نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه فشار روانی ناشی از کار، راهبردهای مقابله ای و فرسودگی شغلی در مدیران مقطع ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مقطع ابتدایی که ‌از این‌ تعداد 73 مدیر زن ‌و 69 مدیر مرد به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم و تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها با استفاده از سه پرسشنامه ی فرسودگی شغلی مسلش (1981)، پرسشنامه فشار روانی ناشی از کار جی ملج و سوینت (1984) و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای الیسون (1997)صورت گرفت. تجزیه تحلیل داده ها با به کارگیری آزمون ضریب همبستگی ، رگرسیون گام به گام، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس انجام شد. نتایج نشان داد که بین راهبردهای مقابله ای و فرسودگی شغلی رابطه معکوس و معنی داری وجود داشته و استفاده از راهبردهای مقابله ای فرسودگی شغلی را به طور معنی داری در مدیران کاهش می دهد. یافته ها همچنین نشان داد که فقط بعد وظیفه از ابعاد فشار روانی ناشی از کار، قادر به پیش بینی فرسودگی شغلی مدیران است. همچنین نتایج بیانگر آن بودند که مولفه های مربوط به راهبردهای مقابله ای قادر به پیش بینی میزان فرسودگی شغلی مدیران هستند. مولفه مشارکت از راهبردهای مقابله ای با ضریب بتای استاندارد 434/0، 19 درصد از واریانس فرسودگی شغلی مدیران را تبیین نموده است. مولفه های مشارکت، برنامه سلامتی، مدیریت زمان و دیدگاه واقع گرایانه توان تبیین فرسودگی شغلی مدیران را به 35 درصد رسانده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Relashinship between Occupational Stress, Coping Strategies and Job Burnout in Primary Schools' Principals

نویسندگان [English]

  • Vali Mehdinezhad
  • Sima Sedghi

University of Sistan and Baluchestan

چکیده [English]

