نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه پیام نور

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران با انگیزش و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه شهر نهاوند صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن ومرد دوره متوسطه اول و دوم شهرستان نهاوند به تعداد 366 می‌شد که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 188 نفر انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل: مقیاس‌های سبک رهبری اخلاقی کالشووِن و همکاران (2011)، انگیزش شغلی خودتعیین‌گری بلیس (1994) و رضایت شغلی مینه‌سوتا (وِیس و همکاران، 1967) می‌شدند. نتایج نشان داد که بین همۀ ابعاد رهبری اخلاقی با انگیزش و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p>0.05). همچنین معلوم شد که از بین مؤلفه‌های رهبری اخلاقی، ابعاد: «تسهیم قدرت»، «انصاف» و «راست‌گفتاری» به‌ترتیب بیشترین نقش را در پیش‌بینی انگیزش شغلی دارند و ابعاد: «جهت‌گیری مردمی»، «انصاف» و «شفاف‌سازی تقش» نیز به‌ترتیب بیشترین نقش را در پیش‌بینی رضایت‌مندی شغلی معلمان دارند. با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود اصول، روش‌ها و قواعد رهبری اخلاقی و فواید آن به مدیران و رهبران آموزشی آموزشگاه‌های دولتی و غیرانتفاعی آموزش داده شود و برای رعایت چنین روش‌هایی از سوی مدیران و رهبران آموزشی، شیوه‌های تشویقی درنظر گرفته شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The role of perception of moral leadership of managers in the motivation and job satisfaction of secondary school teachers

نویسنده [English]

  • Fereidoon Yazdani

Assistant Professor at Payame Noor University

چکیده [English]

This research was conducted with the aim of determining the role of perception of managers' moral leadership style in teachers' motivation and job satisfaction. The research method was of correlational type & its statistical population included all secondary school teachers of Nahavand city in number of 366, using stratified random sampling method, 188 people were selected and participated in the study. Data collection tools included scales of: Kalshoven et al.'s (2011) Ethical Leadership Style, Blais' (1994) Self-determination Career motivation, and Minnesota Job Satisfaction (Weiss et al., 1967). To validate them, Lawshe's Content Validity Index was used. So, the validity of the scales was calculated as: 0.66, 0.58, and 0.49 respectively, which shows that the scales have validity. Cronbach's alpha was also used to measure the reliability of them. So, the reliability of each scale was estimated as: 0.81, 0.77, and 0.70 respectively, which shows that the tools have reliability. SPSS version 26 software & correlation and regression tests were used for data analysis. The results showed that there is a positive relationship between moral leadership and motivation & job satisfaction (p>0.05). It was also found that among the components of ethical leadership, the dimensions: "power sharing", "fairness" and "integrity" respectively play the most important role in predicting teachers' job motivation, and the dimensions: "people orientation", "fairness" & "role clarification" also respectively, they play the biggest role in predicting teachers' job satisfaction. so, it is suggested to teach ethical leadership methods to managers and encourage them to follow these methods.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral leadership
  • Job motivation
  • Job satisfaction
  • Secondary school teachers