نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علامه
2 دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
چکیده
هدف اولیه پژوهش حاضر، طراحی الگوی پیشنهادی امنیت آموزشی است. بنابراین با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی ، به واکاوی و تبیین مفهوم امنیت آموزشی و مؤلفههای آن از زوایه مطالعات امنیت پژوهی و تجارب نهادهای تربیتی در این زمینه پرداخته شده است. مطالعه موردی این پژوهش، بررسی میزان تحقق امنیت آموزشی در دانشگاه علامه طباطبائی و تعیین اولویتهای عملی آن با استفاده از الگوی پیشنهادی امنیت آموزشی بوده است. تحقق این مهم با استفاده از روش پیمایشی و اجرای پرسشنامه در دو گروه اساتید و دانشجویان مشغول به تدریس و تحصیل در دانشگاه علامه طباطبائی در سالهای تحصیلی 93-1392 و 94-93 صورت گرفته است. پرسشنامهی محقق ساخته اساتید و دانشجویان مبتنی بر رویکرد انسانمحور در امنیت و با نگاه سرمایه-بازده طراحی و در نمونهای از دانشجویان و اساتید که به صورت طبقهای در دسترس انتخاب شد، اجرا گردید. مطابق تحلیلهای بدست آمده از دادهها، برایند امنیت آموزشی در دانشگاه علامه طباطبائی، متوسط بوده است. میانگین کل دادهها برابر 95/2، میانگین دادههای مربوط به دانشجویان برابر 05/3 و میانگین دادههای مربوط به اساتید82/2 است. در تحلیل دادهها علاوه بر تبیین شاخصهای فراوانی و گرایش مرکزی، از تحلیلهای مقایسهای بین طبقات و نیز ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن استفاده شده است.
واژگان کلیدی: امنیت آموزشی، امنیت پژوهی، طراحی الگو، دانشگاه علامه طباطبائی،امنیت دانشجویان، امنیت اساتید
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Design of Educational Safety Model and ...
نویسندگان [English]
- Esmaeil Zareii Zavaraki 1
- Hossein Mokhtari Hashemabad 2
1 Associate professor of Instructional Technology Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. E-mail:ezaraii@yahoo.com
2 M. A in Instructional Technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran, h.mokhtari.h@gmal.com
چکیده [English]
Although Sefety is known one of the first and axiom requirement of human and societies,but this important subject usually ignore in educational environment. As “Safety” is the substance of educational safety, this subject is stubbed in”Security Reaserch” discussions. In over side, this subject is one of the categories of educational science specially educational technology.because this subject notices requirement to “safety” in educational environments. Antecedent on two attentioned aspects, safety educational is a requirement and can be noticed from this acpect.
So in this paper, first purpose is Investigation and explanation of concept of educational safety.In this way, analytical- aseptic method is used to Investigate this consept from above three aspect. In each aspects, by using analysis of educational safety consept and explanation of its process, a model of educational safety is presented. finally by comparative analysis of each model, blend and mixture them, the “Comprehensive Model” that guides educational environment to preferment of educational safety, has been explained.
کلیدواژهها [English]
- Educational Safety
- Research Safety
- Model Design
ایرجی راد، ارسلان (1390). آمار کاربردی. تهران: سمنگان.
بیابان گرد، اسماعیل (1390). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: دوران.
جعفری، انوش (1391ا). ابعاد امنیت ملی (ملاحظاتی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران)، تهران: کتاب آوا.
جعفری، عباس. (1390). از امنیت ملی تا امنیت انسانی. ماهنامه تعالی حقوق، 1(2)،13-15.
دلاور، علی (1380). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش
دهقانی، مرضیه؛ امین خندقی، مقصود؛ جعفری ثانی، حسین و نوغانیدخت بهمنی، محسن. (1390). واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر پژوهش های انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت،1(1)،99-126.
سرمد،زهره، و بازرگان،عباس، و حجازی، الهه (1381). روش های تحقیق در علوم رفتاری . تهران: انتشارات مؤسسه نشر آگه.
سیف، علی اکبر(1390) ،اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی، تهران:نشر دوران.
سیف، علی اکبر(1390). روانشناسی پرورشی نوین( روانشناسی یادگیری و آموزش)،ویرایش ششم تهران: نشر دوران.
عمادزاده، مصطفی (1388). اقتصاد آموزش و پرورش.اصفهان: جهاد دانشگاهی.
