نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران

10.22054/jrlat.2024.80028.1751

چکیده

جهان امروز در مواجهه با اقتصاد گیگ، شاهد افزایش کسب و کارهای پلتفرمی دیجیتال (همچون تاکسی-های اینترنتی، ارائه خدمات و ارسال کالاها) است که به کارگیری کارکردهای مدیریت منابع انسانی رایج در مشاغل سنتی را سخت و پیچیده می‌سازد. هدف پژوهش حاضر، واکاوی دو وجهه مختلف آموزش کارکنان گیگ و فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی آن است. روش پژوهش حاضر از نظر نوع و ماهیت داده‌ها دارای رویکرد کیفی با روش مطالعه چند موردی و از نظر هدف کاربردی می‌باشد. جامعه آماری پنج مورد از کسب و کارهای پلتفرمی شامل پونیشا، حامی ورکس، اسنپ، تپسی و کارلنسر است که 18 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری هدفمند و فن گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌‌‌آوری داده‌ها مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته می‌باشد که با روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفته است. 118 مفهوم در قالب 12 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی آموزش با منطق توسعه شایستگی و آموزش با منطق هزینه فایده در دسته کلی فرصت‌های آموزش و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در آموزش از منظر فردی و چالش‌های پیش روی پلتفرم‌ها در آموزش در دسته کلی محدودیت‌های آموزش کارکنان گیگ شناسایی شد. با اقدام برای رفع محدودیت‌های شناسایی شده آموزش، می‌توان در جهت بهره‌مندی از فرصت‌ها و نتایج مثبت دوره‌های آموزشی مشاغل گیگ بهره برد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Two Sides Of The Coin Of Training Gig Employees; Forecasting Challenges And Opportunities

نویسنده [English]

  • Fatemeh Taheri

Member of the faculty of Farabi schools, University of Tehran

چکیده [English]

Facing the gig economy, the world today is witnessing the increase of digital platform businesses (such as internet taxis, providing services and sending goods), which makes it difficult and complicated to apply human resource management functions common in traditional businesses. The aim of the current research is to analyze two different aspects of training gig workers and the opportunities and challenges facing it. In terms of the type and nature of the data, the current research method has a qualitative approach with a multi-case study method and is practical in terms of purpose. The statistical population consists of five platform businesses, including Punisha, Hami Works, Snap, Tapsi, and Carlancer, of which 18 people were selected using the purposeful sampling method and snowball fan. The data collection tool is semi-structured interviews which have been analyzed by thematic analysis method. 118 concepts were identified in the form of 12 sub-themes and 4 main themes. The main themes are training with the logic of competence development and training with the logic of cost-benefit in the general category of training opportunities and limitations of investment in training from an individual perspective and challenges facing platforms in training in the general category of limitations of training gig workers. By taking action to remove the identified limitations of education, it is possible to take advantage of the opportunities and positive results of gig job training courses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gig Jobs
  • Digital Platforms
  • Training
  • Opportunity
  • Challenge