فریدون یزدانی
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران با انگیزش و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه شهر نهاوند صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن ومرد دوره متوسطه اول و دوم شهرستان نهاوند به تعداد 366 میشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 188 نفر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین ادراک از سبک رهبری اخلاقی مدیران با انگیزش و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه شهر نهاوند صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران زن ومرد دوره متوسطه اول و دوم شهرستان نهاوند به تعداد 366 میشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 188 نفر انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل: مقیاسهای سبک رهبری اخلاقی کالشووِن و همکاران (2011)، انگیزش شغلی خودتعیینگری بلیس (1994) و رضایت شغلی مینهسوتا (وِیس و همکاران، 1967) میشدند. نتایج نشان داد که بین همۀ ابعاد رهبری اخلاقی با انگیزش و رضایت شغلی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (p>0.05). همچنین معلوم شد که از بین مؤلفههای رهبری اخلاقی، ابعاد: «تسهیم قدرت»، «انصاف» و «راستگفتاری» بهترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی انگیزش شغلی دارند و ابعاد: «جهتگیری مردمی»، «انصاف» و «شفافسازی تقش» نیز بهترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی رضایتمندی شغلی معلمان دارند. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود اصول، روشها و قواعد رهبری اخلاقی و فواید آن به مدیران و رهبران آموزشی آموزشگاههای دولتی و غیرانتفاعی آموزش داده شود و برای رعایت چنین روشهایی از سوی مدیران و رهبران آموزشی، شیوههای تشویقی درنظر گرفته شود.