فتحی واجارگاه، کوروش؛ پرداختچی، محمدحسن؛ ابوالقاسمی، محمود؛ محمدهادی، فریبرز (1390). تضمین کیفیت در آموزش منابع انسانی بر مبنای مدل تحلیل اهمیت/عملکرد؛ فصلنامه راهبردهای آموزش،4(2)، 65-57.
کریمی، آیت (1377). بیمه اموال و مسئولیت، جلد اول. تهران: نشر دانشکده امور اقتصادی.
گرزین، زهرا (1384). ساخت و هنجاریابی آزمون احساس امنیت در بین مردم شهر گرگان، پایان نامه کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری، چاپ نشده، دانشگاه علامه طباطبائی.
گروه مشاوران یونسکو، ترجمه فریده مشایخ (1389). فرایند برنامهریزی آموزشی. تهران: مدرسه.
مجردی، سعید (1391). اینترنت و امنیت اجتماعی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
محسن پور، بهرام (1390). مبانی برنامه ریزی آموزشی. تهران: نشر سمت.
نصری، قدیر (1390). درآمدی نظری بر امنیت جامعهای (مفاهیم، مؤلفه ها و نظریه ها)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
Aven, T. (2014). What is safety science? Safety Science,67, 15–20.
B.Saleh Sedghpur, M.Sabbghan, F.Mokhtari. (2013). A Survey on the Pre Service Chemistry Teachers Lab Safety Education. Social and Behavioral Sciences, 90, 57-62
Bronson, S., Bias. (2012). Campuse Security and Crime Prevention. Handbook of Loss Prevention and Crime Prevention. 406-411
Cortez-Antig, C. (2011). Parents’ Perception on De La Salle University-Dasmariñas Services. US-China Education Review, 8, 54-63.
Deborah, A., Price, W.M. (2009). Action Guide for Emergency Management at Institutions of Higher Education.
Gilda Rusu-Zagar, Ionel Iorga, Sorin Ovidiu Anghel, Catalin Rusu-Zagar.(2013). Occupational Safety and Health in National Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 92, 832 – 837.
Taherdoost, H., Sahibuddin, S., Namayandeh, M., & Jalaliyoon, N. (2011). Propose an educational plan for computer ethics and information security. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 28, 815-819.
International, G.o.E.F.P .( 2013). AFE SCHOOLS A BEST PRACTICES GUIDE
Lawrence J. Fennelly, Marianna A. Perry. (2013). the hand book of school security and safety.
Linda, J., Peñaloza, P.D. (2006). Principal Investigator, safe schools report. NM Public Education Department.
Lumsden, L. (2002). Perfilando a los estudiantes en relacion con la violencia (Profiling Students for Violence). ERIC Custom Transformations Team.
- Omidvari, N.M., J. Nouri.( 2015). A pattern of fire risk assessment and emergency management in educational center laboratories. Safety Science, 73, 34-42.
Mutch, C. (2015). The role of schools in disaster settings: Learning from the 2010–2011 New Zealand earthquakes. International Journal of Educational Development, 41, 283-291.
National Clearinghouse for Educational Facilities. (2008). Improving School Access Control. National Institute of Building Sciences
National summit on campus public safety.( 2005). strategies for colleges and universities in a homeland security environment. Office of Community Oriented Policing Services
Ronald F. Tunkel, M.C.J. (2000). Bomb Threat Assessments. SAFE SCHOOLS INITIATIVE DIVISION.
Gyekye, S. A., & Salminen, S. (2009). Educational status and organizational safety climate: Does educational attainment influence workers’ perceptions of workplace safety?. Safety science, 47(1), 20-28.
Shuangyue Liu, Lina Chen, Juan Wang, DanWang, Fei Jiang.(2012).Reaserches on Mode and System of Individualized Safety Education. Procedia Enginereeing,45, 281-286
Simone Robers, J.K. (2014). Indicators of School Crime and Safety. U.S. DEPARTMENT OF EDUCATIONU.S. DEPARTMENT OF JUSTICE OFFICE OF JUSTICE PROGRAMS.
Thaler-carter, Ruth E. (2009). APPA Participates in Innovative Effort to Enhance Campus Safety and Security. facillities management.
Alolah, T., Stewart, R. A., Panuwatwanich, K., & Mohamed, S. (2014). Determining the causal relationships among balanced scorecard perspectives on school safety performance: Case of Saudi Arabia. Accident Analysis & Prevention, 68, 57-74.
Zhang, Y., Gawade, M., Lin, P. S., & McPherson, T. (2013). Educational campaign for improving pedestrian safety: a university campus study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 96, 2756-2766.