نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبائی

2 سازمان بهزیستی استان تهران

چکیده

تحقیق حاضر به بررسی وضعیت شغلی دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی می پردازد. هدف از انجام این تحقیق بررسی میزان دست یابی به اهداف رشته های فوق از طریق بررسی دیدگاه دانش آموختگان می باشد. تعیین اینکه تا چه اندازه دانش آموختگان این رشته ها جذب بخش ها و سازمانهای مرتبط با اهداف رشته ای خود شده اند، و تا چه میزان دانشگاه توانسته است دانش آموختگان را برای ورود به بازار کار آماده نماید.جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموختگان سالهای 88-84 می باشد که تعداد آنها 243 نفر بوده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع روش توصیفی و مبتنی بر رویکرد پیمایشی می باشد. روش مورد استفاده برای نمونه گیری، نمونه گیری در دسترس بوده است. برای جمع آوری داده ها و اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی(فراوانی، میانگین، درصد) استفاده شده است. عمده ترین نتایج تحقیق عبارتند از: میزان اشتغال به کار دانش آموختگان در حین تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 22.5درصد بوده است که بعد از فارغ التحصیلی در مقطع این میزان به 80 درصد افزایش یافته است بیشتر شاغلین در بخش های دولتی و در دو بخش آموزش عالی و آموزش و پرورش مشغول به کار بوده اند و میزان اشتغال به کار افراد در بخش صنعت در سالهای اخیر افزایش داشته است. علاوه بر این دانش آموختگان پیشنهاداتی برای آمادگی بهتری دانشجویان رشته های فوق الذکر جهت ورود به بازار کار داشته اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the employment status of graduates of educational sciences: case study

نویسندگان [English]

  • Mohammad Sharafi 1
  • Mina Moghadam 2

1 Ph. D in Higher Education Administration, Allameh Tabataba’i University. E-mail:msharafi93@gmail.com

2 M. A in Curriculum Planning, Shahed University

چکیده [English]

