نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه تهران
چکیده
اﺳﺖ. ﺷـﯿﻮة اﯾـﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺎ ﺗﻮجّه ﺑﻪ ﻫﺪف و ﻣﺎهیت آن، ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﺖ . بر همین اساس، ﺟﺎمعه آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺷﺎﻣﻞ کلیه معلمان هنرستان های فنی و حرفه ای پسرانه شهر تهران بود (324 معلم). ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 128 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮی ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای اﻧﺘﺨﺎب، ﺳﭙﺲ پرسشنامه های رهبری معنوی (فرای و همکاران، 2005) و کارآفرینی سازمانی (یدالهی فارسی و همکاران، 1388) ﺑﻪ دﺳﺖ آن ﻫﺎ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﮔﺮدﻳﺪ . پایایی ابزار های پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (رهبری معنوی 83/0و کارآفرینی سازمانی 89/0) صورت گرفت. برای روایی پرسشنامه ها از تحلیل عاملی تأییدی بهره گرفته شد. شاخص های تحلیل عاملی نشان دادند که پرسشنامه ها برازش خوبی دارد. دادهﻫـﺎی ﭘـﮋوﻫﺶ ﭘﺲ از ﺟﻤﻊآوری ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳؤال های ﭘﮋوﻫﺶ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن و رﮔﺮﺳـﯿﻮن گام به گام ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﺷـﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد: (1) رهبری معنوی با کارآفرینی سازمانی راﺑﻄة ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎداری دارد. 2) از بین ابعاد رهبری معنوی، چشم انداز سازمانی مهم ترین پیش بینی کننده کارآفرینی سازمانی می باشد. بر اساس یافته های این پژوهش، ابعاد عضویت در کار، بازخورد عملکرد و تعهد سازمانی نتوانستند تغییرات مربوط به کارآفرینی سازمانی و ابعاد آن را پیش بینی کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between spiritual leadership and organizational entrepreneurship in technical and vocational school of Tehran city
نویسندگان [English]
- Keivan Moradi
- mohammad farzaneh
چکیده [English]
The present paper aims to investigate the relationship between spiritual leadership and organizational entrepreneurship in technical and vocational school of Tehran city. Descriptive-correlation method was used. The statistical population consists of all the teachers of technical and vocational school of Tehran city (324 teacher). According to cochrane formula, 128 teacher were selected as sample. Multiple cluster sampling method was used in this research. Participants completed the two separate questionnaire on spiritual leadership (Fry et al, 2005) and organizational entrepreneurship (Yadolahi Farsi et al, 2009) have been used for the collection of data. The questionnaires reliability was evaluated based on cronbach’s alpha (spiritual leadership α= 0.83 and organizational entrepreneurship α=0.89). Utilized confirmatory factor anslysis for determining construct validity of the scale . CFA indices revealed good fitness of the questionaires. To analyze data, inferential statistics (pearson coefficient of correlation and step wise regression) were used. The main findings are: [ 1] There was a significant positive relationship between spiritual leadership and organizational entrepreneurship. [2] Among spiritual leadership dimensions, organizational vision accounted for the highest degree of variance in organizational entrepreneurship. The results also revealed that task membership, organizational commitment and performance feedback can not predict changes of organizational entrepreneurship and its dimensions.
کلیدواژهها [English]
- spirituality
- spiritual leadership
- organizational entrepreneurship
- technical and vocational school