This study was designed to investigate the relationship between occupational stress, coping strategies and job burnout in primary schools’ principals. The research was descriptive and correlational. The target population consisted of all elementary schools’ principals in Zahedan. Of these 73 female and 69 male was selected using stratified random sampling techniques. Data were collected using questionnaires, Maslach’s job burnout (1981), Gmelch and Swent’s occupational stress (1984), and Allison’s coping strategies questionnaire (1997). Data analysis was performed using correlation, stepwise regression, t-test and analysis of variance. The results showed that there was significant and an inverse relationship between coping strategies and burnout. The use of coping strategies significantly reduces principals’ job burnou. Findings also showed that only the duty of the directors of stress can predict burnout of principals. In fact, duty component with standardized beta coefficient 0/368, explained 14% of variance in principals’ burnout. The results also indicated that some component of coping strategies can predict burnout of principals. Participation component, the health, time management and realistic perspective could explain principals’ burnout to 35%.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Occupational Stress
  • Coping strategies
  • Job burnout
  • Primary Schools' Principals
آقا یوسفی، علی رضا. (1380). نقش عوامل شخصیتی بر راهبردهای مقابله‏ای و تاثیر روش درمانگری بر عوامل شخصیتی افسردگی، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
ابطحی، سید حسین والوانی، سید مهدی. (1371)‌. پژوهشی پیرامون فشارهای عصبی مدیران بخش صنعت کشور، فصلنامه مطالعات مدیریت. شماره 5، 40-11
استورا، جین. (1377). تنیدگی یا استرس بیماری جدید تمدن، ترجمه: پریرخ دادستان، انتشارات رشد، چاپ اول.
اسدخانی، فریبا. (1378). ارتباط بین نقش جنسیتی و شیوه‏های مقابله با استرس در زنان متأهل شاغل در شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهراء .
اسماعیلی، کوروش. (1378). نشانه‏های فرسودگی شغلی، علل و راه‏های مقابله با آن. مجلۀ فولاد، شمارۀ، صص 10-8.
افلاطونی، نازنین. (1377). مقایسه شیوه‏های مختلف کنار آ مدن با فشار روانی بین ورزشکاران بسکتبالیست نخبه و غیر ورزشکاران زن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.
بابلی، بهمن. (1379). بررسی میزان فرسودگی شغلی مدیران دبیرستان دولتی پسرانه شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ی علوم تربیتی دانشگاه تهران.
بهنیا، غلامرضا. (1379). رابطۀ فرسودگی شغلی با خشنودی شغلی و سلامت روانی با توجه به متغیر تعدیل کنندۀ سرسختی در دبیران مرد دروس ریاضیات، علوم اجتماعی، فیزیک و ادبیات نظام جدید متوسطه ی استان خوزستان در سال تحصیلی 78-77 اهواز، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
جاهد، حسین علی. (1384). رابطه بین فشار روانی و عملکرد مدیران مدارس متوسطه مشکین شهر. تدبیر، 159، صص 21-16.
جعفری، مرتضی. (1386). راه‏های مقابله با فرسودگی شغلی. مجلۀ دانشمند، 57، ص25.
حاجی بابایی، مریم. (1379). شناسایی و اولویت‏بندی مهمترین عوامل افزایش فشارعصبی (استرس) مدیران آموزش و پرورش مقطع متوسطه شهر قم. پایان نامه کارشناسی ارشد مرکز آموزش مدیریت دولتی.
دربندی، محسن. (1390). نقش رضایتمندی شغلی و رضایت از زندگی در فرسودگی شغلی کارکنان مجموعههای پتروشیمی فاز (1) عسلویه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
دموری، داریوش. (1373). عوامل تعدیل کننده رابطه میان فشارهای شغلی با رضایت شغلی و خستگی مفرط شغلی در مدیران وزارت راه و ترابری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اداری و مدیریت دانشگاه تهران.
سهرابی، علی. (1385). بررسی رابطۀ هوش هیجانی، فرسودگی شغلی، سلامت روانی کارکنان ایران خودرو پایان، نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
فونتا، دیوید. (1382). روان‌شناسی برای معلمان، ترجمة مهشید فروغان، تهران، ارجمند و آگه.
فیلیان، عماد، (1371). بررسی میزان فرسودگی شغلی و ارتباط آن با روش‏های مقابله‏ای پرستاران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
کمالی، محمد. (1386). فرسودگی شغلی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر یزد، پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
محمدی، شهناز. (1385). مقایسه مکانیسم‏های مقابله‏ای، فرسودگی شغلی و سلامت روان در بین دبیران ایران و هند. نوآوری‏های آموزشی، 5 , 16 ; 96-60 .
میرکمالی، سیدمحمد؛ مختاریان، فرانک، (1386). بررسی مقایسه‏ای فشارهای شغلی و روش‏های مقابله با آن در بین مدیران زن و مرد مدارس متوسطه‏ای دولتی شهر تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 37 , 2 ; 22-1