Aims: This study was an attempt to examine the employment status of the graduates . The authors tried to determine to what extent the graduates were employed in organizations and companies that were related to their field of study and to what extent the university prepared the graduates for the work market. In addition, The participants of the study consisted of three groups of graduates between the years 2004 and 2008. Methods: The research method used in this research is descriptive and survey-based approach. The method used for sampling was accessible method. Data was collected through a questionnaire and analysed by the descriptive methods.Results:The main results were: 1) the employment rate of graduates while studying in the master level was 22.5 percent, and after graduation this rates reached 80 percent, and 2) most of the graduates worked in the public sector especially in higher education and educational training system. Additionally, the rate of employment in the industrial sector has increased in recent years. Conclusion: The results reveal that the duration between graduation and employment ranged from 3 months to 1 year. Eventually, the suggestion of graduates for the optimal preparing of students for the work market is offered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher education
  • Employment
  • graduates
  • Education
ایزدی، صمد؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ و قربانی، عادل. (1389). ارزیابی وضعیت اشتغال دانش آموختگان جامع علمی – کاربردی.  فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 3(3)، 1-24.
پورکاظمی، محمد حسین. (1388). وضعیت راهیابی فارغ التحصیلان رشته‏های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه‏های دولتی به بازار کار (ورودی سال‏های 1375-1374). فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،15(2)،127-150
توحید راد، زکیه.(1388). بررسی ویژگیهای محتوای دروس دانشگاهی با توجه به نیازهای جامعه کنونی. چکیده مقالات نهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. تبریز: دانشگاه تبریز.
جمیری، وحیده؛ حاتمی جواد؛ فتحی آذر، اسکندر؛ و کرامتی، محمد رضا. (1389). بررسی میزان انطباق برنامه درسی رشته کارشناسی مهندسی معماری با نیازهای بازار کار در ایران. دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی،1(2)، 111-133.
رمضانی، غلامحسین؛ ولایی، ناصر؛ بساق زاده، مجید؛ فخر عطار، علی؛ مهرشادیان، محسن؛ حراجی، افشین؛ رضایی، مسعود و خواجوی خان، آزاده. (1389). بررسی میزان تحقق اهداف برنامه آموزشی و عوامل مرتبط با آن در دانشکده های دندانپزشکی شهر تهران از دیدگاه فارغ التحصیلان سالهای 1380-84. مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی، 7(2)، 20-26.
سعیدی رضوانی، محمود؛ محمدحسین زاده، معصومه و  باغگلی،حسین(1389)، سرنوشت شغلی فارغ التحصیلان دانشکده علو م تربیتی و روا نشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی،11(2)،57-86.
صابریان، معصومه و حاجی آقاجانی، سعید. (1382). سرنوشت شغلی دانش آموختگان دانشکده پزشکی دانشگاه سمنان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3(9)،52-57.
صالحی عمران، ابراهیم. (1385)، وضعیت اشتغال دانش آموختگان زن: مطالعه  موردی. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،12(2)، 41-60.
طولابی، طاهره و الحانی، فاطمه. (1389). بررسی مقایسه ای اهداف برنامه‏های آموزشی با نیازهای حرفه‏ای از دیدگاه دانش آموختگان پرستاری طی سه دوره سه ساله. فصلنامه یافته، 2(44)،52-66.
عزیزی، نعمت الله.(1387). بررسی چالش ها و نارسایی‏های تحصیلات دانشگاهی در حوزه علوم انسانی:تاملاتی بر نظرات دانشجویان. مجله آموزش عالی ایران، 1(2)، صص.29-1.
عمادزاده، مصطفی.(1382)؛ اقتصاد آموزش و پرورش، انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان، چاپ نوزدهم، (ویرایش جدید)، اصفهان.
کتولی، علی و رحمانی، رامین.(1382). چالش های نظام آموزش عالی در ارتباط با اشتغال فارغ التحصیلان. مجموعه مقالات اولین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی.
کربلاآقایی کامران، معصومه.(1387). بررسی وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان زن مقطع کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع رسانی در سال های رکود جذب فارغ التحصیلان زن دانشگاه‏ها در بازار کار؛ مطالعه موردی دانشگاه الزهراء. فصلنامه کتاب76، 73-90.
مجتهد زاده، ویدا؛ علوی طبری، سید حسین؛ و مرادی پر، فاطمه.(1389). دانش و مهارت‏های مورد نیاز برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی حسابداری دیدگاه استادان دانشگاه، شاغلان در حرفه و دانشجویان حسابداری (بررسی موردی: استان آذربایجان غربی). فصلنامه دانش حسابداری،1(1)،73-87.
نعمتی، محمدعلی. (1383). گزارش ملی آموزش عالی. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی درآموزش عالی.
یدالهی فارسی، جهانگیر و میرعرب رضی، رضا. (1388). بررسی ارایه برنامه درسی آموزش کارآفرینی در رشته علوم تربیتی. فصلنامه توسعه کارآفرینی،1(3)،61-80.
یمنی، محمد. (1388). رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی.تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
Altbach, P. G. (1988).Comparative studies in higher education in: in (Ed.). The Encyclopedia of comparative education and national system of education.
Bennett, N., Dunne, E. and Carre´, C. (1999), Patterns of core and generic skill provision in higher education. Higher Education, Vol. 37(1), pp. 71-93.
Drucker, P. F. (1993). Post-capitalist society.Oxford, Butterworth Heinemann
Helyer, R. (2011). Aligning higher education with the world of work. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 1(2), 95-105.
Hillage, J., & Pollard, E. (1998). Employability: developing a framework for policy analysis. London: DfEE., Retrived at: www.dfes.gov.uk/research/data.
Lorraine ,D.P, and  Sewell, P (2007).The key to employability: developing a practical model of graduate employability. Education + Training, 49(4), 277 – 289.
Nguyen Danh Nguyen, Yanagawa Yoshinari, Miyazaki Shigeji, (2005), University education and employment in Japan: Student 'perceptions on employment attributes and implications for university education, Quality Assurance in Education, 13)3(, 202 – 218
Pillai,S and et al.(2012).Enhancing employability through industrial trainingin the Malaysian context. Higher education, 63,(2),187-204
Tomlinson, M.(2007).Graduate employability and student attitudes and orientations to the labour market. Journal of Education and Work, 20) 4(, 285–304.