نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استاد گروه آموزشی مدیریت و برنامه ‏ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه آموزشی مدیریت و برنامه ‏ریزی آموزشی ، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف واکاوی منتورینگ آکادمیک به‏ منظور اشتغال ‏پذیری دانشجویان رشته مدیریت انجام ‏شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه اساتید و کارشناسانی را پوشش می‏داد که از منتورینگ آکادمیک اطلاع داشتند. در ادامه به روش نمونه ‏گیری گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری با تعداد 16 نفر از آن‏ها مصاحبه نیمه‏ساختاریافته انجام شد. اعتبار یافته‏ها با روش تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار مورد تأیید قرار گرفت. جهت تجزیه‏ وتحلیل داده‏ها نیز از مراحل سه ‏گانه کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی Strauss and Corbin (1998) استفاده شد. یافته ‏های پژوهش نشان داد، 45 مفهوم و 18 مقوله طی مراحل سه ‏گانه تحلیل داده ‏ها احصاء و در قالب مدل پارادایمی قرار گرفت. این مقوله ‏ها در قالب عناصر شرایط علی (3)، پدیده اصلی (منتورینگ آکادمیک اشتغال‏ پذیری دانشجویان رشته مدیریت)، شرایط زمینه ‏ای (3)، شرایط مداخله ‏گر (2)، راهبردها (4)، پیامدها (4) جای گرفتند. یافته های پژوهش نشان می ‏دهد منتورینگ آکادمیک در قالب برنامه ‏ای مدون می‏تواند موجب توسعه شایستگی‏ ها و مهارت‏ های دانشجویان شود و نیاز صنایع به نیروی انسانی کارآزموده را فراهم ساخته و موجبات اصلاح زیرساخت‏ های آموزشی و پژوهشی را به‏ وسیله ایجاد همکاری آموزشی میان دانشگاه ‏ها و صنایع فراهم سازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Exploring Academic Mentoring for Employability of Management Students

نویسندگان [English]

  • Alireza Hosseyni 1
  • abbas abbaspour 2
  • saeed Ghiasi Nodoushan 3

1 M.A. in Human Resource Development, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Educational Planning and Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Department of Educational Planning and Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

This research has been conducted with the aim of analyzing academic mentoring in order to employ management students. Due to explain academic mentoring and obtain appropriate data, the qualitative research method and the data type of the foundation were used. The statistical population of the study covered all professors and experts who were aware of academic mentoring. Then, semi-structured interviews were conducted with by snowball sampling method until theoretical saturation was reached. The three steps of open coding, axial coding and selective coding of Strauss and Corbin (1998) were used to analyze the data. Findings showed that 45 concepts and 18 categories were counted during the three stages of data analysis and were placed in a paradigm model. These categories are in the order mentioned: in the form of elements of causal conditions (3), main phenomenon (academic mentoring of employability of management students), contextual conditions (3), intervening conditions (2), strategies (4), consequences (4) they got findings showing that academic mentoring can develop students' competencies and skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mentoring
  • Academic Mentoring
  • Employability
  • Career Development Program
  • University-Industry Relations
  • Internship