​مدل نظری رهبری تحول گرا بر اساس هوش سیاسی 37 تا 60.
ممبینی، یعقوب؛ خدادادی، سارا قاسمی نسب، روح الله؛ حدید، مرجان. (1392). هوش سیاسی، نیاز مدیران به مدیریت امروز، اولین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت.
ممبینی، یعقوب؛ دوستار، محمد؛ گودرزی، مهشید. (1395)، ماهنامه مدیریت سازمانهای دارای اطلاعات سیاسی تدبیر، (272) 33، 25-36.
ممبینی، یعقوب؛ و دوستار، محمد. (1394). مدیریت تغییر سازمانی، بر اساس هوش سیاسی مدیران دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی، قم، 516-530.
نگین‌تاجی، صدیقه. (1394). بررسی خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه «مقیاس دین در کار» بر روی مدیران مدارس ابتدایی شیراز، کارشناسی ارشد پایان نامه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
حسینی، سید یعقوب، یدالهی و شهربانو. (1393) ارائه مدلی برای سنجش هوش برون سازمانی: نمایی از هوش رقابتی. مدیریت بازرگانی، 5 (3)، 57-82.
کمال برزگر بفروئی، مهناز توکلی بنییزی، محمد رحمتی .(1395). رابطه بین ابعاد دین‌داری و هوش فرهنگی (مطالعه موردی توسط مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی یزد)، 5 (2)، 23.
خدایاری‌فرد، محمد رحیمی نژاد، عباس؛ فقیهی، علی تقی: غباری بناب، محسن شکوهی بکتا، محسن آذربایجانی، مسعود؛ هومن، حیدر علی، منطقی، مرتضی: پاک نژاد، محسن سراج زاده، سید حسین فاطمی، سید محسن و اکبری تاردخانه، سعید (1388). گزارش نهایی پروژه تحقیقاتی تهیه مقیاس دین‌داری و ارزیابی سطح دین‌داری و ارزیابی سطوح دین‌داری اقشار مختلف جامعه ایران (مراکز استانها)، دانشگاه تهران: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
Eliadeh, Mir Chadeh. (1997). Farhang-e-Din, a Collective Translation by Translators, Tehran: Tarh-e-No Publications.
Lynn, M. L; Naughton, M. J & VanderVeen, S .(2008). Faith at Work Scale (FWS): Justification, development, and validation of a measure of Judaeo-Christian religion in the workplace, Journal of Business Ethics 85 (2), 227-243.
Calof, J. & Wright, S. (2008). Competitive Intelligence: A Practitioner, Academic and Interdisciplinary Perspective. European Journal of Marketing, 42(7/8), 717-730.
Pargament, K. I. & Mahoney, A. (2005). THEORY:  Sacred Matters: Sanctification as a Vital Topic for the Psychology of Religion". The International Journal for the Psychology of Religion, 15(3), 179-198.‏
Asri, D. A. A. M. & Mohsin, A. M. A. (2020). Competitive Intelligence Practices and Organizational Performance Linkage: A Review. Jurnal Intelek, 15(2), 101-115.‏
Calof, J. (2017). Canadian competitive intelligence practices – a study of practicing strategic and competitive intelligence professionals Canadian members. Foresight, 19(6), 577–589.