Allison, D. (1997). Coping with stress in the principalship, Journal of Educational Administration, 35(1), 39-55.
Anshel, M, H., and D, Anderson. (2002). Coping With Acute Stress in Sport: Linking Athletes' Coping Style, Coping Strategies, Affect, and Motor Performance ,Anxiety, Stress and Coping, 15(2), 193–209
Barrett L, Yates P. (2002). Oncology/haematology nurses: a study of job satisfaction, burnout, and intention to leave the specially. Aust Health Rev, 25(3), 109-21.
Billings, A. G. and Moos, R. H. (1981). The Role of Coping Responses and Social: Resources in Attenuating the Stress of Life Events, Journal of Behavioral Medicine, 4(2), 139-157.
Boyle GJ and Borg MG and Falzon JM, et al. (1995). A struchural model of the demensions of teacher stress. Br J Educ Psychol, 65(1), 49-67.
Campass, B. E., and et al. (1991). Perceived control and coping with stress: A developmental perspective, Jornal of Social Issues, 47(6), 23-34.
Carlton, P. W. & Brown, GR. (1983). The Stress Game: Administrative Roulette, Principal, 10.
Cherniss, C 1992, Long-term consequence of burnout: An exploratory study, Journal of Organizational Behavior, 13(1), 1–11.
Farber B. A, (1983). Crisis in Education. Stress and Burnout in the AmericanTeacher. San Francisco: Jossey- Bass Publishers.
Franken, E.R.(1998). Human motivation. California: Books/cole. Publishing
Gmelch, W. H., & Swent, B. (1984). Management team stressors and their impact on administrators' health, Journal of Educational Administration, 22 (2), 192-205.
GoldBerger and Brezintz. (1993). Hand book of stress. New Yourk: Free press.
Kobasa, S. C. (2007). Stressful life events, personality, and health: An inquiry intohardness. Journal of Personality and Social Psychology; 37(1), 1-11.
Kyriacou C. (2001). Teacher stress: Directions for future research. Educ Rew, 53(1), 27-35.
Lazarus, R. S. (1993). Coping theory and Research past, present and Future, psychomatic medicine, 55(3) 234-274
Lee H, Song R, Cho Y.S, Lee G.Z, Daly B. (2003). A comprehensive model for predicting burnout in Korean nurses. Journal of Advanc nurs, 44(5), 45-53
Lopez M, Rodrigueznooez A, Fernandez M, Marcos AS, Martinَn Torres F, Martin َn Sلnchez JM. (2005). Burnout syndrome among health workers in pediatrics. An Pediatr (Barc); 62(2), 248-251.
Maslach, C. (2004). Job burnout job satisfaction and hob performance, AustrianPsychologists, 23(4), 335-347
Maslach, C. (1981). Understanding burnout: problems, progress and promise, In W. S. Paine (Ed.), Proceedings of the First National Conference on Burnout, Philadelphia.
Maslach, C., Wilmar, B. Leiter, M. D. (2001). Job burnout, Annual Review of Psychology, 52(4), 397-422
Maslach, C and Schaufeli. P. (1994). The measorment of experienced burnout. Journal ofOccupation Behavior, 2(1), 99-113
Manshor, A, T and Fontaine, R and Choy, C, S. (2003). Occupational stress among managers: a Malaysian Survey. Journal of Managerial Psychology, 18(6), 8-21 doi:10.1108/02683940310459565
Mazur J.E. (1987). An adjusting procedure for studying delayed reinforcement. In: Commons M.L, Mazur J.E, Nevin J.A, Rachlin H, editors. Quantitative analyses of behavior, 5(1), 55–73.
Merrit and Edward, A. (1996). A study of burnout in private club management, per dineuniversity  match, 20(1), 1-7
Nicola P. (2001). Occupational stressors and coping as determinants of burnout in female hospice nurses. J Adv Nurs, 33 (3), 396-405
Rice, L. P. (1992). Stress and health, California: Books cole publishing.
Richardson, M. J. (2006). Exploring burnout and renewal among music therapy faculty (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Thesis database
Raymond, T and Lee and Blake, E and Ashoforth. (2006). A Fyurther Examination ofmanagerial burnout. Journal of Organizational Behaior, 14(1), 3-20.
Somerfield, M.R. & Mccare, R. (2000). Stress and coping, American Psychologyical Association, 55(4), 620-625
Stone, A. A., E. Kennedy-Moore., M.G. Newman., M. Greenberg., & J.M. Neale. (1992). Conceptual and methodological isues in current coping assessment. In B.N. Carpenter (Ed), Personal coping, theory, research, and application
VanHorn, JE and Schaufeli WB and Greenglass ER, et al. (1997). A Canadian-Dutch comparison of teacher’s burnout, Psychol Rep, 87(4), 371-82