مقاله پژوهشی
مطالعه اکتشافی موانع اجرای برنامه معلم پژوهنده: یک پژوهش آمیخته

سیدعباس رضوی؛ زینب رحیمی؛ یداله مهرعلیزاده

دوره 7، شماره 27 ، مهر 1402، صفحه 6-31

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77718.1697

چکیده
  معلمان حرفه‌ای برای بهبود فعالیتهای آموزشی خود نیازمند پژوهش هستند. برنامه معلم پژوهنده که در حال حاضر در نظام آموزش و پرورش کشور اجرا می شود، تلاشی برای توسعه پژوهش و اقدام پژوهی در تعلیم و تربیت است. هدف این پژوهش آگاهی از موانع و مشکلات اجرای برنامه معلم پژوهنده از نظر معلمان و مدیران پژوهنده در شهر ایلام بود. روش پژوهش، آمیخته ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تأثیر رهبری مشترک بر رفتارهای نوآوری پیش‌دستانه با توجه به ادراک از پیچیدگی شغلی و خودکارآمدی خلاق

رضا معروفی؛ کاوه تیمور نژاد؛ محمد جواد کاملی

دوره 7، شماره 27 ، مهر 1402، صفحه 32-57

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.76755.1682

چکیده
  هدف این تحقیق بررسی تأثیر رهبری مشترک بر رفتارهای نوآوری پیش‌دستانه با توجه به نقش تعدیل‌کننده ادراک از پیچیدگی شغلی و نقش میانجی خودکارآمدی خلاق است. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری همه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی به تعداد 847 نفر در سال 1401 بوده به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش ادراک از رهبری اخلاقی مدیران در انگیزش و رضایت شغلی معلمان مدارس متوسطه

فریدون یزدانی

دوره 7، شماره 27 ، مهر 1402، صفحه 58-78

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77302.1688

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران با انگیزش و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه شهر نهاوند صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن ومرد دوره متوسطه اول و دوم شهرستان نهاوند به تعداد 366 می‌شد که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 188 نفر ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدلی جهت تحلیل عملکرد اعضای هیأت علمی مبتنی بر ورودی های فرآیند جذب و تبدیل وضعیت با رویکرد داده کاوی فازی

حسین صفری؛ امیر آذرفر؛ لاله عسگری

دوره 7، شماره 27 ، مهر 1402، صفحه 80-113

https://doi.org/10.22054/jrlat.2023.76143.1678

چکیده
  مدیریت فرآیند جذب و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی دانشگاههاو موسسات آموزش عالی از مقولات مهمی است که اتخاذ هر نوع راهبردی را به ناچار خطیر جلوه می سازد. این مقاله تأکید بر این نکته دارد که جذب اساتید متخصص و متعهدبر عملکرد دانشگاه تأثیر بسزایی دارد. هدف تحقیق تحلیل عملکرد اعضای هیأت علمی مبتنی بر ورودی های فرآیند جذب و تبدیل وضعیت با ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی مدل کیفی توسعه مدارس دولتی یادگیرنده

امیرحسین شکوفی مقیمان؛ پریناز بنیسی؛ مریم مصلح

دوره 7، شماره 27 ، مهر 1402، صفحه 114-137

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.77445.1691

چکیده
  زمینه و هدف: مدارس دولتی در ایران با توجه به ویژگی‌های ساختاری و مدیریتی خود که متاثر از ساختار متمرکز مدیریت آن است با اصول سازمان یادگیرنده فاصله دارند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل کیفی توسعه مدارس دولتی یادگیرنده است. روش: رویکرد پژوهش، کیفی است و از طریق نمونه گیری هدفمند با 22 نفر از خبرگان وزارت آموزش و پرورش و مدارس در ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
نقش عوامل فردی و زمینه‌ای در گرایش معلمان به اجرای ارزشیابی تکوینی

محمد غفاری مجلج

دوره 7، شماره 27 ، مهر 1402، صفحه 138-159

https://doi.org/10.22054/jrlat.2024.72652.1662

چکیده
  انتخاب و اجرای ارزشیابی تکوینی به عنوان یکی از شیوه‌های جایگزین ارزشیابی سنتی، علیرغم مزیت‌ها و جذابیت‌های فراوان، با دشواری و چالش‌های متعددی روبرو بوده است. پژوهش پیمایشی حاضر با رویکرد کمی به بررسی عوامل فردی و زمینه‌ای که بر عملکرد معلمان در این باره اثرگذارند، می‌پردازد. به این منظور، از میان معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه ...  بیشتر